Ilmatilaloukkaus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Yksittäinen Hornet lensi Turun yli etelästä pohjoiseen. Joko tunnistusreissu taikka sitten kävi saattamassa Bidenin merelle. Veikkaan jälkimmäistä
 
Miten tämä on täällä mennyt ohi näin vähällä?
Nostetaan tännekin ketjuun esikatselullisen linkin kera, niin saa enempi huomiota :)


Ilmeisesti rutiinitoimintaa, mutta kun ryssät kyseessä, niin lähtökohtaisesti epäilisin..

Suomen ilmatilassa vieraili eilen yöllä venäläisten lentoyhtiöiden lentokoneita. Asian vahvistaa Fintraffic. Kalingradin ja Venäjän välillä kulkeneet lentokoneet pääsivät poikkeuksellisesti Suomen ilmatilaa ukkospilvien vuoksi.
– Vaarallisen sääilmiön väistäminen tulkitaan hätätilannetta vastaavaksi tilanteeksi, kertoo Finntrafficin viestintäpäälikkö Leena Huhtamaa.

Suomen kautta kulki Rossiyan, Ural Airlinen ja Nordwindin lentokoneita, kertoo venäläismedia Tass. Kalingradin ja Moskovan väliset lennot kulkevat normaalisti Itämeren yli.
Lentoreiteistä poikkeaminen säätilan vuoksi on lennonjohdolle rutiininomaista toimintaa.

Koukkaaminen oli nähtävissä myös Flightradar24 -sivustolta. Huhtamaan mukaan Flightradarissa näkyvä lentoreitti ei vastaa täysin todellisuutta.

– Se [Flightradarin kartta] ei ole virallista ilmailutietoa.
 

Olisiko lähdetty jotain tsekkaamaan

Esimerkiksi Jämsän keskustassa oleva luhtitalo tärähti ja Juokslahdessa saakka juomalasit helisivät kaapissa. Harvinaista onkin, että pamaus kuului hyvin laajalla alueella koko Jämsässä aina Saalahdelle ja Kuhmoisiin saakka.

Silminnäkijän mukaan Hallin lentokentältä lähti noihin aikoihin hävittäjä ilmaan, mutta Puolustusvoimat ei tiedota asiasta.

Ilmasotakoulun harjoitukset on tarkoitus järjestää Tikkakoskella ensi viikolla, joten sekään ei selitä pamahdusta. Yksi todennäköinen selitys tapahtuneelle olisi se, että kyseessä on äänivallin rikkoutuminen, joka olisi tapahtunut normaalia matalammalla.
 
Tänään kuulin Raisiossakin Turun lentokentältä nousevan hävittäjän jylinän. Nousi ilmeisesti lännen suuntaan (kiitoradan suunnat ovat 08/26) ja kääntyi sitten pohjoisen kautta poispäin. Tämä kaikki puhtaasti kuulohavainnon perusteella (lentokonekorvani on tämän suhteen melko harjaantunut).
 
Mitähän tämä oikein on? Kerkesin ottaa kuvakaappauksen juuri ennenkuin katosi kartalta. Suunta ollut näppärästi suoraan kohti Tikkakoskea mutta rajan tälle puolen tultua pikainen kurssinmuutos ja korkeuden lasku jonka jälkeen katosi pian kartalta.

GPS -bugi (eli olisiko laskeutunut rajan tuolla puolella jonnekin), provokaatio vaiko jotain muuta? Screenshot siis otettu 02 toukokuuta 2024 klo 03:40.

Venäjähän on ymmärtääkseni käyttänyt tätä Zitotrans -firmaa sotamateriaalin kuljettamiseen melko laajastikin. Koneen rekisterillä RA-76502 löytyy lentohistoriaa Flightradarista. Viimeisimmmillä lennoilla ilmeisesti hakenut tavaraa Intiasta eli nyt tuli Delhistä ja sitä ennen Mumbaista. Eli mikäli kyseessä GPS -virhe niin nuo tuntemattomat laskeutumispaikat lienevät sitten tukikohtia.

edit. Linkkejä lisätty
 

Liitteet

  • Screenshot_20240502-034043.jpg
    Screenshot_20240502-034043.jpg
    180.3 KB · Luettu: 54
Viimeksi muokattu:
Savonlinnan lentoasemalle laskeutunut? Näin ainakin kartan mukaan.

Intia ei ole Venäjän vastaisessa rintamassa ja se lipun alla lentävät koneet saavat edelleen lentää Venäjän ilmatilassa. Itärajan yli tulee päivittäin lentokoneita. Yleensä kiinalaisia, mutta ei intialaiset siitä poikkea.

Voi toki olla GPS-häirintää ja oikeasti laskeutunut jonnekin Käkisalmeen.

Nyt Savonlinnan kirjeenvaihtajat huomio!
 
Intia ei ole Venäjän vastaisessa rintamassa ja se lipun alla lentävät koneet saavat edelleen lentää Venäjän ilmatilassa.
Tuo kone on Venäjän rekisterissä (tunnus RA) ja firma on venäläinen eli ei mitään asiaa EU:n alueelle etenkin kun ottaa huomioon tuon firman touhut Venäjän sotavoimien kanssa. Noiden koneita on viime kuukausina bongailtu useasti myös Pohjois-Koreassa. En usko sattumaan ja toivon todellakin että kyseessä on pelkkä GPS -bugi.

edit. typo
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kone on Venäjän rekisterissä (tunnus RA) ja firma on venäläinen eli ei mitään asiaa EU:n alueelle etenkin kun ottaa huomioon tuon firman touhut Venäjän sotavoimien kanssa. Noiden koneita on viime kuukausina bongailtu useasti myös Pohjois-Koreassa. En usko sattumaan ja toivon todellakin että kyseessä on pelkkä GPS -bugi.

edit. typo
Sellainen ohut selitys tälle tuli mieleeni, että joskus on lentokoneiden ja kentän ajoneuvojen transponderien tunnukset yhdistyneet tai menneet ristiin kun nämä ovat kentällä liikkuessaan olleet lähellä toisiaan. Eli esim kentän paloauto on tutkan ajoneuvotunnuksen mukaan liikkunut 300km/h ja lähtenyt lentoon. Tässä VOISI periaatteessa olla käynyt näin jossain kentällä eli väärän koneen tunnus tarttunut , mutta koska RYSSÄ kyseessä niin en usko. Ja toisekseen en tiedä onko tämä enää mahdollista, aiemmin näin on käynyt.
 
Noihin harrastajien seurantaverkkoihin pystyy myös suhteellisen vähällä vaivalla syöttämään täysin fiktiivistä dataa. Eli kevyt provokaatio esim. toistamalla jonkun 10v vanhan lennon kulku uusilla aikaleimoilla on teknisesti täysin mahdollista. Mitään ei olisi tarvinnut oikeasti lentää rajan yli tai missään muuallakaan. Tekijän ei tarvitse edes olla minkään valtion palveluksessa.

Ylläoleva siis vain yleisenä huomiona. Tästä tapauksesta minulla ei ole tietoa mihinkään suuntaan.
 
Kysymys hypoteettisesta skenaariosta: jos venäläinen kone, vaikkapa Su-34 täydessä A2A ja A2G -aseistuksessa, loukkaisi Suomen ilmatilaa, eikä välittäisi kehotuksista saati 20 mm varoittavista trööttäyksistä, vaan jatkaisi vaikka kohti Helsinkiä, ammuttaisiinko se lopulta alas ja missä vaiheessa ja kenen päätöksellä se voisi tapahtua?

Oletetaan myös, että se ei osoittaisi myöskään mitään loikkaamisen merkkejä, kuten laskutelineiden laskua tai muutakaan vastaavaa signaalia.
 
Kysymys hypoteettisesta skenaariosta: jos venäläinen kone, vaikkapa Su-34 täydessä A2A ja A2G -aseistuksessa, loukkaisi Suomen ilmatilaa, eikä välittäisi kehotuksista saati 20 mm varoittavista trööttäyksistä, vaan jatkaisi vaikka kohti Helsinkiä, ammuttaisiinko se lopulta alas ja missä vaiheessa ja kenen päätöksellä se voisi tapahtua?
Minusta mahdotonta ajatella, että pelle-Suomi avaisi tulen. Miltei minkä tahansa höykkäyksen kohdalla vähintään ensimmäinen aalto otetaan sisään.
 
Back
Top