Ilmavoimat lakkautettava!

Jatketaan Porvoossa.
Biafran sodassa oli ilmatorjunnalla osaööa pelkät jousipyssyt, niin eiköhän myydä ItO:t jonnekin ja osteta samalla rahalla jousia ja nuolia. Voidaanpa virittää ne Rambon tapaan. Eikös siinä yhdessä leffassa Johnny-boy pudota hekon sellasella räjähtävällä nuolella. Niitä nuolia jaetaan sitten vain parhaille, koska it on tunnetusti täynnä ohiampujia.
 
Jouh,

Varmaankin von Rosenilla oli tiukat paikat 230 km/t lentävällä rynnäkkökoneella jonka panssarointi oli 0,6 mm alumiinin varassa. Vaarallisin vastustaja lieni norsunlanta, joka kaaressa lentäessään koneeseen olisi voinut peittää tuulilasin ja tukkia kaasuttimen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Malm%C3%B6_MFI-9



http://forum.keypublishing.com/attachment.php?attachmentid=51361&d=1098436806

Biafran sota; http://www.tebyan.net/Events_History/World_Events/2010/7/6/129939.html

Aihe ei ole uusi ( Ares 151 ); http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=11776.0

-------------------------

Sinänsä olisi mielenkiintoista tietää mikä oliis pienin kone jolla oikeesti voitaisiin saavuttaa edes taktista etua taistelussa.

Jim Beben BEDE 5B on 300 km/t kone alle 300 kiloa lentopaino ( löytyy FAI records hakusanoilla ).

http://en.wikipedia.org/wiki/Bede_BD-5

Tuosta tuskin 100 kiloa enempää voi keventää noilla nopeuksilla tuota painoa.
 
Last edited by a moderator:
Boeing esitteli jo 2009 tulevaisuuden konseptin F/A-XX, uudeksi F-18 E/F :n korvaavaksi hävittäjäksi.

http://www.flightglobal.com/articles/2009/07/09/329472/boeing-displays-manned-fa-xx-concept-jet.html

Sen olisi tarkoitus alkaa korvaamaan F-18:a, vuodesta 2025 alkaen. Huomattavaa on että kone olisi suunnitelman mukaan mahdollista miehittää lentäjällä tai pitää miehittämättömänä riippuen tehtävästä.

Se kertoo että vielä ensivuosikymmenellä ei odoteta pystyttävän kehittämään ilmataistelukykyistä UAS:ää. Ilmasta-maahan tehtävät kyllä voivat sujua hyvin.

Jos ilmavoimat pidetään vielä hengissä tuolloin meillä, tämä voisi olla yksi vaihtoehdoista meillekkin. Itse en usko otsikon mukaiseen ajatukseen enkä sitä kannata. Ilmapuolustus on meilläkin kaikkein tehokkaimmillaan kun sitä hoidetaan ilmatorjunnan ja ilmavoimien yhteispelillä.
 
Juke kirjoitti:
Sinänsä olisi mielenkiintoista tietää mikä oliis pienin kone jolla oikeesti voitaisiin saavuttaa edes taktista etua taistelussa.

Miten olisi autogyro:n käyttö vaikkapa reittitiedusteluun? Moottoripyörällä toki voi edelleen tiedustella ja kannattaisikin, koska ilmasta tuskin tulee katseltua sissejä tienreunasta tai sirotemiinoja tieltä, mutta esim. siltojen kunnon voisi käydä katsomassa paljon nopeammin. Tai ehkä toimia jonkinlaisena oppaana silloin kun reitti on ennalta tuntematon. Mutta mitään erityisen agressiivista en noilla rupeaisi tekemään.
 
Entäs jos rakentaisi sysäysputkimoottorilla varustetun lennokkirungon tyyppiä putki/siipi, johon ruuvataan sensoreilla ja hallintalaitteistolla varustettu nokkakartio tjms. Lennokilla tiedustellaan kunnes runko on lunastuskunnossa, jonka jälkeen nokkakartio vaihdetaan uuteen runkoon.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Cierva_C.30

Autogyro...siis gyrokopteri ilmeisesti ?

Voi olla että aika suojaton ja hidas...vois sopia pelastamiseen linjojen takaa paremmin ?

http://plaza.fi/moottori/koeajot/gyrokopterilla-kotkan-korkeuksiin
 
Samoja tehtäviä kuin lennokilla voisi varmasti osittain tehdä ultrakevyillä lentokoneilla. Kelluke- ja suksivarustuksella olisi lentopaikkojakin riittämiin.

Nyt pitäisi enää keksiä miksi vaivautua viemään se pilotti killumaan taivaalle ja siksi tehdä laitteista painavia ja kalliita.

Medevac erämaajärveltä taitaa olla pysyvästi historiaa.
 
Onhan meillä näitä erämaajärviä kuitenkin vaikka millä mitalla...pitäisi varmaan tutkia mitä tuo paikallisuus vaikuttaa valintoihin..hekolla tietty pääsee minne vaan.

Suksivarustus on suihkareissa tuntemattomampi muttei mahdoton ajatus.
 
Back
Top