Irak

That's the spirit!

Kokenut tarkka-ampuja turhautui - haluaisi ampua terroristeja, mutta ei saa
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201611282200033184_ul.shtml
Nimettömänä esiintyvä sotilas on surmannut 47 ihmistä. Hän ei voi auttaa Irakin armeijaa, vaikka haluaisi.
    • Suojelutöitä Irakissa tekevät tarkka-ampujat lähtisivät mielellään rintamalle.
    • Pääosan Mosulin takaisinvaltauksesta tekevät Irakin armeija, kurdien peshmergajoukko sekä shiiamilitantit.
    • Pieni osa Britannian erikoisjoukoista tekee täsmäiskuja Isisiä vastaan.
Ainakin osa koulutustehtäviin Irakiin lähetetyistä sotilaista janoaisi tositoimiin. The Guardian on haastatellut alle 40-vuotiasta brittiarmeijan tarkka-ampujaa, joka on yhdessä 500 maanmiehensä kanssa parantamassa Irakin armeijan taistelukykyä.

- Lähtisin Mosuliin vaikka huomenna, nimettömänä puolustusministeriön turvallisuusmääräysten takia puhuva mies sanoo.

Hän on yksi Britannian kokeneimmista tarkka-ampujista. Ylikersantin tilillä on 47 vahvistettua tappoa. Miehen tehtävä on suojella Camp al-Asadin sotilastukikohdassa työskenteleviä kouluttajia. Hän tekee sen tarkkailemalla ilmapalloihin kiinnitettyjen videokameroiden kuvaa ja tähyilemällä maastoa tehokkailla kiikareilla.

Aiemmin tänä vuonna 10 Isisin itsemurhapommittajaa yritti elokuussa hyökätä leiriin. Kaikki kuolivat aiheuttamatta yhtäkään menetystä vastapuolelle. Sen jälkeen on ollut hiljaista.

Nyt ylikersantti ja koko muu 16-henkinen tarkka-ampujaosasto olisi jo valmis lähtemään töihin.

- Olen ollut armeijassa 20 vuotta, ja se on sitä mitä varten meidät on koulutettu. Se on jotain, mistä me nautimme, mutta emme sadistisella tavalla, mies sanoo.

Hänen mukaansa kaikkein tyydyttävintä hänen työssään on suojella siviilejä, poliiseja ja toisia sotilaita. Yksi tapaus Afganistanista on jäänyt erityisesti mieleen. Tilanne alkoi, kun yksi afganistanilaispoliiseista ammuttiin.

- Yksittäisiä laukauksia tuli 20 minuutin välein. Komentava upseeri käski minua hoitamaan asian. Makasin vain katolla. Pari uutta laukausta kajahti. Näin mistä ne tulivat. Ja odotin vielä hetken.

Pian laukaukset ampunut taistelija ilmestyi näkökenttään. Ylikersantti teki työnsä.

Toimettomuudessa on kuitenkin yksi hyvä puoli.

- Se tarkoittaa, että ainakin pääsemme kaikki kotiin.

Britannian puolustusministeriö ei kommentoi erikoisjoukkojen sijoittelua tai toimintaa sota-alueilla, mutta tiettävästi pieni osuus brittisotilaista on mukana rintamalla. The Times kertoi marraskuun alussa, että SAS-erikoisjoukoilla on lista 200 brittijihadistista, jotka saa tappaa tai siepata "keinolla millä hyvänsä".

Britannian ja Yhdysvaltojen erikoisjoukot ovat tehneet Irakissa pieniä maaoperaatioita, joiden tarkoituksena on ollut eliminoida Isisin ylintä johtoa.
 
Kirjoittelin jo aiemmin, ettei ISIS:in kukistuminen todennäköisesti rauhaa Irakiin tuo. Nähtäväksi jää kiihdyttääkö se väkivaltaisuuksia, kun yhteinen vihollinen poistuu kuvioista.
 
Irakin helikopteripilottien kokemuksia:

1*6KSefAuKpD-UEEUHif0R7A.jpeg

Eurocopter EC635 YI-274 taking off from Al Taji to conduct air raids around Samarra and in the provinces of Nineveh and Salah Ad Din. It’s armed with the FN Herstal HMP-400 machine gun pod. Iraqi Ministry of Defense photo

Iraqi Army Chopper Pilot — ‘The Fighting Must Continue!’
Baghdad’s attack helicopters blast Islamic State — but at high cost
by ARNAUD DELALANDE

Iraq’s war on Islamic State has taken a heavy toll on the Iraqi army’s helicopter crews. And the battle of Mosul that began in October 2016 has only increased the pressure on the young aviation force, which formed with American assistance in 2007.

1*wp8CF8ORwnI6ApGjUgfRqA.png

Many of the Iraqi army’s chopper crews fly from Erbil airport in Iraqi Kurdistan and Qayyarah airfield south of Mosul. The force suffered its latest loss on Oct. 29, 2016, when a Bell IA-407 belonging to the army’s 21 Squadron crashed in the Mukeshefah area north of Samarra. Pilot Hussein Ali Kadhim and co-pilot 1st Lt. Ali Hafez died.

We spoke to two pilots who’ve been fighting ISIS for more than two years.

Maj. “A” — we’ve agreed not to print aviators’ full names — joined the army in 2007 and graduated from the military academy the following year. He flew the Cessna 172s with the 1st Training Squadron — renamed the 201st Training Squadron in March 2011 — and then switched to helicopters — the Bell 206 and the OH-58 with the 200th and 300th Training Squadrons, respectively.

1*6880CJwa6rygizCvtNuZUA.jpeg

Iraqi army aviation helicopters — two Mi-35Ms, two Bell IA-407s and one EC-635 — at Erbil airport in October 2016. Arnaud Delalande collection
Maj. A graduated in 2010. His first assignment was the 88th Attack Squadron for six months, training on Gazelles. He left the squadron after completing just 12 flight hours and transferred to the 55th Attack Squadron, operating the Eurocopter EC635.

Islamic State invaded Iraq in mid-2014 and Maj. A soon found himself in the thick of the fighting, desperately trying to halt ISIS’s advance. “My missions in the 55th Attack Squadron are reconnaissance, support for ground forces, VIP escort, fast ground attacks and cover for Mi-17s involved in rescues,” Maj. A said.

On Dec. 12, 2014, two of Maj. A’s comrades — Capt. Sadiq Abdel Salam Al Hijami and Col. Sabah Al Idani —died when ISIS shot down their EC635 with a shoulder-fired missile.

Maj. A. was not directly engaged in the battles for Tikrit and Baiji in March 2015, but he remembers this dangerous period, all the same. “At that time, I was in Anbar province to protect Al Assad air base and support ground forces in Al Baghdady and Haditha,” he said.

1*ggQtY0bzT-q0h92-MIzCeA.jpeg

An Mi-171Sh and an Mi-171E on a road near Mosul in October 2016. Arnaud Delalande collection
“Helicopters were often hit by ground fire. Personally, I was hit seven times, most of them by 12.7-millimeter [rounds]. One of the shots was made by a sniper, very close to my face, and hit the door next to me. The injuries to my face were minor.”

On one mission around this time — Maj. A said he doesn’t remember the exact date, but the Iraqi army reported a helicopter crash on April 22, 2015 — his EC635 lost a rotor blade after being struck by enemy fire. He tried to reach Al Taji, but lost lift and had to land in Al Karmah, near ISIS lines. “My co-pilot and I ran and ISIS didn’t catch us,” Maj. A recalled.

Six hours later, the two aviators reached Al Taji — and safety. “In that mission, I figured out that I should not fight with [ISIS] with too many emotions,” Maj. A said. “Think, don’t fight, if you want to stay alive.”

The Iraqi army deployed its full force in the battles for Tikrit and Baiji — Mi-35Ms, EC635s, Bell IA-407s, Bell UH-1Hs and Mi-171s. With so many aircraft over a small area, the friendly-fire risk was high.

1*Tzmhwr_nA9NHcrG4LSXmHQ.jpeg

One of the EC-635 air ambulances that evacuated children injured near Samarra on June 30, 2016. Arnaud Delalande collection
“An incident occurred with the commander of the 35th Squadron, during the operations to liberate Tikrit,” 1st Lt. “M” from the 21st Armed Reconnaissance Squadron recalled. “The IA-407 of the colonel of the 21st Squadron was hit in the rotor by rounds from an Mi-35 helicopter, resulting in the destruction of two rotor blades in the upper tail, but he was able to return to Camp Speicher,” 40 kilometers away.

It was an amazing feat of flying.

A year later in June 2016, Maj A. flew missions targeting the ISIS convoys fleeing Fallujah. He described one mission in particular that stood out. After attacking a convoy on June 30, 2016, he flew a second mission late that night — evacuating civilians, including children, who’d been caught up in the fighting.

“Many civilians were killed by ISIS on the other side of Ramadi close to the second convoy,” Maj. A recalled. “My last mission of the day was to bring five children whose parents were dead [to Baghdad].” Two of the kids died en route.

“It was really sad. I was very affected by this particular rescue mission and I could not fly as well, so I was grounded for all the morning until 6:00 P.M. But the war against ISIS does not wait. I flew again in the afternoon because the fighting must continue!’

https://warisboring.com/iraqi-army-chopper-pilot-the-fighting-must-continue-1dee7ff3b713#.3yslkqt1j
 
ARES:n sivuilla oli juttua Irakin erikoisjoukkojen (ISOF) varustuksesta. Rynkkyinä on joko SIG Sauer M400 tai Rock River Arms LAR-15. Näistä LAR-15 on suositumpi koska Sig:n lyhyemmän piipun suupaine aiheuttaa ampujalle ikävän tärskyn. Aseisiin on vaihdettu muovisten etukädensijojen tilalle Daniel Defense Rail 7.0 alumiinihäkkyrän piraattiversio. Tähtäimenä on Aimpoint tai EOTech. Monet sotilaat ovat hankkineet lisäkrääsää aseisiinsa tarkoituksenaan matkia amerikkalaisten erikoisjoukkojen aseita. Irakiin on vaikea saada oikeita asetarvikkeita ja suurin osa itsehankituista osista onkin airsoft-tavaraa.

Maastopuku on yleensä musta, mutta viimeaikoina on käyttöön tullut myös PLA:n Type 07 -puku vuoristovärityksellä. Ajoneuvot ovat myöskin mustia, värillä haetaan psykologista vaikutusta. ISOF käyttää hyvin paljon ajoneuvoja ja se näkyy myös suurena lippaiden määränä ja juomarakon puuttumisena.

http://armamentresearch.com/isof-arms-equipment-part-1-personal-equipment/

Alla kuva ISOF-sotilaasta Sig Sauer M400 kanssa johon on lisätty vähintään riittävä määrä rojua.
11-e1480239489668.webp
 
ARES:n sivuilla oli juttua Irakin erikoisjoukkojen (ISOF) varustuksesta. Rynkkyinä on joko SIG Sauer M400 tai Rock River Arms LAR-15. Näistä LAR-15 on suositumpi koska Sig:n lyhyemmän piipun suupaine aiheuttaa ampujalle ikävän tärskyn. Aseisiin on vaihdettu muovisten etukädensijojen tilalle Daniel Defense Rail 7.0 alumiinihäkkyrän piraattiversio. Tähtäimenä on Aimpoint tai EOTech. Monet sotilaat ovat hankkineet lisäkrääsää aseisiinsa tarkoituksenaan matkia amerikkalaisten erikoisjoukkojen aseita. Irakiin on vaikea saada oikeita asetarvikkeita ja suurin osa itsehankituista osista onkin airsoft-tavaraa.

Maastopuku on yleensä musta, mutta viimeaikoina on käyttöön tullut myös PLA:n Type 07 -puku vuoristovärityksellä. Ajoneuvot ovat myöskin mustia, värillä haetaan psykologista vaikutusta. ISOF käyttää hyvin paljon ajoneuvoja ja se näkyy myös suurena lippaiden määränä ja juomarakon puuttumisena.

http://armamentresearch.com/isof-arms-equipment-part-1-personal-equipment/

Alla kuva ISOF-sotilaasta Sig Sauer M400 kanssa johon on lisätty vähintään riittävä määrä rojua.
Katso liite: 12472
Taktikool-hemmo.
 
Liikaa logoja...ei substanssia.

I would rather die having spoken in my manner, than speak in your manner and live. For neither in war nor yet in law ought any man use every way of escaping death. For often in battle there is no doubt that if a man will throw away his arms, and fall on his knees before his pursuers, he may escape death, if a man is willing to say or do anything. The difficulty, my friends, is not in avoiding death, but in avoiding unrighteousness; for that runs deeper than death.


-Socrates-
 
Mosulista löytyy suht. vähän juttua länsimediasta. Ei ole täydellistä englantia twiittavaa pikkutyttöä, Putleria ja hirmu-Assadia, ainoastaan barbaarinen ISIS.

No kyynisyys sikseen. Tässä suht. tuoreita tunnelmia, eli eteneminen hidasta.

https://www.theguardian.com/world/2016/dec/05/battle-for-mosul-stalls-islamic-state-stronghold-iraq

Irakin armeija pyrkii tämän jutun mukaan peittämään omia tappioitaan, ettei I-pirut saa boostia.

Iraq news sivustolta löytyi tuorempaa juttua ja kuva/videomateriaalia, mutta en viitsi linkittää tänne, kun on itselleni tuntematon sivusto ja ei tiedä onko jotain haittaohjelmaa tms. Ao. sivuston mukaan Irakin armeija eteni nopeasti olikohan tiistaina n. 1.5 km päähän Tigris-joesta, mutta jäi väijytykseen ja joutui perääntymään. Mahdollisesti houkuteltiin ansaan klassisella tekniikalla.
 
Irakin "Kultadivisioonan" mukana Mosulissa.


Irakin armeijan mukaan neljännes Mosulista on saatu vallattua takaisin, mutta kovin tappioin. Noin 2000 kaatunutta pelkästään marraskuun aikana ja neljännes armeijan ajoneuvoistakin tuhottu. Suurin osa noista varmaan Humvee:ita, joilla ajelevat mm. miinoihin.
 
http://tekniikanmaailma.fi/muu-tekn...nouseva-katastrofi-tappaisi-miljoona-ihmista/

Maailman vaarallisin pato uhkaa murtua – “Raamatullisiin” mittoihin nouseva katastrofi tappaisi yli miljoona ihmistä
“Maailman vaarallisimmaksi” padoksi luonnehdittu Mosulin pato Irakissa on vakavassa vaarassa murtua, kirjoittaa amerikkalainen aikakauslehti The New Yorker laajassa reportaasissaan.

Mosulin kaupungista reilun 35 kilometrin päässä sijaitseva jättimäinen pato on erittäin heikossa kunnossa ja se on rakennettu alunperinkin ongelmalliselle alueelle, lehden haastattelemat asiantuntijat kertovat.

Tigris-joen virtausta rajoittavassa Mosulin padossa on vettä peräti 11 miljardia kuutiometriä.

Vuonna 1984 valmistunut Mosulin pato sijaitsee alueella, jonka kiviaines on veteen liukenevaa. Jotta pato saadaan pidettyä kasassa, sen alle pitää pumpata vuorokauden ympäri sementtisekoitusta – pitkälti sokkona, lehden reportaasi kertoo. Ilman jatkuvaa ylläpitoa padon alla oleva kiviaines huuhtoutuisi pois, mikä johtaisi padon romahtamiseen.

Aiemmin tänä vuonna muun muassa YK on varoittanut, että satoja tuhansia ihmisiä voisi kuolla, jos Mosulin pato murtuu. The New Yorkerin haastattelemat asiantuntijat pitävät uhkaa vielä pahempana.

“Jos pato murtuisi, se aiheuttaisi todennäköisesti katastrofin, jolla olisi raamatulliset mittasuhteet”, lehti kuvailee. Jopa 30 metrin korkuinen hyökyaalto vyöryisi alas Tigris-jokea ja huuhtoisi kaiken tieltään.

“Jos pato murtuu, siitä ei tule varoitusta. Se on ydinpommi, jossa on arvaamaton sytytyslanka”, sanoo irakilais-amerikkalainen insinööri ja padon neuvonantaja Azzam Alwash lehdessä.

Mosulin padon olleiden ongelmien takia 1990-luvulla alettiin rakentaa turvaksi myös toista patoa parikymmentä kilometriä alajuoksulle. Työt kuitenkin keskeytyivät tuolloin Saddam Husseinin hallintoon kohdistettujen kansainvälisten talouspakotteiden takia.

Monet irakilaiset suhtautuvat lehden mukaan epäillen ajatukseen, että pato voisi murtua. Ongelmia väitetään osin myös amerikkaisten salaliittoteorioiksi.

Tällainen on kauhuskenaario

Artikkeli kuitenkin kuvailee useita varoitusmerkkejä siitä, että padon alla on tapahtumassa asioita, jotka voivat vaarantaa sen kestävyyden.

Yhdysvaltain suurlähetystön raportti Mosulin padosta esittelee kauhuskenaarion, joka kuvaa, mitä tapahtuisi padon murtuessa.

“Tsunamin” kaltainen aalto hyökyisi raportin mukaan Mosulin läpi ja veisi mukanaan kaiken tielleen osuvan, kuten ruumiita, rakennuksia, autoja, räjähtämättömiä pommeja ja kemikaaleja. Aallolta olisi vaikea päästä pakoon, ja alle tunnissa vedenpinta nousisi 20 metrin korkuiseksi.

Aalto jatkaisi matkaa lähiseuduille, missä se vahingoittaisi muun muassa maan sähköverkkoa. Koko maan sähkönjakelu saattaa katketa, ja kaksi kolmasosaa viljapelloista jäisi veden alle.

Aalto yltäisi neljässä päivässä Bagdadiin, missä jotkut alueet voisivat peittyä jopa 5-metrisen veden alle. Miljoonat ihmiset jouduttaisiin evakuoimaan. Lopulta jopa puolitoista miljoonaa ihmistä kuolisi.

Katastrofin jälkipyykki voi olla vielä karumpi.

“En ole huolissani kuolleista, koska he olisivat kuolleita”, Alwash sanoo lehdessä.

“Olen huolissani kaikista muista. Miten ruokitaan Bagdadin kuutta miljoonaa ihmistä, kun siellä on tulva? Miten heille annetaan sähköä? Minne he menevät?”

Kävin kartalla katselemassa patoa.

https://www.google.fi/maps/@36.6251987,42.9004095,1382a,20y,273.56h,77.44t/data=!3m1!1e3?hl=fi
 
Back
Top