Israelin valtion twitter on joutunut tekemään twitter päivityksen jossa kuvassa on tunnistettavissa oleva kuollut vauva.
Tämä siksi että sosialistit ympäri maailman alkoivat jo kyseenalaistamaan ja kieltämään viimeaikasia uutisia raakuuksista.
En laita sitä tähän, koska ei varmaan tuo lisäarvoa. Mutta on tärkeää että näitä dokumentoidaan.
Kieltämättä: itse olen sitä mieltä, että koko operaation kuvamateriaali kaikessa karmeudessaan kuuluisi julkaista ja työntää yleisön nähtäville ainakin länsimaissa. Siten tulisi kaikille selväksi, minkälaisia ihmishirviöitä Hamas on.
Eihän tuossa ole taas mitään järkeä. Eli, seuraavan kerran kun joku saa päähänsä lahjoittaa tuonne vesiputket, niin eikö ne ole sama lähettää sinne jo valmiiksi pätkittynä määrämittoihin ja esityöstettynä, säästyisi ainakin raaka-aineita?
Muovisina, niin ei voi käyttää sotilaallisin tarkoituksiin.
Jaahas, jos tuo on totta, niin Gazan jälkeen tultaneen näkemään Vihan hedelmät II.
Tilanne Libanonissa vaikuttaa hyvin sekavalta. Osaako joku selittää, kuinka Hizbollah pystyy rinnakkaiseloon Libanonin armeijan kanssa? Vuonna 2006 Israel kävi sodan Hizbollahin kanssa Libanonin maaperällä, mutta Libanonin armeija painoi asian villaisella.
Minä luulin tähän päivään saakka, että nimenomaan Hizbollah kävisi tulitaisteluita Israelin kanssa, eikä konkurssikypsän Libanonin armeija. Uutiset tykistötaisteluista kertovat toista. Mistä on kyse?
Hizbollah on shiiojen äärioikeistopuolue, jolla on myös sotilaallista toimintaa. Sisällissodan rauhanteossa Hizbollah oli ainoa näistä poliittisista sotilaallisista organisaatioista, joka sai pitää aseensa (valtava virhe maailmalle hyväksyä se), muut luovuttivat aseensa Libanonin valtion sotaväelle.
2006 sotaa ennen Hizbollah käytännössä hallitsi eteläistä Libanonia Israelin vetäydyttyä sieltä 2000, eikä LAF:lla ollut siellä merkittävää läsnäoloa. Sen jälkeen UNIFIL sai tehtäväkseen periaatteessa kaikkien ei-valtiollisten toimijoiden aseistariisunnan, Hizbollah mukaanluettuna, ja tavoitteena on ollut tukea LAF:n nousua alueen suvereeniksi sotavoimaksi. Tämä tosin on aika toivoton tehtävä, koska Hizbollahin tehokas aseistariisunta vaatisi systemaattisia ratsioita asuinalueille ja siten yli kymmenkertaisen määrän sotilaita, jotta käytännössä sota Hizbollahin kanssa voitettaisiin.
Libanonin valtion osallistuminen tähän olisi uutta, tosin nythän Hizbollah on hallituksessa. Voipi olla, että mullistusta ei koe pelkästään Gaza.
Mikä se SLA oikein oli? Etelä Libanonin armeija. Joku Kristittyjen juttu?
Libanonin sisällissodan ja eteläosien israelilaismiehityksen aikainen, paikallisista kristityistä nationalisteista koostuva proxy, jota Israel rahoitti.
Kutem okkim tossa totes. Käytännössä LAF/LAF Intel hallitsee joen eteläpuolta. Se missä kiskotaan raskaat niskaan. Itse autuaalisesti unohtanut sen nimen.
Mutta takasin asiaan, LAF/LAF Intel on hessuja etelässä, ei ole Libanonin hallituksen joukkoja.
Vähän sama kun Suomessa joukko-osastot ois nimellisesti Suomen alla, mutta käytännössä olisivat Maakuntien alaisuudessa.
Tuollakin se alueellisessa vastuussa oleva joukko-osasto vaikuttaa aika paljon, koska osa sotilaista ei laisinkaan asu edes Litanin eteläpuolella.
Mutta joo, paikallisväestö enemmistöllä alueista on Hizbollah-mielistä aika suuresti, joten jos LAF ajautuisi riitoihin Hizbollahin kanssa, voisi tulla sotilaillekin tukalat oltavat.
Lisäyksenä vielä että osa nykysistä palestiinalaisista on kyllä islamiin kääntyneitä israelilaisia. Kuriositeettina esimerkiksi Nablusin kaupungissa suuri osa asukkaista on islamiin käännytettyjä etnisiä samarialaisia. Itse samarialaisia asuu muutama sata Kiryat Luzan kylässä länsirannalla, he ovat onnistuneet säilyttämään ikiaikaisen uskontonsa.
Ja lisäksi ottomaanivallan aikana oli myös pitkäaikaista juutalaisväestöä Jerusalemissa kuitenkin huomattava osa (ottomaanit eivät sallineet vapaata muuttoa alueelle), joissain laskennoissa jopa enemmistö 1800-luvullakin. Asia ei ole miltään kantilta yksinkertainen.
Jaan huolen radikaalin islamin vaaroista euroopassakin. Historiallisesti homma on vaan ollut hieman toisenlaista.
No ei nyt välttämättä ihan niinkään, kyllä tuota islamin ja kristinuskon välistä kähinää on riittänyt läpi vuosisatojen, uudella ajallakin mm. Serbokroatiassa, Kreikan-Turkin alueella, Armeniassa, Bulgariassa jne.
Käytännössä tilanteet ovat rauhoittuneet vain uskonnollis-väestöllisen dominanssin myötä, Iberiassa reconquistan ja ottomaanivaltakunnan alueilla pakkoislamilaistamisen. Ottomaanit kun yhdessä vaiheessa vaativat kristittyjä perheitä luovuttamaan aina esikoispoikansa sulttaanille sotilasorjaksi, joka kasvatettiin islamiin, jos perhe ei kääntynyt itse islamiin.