Jalkaväkimiinoja koskeva kansalaisaloite itsenäisyyspäivänä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skärdis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

skärdis

Greatest Leader
Jalkaväkimiinojen palauttamista ja Ottawan sopimuksesta irtaantumista koskeva kansalaisaloite avautuu 6.12.

Eiköhän paraatia ja Tuntematonta katsoessa kerätä 50 000 nimeä niin että heilahtaa!

On kohtalaisen arvovaltaiset herrat aloitteen takana: Aloitteen laatijoina ovat europarlamentaarikko Mika Aaltola (kok), hänen avustajansa Henri Vanhanen, entinen puolustusministeri Jussi Niinistö, entiset suurlähettiläät Hannu Himanen ja Pasi Patokallio sekä entinen Puolustusvoimain komentaja Juhani Kaskeala ja ministeri Jaakko Iloniemi.

Oisko arvovaltaisin taustajoukko koskaan ja ikinä kansalaisaloitteissa?

Viimeksi muokattu:
Eduskunnan sivuilta voi käydä kertaamassa, miten aloitteen kanssa kävi edellisellä kerralla:

22.04.2022
Asian ilmoittaminen
Asia on saapunut valiokuntaan.

24.05.2022
Asian käsittelystä päättäminen
Siirrettiin asian käsittely keskiviikolle 25.5.

25.05.2022
Valiokunta päätti ryhtyä käsittelemään asiaa.

25.05.2022
Lausuntopyyntö
Valiokunta päätti pyytää puolustusvaliokunnan lausunnon.

25.05.2022
Asia yhdistetty valiokunnassa
Valiokunta päätti ottaa asian yhteydessä käsiteltäväksi: TPA 34/2022 vp.

25.05.2022
Asia yhdistetty valiokunnassa
Valiokunta päätti ottaa asian yhteydessä käsiteltäväksi: TPA 18/2022 vp.

07.02.2023
Lausunnon vastaanotto
Puolustusvaliokunnan lausunto PuVL 17/2022 vp on saapunut valiokuntaan.

07.02.2023
Valiokunta keskusteli asian jatkokäsittelystä.

15.02.2023
Valiokunta keskusteli asiasta.

16.02.2023
Valiokunta päätti, ettei asian johdosta ryhdytä enempiin toimenpiteisiin.

Ei hirveästi jäänyt jälkipolville kerrottavaa mutta kampaviinereitä meni rekka-autollinen!

Tässähän alkaa vaikuttaa siltä, että käynnissä on kilpajuoksu, kuka saa ottaa kunnian ja poliittiset irtopisteet miinojen palauttamisesta.

Saadaan kohta kuulla puheenvuoroja poliittisilta takinkääntäjiltä tyyliin: ”minä se olin ensimmäinen joka vaati miinojen palauttamista!”

Tässähän alkaa vaikuttaa siltä, että käynnissä on kilpajuoksu, kuka saa ottaa kunnian ja poliittiset irtopisteet miinojen palauttamisesta.

Saadaan kohta kuulla puheenvuoroja poliittisilta takinkääntäjiltä tyyliin: ”minä se olin ensimmäinen joka vaati miinojen palauttamista!”
Olin sokea kuin kissanpentu ja kesti yli kymmenen vuotta, että silmäni aukesivat!

Vastahan hyysärin pääkirjoituksessa yritettiin mehustella perussuomalaisten "pystymetsäpoliitikkojen" naiiviudella... 🤣

Sen kun ottavat kunnian jos vain ääliömäisestä sopimuksesta päästään.

Jalkaväkimiinojen palauttamista ja Ottawan sopimuksesta irtaantumista koskeva kansalaisaloite avautuu 6.12.

Eiköhän paraatia ja Tuntematonta katsoessa kerätä 50 000 nimeä niin että heilahtaa!

On kohtalaisen arvovaltaiset herrat aloitteen takana: Aloitteen laatijoina ovat europarlamentaarikko Mika Aaltola (kok), hänen avustajansa Henri Vanhanen, entinen puolustusministeri Jussi Niinistö, entiset suurlähettiläät Hannu Himanen ja Pasi Patokallio sekä entinen Puolustusvoimain komentaja Juhani Kaskeala ja ministeri Jaakko Iloniemi.

Oisko arvovaltaisin taustajoukko koskaan ja ikinä kansalaisaloitteissa?

Uusmaalaisten perussuomalaisten porukka näytti ehtineen jo ensin, todennäköisesti tämä kyllä on tapahtunut aloitusviestissä olevista tietämättä, kun aloite on päivätty jo toissapäivälle:

Toivottavasti tämä ei tarkoita kannattajien jakaantumista kahden kansalaisaloitteen kesken. Jälkimmäisen kannatusta se saattaa kyllä viedä, kun sen tullessa tämän kannattajat ajattelevat, että ovat jo kannattaneet aloitetta. Toisaalta niin ne useat NATO-jäsenyydenkin edistämisestä olleet aloitteet saivat tarvittavat kannatusilmoitukset.

Nimenomaan.

Miinakiellosta irtautumista vastustavat perustelevat miinakieltoa mm. lasten turvallisuudella, huomioimatta sitä että miinat nimenomaan suojelevat myös niitä lapsia.

Kannattaa myös huomata, että Ukraina on mukana Ottawan sopimuksessa. Siitä huolimatta se on maailman miinoitetuin maa.

1000034502.webp

Nimenomaan, yleinen hyväksyntä ja puolueiden mielipiteet asian suhteen ovat vähän muuttuneet.

Katso liite: 109858

Ja eiköhän nuo kolme EOS-puoluettakin osaa sanoa, kun huomaavatkin että kansa kannattaa...

Otas Tynkkynen:
Olisi vähän huono viesti maailmalle, jos Suomi lähtisi ainoana irtautumaan tästä sopimuksesta.
Tuommoinen ryssä sekoilee naapurissa, niin mikä viesti se sitten on jos ei saada sovittua edes miinoja takaisin käyttöön.

Uusmaalaisten perussuomalaisten porukka näytti ehtineen jo ensin, todennäköisesti tämä kyllä on tapahtunut aloitusviestissä olevista tietämättä, kun aloite on päivätty jo toissapäivälle:

Toivottavasti tämä ei tarkoita kannattajien jakaantumista kahden kansalaisaloitteen kesken. Jälkimmäisen kannatusta se saattaa kyllä viedä, kun sen tullessa tämän kannattajat ajattelevat, että ovat jo kannattaneet aloitetta. Toisaalta niin ne useat NATO-jäsenyydenkin edistämisestä olleet aloitteet saivat tarvittavat kannatusilmoitukset.

Nimenomaan.
Ei tällainen asia kuitenkaan suoraan kansalaisaloitteen pohjalta etene, mutta sitä on tietysti hyvä pitää esillä. Vahva/riittävä poliittinen yksimielisyys asiassa näkyy Suomessa vallitsevan ja parasta olisi, jos Baltia ja Puola lähtisivät yhtaikaa samalle asialle.

Jos ei muuta, niin useampi aloite kertoo kansalaisten tahtotilasta.

Back