Jalkaväkimiinoja koskeva kansalaisaloite itsenäisyyspäivänä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skärdis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
On mahdoton ajatus, että nykyisentasoisilla pioneeriresursseilla voitaisiin käydä asentamassa jv-miinoja, jotka liittyvät suoraan jääkäriryhmien/joukkueiden ryhmityksen suojaamiseen. Ei tuollaiseen ole mitään mahdollisuuksia, mutta miinoittamiselle on kuitenkin ilmeinen tarve.

Siinä että jääkäri asentaa jv-miinan ei ole mitään uutta tai ihmeellistä. Putkimiina on ennenkin kuulunut kaikille koulutettaviin välineisiin. Ja niitä on ennenkin koulutettu asentamaan omatoimisesti esim. oman ryhmityksen suojaksi, sekä ryhmityksen saumakohtiin. Miinakarttojen laatimista näistä miinoista ei sen sijaan ole koulutettu.

Sulutteet dokeumentoidaan kohtuullisen kattavasti, mutta muiden miinojen kohdalla se ei vain ole realistista.

Jaa-a. Ennen oli rutiininomaista että pioneerijoukkueenjohtaja otti yhteyttä jääkärijoukkueenjohtajaan ja tehtiin se joukkueen puolustustaistelua tukeva miinoite yhteistyössä suunnitellen.

Mutta jos siihen ei ole enää mitään mahdollisuuksia, niin mikäs siinä sitten. Vielä tuo homma toimi noin vähän aikaa sitten harjoituksissa, mutta.

Samapa tuo minulle kun siirryin jo varareserviin eli hoitakaapa homma sitten kotiin parhaalla mahdollisella tavalla.

Mitkä dokumentoinnit on muuttuneet tarkemmaksi niin, että merkitään nykyisin yhden ps-miinan tarkkuudella jopa ja sidotaan kestäviin kiintopisteisiin, jotta löytyisivät taistelun myllerryksenkin jälkeen.
Onko näin?
Itse olin sulutushommissa vielä 90-luvulla, eikä silloin miinan tarkkuudella mitään merkitty.
Miinaesteiden ja -ryhmien sijainnit kiinnitettynä toivottavasti pysyviin maastonkohtiin. Kuinka hyvin sitten ryssien tykistöllä tuetun hyökkäyksen jälkeen ne puut ja isot kivet löytyvät? Niihin meidän luonnossa ne selosteen sijainnit aina tuli kiinnitettyä.
Viimeiset 20 vuotta olin olin eri sijoituksessa, joten en nuista sittemmin tiedä. Onko siellä pioneerijoukkueessa yksittäisten miinojen paikkojen merkkaajat erikseen?
Mutta noin yleisellä tasolla: Jos sulutteeseen tulee muuan miinaeste, eli kolminumeroinen luku ajoneuvomiinoja niin miten voidaan kuvitella että jokainen yksittäisen miinan tarkka sijainti olisi saatu luotettavasti dokumentoitua? Ei selosteen laatija ehdi jokaisen ryhmän alueelle mittaamaan ja pitäisin varsinaiselta asentajalta saatua tietoa epäluotettavana.
Kyllä miinakartoista puhuminen taitaa edelleen olla liioiteltua.

YLE:n Politiikkaradiossa keskustelu jalkaväkimiinoista.

Kansanedustaja Jarmo Limnell (kok.), puolustusvaliokunnnan varapj. Mikko Savola (kesk.) ja Atte Harjanne (vihr.).

Vihreiden pj:n Minja Koskelan piti ennakkotietojen mukaan olla mukana, mutta tuleen heitettiin Harjanne.

Edes viheriät ei tunnu vastustavan ja ihan ok kommentteja Harjanteelta. Hän toki ehdottaa Suomen lisäpanostusta Afrikan miinanraivaukseen, jos Suomi lähtee murtamaan Ottawan sopimusta.

Toimittaja Sirkkanen toki vänkää vastaan ja on kovasti huolissaan mainehaitasta Suomelle.

Edit: Lopuksi Harjanne (vihr.) totesi odottavansa, että miinoille myönteinen päätös tehdään keväällä 2025.

Viimeksi muokattu:
Onko näin?
Itse olin sulutushommissa vielä 90-luvulla, eikä silloin miinan tarkkuudella mitään merkitty.
Miinaesteiden ja -ryhmien sijainnit kiinnitettynä toivottavasti pysyviin maastonkohtiin. Kuinka hyvin sitten ryssien tykistöllä tuetun hyökkäyksen jälkeen ne puut ja isot kivet löytyvät? Niihin meidän luonnossa ne selosteen sijainnit aina tuli kiinnitettyä.
Viimeiset 20 vuotta olin olin eri sijoituksessa, joten en nuista sittemmin tiedä. Onko siellä pioneerijoukkueessa yksittäisten miinojen paikkojen merkkaajat erikseen?
Mutta noin yleisellä tasolla: Jos sulutteeseen tulee muuan miinaeste, eli kolminumeroinen luku ajoneuvomiinoja niin miten voidaan kuvitella että jokainen yksittäisen miinan tarkka sijainti olisi saatu luotettavasti dokumentoitua? Ei selosteen laatija ehdi jokaisen ryhmän alueelle mittaamaan ja pitäisin varsinaiselta asentajalta saatua tietoa epäluotettavana.
Kyllä miinakartoista puhuminen taitaa edelleen olla liioiteltua.
Kyllä näin on. Vuodesta 2014 eli Krimin valtauksesta alkaen kouluttauduin aktiivisesti ja PV:kin koulutti allekirjoittanutta ja minä koulutin muita uuteen järjestelmään ja voin vakuuttaa, että joka jumalan miinasta otetaan suunta ja etäisyys seuraavaan jne. Pikkusen menee aikaa enempi kuin wanhassa systeemissä mutta nyt olemme sivistynyt länsimaa, tai jotain. Työtä on jaettu herralta pioneeriupseerilta myös alaspäin tarkkuuden lisääntyessä.

Kiintopisteeksi ei kannata valita tosiaan linnunpönttöä.

Kyllä näin on. Vuodesta 2014 eli Krimin valtauksesta alkaen kouluttauduin aktiivisesti ja PV:kin koulutti allekirjoittanutta ja minä koulutin muita uuteen järjestelmään ja voin vakuuttaa, että joka jumalan miinasta otetaan suunta ja etäisyys seuraavaan jne. Pikkusen menee aikaa enempi kuin wanhassa systeemissä mutta nyt olemme sivistynyt länsimaa, tai jotain. Työtä on jaettu herralta pioneeriupseerilta myös alaspäin tarkkuuden lisääntyessä.

Kiintopisteeksi ei kannata valita tosiaan linnunpönttöä.

Mukava lukea, että homma on hallussa. Mietinkin, ettei se merkkaus voi niin mahdotonta olla.

Meneekö se vähän samaan tapaan kuin tulenjohtopaikan mittaus kaapelilla ja käsisuuntakehällä (piirretään tasolle), vai ihan vaan gepsillä?

Mukava lukea, että homma on hallussa. Mietinkin, ettei se merkkaus voi niin mahdotonta olla.

Meneekö se vähän samaan tapaan kuin tulenjohtopaikan mittaus kaapelilla ja käsisuuntakehällä (piirretään tasolle), vai ihan vaan gepsillä?

No karvalakkimenetelmissä on se etu että ne on yhtä resistantteja elektromagneettiselle asialle kuin telamiina.

YLE:n Politiikkaradiossa keskustelu jalkaväkimiinoista.

Kansanedustaja Jarmo Limnell (kok.), puolustusvaliokunnnan varapj. Mikko Savola (kesk.) ja Atte Harjanne (vihr.).

Vihreiden pj:n Minja Koskelan piti ennakkotietojen mukaan olla mukana, mutta tuleen heitettiin Harjanne.

Edes viheriät ei tunnu vastustavan ja ihan ok kommentteja Harjanteelta. Hän toki ehdottaa Suomen lisäpanostusta Afrikan miinanraivaukseen, jos Suomi lähtee murtamaan Ottawan sopimusta.

Toimittaja Sirkkanen toki vänkää vastaan ja on kovasti huolissaan mainehaitasta Suomelle.

Edit: Lopuksi Harjanne (vihr.) totesi odottavansa, että miinoille myönteinen päätös tehdään keväällä 2025.

Harjanne taitaa olla reservin kapteeni, eli maanpuolustusasioista epäilemättä paremmin perillä kuin moni puoluetoverinsa.

No nyt on kannatettu kaikkia kolmea aloitetta.

Aaltolan ja kumppaneiden aloitteessa oli noin 45 nimeä siinä vaiheessa kun minä allekirjoitin, ja siinä toisessa minä olin 12. allekirjoittaja. Siinä pari viikkoa sitten alkaneessa on jo melkein 15 000 nimeä.

1855 @ 9.13

On mahdoton ajatus, että nykyisentasoisilla pioneeriresursseilla voitaisiin käydä asentamassa jv-miinoja, jotka liittyvät suoraan jääkäriryhmien/joukkueiden ryhmityksen suojaamiseen. Ei tuollaiseen ole mitään mahdollisuuksia, mutta miinoittamiselle on kuitenkin ilmeinen tarve.
Olen siinä luulossa, että 2000-luvulla pioneeritoimintaa on viety portaikossa ylöspäin. Isompia linjauksia ja bändejä eikä mitään joka pataljoonan esikunnan ja pioneerijoukkueen piiperrystä. Tietysti 1900-luvullakin oli isompia kuvioita, mutta monen pioneerin paikka oli siellä pataljoonan joukkueessa. Pioneeritoimintaa piirretään nykyään siis aika isolla tussilla ja siitä on tietysti isosti ja kunnolla tekemisen ilmeiset edut. Samaan aikaan kuuluisasti nykyaikaisessa jääkäriryhmässä on räjäyttäjä.

Organisaatiouudistukset seuraavat lopulta toinen toistaan. Kun viimeksi on keskitetty, niin ensi kerralla hajautetaan. Helppo aina arvata mikä on seuraava suunta!

Martin Scheinin on herännyt X:ssä vastustamaan asiaa. Perustelut on kyllä pettämättömät:

" On realistinen kauhuskenario, että Venäjä pakottaisi (aseella uhaten) turvapaikanhakijat testaamaan Suomen asentamat maamiinat. Tietenkin se olisi vastoin sodan oikeussääntöjä. Tämä ei poista Suomen vastuuta suhteessa miinojen ennakoitaviin ja epäsuhtaisiin siviiliuhreihin, hän kirjoittaa."

Martin Scheinin on herännyt X:ssä vastustamaan asiaa. Perustelut on kyllä pettämättömät:

" On realistinen kauhuskenario, että Venäjä pakottaisi (aseella uhaten) turvapaikanhakijat testaamaan Suomen asentamat maamiinat. Tietenkin se olisi vastoin sodan oikeussääntöjä. Tämä ei poista Suomen vastuuta suhteessa miinojen ennakoitaviin ja epäsuhtaisiin siviiliuhreihin, hän kirjoittaa."
Tottakai se olisi suomen syy, jos ryssä ajaisi pakolais laumoja rintamalinjojen väliin.

Ymmärsinkö nyt oikein, Suomi ei saisi käyttää miinoja, koska on teoreettinen mahdollisuus, että Venäjä käyttää tp-hakijoita miinanraivaukseen?

Tämähän on vielä hullumpi, kuin se Ylen toimittaja.

Yhtä hyvin venäläiset voivat ampua siviilejä suomelta otetulla ampumatarvikkeella, kielletään siis kaikki ammustuotanto?

Viimeksi muokattu:
Miinakeskustelusta puuttuu toistaiseksi sisältö ja luulenpa että niin tulee julkisuudessa olemaan loppuun saakka. Puhutaan porapatruunoista, sakaramiinoista ja putkimiinoista, joista yksikään ei ole vanhassa muodossaan tekemässä paluuta. Uutisissa puolestaan viitataan afrikkalaisiin sisällissotiin. Jalkaväkimiinoille tarvitaan kunnollinen puhemies.

Jatkossa miinoitettaisiin elävää voimaa vastaan. Panssarimiinojen raivaamisen estäminen polkumiinoin ei ole tätä päivää johtuen ps-miinojen raivauksenesto-ominaisuuksien kehityksestä, sekä mm. kestopäällysteistä. Tästä seuraisi kaikenlaista, kuten merkittäviä haasteita miinoitteiden dokumentoinnin puolella. Pioneerien rakentamien sulutteiden osalta se varmasti toimisi jatkossakin, mutta elävän voiman vastustaminen lisäisi asentajien määrää ja kirjoa. Ei Jakke Jääkäri ainakaan vanhalla paperikupongilla mitään miinakarttoja tee, kun miettii vaikkapa omien asemien sivustojen, tai katveiden miinoittamista. Sinne ne miinat jäisivät tilanteen muuttuessa, eikä kukaan muistaisi niiden olemassaoloa. Miinakarttojen erinomaisuutta ei siis pidä liioitella.

Dokumentointiin olisi syytä keksiä uusia konsteja ja toisaalta vain hyväksyä tilanne. Sodassa kuolee ihmisiä ja sillä on väistämättä aina myös erilaisia pitkäaikaisseuraamuksia. Raiskaavan rosvojoukon pysäyttäminen rajalle on joka tapauksessa ihmisoikeusteko.
Jv miinojen palauttaminen varmasti muuttaisi myös varusmiespalveluksen koulutusta ja ehkä joukkorakennetta , huomioiden uudistettu taistelutapa sekä alueellistenjoukkojen poistuminen.

Miinojen sijainnit ovat aina tiedossa jossakin määrin. Jalkaväki nojaa toimintaansa niihin ja tämä ei onnistu mikäli sijainti ei ole tiedossa. Miinotteita tarvitsee myös valvoa ja tarvittaessa täydentää. Eikä sekä hyvä homma ole jos omat niihin menevät.

Välttämättä kovinkaan tarkkaa ei ole tiedossa mutta riittävällä tasolla.
Jos miinoittava joukkue kaatuu ja miinoitettu alue esim suojamiinoite jää epäselväksi niin joukkojen sijainti tiedolla saa edes vähän suuntaa missä niitä voisi olla.

Martti shaicce ei nyt huomaa että yllä kuvatussa tilanteessa he eivät olisi turvapaikanhakijoita vaan venäläisiä pioneereja.😁

Back