Jatkosodan yksiköistä ym

Cinclus

Alokas
Tervehdys! Olen asunut Ruotsissa yli 40 vuotta ja tämä on ensi kerta tällä palstalla. Olen ajatellut vihdoinkin selvittää isäni sotajutut jatkosodan ajalta. Olen tilannut Suomesta kantakortin ja ne tiedot minulla siis on. Nyt haluaisin apua niiden tulkitsemisessa.
Mitä tarkoittavat seuraavat merkinnät?
1) JärjK2
2) HTK 3
3) 8./JR13=10./JR13 (ymmärrän että kyseessä siirto, mutta kummasta komppaniasta siirretty?)
4) entä mitä tarkoittaa tämä siirto? 20.9.1942 8./JR 13 = 10./JR 13 = 2./JR 45, kiväärimiehenä (mistä siirrettiin mihin?

Lisäksi minua kiinnostaa tietää, missä eri yksiköt olivat eri aikoina, siis päivämäärät ja paikat? Kantakortissa mainitaan seur. yksiköt? 10./JR13 ja 8./JR13 (15.3.42-19.1.44), ja näm kaksi ilmeisesti aselevon jälkeen 2./JR45 (7.10.44-), 10./JR45
Kuuluivatko kaikki yllä luetellut osastot 17. divisioonaan?

Kantakortissa on haavoittumisista 2 merkintää: 4.2.44 10./JR13 ja 29.6.44 10./JR13. Missä (millä paikkakunnalla) haavoittumiset tapahtuneet ja missä yhteydessä? Mistä saisi tietoja siitä missä hoidettu heti haavoittumisen jälkeen? Kantakortissa merkintä sotasairaalasta vasta syksyltä -44 (monta kuukautta haavoittumisen jälkeen): [15.9.44 22 Sotas ja 19.9.44 30 Sotas] Sotasairaala 22 siujaitsi ilmeisesti Joensuussa ja Sotas 30 Muuramessa??? Miksi sairaalamaininta näin myöhään?

Lisäksi on merkinnät osallistumisista seuraaviin taisteluihin 1941-44: Koska taistelu käytiin, mitkä joukko-osastot osallistuivat?

Syvärin sillanpään torjuntataistelut (missä tarkasti, minä aikana?)
Jantamajoki (Jandeba)
Palteenkylä
Kuujärvi (Mihailovskoje)
Mäkrätjärvi (Megrozero)
Uusijärvi
Saarimäki (Sarmjagi)
Harakkamäki
Sepivaara
Syskyjärvi

Mikäli näillä tiedoilla ei asia selviä, lähetän mielelläni lisätietoja kantakortin merkintöjen mukaisesti.
 
Back
Top