JEHU-luokka (U700)

Puolustusbudjetista:

"Rajavartiolaitokselle esitetään lisärahaa meriveneiden hankintaan

Rajavartiolaitoksen menoihin tulevalle vuodelle esitetään yhteensä 251,3 miljoonaa euroa. Rajavartiolaitos pyrkii korvaamaan lähivuosina 1960–1980-luvuilla hankitut vanhentuneet rannikkovartioveneet ja hankintaan liittyvä lisämäärärahatarve sisältyy ministeriön ehdotukseen. Meripelastukseen käytettävän kaluston tulee olla luotettavaa kaikissa olosuhteissa. Rannikkovartioveneiden uusimisella tavoitellaan kustannustehokasta venetyyppiä, jossa yhdistyy kelirikko-, pelastus-, sammutus- ja öljyntorjuntakyky."

Kävisikö Jehu? Kappalehinta 2,5 - 3 miljoonan luokkaa, varustuksesta riippuen.

Ja itse itselleni vastaten: Ei. Jäänmurtokyky puuttuu.
 
Salossa paikkaansa pitävä Marine Alutech on tehnyt Jehusta (M18 AMC) uuden isomman version (M22 AMC).
Havainne/mainos -kuva on melkoisen sähäkkä kun kannelle nurkkiin on asennettuna siilot ohjuksille.
Olisikos tuolla tavalla tarkoitus myös käyttää/ampua meidän nykyisistä JEHUista rannikko-ohjuksia jos näin haluttaisiin?

https://www.janes.com/article/86634/watercat-sharpens-its-claws-idex19d4

1551088786568.png


Finnish boatbuilder Marine Alutech Oy (Stand C-014) is showcasing its new Watercat M22 AMC patrol craft design.
Based in Salo, southwest Finland, Marine Alutech specialises in the design and manufacture of fast patrol boats and government vessels.
The company has extensive experience in both aluminium and composite boat construction.

The Watercat M22 AMC builds on the design pedigree of the Watercraft M18 AMC combat support service vessel, 12 of which have been delivered to the Finnish Navy.
Designed for beach assault, troop transportation, medical evacuation and patrol/escort tasks, the M18 AMC offers full ballistic and CBRN protection for an embarked force of up to 24 troops.

It is fitted with a single Saab Trackfire remote weapon station, plus mountings for manually operated small-calibre weapons.

According to Niko Haro, Marine Alutech’s CEO, the Watercat M22 AMC has been evolved from the M18 AMC to meet the needs of regional navies and maritime security forces requiring a high-speed
patrol craft that combines a powerful armament with good troop-carrying capabilities.
“We have received feedback from customers who are looking for something with a greater combat capability, and a larger suite of weapon systems,” he told IDEX Show Daily.
“They are looking for something that carries a good payload, and offers a high level of ballistic protection for the troops.”

The Watercat M22 AMC is a ‘stretch’ of the existing M18 AMC hull, but with more powerful diesel engines and waterjet propulsors to give a top speed in excess of 50kt.
Space below decks provides for 26-30 seated troops.

Armament would typically include a 30mm gun forward, a remote weapon station or 40mm grenade launcher above the bridge deckhouse, and crew-served 12.7mm machine guns on either beam.

“There is also space on the working deck aft for lightweight missile launchers and obscurant dispensers,” said Haro.

“Alternatively, you could use this deck for a rigid inflatable boat if needed. The boat has been designed for easy reconfiguration in just a few hours.”

An integrated bridge and tactical system would provide for navigation and mission management.
Sensors would include a navigation radar and an electro-optical/infrared turret.

According to Haro, Marine Alutech is open to co-operation with local industry in the region.

“We have previously undertaken transfer of technology to enable local construction of other boats in our portfolio,” he said.
 
@Einomies1

Sinä voitit, sait 30 mm konetykkisi. ^
 
Tämäkin mahtusi pieneen tilaan loistavasti eikä maksaisi paljon.
Näitä voisi ostaa useamman / JEHU.
Täytyisi vaan muistaa suojalasien käyttö :cool:.
Lisätäänkös jo ostoskoriin :D?

1551102014600.png
 
Jos Jehuihin ohjuksia asennetaan, niin Sea Venom olisi oma toiveeni. Niillä tekisi jotakin jo isompiakin aluksia vastaan, mikäli vain onnistutaan hiippailemaan kantamalle, eikä ohjaaminen olisi ihmiskäden varassa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_Venom_(missile)
https://www.janes.com/article/78430/mbda-studies-sea-venom-for-surface-launched-coastal-defence-role
En vain vieläkään pysty olemaan samaan aikaan nauramatta, ja olemaan säälimättä kuninkaallista laivastoa nykytilassaan.

Sea Venom (formerly Future Anti-Surface Guided Weapon (Heavy)
 
Brimstone sopinee myöskin

Käsittääkseni kukaan ei vielä käytä tai ole valinnut ko. ohjusta merikäyttöön. Samaan aikaan kilpailu kiristyy, joten ei näytä hyvältä Brimstonen tulevaisuus.

Hellfire ja Griffin myös pieneen nippuun meneviä

Molempien kantama on lyhyehkö eikä lasermaalinosoitus ole tätä päivää. Griffinin taistelukärki on vieläpä varsin miniatyyri. Hellfiren millimetrialueen tutkahakupäällä varustettu versio, joka mahdollistaa monimaalitorjuntakyvyn, on toki kiva, jos aluksessa on kunnollinen tutka. Jehun kokoisiin aluksiin sellaista tuskin tulee.

No, Griffin C tarjoaisi toki vähän pidemmän kantaman (15+ km) ja IR-hakupään sekä datalinkin. Onko se sitten enää halpa tai houkutteleva versus Sea Venom? Tokikaan Sea Venom ei ole vielä pintalaukaisukäytössä missään eikä varmuutta ole, tuleeko se koskaan olemaankaan.

Spike NLOS tarjoaisi koetellun ja todennäköisesti halvimman vaihtoehdon. Ohjaustapa vain herättää pientä epäluuloa.
 
Käsittääkseni kukaan ei vielä käytä tai ole valinnut ko. ohjusta merikäyttöön. Samaan aikaan kilpailu kiristyy, joten ei näytä hyvältä Brimstonen tulevaisuus.

Jos ohjus on jo käytössä helikoptereissa tai lentokoneissa, niin niissä maissa tuon käyttö on aika selviö sikäli kun vain merilaukaisimet saadaan järjestettyä. Mutta en minäkään valitsisi sitä pelkästään merikäyttöön. Mutta jos tarkoitus olisi käyttää niitä myös ilmasta, niin sitten tietäisi ainakin, että käytössä on monikäyttöohjus.
 
@Einomies1

Sinä voitit, sait 30 mm konetykkisi. ^
No, eihän tämä mikään kilpailu ollut :). Tuli vaan ihan mutuna maailmalta mieleeni vastaavan kokoiset paatit ja niiden aseistus.
Saapa nähdä onko suomella rahaa tuollaisiin raskaampiin taisteluveneisiin.

Marine Alutech on tainnut haistaa markkinaraon, jossa voisi kilpailla ja on haastanut Safe Boats Internationalin.. ;)
 
Jos ohjus on jo käytössä helikoptereissa tai lentokoneissa, niin niissä maissa tuon käyttö on aika selviö sikäli kun vain merilaukaisimet saadaan järjestettyä. Mutta en minäkään valitsisi sitä pelkästään merikäyttöön. Mutta jos tarkoitus olisi käyttää niitä myös ilmasta, niin sitten tietäisi ainakin, että käytössä on monikäyttöohjus.

No ei se mikään selviö näytä olevan. Britanniahan nimenomaan kehittää Sea Venomia yhdessä Ranskan kanssa, vaikka kotimainen Brimstone on jo olemassa. Muutenkin voi olla, ettei samaa ohjusmallia pysty laukaisemaan eri alustoilta.
 
Sea Venom on jo aika isokokonen. Mieluummin Brimstone 2 x molemmille laidoille, eli 4 yhteensä ja 2 x Stinger molemmille laidoille. eli 4 noitakin. Mitään hirmu kantamaa tollaseen pikkupaattiin on turha ruveta tekemään ja paino/koko on pidettävä kurissa.
Tosin, kun eka saisi Maailman Kalleimpaan ITKK Lavettiinkin ™ jotain järkevämpää asetta
 
Sea Venom on jo aika isokokonen. Mieluummin Brimstone 2 x molemmille laidoille, eli 4 yhteensä ja 2 x Stinger molemmille laidoille. eli 4 noitakin. Mitään hirmu kantamaa tollaseen pikkupaattiin on turha ruveta tekemään ja paino/koko on pidettävä kurissa.
Tosin, kun eka saisi Maailman Kalleimpaan ITKK Lavettiinkin ™ jotain järkevämpää asetta

Stinger tarvitsee kääntyvän tornin/laukaisimen, mieluusti vielä vakautettuna, koska ohjus pitää lukita maaliin ennen ampumista. Sitä paitsi Stingerin suorituskyky on luultavasti heikko todennäköisiä uhkia vastaan. Väistelevä ja/tai moninkertaisella äänennopeudella lentävä meritorjuntaohjus ei ollut Stingerin suunnittelulähtökohtana. Lentokoneita vastaan kantama on täysin riittämätön nykyaikaisten aseiden aikakaudella, ja helikopterinkin yllättäminen on merellä paljon vaikeampaa kuin peitteisessä maastossa. Ei rahan arvoista, mielestäni. Mistralin Simbad-laukaisimen nyt ehkä voisi juuri ja juuri pultata alukselle, mutta itse en kyllä vaivautuisi siihenkään.

Tämän päivän tykkiveneen paras suoja muodostuu nopeudesta, häiveestä ja harhamaalijärjestelmistä. Jos se ei riitä, niin tässä on tanskalainen halpisvaihtoehto, sen pitää riittää meillekin:

1551191918400.png
 
Back
Top