Ennustamaasi liikettä ei kuitenkaan taidettu nähdä Norjassa tai Ruotsissa, vaikka niitä voi pitää Suomea tärkeämpinä buffereina brittien kannalta? (No Ruotsi taisi ostaa vähän Centurioneja 1950-luvulla.)
Ruotsi osti 1950-luvulla 350 Centurionia (80 kappaletta 20-naulaisella varustettua Mk 3 -mallia vuonna 1952, 110 kappaletta Mk 5 -mallia vuonna 1955, ja 160 105-millisellä varustettua Mk 10 -mallia vuonna 1958). En sanoisi sitä "vähäiseksi" määräksi.
En toistaiseksi ole törmännyt sellaiseen informaatioon, että Norjaan olisi mennyt brittitankkeja oikein missään vaiheessa, vaan sen sijaan Norjalla on ollut käytössä amerikantuontina M4 Sherman ja M48 Patton.
Minä en muista ulkomuistista Shermaneita olleen siellä ollenkaan, mutta Norja hankki 1950-luvun alussa noin 40 M48 Pattonia, jotka päivitettiin 1980-luvulla A5-malliksi ja samalla ostettiin muutama A5 (alle kaksikymmentä) lisää. Vertailun vuoksi Leopard ykkösiä oli Norjalla 170.
Edit: Ja unohdin mainita M24 Chaffeen, joita turskanpurijoilla oli niitäkin yli 120, ja jotka kaupan päälle modernisoitiin myöhemmin NM-116-nimiseksi GT Sport -malliksi.
Ja oma versioni kalustoprogressiosta:
Ilmavoimille (riippuen mistä lähdetään) Sabre - Starfighter* - F-16 Falcon. Mahdollisesti A-4 Skyhawk ja TA-4, jotka olivat yksinkertaisia lentää, helppoja pitää kunnossa ja kantoivat kunnollisen kuorman. Maavoimille panssarivaunut Centurion - M60A1/A3 Patton - Leopard 2. Kuljetuskärryksi M113, koska sitä käyttivät kaikki ja se oli hyvä ja toimiva kalu. Pasista olisi tullut ehkä Hollannin YP-408:n kaltainen pyöräkummajainen, joka ostetaan oman teollisuuden tukemiseksi. Tykistössä kaikki vanhat tykit olisi voinut korvata M114-kalustolla, samoin liikkuvia tykkejä olisi hankittu heti kunnolla (M109, joita esimerkiksi Norja osti yli 120). Ilmatorjunnassa SA-3:n sijaan Hawk ja I-Hawk. Laivat olisivat olleet eurokalustoa (La Combattante -ohjusveneet? Wielingen-luokan kaltaiset korvetit? tai kotimaista tekoa. Ja ennen kaikkea sitä kalustoa olisi tullut niin paljon (Setä Samuli oli antelias) että olisi voitu puhua uskottavasta puolustuskyvystä ilman, että se aiheuttaisi heti naurua.
Edit II: *) Starfighter ei ollut mikään leskentekijä tai nurtsinuoli, mikäli sitä käytettiin tarkoitettuun käyttöön. Jokaista Starfighteria
jabona käyttänyttä maata (Saksa, Italia - joka tosin käytti ASA-varianttia "monitoimikäyttöön", jne.) oli pelkästään ilmataisteluihin sitä käyttänyttä valtiota, jotka menettivät koneita joko vähän (Japani, kolme konetta joista kaksi kolaroivat keskenään) tai ei ollenkaan (Espanja, tasan nolla).