Joukkojenkuljetusalus Lohi ja Lohm

Akilleen Katanpää-luokka myös peto. Susi jo syntyessään.
Mikä Katanpäästä tekee niin epäonnistuneen? Ihan mielenkiinnosta kyselen kun mitään muuta huonoa en itse niistä tiedä kuin italialaisen telakan joutumisen poikkeuksellisen luonnonilmiön alle joka viivästytti force majeure tyyppisesti pahasti ennestään aikajanallaan tiukilla olevaa projektia. Aluksella vierailleena ja henkilöstöä eri osa-alueista jututtaneena jäi hyvin positiivinen käsitys aluksesta.
 
Mikä Katanpäästä tekee niin epäonnistuneen? Ihan mielenkiinnosta kyselen kun mitään muuta huonoa en itse niistä tiedä kuin italialaisen telakan joutumisen poikkeuksellisen luonnonilmiön alle joka viivästytti force majeure tyyppisesti pahasti ennestään aikajanallaan tiukilla olevaa projektia. Aluksella vierailleena ja henkilöstöä eri osa-alueista jututtaneena jäi hyvin positiivinen käsitys aluksesta.
Koneongelmia.
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2014080318535509_uu.shtml
 
Jos valmistusviallinen kone pamahtaa takuuaikana ja vaihdetaan telakan (konetoimittajan) piikkiin ehjään niin eihän tuo vielä tee paatista floppia. Onhan tuollainen moderni yhtään kehittyneempään käyttöön tehty (sota)laiva niin täynnä erilaista järjestelmää että olisi mielestäni pienoinen ihme jos kaikki kävisi ja kukkuisi virheettömästi eikä yhdelläkään toimittajalla olisi mitään lastentauteja tai bugeja missään.
 
Ilmeisesti Katanpää-luokan alusten tuli alunperin olla toimitettuna 2012 aikana. Onkohan Vahterpää eli kolmas alus edelleenkään Suomessa? Nopealla haulla en löytänyt infoa.

Itse en kyllä ole törmännyt mihinkään tietoihin että kyseinen alusluokka olisi mitenkään susi. Erinomaisia aluksia tehtäväänsä. Ongelma on että nyt tukitoimintoihin on vaan sijoitettu aivan liikaa taloudellisia resursseja. Tämä on ollut Merivoimien pitkäaikainen unelma ja nyt kun se tuli mahdolliseksi niin mopo lähti vähän keulimaan. Onneksi sieltä tuli kuitenkin hieman alennusta sopimussakkojen myötä.
 
Jos valmistusviallinen kone pamahtaa takuuaikana ja vaihdetaan telakan (konetoimittajan) piikkiin ehjään niin eihän tuo vielä tee paatista floppia. Onhan tuollainen moderni yhtään kehittyneempään käyttöön tehty (sota)laiva niin täynnä erilaista järjestelmää että olisi mielestäni pienoinen ihme jos kaikki kävisi ja kukkuisi virheettömästi eikä yhdelläkään toimittajalla olisi mitään lastentauteja tai bugeja missään.
MTU on ollut yleensä luotettava peli, mikähän siihen on tullut viaksi?
 
Lohi-luokan esikuva oli ruotsalainen Transportbåt Större (TpbS), populärt kallad 200-båt.

Luutnantti Sakari Martimo kirjoittaa Rannikonpuolustaja 3/1985:ssä (sivu 33) Laivastovierailu Härnosandiin

"Vierailuohjelma oli laadittu onnistuneen väljästi. Ensimmäinen vierailu tehtiin ASEA:n tehtaalle klo 13.00, ja sieltä palattuamme pääsimme koeajelulle ruotsalaisella 200-luokan veneellä. Meille alus on tulossa Lohi-luokan nimellä, mutta valitettavasti ruotsalaista alkuperäisversiota epäonnistuneempana. Tämä johtuu Loheen tehdyistä "parannuksista", joita on tehty mm koneeseen ja aseistukseen. Ruotsalaisen 200-veneen ominaisuuksista kertoo esim se, että ajoimme vajaan 15 solmun nopeudella rantaan, ja vaikka vene liukui muutamia metrejä kuivalle maalle, pääsi se taas vaivatta omin voimin irti."

www.rannikonpuolustaja.fi/archive/1985_3.pdf

Rannasta irtautumista lienee ollut mahdollista helpottaa kuvassa näkyvällä peräankkurilla, kunhan sen muisti laskea ennen rantaviivaa.

1024px-200-batarKungsholmsFort20060714.JPG


https://sv.wikipedia.org/wiki/Transportbåt_Större

Taistelunäytös:
Videolla näkyy olevan ruotsalaista rannikkotykistöäkin asemissaan ;)

Mutta mutta, missä on savu verho?

Suuressa maailmassa mennään näinikkään:
 
Jos valmistusviallinen kone pamahtaa takuuaikana ja vaihdetaan telakan (konetoimittajan) piikkiin ehjään niin eihän tuo vielä tee paatista floppia. Onhan tuollainen moderni yhtään kehittyneempään käyttöön tehty (sota)laiva niin täynnä erilaista järjestelmää että olisi mielestäni pienoinen ihme jos kaikki kävisi ja kukkuisi virheettömästi eikä yhdelläkään toimittajalla olisi mitään lastentauteja tai bugeja missään.
Iltalehden roskapostia jossa yritetään kääntää kaikki dramaattiseksi. Turhaa puhetta sanon minä! Takuut voimassa ja täysin uusi alusluokka jota ei ole missään, ompa ihme jos ongelmia ei olisi. Molemmat korjattavissa olevia juttuja.

Merivoimat ja S.p.A. fiksuina olivat tehneet noissa koneen vaihdot helpoiksi.
 
Harrastelijan silmin Katanpää-luokka on todella upea ja varustelu mykistävän monipuolista. Eikös saman tyypin aluksia ole myös monella muulla maalla käytössä, olikohan jopa Thaimaassa?

Iskuhan on sellainen koelautta ja hämmentävää kyllä edelleen käytössä.

Myös Lohi on olemassa, olen sitä käynyt aidan takaa ihailemassa Turussa. Minusta se on upea! Mitkä koneet Lohessa ja Lohmissa on? MTU?
 
Lohi Pansion telakan portilla helmikuussa 2020.
 

Liitteet

  • Lohi2020.png
    Lohi2020.png
    206.7 KB · Luettu: 63
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PSS
Harrastelijan silmin Katanpää-luokka on todella upea ja varustelu mykistävän monipuolista. Eikös saman tyypin aluksia ole myös monella muulla maalla käytössä, olikohan jopa Thaimaassa?

Iskuhan on sellainen koelautta ja hämmentävää kyllä edelleen käytössä.

Myös Lohi on olemassa, olen sitä käynyt aidan takaa ihailemassa Turussa. Minusta se on upea! Mitkä koneet Lohessa ja Lohmissa on? MTU?

Katanpää lka on todellakin hyvä, varustelultaan monipuolinen ja suorituskykyinen. Ne immeiset, joilla ei ole em kokonaisuudesta tuon taivaallista käsitystä tai tietoa, puhuvat mitä sattuu, ja yleensä spekulaatiot menevät pieleen. Voitaisiin hyvin perustaa toinenkin laivue, ja hankkia sille kalusto!
 
Miinantorjunta on niin epäseksikästä eikä aluksilla ole aseistuksena kun pieni 40mm ruutta.
Seksikkäällä aluksella pitää olla tykkiä ja konekivääriä ja ohjusta niin että näyttää siililtä piikit pystyssä. Ja vauhdikkaat linjat. Katanpää näyttää miljonäärin huvialukselta.
 
Back
Top