Joukkoliikenteen käyttö ja turvallisuus

Rauhantekijä

Greatest Leader
Aloitan tällaisen otsikon koska aiheesta ei löydy aikaisempaa aloitusta. Ymmärrän että joukkoliikenne keskusteluttaa ehkä enemmän suurten kaupunkien asukkaita, mutta toki kaikkien näkemykset ovat tervetulleita.
Mietin ensin että laittaisinko otsikoksi "Joukkoliikenteen turvallisuus", mutta se tuntui rajaavan ajatuksen liikaa välineeseen ja matkustamiseen sen käytön aikana. Oikeasti ajatellen joukkoliikenteen käyttöön liittyy myös se matka joka on tarpeen kulkea ennen ja jälkeen kyseisen liikennevälineen käyttöä. Siksi otsikko on laajempi.
Aiheesta on syytä keskustella siksi, koska henkilöautoliikenteen demonisoimisen yhteydessä meitä mielellään ohjataan enemmän joukkoliikenteen käyttöön. Ympäristösyyt painavat. Keskustelu turvallisuudesta on paikallaan koska joukkoliikenteessä ja sen asemilla olemme esillä ja alttiina kaikenlaisen kansan kohtaamiseen. Huumeet ja mielenterveyden ongelmat ovat sekoittaneet monen ulkonaliikkujan pään. Yksityisautolla liikkuva on enemmän turvalaatikossa mutta tulevaisuudessa sen käyttöä tulisi vähentää ja tulla esille joukkoliikenteeseen.

Kysymyksiä herättää lähinnä se, että:

- Miten liikun turvallisesti ympäristössä johon kaikilla sekopäilläkin on pääsy ?
- Kuinka liikennevälineiden omistajat/haltijat/henkilökunta turvaavat matkustamistani?
- Kuinka voin itse huolehtia turvallisuudestani ? Ei huvittaisi jäädä sanailun kohteeksi lähijunassa tai metrossa jonkun sekopään kanssa.
- Miksi muut eivät ole valmiita huolehtimaan turvallisesta matkasta? On tunnettua että Suomessa kukaan ei puutu jonkun häiriökäyttäytymiseen.
- Onko poliitikoilla jotain vastuuta turvallisen joukkoliikenteen järjestämisestä kun siihen kuitenkin "pakottavat"?
- Onko joukkoliikenteen lisäämisen puheet sittenkin vain harhaa, eikä ihmiset siihen siirry - nimenomaan turvattomuuden takia ?

Mielipiteitä ja kehitysajatuksia, olkaa hyvät.
.
 
"Joukkoliikenteen turvallisuus"

Liikun pääsääntöisesti julkisilla (nyt toki ollut enempi etätöitä ja kesäisin fillaroin) joten pari kommenttia.

- 99% ihan tavallista ja tylsää matkustamista. Myös ne yöjunat kun tulen baarista.
- Pääsääntöisesti kuulokkeet korvilla, huolehdin vain omista asioistani niin kukaan ei ole koskaan vaivannut.
- Mutta toki tiedostan että mun habitus on semmonen että kilarit valitsee mielummin helpomman maalin. En siis ole mikään bodari tms, mutta kuitenkin aikuinen ukkeli.
- En nyt muista moneen vuoteen tilannetta missä olisi täytynyt miettiä pitääkö puuttua joidenkin tekemisiin. Joku 10v sitten autoin heittämään humalaisen ulos junasta kun väkisin tunki ihmisten syliin istumaan.
- Kerran nuorena yritettiin ryöstää lompakko kun odoteltiin bussia, mutta toisaalta mun kimppuun on käyty huoltoasemallakin.

Sekopäitä on jonkin verran, muttei sen enempää kuin muuallakaan. Esim tossa viereisen ostoskeskuksen rappusilla roikkuu narkkeja enemmän kuin junassa/metrossa/asemilla.

Tämä ei siis ollut mikään joukkoliikenteen ylistys, siinä on paljonkin vikoja. Mutta keskimäärin aika tylsä ja turvallinen tapa liikkua pk-seudulla.

Yllättävän monella ihmisillä on epäilyjä joukkoliikennettä kohtaan, väittäisin että aika turhaan. Samalla tavalla autoliikenteessä voisi stressata että kuka tahansa vastaantuleva autoilija voi olla joku sekopää voi vaihtaa kaistaa ja ajaa nokkakolarin.
 
Vaikea aihe antaa helppoja neuvoja. Itsekin preferoin yksityisautoilua, enemmän tosin mukavuus- ja aikataulusyistä, mutta käytän satunnaisesti myös julkisia.

Paikallisliikenteessä jään usein seisomaan "selkä seinää vasten" johonkin suhteellisen lähelle uloskäyntiä tai valitsen ajoneuvon kulkusuuntaan nähden poikittain olevan istumapaikan. Tällaisesta paikasta on yleensä hyvä havainnoida ympäristöä ja takaapäin yllätetyksi tulemisen vaara kutistuu merkittävästi. Eikä tule näitä suomalaiselle kiusallisia "excuse me, I have to get off the bus" -tilanteita.

Toki jos menee istumaan niin, että muita matkustajia on takana, niin tällöin kannattaa profiloida vähän sitä seuraa ympärillä ja etenkin takana, esim. siististi pukeutunut eläkeläisrouva on mielestäni pieni riski sekä primäärisesti (ei sovi päihdeongelmaisen, terroristin tms. profiiliin) että sekundäärisesti (helpompi puolustautua vanhaa ja heikkoa naista vastaan, jos tämä saa jotakin päähänsä).

Pitkän matkan liikenteessä itseäni hieman mietityttää nämä Suomessakin sattuneet "allahu akbar - onneksi sain ratista tukea, etten kaatunut pahemmin" -tapaukset. Tuollaisen estämiseksihän kannattaisi matkustaa mahdollisimman lähellä ohjaamoa, valmiina puuttumaan tilanteeseen. Näin lentokoneessakin usein turvahenkilöstöä sijoitetaan, bisnesluokkaan ohjaamon oven lähelle - osa tietysti myös sitten niiden etukäteen profiloitujen uhkien viereen istumaan, jos alushousuista aletaan kaivaa esille pommia.

Toisaalta taas... Jos törmätään perävaunuun täynnä paperirullia tms., niin auton takaosassa on paremmat mahdollisuudet selviytyä hengissä.
 
Oma tarkastelukulmani on toki Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne. Voihan se ollakin että Turussa tai Tampesterissa on toisenlainen tilanne.
Itse en paljon kyseistä liikkumismuotoa käytä ja kynnys on jokseenkin korkea kun täällä just uutisoidaan negatiivista asiaa. Jotkut nuorten katujengit ei ainakaan rauhoita ajattelua. Jos tuo on vielä lisääntymään päin niin edellä kertomani kysymysasettelu on aikaisempaa tärkeämpi.

Vaikka itseemme kohdistuneet riskit ei olisikaan toteutuneet niillä jotka tällä foorumilla kommentoivat, niin moni muu on joutunut seuraamaan vierestä kun vierasta on kohdeltu kaltoin julkisessa välineessä tai heti sen ulkopuolella. Tosiasia on se että ihmisten kiusaamista esiintyy laajasti ja se on opittua käyttäytymistä ihan kouluiästä alkaen vaikka ei huumeinen sekopää vielä olisikaan.

Pitääkö omasuojelun ajatuksia kuitenkin alkaa siirtämään tuosta toisesta keskustelusta tänne joukkoliikenteen käytön yhteyteen?

.
 
Oma resepti tähän olisi se että riittävän hyvillä oikeuksilla olevat järkkärit riittävän suurina määrinä pitäisi perseilijät kurissa asemilla ja kulkuvälineissä. Nollatoleranssi ganstakulttuurille ja muille lieveilmiöille, keppiä kynsille niin että tuntuu jos ei muuten asiat mene perille.
 
Saksasta kannattaisi ottaa mallia. Saisikohan vihreä sisäministeri jotain tämän tyyppistä käyntiin joukkoliikenteen turvallisuuden varmistamiseksi?

2060926088-17549788_526-GNG.jpg
 
Yllättävän monella ihmisillä on epäilyjä joukkoliikennettä kohtaan, väittäisin että aika turhaan. Samalla tavalla autoliikenteessä voisi stressata että kuka tahansa vastaantuleva autoilija voi olla joku sekopää voi vaihtaa kaistaa ja ajaa nokkakolarin.
Kyllä noissa joukkovälineissä altistuu useammalle tilanteelle, kun on enemmän porukkaakin ja paljon enemmän laitapuolen kulkijoita. Aamulla viiden aikaan dösäpysäkillä olin tulla hakatuksi, kunnes joukon fiksuin totes, etten ehkä ansaitse sitä ja sitä paitti niiden jahtaama henkilö oli kadonnut (olin siis kiinnittänyt joukon huomion itseeni, jotta niiden jahtaama tyyppi pääsee karkuun). Joukon muilla jäsenillä ei riittänyt äo käsittelemään sanomaani ja silloin paras tapa ratkaista aivosolmu on väkivalta, eiks jeh. Dösässä on myös pahoinpidelty vieressä istuneen toimesta, periaatteessa. Vieressä ikkunan puolella istunut tyyppi alkoi painamaan jalkaansa vasemman jalkapöytäni päälle, yrittäen parhaansa mukaan lisätä painetta, mikä on pienessä tilassa istuessa hankalaa, ja poistuessa yritti polkasta siihen ohi rynnätessään. Matkan aikana kysyin että onko sillä ongelma, mutta kuulemma ei ollut. Arvelin, että sitä tulee harmittamaan enemmän se, että olen kuin mitään ei tapahtuisikaan ja annoin olla. Jalassa kun oli vanhat lenkkarit, niin ei kengistäkään tarvinut huolehtia, ja ei siinä saa riittävästi voimaa, jotta se sattuisi. Dösäasemalla on myös keskellä päivää yritetty ryöstää. Kerran taas keskellä ihmispaljoutta puolipiirissä tuli nuorisojoukko eteen ja porukan pienin yritti lyödä turpaan. Nyrkki osui poskeen, mutta pituusero ja taaksepäin väistäminen sekä rinnan eteen tuonti vähensi voiman täysin olemattomiin. Sitten on tullut nähtyä pariskuntien välisiä vihanpitoja, mutta niihin jos menee väliin, niin on kummatkin kimpussa. Oma asiansa on sitten kaikki ne, joita tulee pidettyä silmällä. Minulla on sentään se etu, että olen yleensä muita päätä tai puolta pidempi. Ja toivottavasti kukaan ei yritä muuttaa asiantilaa matcheten tai muun avulla.

Mitähän sitä autoillessa on tapahtunut. Autolle kävellessä huomautin pihan vieraspaikalle juuri tullutta siitä, ettei se ole tien toisen puolen kiinteistön vieraspaikka, sillä paikka oli jatkuvasti muiden kuin kiinteistön omien vieraiden käytössä. Jopa tien toisen puolen asukkaiden parkkipaikkana. Isä ja poika tuli sitten iholle asti höpisee uhkaavaan tyyliin, kunnes varmuuden vuoksi otin tukevamman asennon ja loin etäisyyttä iholle tulleeseen tyyppiin, niin ettei voi tulla lähemmäksi rikkomatta fyysistä koskemattomuutta tai asettamatta itseään hyvin alttiiksi puolustuksellisille toimenpiteille. Yhtäkkiä kumpiakin alkoi kiinnostamaan tilanteesta erkaantuminen, joskin vähän miettivät suuta soitellen, miten sen tekisi ilman kolhua ylpeyteen. Aiheesta hieman poiketen, niin paria vuotta aiemmin sama asennon ottaminen kelpasi myös pelottamaan erään ryöstäjän pois, joka piteli kättään taskussa ja yritti tulla likemmäs, kunnes loin etäisyyttä tukevammalla asennolla. Keskellä arkipäivää taas kerran. Kaivokadun liikennevaloissa puolestaan on karvakäsi pyrki autooni, mutta ovi lukittu, koska ilmeisesti koki kunniansa loukatun, kun en päästänyt sitä vaihtamaan kaistaa yhtäkkiä eteeni ja poloinen ei ollut käsittänyt, että ylipäänsä olen viereisellä kaistalla. Keskustoissa tulee aina pidettyä ovet kiinni, koska kaikenmoista on yrittänyt kyytiin, joskin ilman pahaa tahtoa. Juopot ovat saattaneet luulla pimeäksi taksiksi, toiset überiksi ja eräät puolestaan maksullista seuraa kaipaavaksi.

Mutta niin, katsoisin kyllä autoilun riskittömämmäksi. Jos sieltä joku on tulossa päälle autolla, niin se sama sekopää voi ajaa myös yli pysäkillä seistessä.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen aihe. Jakaisin turvallisuuden esim:
- fyysinen turvallisuus joukkoliikennevälineessä
- fyysinen turvallisuus joukkoliikennevälineen ulkopuolella (esim matka kotoa / töistä bussipysäkille)
- infektioturvallisuus joukkoliikennevälineessä
Ja sitten fyysisen turvallisuuden voisi jakaa vaikka väkivaltaan, ja muihin uhkiin.

Taustaa:
Itse kuljin ehkä 95% työmatkoista joukkoliikenteellä, mutta bussivuorojen harveneminen ja lopulta korona saivat aikaan sen, että ostin kakkosauton omia työmatkojani varten; en voinut ajatellakaan että pitäisin perheen ainoaa autoa itselläni koko päivän (10-12 h työvuoro + matkat). Näin joukkoliikenteessä paljon hyviä puolia, varsinkin silloin alkuaikoina kun vuoroja meni paljon paremmin kun nykyään, ja kun itse olin töissä Pikku-Roballa, eli kuljin Helsingin päässä Kamppiin saakka. Nyttemmin kun työpaikka siirtyi Pasilaan, liityntäliikenne toi omat ongelmansa jotka yhdessä harventuneiden vuorovälien kanssa tekivät matkustamisesta koko ajan hankalampaa, kunnes koronan takia murto-osaan pudonneet vuorot aiheuttivat sen, että ei ollut käytännössä mahdollista kulkea bussilla.

Helsingissä asuessani käytin jonkin verran joukkoliikennettä; lähinnä metroa ja raitiovaunua. Raitiovaunussa joutui jonkin verran puuttumaan tilanteisiin; heitin jonkin verran porukkaa pihalle, menin tappeluihin väliin jne. Kerran oli kiskoilla isompi mylly, kuski kysyi onko poliisia kyydissä kun ei pääse jatkamaan kun on väkeä kiskoilla. Siirsin porukan tappelemaan pysäkille, ja spora pääsi jatkamaan matkaa.

No niin, joukkoliikenteessä matkustaja on jossain määrin alttiina väkivallan uhalle, samoin esim poistuttuaan liikennevälineestä jos kulkimessa oli tullut jotain sanaharkkaa tms. Toki myös kodin ja pysäkin väli voi olla hankala, erityisesti jos joutuu liikkumaan hankaliin aikoihin ja/tai hankalilla alueilla. Ensisijaisena lääkkeenä ympäristön tarkkailu ja tilanteiden välttäminen, mahdollisesti vaihtoehtoisten pysäkkien / reittien käyttäminen mikäli mahdollista, sekä target hardening (itsensä epäkiinnostavaksi / riskialttiiksi kohteeksi tekeminen). Toissijaisesti de-eskalointi ja paikalta poistuminen, viimeisenä vaihtoehtona itsensä / toisen puolustaminen.

Jos joutuu esim työvuorojen takia liikkumaan hankaliin aikoihin ja hankalissa paikoissa, kannattaa investoida kolme kymppiä kaasusumutinluvan hakemiseen. Jos perusteet ovat kunnossa, voi lupa irrota. Jos ei laita hakemusta sisään, se ei varmuudella irtoa.

Erityisesti koronan myötä infektioturvallisuus on noussut otsikoihin, mutta kyllä se jo ennenkin oli huomioon otettava seikka, eli esim bussissa pisaratartunnat leviävät helposti. Onneksi nykyään ei katsota kieroon henkilöä, joka käyttää maskia.

Muut kuin väkivaltaan liittyvät uhat ovat arkipäiväisempiä, mutta kuitenkin varteenotettavia. Esim liikenne, liukastumiset jne ovat sellaisia jotka pitää huomioida. Onneksi esim heijastimia saa nykyään melkein kaupasta kuin kaupasta - muistan ajan, jolloin niitä sai lähinnä jostain pankeista mainoslahjoina, mutta missään ei myyty heijastimia jos sellaista olisi kaivannut.
 
Tampereen ja Helsingin väliä reissaan joukkoliikenteessä ehkä kerran viikossa, mutta eipä siellä koskaan ole mitään mainittavaa tapahtunut.

Tampereen ratikka on jees, ei kerrassaan mitään huonoja havaintoja kun nyt kesästä lähtien tullut sillä Pyynikintorin ja Stockan väliä ajettua. En tosin millään yövuoroilla kuljekaan. Ruuhkabussit oli paljon epämiellyttävämpiä matkavälineitä. Tampereen keskustassa on kyllä silmiinpistävän paljon narkkareita, mutta eivät he ainakaan Pyynikin suuntaan ratikalla kulje.

Muutoin käytän lähes yksinomaan yksityisautoa. Suurin syy joustavuus ja kun sellaisia meillä nyt kuitenkin on hankittuna, niin kynnys käyttöön on matala.


Edit: Jonkin verran työmatkoja Brysseliin tehneenä täytyy tunnustaa siellä olevan jotenkin painostava fiilis. Terrori-iskuja on ollut useita ja esim. lähijunasta ei pääse lentoasemalle ilman, että vilauttaa lähiliikennelippuaan lukijalle. Olen miettinyt, että onko siinä sitten jotain rajoitteita? Työmatkalaisen kertalippu tai 24h-lippu on aina avannut portit, mutta mitä jos olisi vaikka jokin lähiöön pääsyyn oikeuttava kuukausikortti?
 
Viimeksi muokattu:
Silloin kun vielä jaksoi baareissa notkua niin ei oikein kokemuksia silloinkaan. Asuin aina strategisesti hyvällä paikalla, eikä tarvinnut mitään yöbusseja Turun yössä miettiä.

Turun yö on kyllä muuttunut 20 vuodessa radikaalisti, mutta en tiedä mikä on meininki busseissa. Jotenkin sellainen kuva, että tämä keskustassa hengaava väki esittelee bemareitaan eli ego ei mahdu "keltaisen vaaran" kyytiin.

Kevennyksenä teille ei-turkulaisille: Turun bussit ovat perinteisesti olleet keltaisia ja kasarilla oli menestys elokuva Punainen Vaara. Turkulaiset väänsivät sen heti keltaiseksi vaaraksi ja todellakin, turkulaisia bussit olivat vähintään yhtä suuri uhka kuin sukellusveneet.

1fNAw4nS5qwD6KLC26Vqt1jmbT66JkecJ0rywgNuYHIbNshmpBzY3Ql6GznVPTCrDEl3lcl-FKAX4zofOBKbxh7-Y6PfdDfA-nzkf8llZreRdpzg25-4SmOkATtDYLi4Ck3KxPt8bfgZWsUSbQ
 
Yllättävän monella ihmisillä on epäilyjä joukkoliikennettä kohtaan, väittäisin että aika turhaan.
JOO. Samaa mieltä.

Joukkoliikenne tuntuu olevan välillä suorastaan demonisoinnin kohteena, mitä tulee matkustajaväkivaltaan ja muihin uhkailuihin. Laajemmin negatiivinen uutisointi joukkoliikenteen sisältämästä uhasta myy, ja ylittää klikkausmäärissä positiiviset uutiset 6-0.

Ai mistäkö tiedän ?

Esimerkkejä; seisonut Sörkässä ym paikoissa pysäkillä. Vaihdossa, ja matkustajana, sekä työvaatteissa että omissa vaatteissa. Suunnilleen kaikkina vuorokauden aikoina ja viikonpäivinä, niin kesällä kuin talvella. Itäkeskuksen vaihdossa vähemmän, mutta tarpeeksi (metro).

Yleistyksenä; missä on paljon kansaa liikkeellä on myös paljon vartiointi toimenpiteitä. Järkkärit saadaan nopeasti paikalle. Kamerat valvovat, tallenteet ovat katsottavissa, teot ja tekijät tunnistettavissa. Olkaa siis huoletta julkisessa liikenteessä. "Se mitä ei tunne, pelottaa enemmän kuin tuttu uhka"
 
JOO. Samaa mieltä.

Joukkoliikenne tuntuu olevan välillä suorastaan demonisoinnin kohteena, mitä tulee matkustajaväkivaltaan ja muihin uhkailuihin. Laajemmin negatiivinen uutisointi joukkoliikenteen sisältämästä uhasta myy, ja ylittää klikkausmäärissä positiiviset uutiset 6-0.

Ai mistäkö tiedän ?

Esimerkkejä; seisonut Sörkässä ym paikoissa pysäkillä. Vaihdossa, ja matkustajana, sekä työvaatteissa että omissa vaatteissa. Suunnilleen kaikkina vuorokauden aikoina ja viikonpäivinä, niin kesällä kuin talvella. Itäkeskuksen vaihdossa vähemmän, mutta tarpeeksi (metro).

Yleistyksenä; missä on paljon kansaa liikkeellä on myös paljon vartiointi toimenpiteitä. Järkkärit saadaan nopeasti paikalle. Kamerat valvovat, tallenteet ovat katsottavissa, teot ja tekijät tunnistettavissa. Olkaa siis huoletta julkisessa liikenteessä. "Se mitä ei tunne, pelottaa enemmän kuin tuttu uhka"
Kolme edellä mainitsemistani asioista on tapahtunut Sörnäisissä :p
 
Silloin kun vielä jaksoi baareissa notkua niin ei oikein kokemuksia silloinkaan. Asuin aina strategisesti hyvällä paikalla, eikä tarvinnut mitään yöbusseja Turun yössä miettiä.

Turun yö on kyllä muuttunut 20 vuodessa radikaalisti, mutta en tiedä mikä on meininki busseissa. Jotenkin sellainen kuva, että tämä keskustassa hengaava väki esittelee bemareitaan eli ego ei mahdu "keltaisen vaaran" kyytiin.

Kevennyksenä teille ei-turkulaisille: Turun bussit ovat perinteisesti olleet keltaisia ja kasarilla oli menestys elokuva Punainen Vaara. Turkulaiset väänsivät sen heti keltaiseksi vaaraksi ja todellakin, turkulaisia bussit olivat vähintään yhtä suuri uhka kuin sukellusveneet.

1fNAw4nS5qwD6KLC26Vqt1jmbT66JkecJ0rywgNuYHIbNshmpBzY3Ql6GznVPTCrDEl3lcl-FKAX4zofOBKbxh7-Y6PfdDfA-nzkf8llZreRdpzg25-4SmOkATtDYLi4Ck3KxPt8bfgZWsUSbQ
Ysärillä Turussa yöbussi tiettyyn lähiöön tapahtui poliisisaattueessa. Ette usko mutta näin se oli. Väkivaltaa oli busseissa jatkuvasti yöaikaan.
Nyt olen viikottain kulkenut Helsinkiin junalla ja käyttänyt raitiovaunua satamaan. Ei ongelmia. Tallinnassa käytän bussia päivittäin. Tunnelma on todella rauhallista. Samanlaista kaipaisin tänne mutta tiedostan, että se juna meni jo.
Tukholmassa nuoret keskiluokkaiset perheet eivät enää uskalla käyttää metroa tai lähijunaa. Autolla kulkevat pakosta.
 
Olen käyttänyt joukkoliikennettä koko elämäni ajan eikä ole vieläkään tullut tilannetta missä tarvitsisin jonkun huolehtimaan turvallisuudestani.

Jos joukkoliikenne aiheuttaa tuollaisia pelkotiloja mitä käy jos tulee tilanne missä horisontissa näkyy itänaapurin panssarivaunu? Lähtevätkö pääasiassa yksitysautoilua harrastavat pakoon?
 
Olen käyttänyt joukkoliikennettä koko elämäni ajan eikä ole vieläkään tullut tilannetta missä tarvitsisin jonkun huolehtimaan turvallisuudestani.

Jos joukkoliikenne aiheuttaa tuollaisia pelkotiloja mitä käy jos tulee tilanne missä horisontissa näkyy itänaapurin panssarivaunu? Lähtevätkö pääasiassa yksitysautoilua harrastavat pakoon?
Yksityisautoilijat lähtee idänsuuntaan, metroilijat sitten karkuun :cool:
 
Olen käyttänyt joukkoliikennettä koko elämäni ajan eikä ole vieläkään tullut tilannetta missä tarvitsisin jonkun huolehtimaan turvallisuudestani.

Jos joukkoliikenne aiheuttaa tuollaisia pelkotiloja mitä käy jos tulee tilanne missä horisontissa näkyy itänaapurin panssarivaunu? Lähtevätkö pääasiassa yksitysautoilua harrastavat pakoon?

Eikös sitä panssarivaunua vastaan saisi turvaksi kessin ja rynkyn? Minulla ainakin olisi turvallisempi olo turuilla ja toreilla tuolla tavalla aseistettuna.
 
Olen käyttänyt joukkoliikennettä koko elämäni ajan eikä ole vieläkään tullut tilannetta missä tarvitsisin jonkun huolehtimaan turvallisuudestani.

Jos joukkoliikenne aiheuttaa tuollaisia pelkotiloja mitä käy jos tulee tilanne missä horisontissa näkyy itänaapurin panssarivaunu? Lähtevätkö pääasiassa yksitysautoilua harrastavat pakoon?
Näinkö sinä tulkitset tämän ketjun kirjoitukset? Täällä on taidettu puhua varsin yleisellä tasolla kaikenlaisista sattumuksista joukkoliikenteen maailmassa, joko itse koettuina tai uutisoituituina tapahtumina. Minä en ainakaan tunnista kenenkään täällä kirjoitelleen tunteneen suurempaa pelkoa.
 
Olen aiemminkin kertonut tämän täällä mutta kertauksena. Joskus 2012 Varissuolta Turkuun bussissa narkomaani veti pistoolin esille. Vaistomaisesti painoin stoppia ja kävelin kohti ovea valmiina poistumaan. Narkomaani huusi; vittu äijä pelkäs, en mä sua olis ampunu.
Edit: pelko tai varautuminen on aivan viisasta tänä päivänä etenkin jos olet liikkeellä illalla tai yöllä. Turku on täynnä kaiken maailman ihmissaastoja joten terve maalaisjärki on pelkästään hyväksi.
 
Back
Top