Kärryn käyttö

Ahex

Korpraali
kärry.jpg

Tuli keskustelua toisella foorumilla keskustelua kärryn käytöstä vaelluksella. Aiemminhan se on ollut suosittu näillä useamman viikon reissuilla, kun mukaan saa enemmän tavaraa kuin rinkan kanssa. Eli miten toimisi armeijassa tavaran rahtauksessa, loukkaantuneen siirrossa jne. Ja eritoten jos siihen laittaa vielä taaksepäin toiset aisat, jolloin se pyörä olisi massakeskipisteessä. Eli toinen mies vetää ja toinen työntää. Potilaan kannaltakin se voisi olla edullisempaa, kun jalat nousisivat ylöspäin, eikä maattaisi tasaisesti, kuten paareilla kannettaessa.
 
Ei taida aina se maasto olla sellaista jossa pieni pyörä kulkisi vittuilematta ja purilaita on käytetty ennenkin...
 
Ei taida aina se maasto olla sellaista jossa pieni pyörä kulkisi vittuilematta ja purilaita on käytetty ennenkin...
Nykyäänhän on maastopyöriä ja läskipyöriä. Maastossa nekin kulkevat. Ja pyrkimyshän on siirtää joukkoja tien varteen, joilla liikkuminen on nopeampaa, kuin avohakkuissa ja pommitetuissa maastoissa

Kun tämä ilmastonmuutos alkaa olla totuutta ja talvet ovat vähälumisia (paitsi tämä talvi), niin sukset ja ahkio pitää jättää kassulle, muttapakkasia on kuitenkin niin kamiina, teltta yms. roinaa tarvitsee kuitenkin maastoon viedä.

Toisaalta sanovat, että sodankäynti on muuttunut 8-16 kaupunkisodaksi, niin eihän niitä ryhmäkohtaisia tavaroita niin paljon tarvitse.

Käsittääkseni suomalaisten etu toisessa maailmansodassa (talvisota) johtui seuraavista asioista.
- Kevyt kantamus
- Hevoset
- Lyhyet huoltomatkat (vertaa Stalingrad)
- Lumipuku
- Hyvä sotilasjohto ja sen myötä mukautuvuus muuttuviin olosuhteisiin.
- Kunnioitus vihollista kohtaan (sen kyky ja miesmäärä)
 
Katso liite: 48932

Tuli keskustelua toisella foorumilla keskustelua kärryn käytöstä vaelluksella. Aiemminhan se on ollut suosittu näillä useamman viikon reissuilla, kun mukaan saa enemmän tavaraa kuin rinkan kanssa. Eli miten toimisi armeijassa tavaran rahtauksessa, loukkaantuneen siirrossa jne. Ja eritoten jos siihen laittaa vielä taaksepäin toiset aisat, jolloin se pyörä olisi massakeskipisteessä. Eli toinen mies vetää ja toinen työntää. Potilaan kannaltakin se voisi olla edullisempaa, kun jalat nousisivat ylöspäin, eikä maattaisi tasaisesti, kuten paareilla kannettaessa.
Suojeluskunnan pyöräpaari
Käyttökokemuksista ei mitään hajua
 
Eikös mönkijän perässä vedettävä kärry ole enemmän nykyaikaa?
Ainakin enemmän kuin suojeluskunta :D

Mönkijöitä varmaan riittäisi siviilistä otettavaksi mutta kuinka moneen niistä löytyy kärry?
 
Back
Top