Käsiaseen esilläpitotapa

mienkoiv

Kapteeni
tuossa katselin läpi noita johan falck -elokuvia männä viikkoina kun tulivat tiistaisin.
silmiin pisti tuon päähenkilön, siis ruotsin poliisin erikoisjoukkojen "agentin" tapa pitää käsiasettaan.
asetta pidettiin poikkeuksetta aseen kahvan takaosa rintalastassa kiinni, kädet siis "koukussa". tämä tapahtui myös yhdellä kädellä.

itse olen tottunut katselemaan jenkkihömppiä jossa asetta pidetään mieluummin sivuttain käännettynä gangsta tyyliin ja sillä ammutaan 200m:iin tarkasti:-/

sisätiloissa liikkuessahan tuo johan falckin tapa on kätevä: nurkan taakse mentäessä ei ase törötä ennen miestä ja sen voi laukaista suht tarkasti kohti kohdetta siitä asennosta tuomatta sitä kokonaan eteen kädet suorina...

pisti silmään tuo..onko tuo tapa joku "erikoisjoukkojen" tapa koska hyvin usein ihan oikeassakin maailmassa esim. poliisi pitää asetta kädet suorina edessä...?
 
mienkoiv kirjoitti:
tuossa katselin läpi noita johan falck -elokuvia männä viikkoina kun tulivat tiistaisin.
silmiin pisti tuon päähenkilön, siis ruotsin poliisin erikoisjoukkojen "agentin" tapa pitää käsiasettaan.
asetta pidettiin poikkeuksetta aseen kahvan takaosa rintalastassa kiinni, kädet siis "koukussa". tämä tapahtui myös yhdellä kädellä.

itse olen tottunut katselemaan jenkkihömppiä jossa asetta pidetään mieluummin sivuttain käännettynä gangsta tyyliin ja sillä ammutaan 200m:iin tarkasti:-/

sisätiloissa liikkuessahan tuo johan falckin tapa on kätevä: nurkan taakse mentäessä ei ase törötä ennen miestä ja sen voi laukaista suht tarkasti kohti kohdetta siitä asennosta tuomatta sitä kokonaan eteen kädet suorina...

pisti silmään tuo..onko tuo tapa joku "erikoisjoukkojen" tapa koska hyvin usein ihan oikeassakin maailmassa esim. poliisi pitää asetta kädet suorina edessä...?

Kokeile radalla niin huomaat. Palaan tähän myöhemmin.
 
2.jpg

3.jpg

4.jpg


Yksi, joskaan ei ainoa oikea tapa vetää. Tämä on se yleisin tekniikka miten vetäminen opetetaan myös Puolustusvoimissa.
Riistonesto, vaistolaukauksen ampuminen ylämassaan ja piippukontrolli ovat varmaankin ne tärkeimmät asiat tässä. Ihmiselle, jonka lähtötaso on nolla tämä on se ensimmäinen perustekniikka joka pitäisi opettaa. Sen jälkeen voidaan alkaa tehdä vaativampia juttuja, mutta tämä kyseinen teknikkaa on stressivarma ja turvallinen. MUTTA ei missään tapauksessa ainoa oikea tapa.
Ei erikoisjoukkojen tapa siis. Ei ole olemassakaan mitään ”erikoisjoukkojen tapaa” ampua tai käsitellä aseita.

Gangstatyyli on ihan perseestä jos ei teetä aseeseen uusia tähtäimiä.
nyte-sytes.jpg

Myös kahdella pistoolilla ampuminen samaanaikaan on vähän enemmänkin kuin vaikeaa. Tai ampua kyllä pystyy, mutta minä olen sen verran huono pistooliampuja, etten osu hyvin kuin yhdellä pistoolilla kerrallaan. Yksi pistooli ja gangstatyyli riittää jos ammutaan vain tosi lyhyille etäisyyksille. Erilaisista asennoista ja eri otteilla ampumisen tulisikin olla jokaisen ampuvan reserviläisen harjoittelussa mukana.
Esim. heikompi käsi ja 3 sormen ote ase sivuttain käännettynä ja ampuma-asento selällään maaten. Ennen tuota vaihetta pitää tosin opetella mm. alussa mainittu perustekniikka ja turvallinen ja tarkka ampuminen ”tavallisesta” asennosta.
 
pstsika kirjoitti:


Tämä tuntuu ihan ihmeelliseltä asennolta. Miksi ei lykkää vasenta kyynerpäätä rintaa/mahaa vasten ja nosta asetta ylemmäksi? Silloin saisi tähtäimet kasvojen eteen ja asento olisi tukeva.
 
pstsika kirjoitti:
Koska kyseessä on valmiusote eikä varsinainen ampumaote.

Eli tuo on vain sen takia, että pidetään ase mahdollisimman kaukana maalista, ja samalla tehdään mahdollisesti maalin ampuminen, jos se olisi niin lähellä, että käsiä ei voi suoristaa, koska maali omisi mutkan itselleen?

Itseasiassa tuo tuntuu ihan kätevältä tavalta käsitellä asetta, noin sormipyssyllä kokeiltuna.
 
Aseenriiston vaikeus ja "stressivarmuus" on kai se kaikkein painavin syy tuolle eli juuri niin kuin ymmärsitkin.
Suomessa tuo on vissiin levinnyt poliisin kautta käyttöön ja se mikä toimii poliisilla ei välttämättä toimi sotilaalla. Minulle tuo ei ole luontevin tapa vetää ja siksi käytän vähän toisenlaista tekniikkaa ellei ole pakko käyttää juuri tuota.
Paras tapa vetää pistooli on se, mikä on ampujalle kaikkein luontevinta, kunhan suoritus on turvallinen ja käsi asettuu kerralla oikein kahvalle.
Poliisin käyttämät jutut sopivat muutenkin huonosti siihen yhtälöön mitä varten sotilaat harjoittelevat pistoolin ja muiden aseiden käyttöä. Ihan jo siitä lähtien mihin ja miten monta kertaa ammutaan. Okei. Poliisi ei yritä tappaa välttämättä, joten siinä on iso ero.
Itse taas olen enemmän tuplalaukaus rintaan ja yksi päähän- koulukuntaa...


Tähän malliin. Tulisi varmaan negatiivista palautetta, jos tuon ampuisi voimankäyttötreeneissä, mutta paljon paremmin lähtee rosvolta vauhti kuin "pysäyttävällä alaraajalaukauksella", jota ei onneksi enää juuri taideta mainostaa.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top