Köydet -niiden solmiminen, rikaus ja rasvaus

noska

Ylipäällikkö
Tämäkin saattaa aiheena jo löytyä mutta eipä osunut silmiini.

Piti lähestyä aihetta noiden köysien kautta. Alunperin ajatuksena oli tehdä aihe vaan noista köysitempuista ja -taidoista, mutta niin varustekeskeinen ja osaamisen unohtava on reserviläisen ajatusmaailma, ettei meillä oikein ole tekemiseen ja osaamiseen keskittyvää aluetta foorumilla muuta kuin taktiikan ja strategian osalta. Ne taas on tälläiseen näpertelyyn kumpikin liian hienoja sanoja. Vielä kuvaavampaa tälle ajatusmallille on se ettei allekirjoittanutkaan törmännyt tähän asiaan kuin vasta nyt kaikkien viestien jälkeen.

Itse aiheeseen (tulikohan ennätys veätisemällä off topiccia heti aloitusviestin alkuun?).

Miten on väellä hallussa erilaiset köysitemput eli solmut ja rikaaminen kuten taljojen rakennus? Syntyykö ainoastaan hirttosolmu ja tietotaitoa löytyy lähinnä köyden rasvaamisesta vai onnistuuko köysien ja narujen solmiminen ja esim 7:1 voimasuhteella taljan rakentaminen ja pallomaisen taakan sitominen sen päähän? Rakentuuko köysisilta?

Brittien varustukseen kuuluu (tai ainakin kuului) vuosikausia Toggle Rope ja palomiehillä on palonarunsa. Olisiko moisilla käyttöä SA intissäkin? Palonaruhan on rakennuksissa toimittaessa käytännön tarpeeseen syntynyt/kehitetty värkki. Sinällään yksinkertainen ja helppo- sekä monikäyttöinen hyvin mukana kulkeva varuste. Kun toimintaan rakennuksissa on enenevässä määrin kiinnitetty huomiota, niin olisiko moista syytä ajatella myös taistelijoille?
 
Kokemukseni palopuolelta sanoo, ettei erilaisia solmuja kannata opetella kovin montaa, on enemmän unohdettavaa.
Itse osaan kaksi solmua varmasti, ns. kasisolmu ja siansorkka. Näillä olen pärjännyt.
Lisäksi jonkun spesifin kaluston sitominen nostoihin ja laskuihin on hallussa. Ideologiani on, ettei sellaisia solmuja joiden varaan joutuu ihminen, ole varaa arpoa.

Palonarusta luovuttiin muutama vuosi sitten, onneksi, niitä on vielä käytössä kalustonaruina. Samassa muutoksessa menivät laskeutumis kasit.
 
EIkös tuo kalustonaru käyttö ollut jo pitkään yleisempi tarkoitus tuolle? Millä nykyään kilut ja kalut hiiatan ylös? Kannetaan mukana?
 
Joko kannetaan, tai sitten entisillä palonaruilla, joista on poistettu narujarru ja näin muutettu ne kalustonaruiksi.
Olet oikeassa, palonarun yleisin käyttö oli kamojen nosto. Nykyiset ohjeet vaativat enemmän köyden käyttöä työskenelessä putoamisvaarallisella alueella. Tähän vanhan palonaru ei kelpaa, vaan käytetään ydinköysiä.
 
Taidan osata 3 tai 4 solmua kunnolla ja pari epävarmasti. Osalle ei ole ollut koskaan tarvetta, vaan kahden tai kolmen solmun osaaminen riittäisi minulle ihan hyvin, mutta partiossa noita tuli opeteltua.
Hirttosilmukka onnistuu myös ja se voi olla tulevaisuudessa varsin tarpeellinen. Taljaa en ole rakentanut, mutta pienellä pähkäilyllä voisi onnistua tai sitten ei. Jonkinlainen köysisilta onnistuu.
 
Veneillessä on oppinut perussolmut, joilla pärjää. Varsinkin siansorkka on idioottisimppeli ja hyödyllinen esimerkiksi teltan naruja kiinnittäessä. Siisti vyyhti syntyy myös helposti mistä vaan piuhasta tai letkusta. Kai talja onnistuisi jos sopivat tukipisteet, kuten liukas metallitanko, löytyy vai pitäisikö rissatkin askarrella itse?
 
No minusta paalusolmu eli kiinteä lenkki mikä ei siis kiristy ja siansorkka ovat hyödyllisimmät ja monikäyttösimmät solmut mitä on. Olen jonkun verran tehnyt köysitöitä pujontoja eli spleissauksia, apinannyrkkejä, koristeita, mattoja ja sen sellaisia vuosia sitten. Monimutkaisemmat työt olen katsonut kirjasta, mutta esim. perus kolmen kimpun (koordellin) köysi on helppo pujoa ja opetella kenen tahansa, lisäksi samalla tekniikalla saa hienoja pysyviä köysikoristeita, määrämittaisia kiinnikkeitä veneeseen, kotiin sisutamiseen tai mihin vaan. Saman kaltaista tekniikkaa voi käyttää myös köyden pään tasaiseen paksuntamiseen. Lopulta kun noita hiukan tekee sitä pian keksii, että samankaltainen periaate päätee usein ja kirjaa pitää vain katsoa uusien työvaiheiden alkamisessa ja päättämisessä. Paalusolmu on erinomainen esim. auton hinauksessa jos ei ole oikeaa hinausköyttä ja kaikenlaisessa kiristämisessä jos köyden toisessa päässä on paalusolmu niin sen läpi pujottamalla toisen pään saa helposti köyden jolla voi kiristää patjan, makuualustan, mattokäärön tai ihan minkä vaan taakan tai kuorman pitäväksi nipuksi ja on helppo avata. Solmimisen perusohje on: pysyy, pitää, on kaunis ja helppo avata.

Taljan teorian muistaminen on kai mahdollista, mutta noin maallikko selvinnee kokeilemallakin jo pitkälle, mutta silloinhan pitää olla pylpyröitä eli plokeja. Ns. aarhollin avulla taakan laskeminen on myös usein hyödyllinen ja todella yksinkertainen tekniikka.

Kaikenlaiset poosuntuolit ja omatekoiset köysinostimet ovat nykyisten työturvallisuusmääräysten aikana hiukan kyseenalaisia. Tietysti hätä ei lue lakia, mutta jos niitä ei käytä niin ne unohtuvat ja en itse uskaltaisi niiden varaan. Paitsi jos olisi aivan pakko. Vaikka siis olen nekin joskus opetellut.
 
Back
Top