K18-tähtisäde­tikuista yhden tuopin sääntöön

Tvälups

Ylipäällikkö
K18-tähtisäde­tikuista yhden tuopin sääntöön – kokoomus­kaksikko listasi "turhia lakeja"
20.8.2013 13:59 Helsingin Sanomat

Kokoomuksen kansanedustajat Sanni Grahn-Laasonen ja Lasse Männistö ovat keränneet 46 turhan lain ja säädöksen listan.

Turhia lakeja itsekin lainsäädäntötyössä oleva kaksikko keräsi herätelläkseen keskustelua ylisäätelystä.

Grahn-Laasosen ja Männistön mielestä "valtio tulisi välillä keskittyä lakien säätämisen sijaan myös purkamaan niitä".

"On arvioitu, että Suomessa on 42 hyllymetrillistä lakeja ja asetuksia. Yksistään kunnilla on 535 lakisääteistä tehtävää. On paikallaan kysyä, ovatko nämä kaikki tarpeen? Me uskomme, että suomalaiset osaisivat tehdä valintoja myös itse, ilman että kaikkea on tarjoiltava kansalaisille valmiiksi", kansanedustajat kirjoittavat yhteisessä tiedotteessaan.

Kaksikko on tehnyt aiheesta pienen julkaisun, jonka nimi on "K18 tähtisadetikut – ja 45 muuta turhaa sääntöä".

Kansanedustajien turhien lakien ja säädösten listalle ovat päätyneet muun muassa seuraavat asiat: tähtisädetikkuja saa käyttää vain täysi-ikäinen, ullakkoasuntoa ei saa rakentaa ilman pystyikkunaa, Porin Jazzin piknikille ei saa tuoda omia juomia, ravintolassa voi ostaa vain yhden juoman itselleen kerrallaan ja Euroopan unioni on kieltänyt vauvojen kuvat korvikemaitopurkkien kyljistä.

Kansanedustajien mielestä ylisääntely passivoi kansalaisia – ja uusia säädöksiä tulee joka vuosi.

"Liiallisella sääntelyllä on myös toinen puoli. Ollaanko pian sellaisessa yhteiskunnassa, jossa kaikki mikä ei ole laissa, on sallittua, tai vastaavasti kaikki mitä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä. Enteitä tästä on esimerkiksi keskustelu koulujen kurinpidosta. Ollaan harhateillä, jos lakiin pitää kirjoittaa pilkuntarkasti, mitä opettaja saa tehdä ja mitä ei oppilaiden turvallisuuden ja koulurauhan turvaamiseksi", kaksikko kirjoittaa.
 
https://www.dropbox.com/s/3lgzm5ugqmode4m/Normitalkoot.pdf
 
Jos lakia osaisin tarpeeksi, niin alkaisin tehtailemaan kansalaisaloitteita virkamiesten aseman heikentämisestä. Valitettavaa sinällään, että ne jotka noita lakeja tuntevat ja osaisivat mokoman aloitteen kirjoittaa järkevästi, tuppaavat olemaan virkamiehiä, tai ammatillisesti sidottuna näihin.
 
Osaan noista laista ja säädöksistä ovat listan laatijat ja heidän oma Einsatzkommando Finnland -puolueensa osallistunut ihan itse.
 
commando kirjoitti:
Osaan noista laista ja säädöksistä ovat listan laatijat ja heidän oma Einsatzkommando Finnland -puolueensa osallistunut ihan itse.

Yksilönä olen tätä mieltä muttakunryhmäkuri...
 
commando kirjoitti:
Osaan noista laista ja säädöksistä ovat listan laatijat ja heidän oma Einsatzkommando Finnland -puolueensa osallistunut ihan itse.

Tuo on toki totta, mutta tuntuu välillä, että hallituksella ei ole omat virkamiehet täysin komennossa, vaan nämä tekevät mitä parhaaksi näkevät ja sitten piiloutuvat virkansa suoman suojan varjoon ja jättävät poliitkikot selittämään asiat ja samalla ottamaan syyt niskoilleen. Tästä taas seuraa se, että poliitikot eivät uskalla mennä virkamiesten tielle.

Edit: Pitää myös muistaa, että omalla alallaan virkamiehellä on huomattavasti enemmän toimivaltaa ja liikkumavaraa, kuin vaikka kansanedustajalla. Kansanedustajan pitää saada esityksilleen muiden tuki, jotta asia etenee millään tavalla. Ja samalla esitys kulkee useamman virkamiehen käsien kautta valmisteluvaiheessa, jotka solidaarisuudesta voivat vesittää esityksen täysin. Ja veikkaan, että kun laki lopulta valmistuu, niin virkamiehet pääsevät sitten päättämään, että miten lakia tulkitaan ja/tai sovelletaan.
 
Helsingin Sanomat Uutiset Politiikka 21.8.2013 9:42 6
Kokoomuskaksikko äänesti itse "turhien lakien" puolesta

Säädöstulvaa vastustava kokoomuksen kansanedustajakaksikko on itse ollut äänestämässä "turhien lakien" puolesta.

Kansanedustajat Lasse Mannistö ja Sanni Grahn-Laasonen julkaisivat tiistaina lehdistötiedotteen sekä pienen vihkosen, johon oli listattu 46 turhaa sääntöä, ohjetta ja kieltoa.

Kaksikon listauksessa kohta numero 17 koskee päätöstä, jonka mukaan omakotitaloa myytäessä tai vuokratessa on esitettävä energiatodistus.

Kovan arvostelun kohteeksi joutuneesta laista päätettiin tällä hallituskaudella.

Kaikki kokoomuksen paikalla olleet kansanedustajat – Grahn-Laasonen ja Männistö mukaan lukien – äänestivät lain puolesta.

Kokoomusedustajat arvostelevat vihkosessaan myös lakia, jonka mukaan työnantajan on myönnettävä lisälomaa, mikäli työntekijä sairastuu vuosilomallaan.

Eduskunta hyväksyi vuosilomalain muutoksen huhtikuussa. Taustalla on Euroopan unionin tuomioistuimen tapaus, jossa ratkottiin sitä, voiko työntekijä siirtää vuosilomaansa, mikäli hän on sairastunut.

Tuomioistuimen mukaan työntekijällä on tällainen oikeus.

Grahn-Laasonen oli poissa kyseisestä istunnosta, mutta Männistö äänesti lain puolesta – kuten kaikki paikalla olleet kokoomuksen edustajat.

Vuosilomalain muutos on joutunut etenkin elinkeinoelämän hampaisiin.

Grahn-Laasosen ja Männistön listauksen kohta 15 kuuluu seuraavasti: "Raideliikenteestä puuttuu yhä kilpailu. Miksi? Kilpailua on haluttu vauhdittaa jo vuosia, miksi ei olla päästy puuta pidemmälle?"

Vastaus kaksikon kysymykseen löytyy nykyisen hallituksen toimista.

Hallitus päätti juuri ennen lomakauden alkua, että VR:n monopoliasemaa raideliikenteessä jatketaan viidellä vuodella aina vuoteen 2024 asti.

Päätöstä arvosteltiin etenkin sen takia, että liikenneministeriö salasi päätöksen perustelut.

Pääministerinä toimii Grahn-Laasosen ja Männistön puoluetoveri Jyrki Katainen.

Tiedotteessaan kokoomuskaksikko kertoi pelkäävänsä "ylisääntelyn ja maalaisjärjen vastaisten sääntöjen syövän auktoriteettien uskottavuutta ja passivoivan ihmisiä".

HS:n haastattelussa keskiviikkona kansanedustaja Männistö toivoi, että Suomessa käynnistettäisiin "norminpurkutalkoot".
 
:lanssi::a-grin::lanssi:

http://yle.fi/uutiset/miksei_kotimainen_riista_kelpaa_luomuksi_metsanelaimen_ruokailua_ei_voi_valvoa/6787357?origin=rss&fb_source=message
UUTISET
KOTIMAA
Kotimaa 21.8.2013 klo 14:53 | päivitetty 21.8.2013 klo 15:39

Miksei kotimainen riista kelpaa luomuksi? Metsäneläimen ruokailua ei voi valvoa

Uusiseelantilainen valmisrehua mutustava tarhattu saksanhirvi versus vapaana suomalaismetsässä kirmaava hirvi, joka näykkäisee evääkseen maitohorsmaa. Ensimmäinen on luomua ja jälkimmäinen ei. Luomuelintarvikkeita koskevat ehdot herättävät hämmennystä kuluttajissa.

Luomuruokaan liittyvät säännökset saavat tavallisen ihmisen suun loksahtamaan auki. Ravintolassa markkinoidaan uusiseelantilaista saksanhirveä luomuna, mutta samaan aikaan kotimainen hirvi ei kriteeriä täytä.

Elintarviketurvallisuusviraston viranomaiselta löytyy käytäntöön vastaus kuin apteekin hyllyltä.

Rehuhan on yksi komponentti ja tekijä tässä valvonnassa.
- Merja Manninen
- Meillä on niin, että metsästämällä saatuja luonnonvaraisia eläimiä tai luonnonvesistä kalastamalla saatuja kaloja ei voi markkinoida luonnonmukaisesti tuotettuina, sanoo Eviran luomuosaston ylitarkastaja Merja Manninen.

- Niillä ei ole tuotantoehtoja, eivätkä ne näin ollen ole valvottuja.

Ravintolassa luomuna myyty uusiseelantilainen saksanhirvi sen sijaan on tarhattua eli viranomaisten valvovan silmän alla.

- Sille on laadittu omat tuotantosäännöt.

Taustalla on myös se, että tarhatun eläimen ruokavalio tiedetään tarkalleen. Riista sen sijaan huitelee metsässä vapaana kuin taivaanlintu, eikä viranomainen pääse tarkastamaan, mitä eläin suuhunsa pistää.

- Rehuhan on yksi komponentti ja tekijä tässä valvonnassa. Siihen liittyvät muutkin asiat, kuten eläimen olosuhteet eli missä se elää, kertoo Eviran ylitarkastaja Merja Manninen.
 
miheikki kirjoitti:
Miksei kotimainen riista kelpaa luomuksi? Metsäneläimen ruokailua ei voi valvoa

No tämähän on ihan oikea linjaus. Luomu tarkoittaa "luonnonmukaisesti tuotettua". Vapaana kulkevaa riistaa ei ole "tuotettu" joten se ei ole "luomu" vaan pelkästään "luo".
 
Luomu on kallista ja tehotonta sekä aiheuttaa näin epäsuorasta nälänhätää maailmanlaajuisesti. Punavihreiden luomun suosinta on tulevaisuuden holodomor.
 
Itse söisin mieluusti luomunautaa, jos sitä olisi saatavilla edullisesti. Rehulla ruokitun eläimen (tai kalan, mm. pussilohi) liha muuttuu epäedulliseen suuntaan. Olet mitä syöt. Tämä tästä.

http://monkeyfood.net/2011/06/13/lihantuotanto-suomessa-grass-fed-liha/
 
Itse polttaisin mieluusti hamppua, jos sitä olisi edullisesti ja laillisesti saatavilla.
 
Tetra kirjoitti:
Itse polttaisin mieluusti hamppua, jos sitä olisi edullisesti ja laillisesti saatavilla.

minkä helevetin takia!

juo kaljaa niin kuin miehet tapaavat tehdä!
 
mienkoiv kirjoitti:
Tetra kirjoitti:
Itse polttaisin mieluusti hamppua, jos sitä olisi edullisesti ja laillisesti saatavilla.

minkä helevetin takia!

juo kaljaa niin kuin miehet tapaavat tehdä!

Jep, ja aloita metsästysharrastus, suuntaudu naisiin ja lopeta kulmakarvojen nyppiminen. :angel:

Alati epäluuloinen mieleni kysyy: miksi kansanedustelijat itkevät turhista laeista, joita itse ovat olleet säätämässä? Juu, pitäisikö huomio kiinnittää lakeihin, jotka ovat jääneet säätämättä tai joita on jätetty noudattamatta?
 
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
29 § Kansanedustajan riippumattomuus

Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset.

Puoluekuri on rikollista.
 
mienkoiv kirjoitti:
Tetra kirjoitti:
Itse polttaisin mieluusti hamppua, jos sitä olisi edullisesti ja laillisesti saatavilla.

minkä helevetin takia!

juo kaljaa niin kuin miehet tapaavat tehdä!

Jokaisena päivänä sadat ja ehkä tuhannet suomalaiset nuoret miehet tekevät molempia, vaikka olisi kuinka laissa kiellettyä ja muutenkin paheksuttua. Ehkä alkoholi ja hampunpolttelu jollain tavalla täydentävät toisiaan, tai ainakin muodostavat yhteisvaikutuksen.:a-rolleyes:
 
Järkeä päätöksentekoon!

Kielletty maailma kuvaa Suomen tulevaisuutta nyt vireillä olevien aloitteiden valossa. Kielletyssä maailmassa päätökset eivät perustu järkeen vaan tunteeseen. Lakien, verojen ja kieltojen haittavaikutuksia vähätellään, ja yksilön oikeudet jäävät yleisen edun jalkoihin. Kielletty maailma -kampanja herättelee keskustelua ylisääntelyn riskeistä ja järkevien päätösten tarpeellisuudesta.

http://www.kiellettymaailma.fi/fi/aiheet
 
mienkoiv kirjoitti:
Tetra kirjoitti:
Itse polttaisin mieluusti hamppua, jos sitä olisi edullisesti ja laillisesti saatavilla.

minkä helevetin takia!

juo kaljaa niin kuin miehet tapaavat tehdä!
Samasta syystä kuin minkä takia nautin olutta. Olen muuten suuri oluen ystävä ja varsinkin suomalaiset pienpanimot saavat ehdottoman hyväksyntäni. Toki moni ulkomaalainenkin, pienempi ja suurempi panimo. Mutta eihän tuota hampun polttelua voi kenellekkään suositella. Laitonta ja päihteet ei tee hyvää kenellekään, ainakaan kovin suurissa määrin. Sama pätee kaljotteluun pl. laittomuus.

Nyt nyppimään kulmakarvoja. Tai no partakone ne nyppii. Huoliteltu ulkonäkö ennen kaikkea.

Onhan tämä politiikka yksiä silmänkääntötemppuja. Piruuttaan voisi sähköpostilla kysyä miksi he ovat näitä kannattaneet jos nyt sitten kritisoivat.
 
Back
Top