Oma mielipide näytöksestä oli että Ranskan Ilma- ja Avaruusvoimat putsasi pöydän tässä. Patruille de France ja Rafalen raju soolo vetosivat meikäläiseen. Katselin tosin vain modernit hävittäjät ja jätin Hornetin soolon sekä Haukat väliin. Oli senverran porukkaa joten pyöräilin ajoissa pois keskustasta. Olen nuo nähnyt niin monta kertaa vuosien aikana jo.
Typhoonilla ehkä terävimmät äänet ja korkein pystynousu, jossa demottiin koneen hyvää teho-painosuhdetta, mutta ei minusta vetänyt vertoja Rafalen liikehtimiselle.
F-35 Mielenkiintoinen, mutta laiska esitys. Oli tosin vain ylilento eikä varsinainen esitys.
Soihdut ja kerosiinin dumppaukset eivät meikään vetoa, vaan koneiden ohjelma ja pilotin kyky ottaa koneesta kaikki irti.
Ranskan taitolentoryhmä ei tosin ollut aivan Red Arrowsin tasoa, mutta parempi kuin monet muut.
Samaa mieltä muutoin, mutta mielestäni FAF F-18C putsaa pöydän aina, mitä näytösohjelmaan tulee. Korkean alfan liikkeet rajussa "sladissa" ja hallittu kieppuminen vaan on näytösohjelmien aatelia, mihin ei muut länsikoneet pysty.
Muilla koneilla taasen oli tässä omat erikoisuutensa kuten aina. Rafalella aggressiiviset ohjausliikkeet ja väsymätön ohjelma (joka tosin näyttää videolla hienommalta kuin paikanpäällä, koska esityslinja oli kovin kaukana ainakin Merisatamanrannasta, missä itse olin). EF:llä ylimääräisen voiman esittely muita kovemmalla nousulla ja tuhlaamalla energiaa näyttävästi tynnyreissä yms. Molemmilla Gripeneillä väsymätön ja jatkuva 5-9G show loistavalla liike-energian säilyttämisellä ja ohjattavuudella, mikä ei ole näyttävää mutta huomattavan vakuuttavaa.
E:n esitys taisi olla ensimmäinen kerta ikinä? Vai ovatko tehneet tuota Ruotsissakaan vielä ollenkaan? Se näytti melko vakiolta Gripen-ohjelmalta, noin suunnilleen, pois lukien tietty tuo negatiivisen G:n kohdalla heitetty liekki, joka saadaan E:llä näköjään huomattavasti näyttävämmäksi kuin C:llä. Rafalesta panin merkille, että hidaslennon jälkeinen tehonlisäys tehtiin tällä kertaa ruotsalaisittain, eli ensin kaarto oikealle pois linjalta edelleen hitaana, sitten vasta kiihdytys ja pystynousuun. (Hassua, ettei tuo kaarto
erotu videolta ollenkaan.) Pitääpä katsoa, tekeekö Rafale noin tämän vuoden muissakin esityksissä. Tällähän siis osoitetaan ohjattavuutta ja varmuutta hidaslennossa, molemmat koneet kyllä pystyvät myös suoraan siihen samaan noin 40-60° nousuun kuin muutkin.
Yleisö ja harrastajakuvaajat näyttivät tykkäävään soihduista ja liekeistä ; )
F-35:n ohilennoissa oli hyvää, että näyttivät laajemmin liikehdintää ohilento-speksin rajoissa, paremmin kuin ne edellisen Kaivari-keikan Superit, jotka näyttivät lähinnä vaakunaa. Minua jäi vaivaamaan yksi asia; italialaiselle ei tullut mieleen että
yhden ohilennoista olisi voinut tehdä rauhallisesti ja osoittaa, josko se pystyisi yhtä pieneen meluun kuin muutkin. Mutta sitä ei nähty; omaksi vaikutelmaksi jäi että Harrierin jalanjäljissä ollaan; härvelin erikoisuutena on muuntaa suuri määrä polttoainetta meluksi, jos koneen tarvitsee tehdä yhtään mitään. Näyttävät äkkiliikkeet toki, mikä tuo moottori hyvin mahdollistaa. Muutoin kone oli tosiaan visuaalisesti aika rakettisilitysrauta näihin muihin verrattuna, tai varpunen vs pääskynen. Varmaan F-35:n ohjelma kehittyy vuosien mittaan samaan suuntaan kuin Hornetilla, sikäli kuin isompi massa mahdollistaa. Hauskaa tuossa koneessa on väritys; nyt ilta-auringossa se oli kuparisen ruskea.