Kansalaisaloite kaasusumutinluvasta

YJT

Respected Leader
Suojeluaseita koskeva kansalaisaloite ei kerännyt riittävästi allekirjoituksia (tarkemmin sanottuna reilut 8% vaadittavasta määrästä), mutta kun lukee lehtiä niin voi todeta että tarve henkilökohtaiseen suojeluun ei ole vähentymään päin.

Suojeluasealoite herätti vastustusta suurelta osin siksi, että ihmiset vastustivat omia mielikuviaan siitä, mitä aloitteessa haetaan, eikä sitä mitä siinä oikeasti sanottiin. Lisäksi osa ihmisistä vastustaa kaikkea aseisiin liittyvää ihan periaatteesta.

Nyt olen puuhaamassa uutta kansalaisaloitetta, jolla poistettaisiin kaasusumutinluvasta viranomaisen tarveharkinta. Jos hakija täyttää nuhteettomuusvaatimukset ja on perehtynyt välineen käyttöön (kuten nykyään vaaditaan), lupa tulee ilman että lupaviranomainen suorittaa tarveharkintaa. Lupa olisi siis shall issue -tyyppinen; ihan kuten esim ajokortti.

Olen keräämässä vastuuhenkilöitä, joiden kanssa sorvataan tekstiä. Jos olet kiinnostunut, niin laita sähköpostia:

Seppo Vesala at gmail ja com

Toki myös tässä voi käydä keskustelua aiheesta.
 
Hyvä ja kannatettava aloite. OC on vaaraton ja oikein käytettynä tehokas väline, joka vastuullisissa käsissä parantaisi turvallisuutta ja nostaisi nykyisen kaltaisen väkivallan ja ryöstelyn kynnystä.

Muissa maissa olen matkustellut kyydissä jonka on turvannut Mossberg, mutta Euroopassa tähän ei ole ollut tarvetta. Ranskassa ensi töikseni kävelin asekauppaan ja osoitin haluamiani tuotteita, ei kysymyksiä. Pieni purkki autoon (liikennevaloissa kyttäävien mustalaisten varalta) ja isompi kotiin (romanialaisten kotirosvojen määrä raketoi sinä kesänä). Itävallassa näytin sikäläistä henkilökorttia ja ostin niin monta purkkia kuin tarvitsin, plus uudenlaisen telarin kokoelmaan. Ei kysymyksiä. Kauppias oli itsekin balkanilta ja tiesi keitä paikalliset katurosvot olivat.

Taas Suomessa, ja aseeni on rikkinäiset jalat ja puhelimessa hotline Taposen selittelypalveluun.
 
Hyvä että aloite saa kannatusta. Sen alulle saattamiseksi tarvitaan kuitenkin viisi vastuuhenkilöä, joista kasassa on kolme. Jos joku kokee asian niin kannatettavaksi että on halukas antamaan nimensä vastuuhenkilöiden joukkoon, niin pistäkää minulle sähköpostia. Ei tarvitse kertoa foorumin käyttäjätunnustaan, eikä edes sitä, mitä kautta kuuli tästä koska olen kysellyt halukkaita muuallakin.

Homma toimii käytännössä niin, että minä voin tehdä kirjoitustyön ja lähetän tekstin muille vastuuhenkilöille luettavaksi. Jos on jotain korjauksia tai muita ehdotuksia, niin hiotaan tekstiä kunnes se on sellainen että kaikki voivat laittaa nimensä alle. Sen jälkeen minä hoidan loput.

Eli jos joku katsoo että aloite on kannatettava, nyt on mahdollisuus päästä vaikuttamaan siihen että päästään keräämään allekirjoituksia, ja sen lisäksi pystyy myös vaikuttamaan aloitteen sisältöön.
 
Laitoin sähköpostia tulevalle sisäministerille; tämä voinee vaikuttaa Pohan linjaukseen lupien myöntämisen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin sähköpostia tulevalle sisäministerille; tämä voinee vaikuttaa Pohan linjaukseen lupien myöntämisen suhteen.
Teoriassa kyllä, mutta käytännössä riippuu virkamiehistä.

Jos ministeriön tai muut virkamiehet eivät innostu asiasta niin ei se etene. Pahimmillaan virkamiehet vaipuvat ameeban uneen neljäksi vuodeksi. Jos ministeri tästä huolimatta haluaa asiaa ajaa niin vaatii huomattavaa tarmoa.

Ministeriö on päällikkövirasto eli ministeri on sen virkamiesten esimies. Poliisihallituksen virkakyöstit eivät ole sisäministerin alaisia, eikä ministerillä ole työnjohdollista valtaa heihin.

Ei heitetä sirppiä kaivoon vaan asia voi edetä hyvinkin.
 
Teoriassa kyllä, mutta käytännössä riippuu virkamiehistä.

Jos ministeriön tai muut virkamiehet eivät innostu asiasta niin ei se etene. Pahimmillaan virkamiehet vaipuvat ameeban uneen neljäksi vuodeksi. Jos ministeri tästä huolimatta haluaa asiaa ajaa niin vaatii huomattavaa tarmoa.

Ministeriö on päällikkövirasto eli ministeri on sen virkamiesten esimies. Poliisihallituksen virkakyöstit eivät ole sisäministerin alaisia, eikä ministerillä ole työnjohdollista valtaa heihin.

Ei heitetä sirppiä kaivoon vaan asia voi edetä hyvinkin.
Se sama ongelma on muissakin ministeriöissä, esim maatalous- ja maatalousministeriöissä, eli ministerit vaihtuu vaaleilla, mutta virkamiehet on ja pysyy. Nyt, aina ja ikuisesti..
 
Toivotaan, että etenee - ja että uusi ministeri ylipäätään innostuu ajatuksesta.

Vaikka ei olekaan suoranaisesti esimies, niin kuitenkin luulisi että kyllä kannanotolla on vaikutusta. Kyllä sekin vaikutti, kun taannoin sisäministeri ärähti kun poliisi otti mielenosoituksessa kiinni suojaväritettyjä henkilöitä.
 
Vaikka ei olekaan suoranaisesti esimies, niin kuitenkin luulisi että kyllä kannanotolla on vaikutusta. Kyllä sekin vaikutti, kun taannoin sisäministeri ärähti kun poliisi otti mielenosoituksessa kiinni suojaväritettyjä henkilöitä.
Kyllä, ja kuten kirjoitin ei voi olla varmuutta mikä on lopputulos. Jos virkakunnan ajatukset osuvat yksiin niin voi olla hyvinkin nopea eteneminen ministerin esiinnostamisen jälkeen.
 
Back
Top