KARTTAHARJOITUS: Rauha Ukrainaan!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hanski
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Katso liite: 121071

Jos hyökkäys kohdistuu Mariuopoliin, 1. AK aloittaa operaation H-7 päivää aikaisemmin. 2. AK aloittaa H ja OPRES valmistautuu jatkamaan H+14. Iskuosasto Krim on valmiudessa H+7 aloittamaan maihinnousun ja eristämään Krim Venäjästä. Tämän pitäisi samalla pitää yllä vaaraa Venäjän suuntaan, jotta se ei voi jättää eteläistä mahanpohjaansa huomioitta.
Katso liite: 121072

Jos hyökkäys kohdistuu Krimiin, aloitus on pitkälti sama. 1. AK aloittaa hyökkäyksen H-7 jonka tarkoitus on vetää voimia pois. 2. AK kohdistaa hyökkäyksensä vähän etelämmäs, Melitopolia kohti, H-3. Mutta tällä kertaa OPRES on se jolla hyökätään H-hetkenä kohti Krimiä. Samaan aikaan ISKOST KRIM aloittaa maihinnousun. ISKOST:n ilma- ja merikomponenttien tulee pystyä eristämään taistelutila H-3 - H+7 väliseksi ajaksi, myös vihollisen syvyydessä.
Miulle tuli suunnitelmastasi sama mieleen mikä @Hanskin suunnitelmassa, tarvitaan enemmän joen ylitykseen tarkoitettuja silta- ja lauttakalustoa vaikka erillisinä pioneeri joukkoina.
 
6. Kuvaa maakomponentin käyttöperiaate a) operaation ensimmäisessä vaiheessa ja b) operaation toisessa vaiheessa. Suunnittelutyön painopiste on suunnitella maakomponentin hyökkäys a) Krimin niemimaan suuntaan tai b) Mariupolin suuntaan operaation toisessa vaiheessa. Huomioi suunnittelussa riittävä operatiivinen reservi. Joukkojen käyttö tulee sitoa karttaan.
Katso liite: 121071


Jos hyökkäys kohdistuu Mariuopoliin, 1. AK aloittaa operaation H-7 päivää aikaisemmin. 2. AK aloittaa H ja OPRES valmistautuu jatkamaan H+14. Iskuosasto Krim on valmiudessa H+7 aloittamaan maihinnousun ja eristämään Krim Venäjästä. Tämän pitäisi samalla pitää yllä vaaraa Venäjän suuntaan, jotta se ei voi jättää eteläistä mahanpohjaansa huomioitta.
Katso liite: 121072

Jos hyökkäys kohdistuu Krimiin, aloitus on pitkälti sama. 1. AK aloittaa hyökkäyksen H-7 jonka tarkoitus on vetää voimia pois. 2. AK kohdistaa hyökkäyksensä vähän etelämmäs, Melitopolia kohti, H-3. Mutta tällä kertaa OPRES on se jolla hyökätään H-hetkenä kohti Krimiä. Samaan aikaan ISKOST KRIM aloittaa maihinnousun. ISKOST:n ilma- ja merikomponenttien tulee pystyä eristämään taistelutila H-3 - H+7 väliseksi ajaksi, myös vihollisen syvyydessä.
7. Suunnittele merikomponentin kokoonpano pohjautuen jäsenmaiden kyvykkyyksiin. Laadi lista tarvittavista jäsenmaiden yksiköistä.

Tässä tullaan vaiheeseen, jossa Turkilla on todellakin aika loistaa! Vaikka turkkilaisten panostus ilmavoimiin on kohtuullinen ja maavoimiin määrällisesti pieni, niin se missä vahvuus piilee on merivoimat. Mustameri on Turkin Mare Nostrum, ja koska Venäjän Mustanmeren laivasto on käytännössä lakannut olemasta, voidaan siellä toimia melkein vapaasti.


Osasto Göz

  • TCG PiriReis (sukellusvene)
  • TCG B.İnönü (sukellusvene)
  • TCG Burakreis (sukellusvene)
Osasto Örs

  • TCG Anadolu (helikopteritukialus)
  • TCG Gediz (frigatti)
  • TCG Gökova (frigatti)
  • TCG Göksu (frigatti)
  • TCG Büyükada (korvetti)
  • TCG Burgazada (korvetti)
  • TCG Kınalıada (korvetti)
  • TCG Ayvalık (miinanraivaaja)
  • TCG Akçakoca (miinanraivaaja)
  • TCG Anamur (miinanraivaaja)
  • TCG Akçay (miinanraivaaja)
  • TCG Osmangazi (maihinnousualus)
  • TCG Karamürselbey (maihinnousualus)
  • TCG Sarucabey (maihinnousualus)
  • TCG Tuzla (partioalus)
  • TCG Karaburun (partioalus)
  • TCG Köyceğiz (partioalus)
  • TCG Kumkale (partioalus)
  • TCG Tarsus (partioalus)
  • TCG Karabiga (partioalus)
Osasto Yumruk

  • TCG Istanbul (frigatti)
  • TCG Yavuz (frigatti)
  • TCG Turgutreis (frigatti)
  • TCG Fatih (frigatti)
  • TCG Yıldırım (frigatti)
  • TCG Bozcaada (korvetti)
  • TCG Bandırma (korvetti)
  • TCG Beykoz (korvetti)
  • TCG Taşucu (partioalus)
  • TCG Karataş (partioalus)
  • TCG Karpaz (partioalus)
  • TCG Karadeniz Ereğli (partioalus)
  • TCG Kuşadası (partioalus)
  • TCG Edincik (miinanraivaaja)
  • TCG Edremit (miinanraivaaja)
  • TCG Enez (miinanraivaaja)
Osasto Yatagan

  • TCG Doğan (ohjusvene)
  • TCG Tayfun (ohjusvene)
  • TCG Volkan (ohjusvene)

  • TCG Poyraz (ohjusvene)
  • TCG Gurbet (ohjusvene)
  • TCG Fırtına (ohjusvene)

  • TCG Zıpkın (ohjusvene)
  • TCG Atak (ohjusvene)
  • TCG Bora (ohjusvene)
Osasto Örs on nimensä mukaisesti silmät. Vähintään yksi sukellusvene on partiolla antamassa tiedustelutietoa.

Osasto Göz on alasin, jota vasten maalla olevat voimat iskevät. Siinä pitäisi olla tarpeeksi massaa suojaaman itse itseään ja antamaan hyökkääjälle ajattelemisen aihetta.

Osasto Yumruk on vasara, jonka tehtävä on iskeä lähelle sekä kauas, pitäen taistelutilaa hallussaan.

Osasto Yatagan on kuin nimensä mukainen nopea miekka, iskee ja katoaa. Toimii kolmen pareina ja tehtävä on täydentää Yumrukin iskutehoa.
 
7. Suunnittele merikomponentin kokoonpano pohjautuen jäsenmaiden kyvykkyyksiin. Laadi lista tarvittavista jäsenmaiden yksiköistä.

Tässä tullaan vaiheeseen, jossa Turkilla on todellakin aika loistaa! Vaikka turkkilaisten panostus ilmavoimiin on kohtuullinen ja maavoimiin määrällisesti pieni, niin se missä vahvuus piilee on merivoimat. Mustameri on Turkin Mare Nostrum, ja koska Venäjän Mustanmeren laivasto on käytännössä lakannut olemasta, voidaan siellä toimia melkein vapaasti.


Osasto Göz

  • TCG PiriReis (sukellusvene)
  • TCG B.İnönü (sukellusvene)
  • TCG Burakreis (sukellusvene)
Osasto Örs

  • TCG Anadolu (helikopteritukialus)
  • TCG Gediz (frigatti)
  • TCG Gökova (frigatti)
  • TCG Göksu (frigatti)
  • TCG Büyükada (korvetti)
  • TCG Burgazada (korvetti)
  • TCG Kınalıada (korvetti)
  • TCG Ayvalık (miinanraivaaja)
  • TCG Akçakoca (miinanraivaaja)
  • TCG Anamur (miinanraivaaja)
  • TCG Akçay (miinanraivaaja)
  • TCG Osmangazi (maihinnousualus)
  • TCG Karamürselbey (maihinnousualus)
  • TCG Sarucabey (maihinnousualus)
  • TCG Tuzla (partioalus)
  • TCG Karaburun (partioalus)
  • TCG Köyceğiz (partioalus)
  • TCG Kumkale (partioalus)
  • TCG Tarsus (partioalus)
  • TCG Karabiga (partioalus)
Osasto Yumruk

  • TCG Istanbul (frigatti)
  • TCG Yavuz (frigatti)
  • TCG Turgutreis (frigatti)
  • TCG Fatih (frigatti)
  • TCG Yıldırım (frigatti)
  • TCG Bozcaada (korvetti)
  • TCG Bandırma (korvetti)
  • TCG Beykoz (korvetti)
  • TCG Taşucu (partioalus)
  • TCG Karataş (partioalus)
  • TCG Karpaz (partioalus)
  • TCG Karadeniz Ereğli (partioalus)
  • TCG Kuşadası (partioalus)
  • TCG Edincik (miinanraivaaja)
  • TCG Edremit (miinanraivaaja)
  • TCG Enez (miinanraivaaja)
Osasto Yatagan

  • TCG Doğan (ohjusvene)
  • TCG Tayfun (ohjusvene)
  • TCG Volkan (ohjusvene)

  • TCG Poyraz (ohjusvene)
  • TCG Gurbet (ohjusvene)
  • TCG Fırtına (ohjusvene)

  • TCG Zıpkın (ohjusvene)
  • TCG Atak (ohjusvene)
  • TCG Bora (ohjusvene)
Osasto Örs on nimensä mukaisesti silmät. Vähintään yksi sukellusvene on partiolla antamassa tiedustelutietoa.

Osasto Göz on alasin, jota vasten maalla olevat voimat iskevät. Siinä pitäisi olla tarpeeksi massaa suojaaman itse itseään ja antamaan hyökkääjälle ajattelemisen aihetta.

Osasto Yumruk on vasara, jonka tehtävä on iskeä lähelle sekä kauas, pitäen taistelutilaa hallussaan.

Osasto Yatagan on kuin nimensä mukainen nopea miekka, iskee ja katoaa. Toimii kolmen pareina ja tehtävä on täydentää Yumrukin iskutehoa.
8. Kuvaa merivoimien käyttöperiaate a) operaation ensimmäisessä vaiheessa ja b) operaation toisessa vaiheessa

Osasto Örs aloittaa tiedustelun alueella 20.4 mennessä. Näin JSIS saa reaaliaikaista dataa meritoiminnasta ja Ukrainan etelärannikon tilanteesta.

Turkin ilmavoimien panostus ilmapuolustusvyöhyke Krimiin maksaa tässä itseään takaisin. Ilma- ja mervoimat koordinoivat keskenään ilma- ja meritilan hallinnan sekä suojaamisen.

Jos tavoitteena on Krim, Turkin ilmavoimat aloittavat H-3 Azovanmeren alueella tunnistettujen maalien täsmäpommituksen. Osasto Yumruk ja Yatagan täydentävät omalta osaltaan maasta-maahan ohjuksilla. Tavoitteena lamauttaa ilmapuolustus, johtaminen sekä viestivälineet, toisena tarkoituksena iskeä logistikkakeskuksiin, siltoihin ja muuhun liikkeenedistämisinfraan. H-1 painopiste siirretään varsinaiseen mahinnousualueelle. Hyökkäystä tuetaan ilmavoimien lähituella, jota täydentää TCG Anadolun tst-helikopterien tulituki.

Jos hyökkäys kohdistuu Mariuopoliin, ylläoleva ilma- ja merivoimien operaatio alkaa H-päivänä. Tämän tarkoitus on vetää myös Venäjän niukkoja ilmapuolustusresursseja etelään, Krimille, ja toisaalta iskeä “selän takaa” Mariupolia suojaaviin joukkoihin.

9. Kuvaa logistiikkakomponentin toimintaperiaate a) operaation ensimmäisessä vaiheessa ja b) operaation toisessa vaiheessa


JFCBS:n esikuntaan muodostetaan Joint Logistics Quartermaster (JLQ), jonka tarkoitus on koordinoida voimaryhmän logistiikkaa.

Perustetaan kaksi huoltodivisioonaa, toinen Puolaan ja toinen Romaniaan.

Huoltodivisioona sisältää seuraavat:

  • Esikunta ja suunnittelu
  • Rautatieprikaati - vastaa rautatiekuljetuksista, suojaamisesta ja hätäkorjauksista (Puola ja Romania)
  • 3x Kuljetusprikaati - 1x alistettu jokaiselle divisioonalle (Ranska, Saksa, Puola)
  • 3x Huoltoprikaati - 1x alistettu jokaiselle divisioonalle (Ranska, Saksa, Puola, Romania)
  • Korjausprikaati - vastaa armeijakunnan ylimmän tason kaluston korjaamisesta, tukikohdat Romaniassa ja Puolassa (Romania, Puola, Liettua)
  • Lääkintäprikaati - vastaa armeijakunnan ylimmästä lääkintähoidosta ja jatkohoidosta (Ruotsi, Suomi, Saksa, Viro)
  • Täydennysprikaati - käsittelee armeijakuntien täydennykset ja rotaatiot (Iso--Britannia, Ranska, Saksa)
  • Ylläpitoprikaati - ylläpitää teitä sekä rakentaa tarvittaessa uusia teitä ja tukikohtia (Ranska, Suomi, Puola, Romania)
  • (Logistiikkalentorykmentti)
Strategiseen ilmakuljetuskykyyn on mahdollisuus ainoastaan Iso-Britannialla. Muilla on kyky lähinnä taktiseen kuljetukseen. Nämä poolataan seuraavasti:

  • 4x Boeing C-17A Globemaster III (GB)
  • 10x Airbus A400M Atlas C.1 (GB)
  • 10x Airbus A400M Atlas (Ranska)
  • 10x CN-235 (Ranska)
  • 10x CN-235 (Turkki)
Nämä jaetaan kahteen (2) logistiikkalentorykmenttiin, joista toinen toimii Puolasta ja toinen Romaniasta. JASC hallinnoi näitä, mutta JLQ asettaa molempiin yhteysupseerin.

Huoltodivisioonien rautatieprikaatit sekä lentorykmentit ovat valmiina 15.5 mennessä. Kuitenkin suurin osa maakomponentin yksiköistä tuodaan rauta- ja maanteitä pitkin. Loppuosa huoltodivisioonista on valmis 1.6. mennessä.
 
Ensimmäinen hahmottelu, ilmakomponentin osalta. Sillä kyvykkyydellä, minkä reservin korpraalin osaaminen suo.

  1. & 2. Suunnittele avaruuskomponentin toteutus pohjautuen jäsenmaiden kyvykkyyksiin. Suunnittele strategisen tiedustelun toteutus pohjautuen jäsenmaiden kyvykkyyksiin ja esitä käyttöajatus.
Ranskalla on Euroopan paras USA:sta itsenäinen satelliittiverkosto. Tiedustelutyö annetaan Ranskan ja Iso-Britannian harteille, koska niillä on suurimmat resurssit. Lisäksi Turkki antaa taustatukea, koska heillä on kotikenttäetu. JFCBS:n esikuntaan muodostetaan välittömästi (viimeistään 30.4) mennessä yhdistetty JSIS (Joint Space Intelligence Service), koostaen 50 sotilastiedusteluhenkilöä Ranskasta, 50 Britanniasta sekä 30 Turkista. Käyttöajatuksena on antaa JFCBS:n esikuntaan reaaliaikaista tiedustelutietoa useista eri lähteistä (avaruus, kyber, maa, meri, ilma). Vetovastuu annetaan Ranskalle.

3. Suunnittele ilmakomponentin kokoonpano pohjautuen jäsenmaiden kyvykkyyksiin. Laadi lista tarvittavista jäsenmaiden yksiköistä. Laadi lista tarvittavista jäsenmaiden yksiköistä ja suunnittele ilmakomponentin ryhmitys a) operaation ensimmäisessä vaiheessa ja b) operaation toisessa vaiheessa 30.9.2025 lähtien

Taas, Britannia ja Ranska omaavat vahvimmat kyvykkyydet Euroopassa. Turkille annetaan ilmatilan hallinta Mustallamerellä, mihin se luultavammin ilomielin suostuu. Ukrainan maa-alueen yllä ilmaherruuden pitävät britit ja ranskalaiset. Briteillä on johtovastuu. Jaottelu tehdään seuraavasti:

  • Ranska: 15x Mirage 2000D-hävittäjää, sekä 20x Dassault Rafalea
  • Iso-Britannia: 40x Typhoon-hävittäjää
  • Turkki: 35x F-16
  • Ilmatankkaus: 3x Airbus A330 MRTT, 3x Airbus Voyager, 1x KC-135 Stratotanker (Turkki)
  • AEW: 1x Boeing E-3 Sentry (Ranska), 1x Boeing E-7 Wedgetail AEW.1 (GB), 1x E-7 Peace Eagle (Turkki)
  • SIGINT: 2x Beechcraft Shadow R.1 (GB), 1x Beechcraft Super King Air (Ranska), 1x CASA/IPTN CN-235 (Turkki)
Muodostetaan kolme (3) ilmapuolustusvyöhykettä: Kiova-Dnipro (GB), Dnipro-Odessa (Ranska) ja Krim (Turkki). JFCBS:n esikuntaan muodostetaan JASC (Joint Aerial Strike Command) koordinoimaan ilma-aseen toimintaa. Operaation 1. vaiheessa ryhmitys on GB:n ja Ranskan osalta Länsi-Ukrainassa hajautetuilta sotilaskentiltä, 2. vaiheessa siirretään idemmäs. Turkki operoi omalta alueeltaan.

4. Kuvaa ilmavoimien käyttöperiaate a) operaation ensimmäisessä vaiheessa ja b) operaation toisessa vaiheessa

  1. Ensimmäisessä vaiheessa vyöhykkeiden K-D ja D-O tarkoitus on turvata maakomponentin ryhmittyminen Ukrainaan. Turkin Krim-vyöhyke ja Ukrainan ilmavoimat taas suojaavat GB:n ja Ranskan ryhmittymistä alueelle.
  2. Toisessa vaiheessa JASC valmistautuu lamauttamaan Venäjän ilmapuolustuksen JSIS:n antamiin tiedustelutietoihin perustuen, JFCBS:n esikunnan käskyjen ja painopisteen mukaan. JASC sekä JSIS tekevät yhteistyötä AEW ja SIGINT -tiedustelutiedon jakamiseksi.
Hienoa, olet nähnyt valtavasti vaivaa ratkaisuita miettiessä ja pahoitteluni, että ehdin kommentoida vasta nyt! Tämä ratkaisu saa jokaisen ilmamarsalkan lentosauvan tutisemaan!

Selkeä ratkaisu on muodostaa ilmapuolustusvyöhykkeet, jotka ovat yhden ilmavoiman vastuulla. Tämä vähentäisi häröilyä. Pidän myös siitä, että joukoilla on selkeät johtosuhteet ja vastuurajat.

Britannian, Ranskan ja Turkin velvoitteet olisivat varsin suuret. Hienoa, jos ne tässä kuvitteellisessa tilanteessa suostuvat näihin!

Hävittäjämäärä viisi olla suurempi, mutta sitten yhdestä ilmavoimasta muodostetusta ilmapuolustusvyöhykkeestä joutuisi luopumaan. Toisaalta >100 länsimaista hävittäjää olisi aivan suvereeni tekijä alueella!

AEW-koneiden määrä on selkeästi liian pieni, kolmella koneella ei pysty pitämään edes yhdellä alueella jatkuvaa valvontaa. Vähimmäimäärä olisi yhdelle alueelle neljä konetta: yksi huollossa, toinen tehtävässä, kolmas siirtymässä tehtävään/tehtävästä ja neljäs lennonjälkeisessä tarkastuksessa.

Turkin Sinopista on Sevastopoliin 315 km. Turkusta käsin ei onnistu hyvin ilmaherruuden saaminen Krimin ylle. Maataisteluvaiheessa tarvittaisiin myös taistelutukikohtia lähempänä Krimiä.
 
5. Suunnittele maakomponentin kokoonpano pohjautuen jäsenmaiden kyvykkyyksiin. Laadi lista tarvittavista jäsenmaiden yksiköistä ja suunnittele maakomponentin ryhmitys a) operaation ensimmäisessä vaiheessa ja b) operaation toisessa vaiheessa 30.9.2025 lähtien

Koska GB ja Ranska ovat kantaneet suurimman osan taakasta tähän mennessä, nyt on toisten maiden vuoro. Ainakin osin. Turkki joutuu vielä kantamaan omaa osaansa.

Koska aikataulu on tiukka, on pakko luottaa ammattiasevoimiin. Näin ollen esim Suomen rooli jää pieneksi.

Esikunta koostuu akselilla Saksa, Ranska, GB ja Turkki.

Jako on pohjoiseen ja eteläiseen armeijakuntaan, reserviin sekä iskuosasto Krimiin. Jako menee suunnilleen samoin kuin ilmapuolustusvyöhykkeiden kanssa.


Pohjoinen armeijakunta:

  • Divisioona Woltek (Puola)
8. jalkaväkiprikaati

9. Panssaroitu ratsuväkiprikaati

Mekanisoitu legioona

  • Divisioona Macron (Ranska)
1. Mekanisoitu prikaati

2. Panssariprikaati

27. Vuoristojääkäriprikaati

  • Divisioona Kampf (Saksa)
21. Panssariprikaati

41. Panssarikrenatööriprikaati

Ranskalais-saksalainen prikaati


Eteläinen armeijakunta:

  • Divisioona Giuseppe (Italia)
Mekanisoitu prikaati Granatieri di Sardegna

Mekanisoitu prikaati Aosta

Mekanisoitu prikaati Sassari

  • Divisioona Toledo (Espanja)
Prikaati Aragon

Prikaati Galicia

Prikaati Guzmán el Bueno

  • Divisioona Lion
Mekanisoitu prikaati (Norja, Tanska, Ruotsi, Suomi, Latvia, Liettua, Viro)

Mekanisoitu prikaati (Romania, Bulgaria)

Mekanisoitu prikaati (Tsekki, Slovenia, Kroatia)


Tämän lisäksi luodaan strateginen reservi seuraavasti:

1. Mekanisoitu prikaatiryhmä (Kanada)

Mekanisoitu prikaati (Benelux)

7. Mekanisoitu prikaati Sarantaporos (Kreikka)

31. Mekanisoitu prikaati Kamia (Kreikka)

Tämä reservikomponentti on suoraan JFCBS:n esikunnan alaisuudessa.

Turkki valmistelee iskuosasto Krimin:

Merijalkaväkiprikaati

41. Commando-prikaati

6. moottoroitu jalkaväkirykmentti

Edit: lisätty vielä Norja ja Tanska mukaan
Tässä maakomponentissa olisi voimaa! Laskin yhteensä 24+ prikaatin voimat. Tuo olisi mahtava, jos sellainen olisi käytettävissä Ukrainan vapauttamiseen. Tuohon olisi koottu halukkaiden koalition maavoimien pääosat, mutta sehän oli alkuperäinen ajatuskin!

Omassa pohdinnassani unohdin Turkin ja sen mahdollisuudet Krimin suunnalla. Matka on tosin varsin pitkä, >300 km ja suurempi maihinnousu ei onnistu Turkin voimavaroilla.

Pohditko näiden joukkojen keskittämistapaa Ukrainaan? Riskinä on, että ilman hyvää suunnittelua siitä saataisiin tämän vuosituhannen pahin liikennekaaos!
 
Hienoa, olet nähnyt valtavasti vaivaa ratkaisuita miettiessä ja pahoitteluni, että ehdin kommentoida vasta nyt! Tämä ratkaisu saa jokaisen ilmamarsalkan lentosauvan tutisemaan!

Selkeä ratkaisu on muodostaa ilmapuolustusvyöhykkeet, jotka ovat yhden ilmavoiman vastuulla. Tämä vähentäisi häröilyä. Pidän myös siitä, että joukoilla on selkeät johtosuhteet ja vastuurajat.

Britannian, Ranskan ja Turkin velvoitteet olisivat varsin suuret. Hienoa, jos ne tässä kuvitteellisessa tilanteessa suostuvat näihin!

Hävittäjämäärä viisi olla suurempi, mutta sitten yhdestä ilmavoimasta muodostetusta ilmapuolustusvyöhykkeestä joutuisi luopumaan. Toisaalta >100 länsimaista hävittäjää olisi aivan suvereeni tekijä alueella!

AEW-koneiden määrä on selkeästi liian pieni, kolmella koneella ei pysty pitämään edes yhdellä alueella jatkuvaa valvontaa. Vähimmäimäärä olisi yhdelle alueelle neljä konetta: yksi huollossa, toinen tehtävässä, kolmas siirtymässä tehtävään/tehtävästä ja neljäs lennonjälkeisessä tarkastuksessa.

Turkin Sinopista on Sevastopoliin 315 km. Turkusta käsin ei onnistu hyvin ilmaherruuden saaminen Krimin ylle. Maataisteluvaiheessa tarvittaisiin myös taistelutukikohtia lähempänä Krimiä.
Kiitos! Kyllä tuossa tuli aika paljon käytyä läpi kalustoluetteloita.

AEW-koneiden osalta mentiin sillä mitä on saatavilla. GB:llä on kokonaisuudessaan 3, Ranskalla 4 ja Turkilla 4 AEW-konetta. Näistä kaikki ovat Made in USA. Käytännössä vaadittaisiin kaikki jokaiselta maalta, mihin luulen ettei suostumusta tulisi, noin arvokkaiden koneiden kohdalla ja varsinkin kun korvaaminen voi olla vaikeaa. Laskin, että maat voivat olla valmiita riskeeraamaan yhden koneen ilman, että maiden oma ilmapuolustuskyky vaarantuu.

Ylipäänsä pyrin tasapainottelemaan: kuinka paljon maat uskaltavat riskeerata voimia oman puolustuskykynsä kustannuksella. GB ja Ranska luultavasti kilvoittelevat Euroopan johtavan maan asemasta, ja Turkkia voi voidella Mustanmeren suurvalta-asemalla, EU-jäsenyyden vauhdittamisella ja Venäjälle verisen nenän antamisella.

AEW-koneiden poolia voi tietysti kasvattaa tinkimällä kansallisista vyöhykkeistä hieman, ja ottamalla mukaan muidenkin maiden koneita pooliin. Tämän pitäisi onnistua aika hyvin, kiitos Naton kalustointegraation. Mutta silti määrä jäänee paljon pienemmäksi mitä haluaisit.
 
Tässä maakomponentissa olisi voimaa! Laskin yhteensä 24+ prikaatin voimat. Tuo olisi mahtava, jos sellainen olisi käytettävissä Ukrainan vapauttamiseen. Tuohon olisi koottu halukkaiden koalition maavoimien pääosat, mutta sehän oli alkuperäinen ajatuskin!

Omassa pohdinnassani unohdin Turkin ja sen mahdollisuudet Krimin suunnalla. Matka on tosin varsin pitkä, >300 km ja suurempi maihinnousu ei onnistu Turkin voimavaroilla.

Pohditko näiden joukkojen keskittämistapaa Ukrainaan? Riskinä on, että ilman hyvää suunnittelua siitä saataisiin tämän vuosituhannen pahin liikennekaaos!
Turkin asema on olla Damokleen miekka: joko Venäjä joutuu vetämään joukkoja Krimille pussiin, mikä helpottaa muiden AK:n tehtävää, tai vetää sieltä joukkoja pois tukeakseen puolustusta muualla, mikä helpottaa Turkin maihinnousua. Krim on Venäjälle arvovaltakysymys, mutta niin on myös Itä-Ukraina. Vähän kuin nyrkkeilyssä: jos suojaan päätä, altistan itseni kroppaiskuille, jos suojaan kroppaa, heijaria tulee päähän. Venäjällä tuskin riittää kehittyneempää vastatoimintaa suojata kahta rintamaosaa yhtä aikaa.

Pointtisi on hyvä. Logistiikkapuolella olen sitä pohtinut noiden rautatieprikaatien osalta. Kuitenkin raskas kalusto pitää pitkälti tuoda rautateitse, sillä muuten Ukrainan tiet muuttuvat kynnöspelloksi! Toisaalta heikkoutena on se, että sekä Romaniasta että Puolasta näyttäisi tulevan vain yksi rautatieyhde Ukrainaan. Näin ollen osa täytyy hajauttaa tulemaan maanteitä pitkin.

Tosiasia kuitenkin lienee, että pakostakin kaaosta syntyy. Onhan kuitenkin kyseessä suurin joukkojen keskitys Euroopassa länsimaiden toimesta sitten toisen maailmansodan. Tehtävä vaatii tarkkaa koordinointia ja aikataulutusta. Myöskin sen takia huollon puolella on noita ylläpitoprikaateja, käytännössä pioneeri- ja rakennuspataljoonia, jotta vaurioita saadaan korjattua. En nimittäin usko Ukrainan (tai Puolan ja Romanian) teiden kantokykyyn.
 
ootte nyt unohtanut sivustakouskkaukset ihan kokonaan :ROFLMAO: Katso liite: 121186
Lähtökohtaisesti ei kannata hyökätä ryssän vahvuutta vastaan vaan työntää pistin johonkin pehmeään. Kuinka nopeasti Königsberg vaihtaisi omistajaa, jos nuo joukot koukkaisivatkin sen kautta? Kun ryssänmieliset on lähetetty työleirille tai kotiin Mordoriin ja lipputangoissa liehuvat keltasiniset Ukrainan liput, niin joukot ryhmitetään seuraavaksi Valko-Venäjän rajalle.

Suoran hyökkäyksen sijasta Perunahirvelle tehdään tarjous, mistä se ei voi kieltäytyä. Kremliinien painostuksesta huolimatta valkovenäläiset ovat mahdollisuuksien mukaan yrittäneet pyristellä irti sodasta. Planeettojen ollessa linjassa Valko-Venäjän olisi fiksuinta vaihtaa puolta, jos se saisi energiariippuvuuteensa tuhtia vieroitushoitoa lännestä eikä puttepossun kostoa tarvitsisi enää pelätä.

Valko-Venäjän oma armeija lienee heikossa hapessa ainakin kaluston osalta, kun ryssä on vienyt kaiken paukkuvan ja polttanut sen pitkin Ukrainan peltoja. Länsijoukkojen tukemana Valko-Venäjän armeija voisi kuitenkin lyödä ryssät rajan yli takaisin Mordoriin ja aloittaa välittömästi itärajan linnoitustyöt. Tähän ryssän olisi pakko reagoida, koska muuten olisi latu auki suoraan Moskovaan ja koska ryssä on tuhonnut oman kykynsä liikkuvaan sodankäyntiin, niin joukkojen vetäminen Ukrainasta pitäisi tehdä nopeasti, mielellään jo eilen.

Sodan lopputulos olisi tuplakatastrofi ryssille, kun se menettäisi otteensa sekä Ukrainasta että Valko-Venäjästä. Elintaso nousisi kohisten molemmissa maissa ja jonain päivänä lamppu saattaisi syttyä Iivanakin päässä. Tosin en pidättäisi hengitystäni sitä odotellessa, koska ryssät tykkäävät rypeä omassa paskassaan ja syyttää muita omasta kurjuudestaan.
 
Viimeksi muokattu:
@Hanski on taas kadonnut isänmaan syövereihin hiomaan pirullisia uusi karttaharjoituksia foorumin jäsenille :D
Heh, en ole kadonnut, mutta työt estävät harrastustoimintaa!

Huhtikuun lopulla, ennen kuin suuntasin lomalle Okinawalle ja ennen kuin työt veivät lopullisesti mukanaan, ehdin miettiä omaan ehdotukseeni pohjautuvan 3AK:n keskittämissuunnitelman keskisen logistiikkakäytävän kautta reservitehtävään Umanin-Krementshukin alueelle. Logistiikkaa Ukrainassa hankaloittaa heikkokuntoinen tieverkko ja loppujen lopuksi varsin vähäiset rautatielinjat Länsi-Ukrainassa. Aloin miettiä, pystyisinkö maallikkona suunnittelemaan toteuttamiskelpoisen keskittämissuunnitelman massiiviselle sotajoukolle tilanteessa, jossa käytössä ei ole kuin yksi rautatieyhteys. Tavoitteena oli realistinen aikataulu ja toteutus niin, ettei Länsi-Ukraina muutu suureksi rautatieruuhkaksi. Päädyin lopulta oheiseen keskittämisuunnitelmaan. Esikunta ja Viestipataljoona pitää siirtää ensimmäisenä, jotta joukolla on toiminta-alueella johtamiskyky. Ilmakuljetteinen prikaati on nopeiten siirrettävissä. Huoltorykmentti pitää siirtää ensitilassa, jotta alueelle siirtyvät muut joukot voidaan huoltaa. Joukot on ryhmitetty toiminta-alueelleen viikkoon 39 mennessä, mikä oli määräaika aktiivisen vaiheen aloittamiselle.

1746823557512.webp
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top