Kauppalaivasto huoltovarmuuden takaajana?

Benelli

Ylipäällikkö
Puhutaan paljon merenalaisista tunneleista huoltovarmuuden takaajana mutta entä jos sen sijaan hankittaisiin oma kauppalaivasto?

On arvioitu että Helsinki-Tallinna tunneli maksaisi 13.8 miljardia €, eli jotain noin 10 kertaa Finnlinesin markkina-arvo?
https://yle.fi/uutiset/3-10062616

+ Alkuun päästään huomattavasti pienemmällä rahoituksella.
+ Toiminnan kannattavuus ei olisi vain kahdesta maasta kiinni.
+ Parempi työllistävä vaikutus.
+ Ei olisi pistemaali eivätkä kaikki munat samassa korissa.
+ Toimii myös Ahvenanmaan suuntaan.
+ Siirtää suurempia määriä kuormaa niin pitkään kuin homma toimii.

- Voidaan Sipilöidä, tunneli on ja pysyy.
- Suomen lipun alla kulkevat laivat olisivat valtamerillä vapaata riistaa ilman kolmannen osapuolen puuttumista peliin.
 

StmSvejk

Kenraali
Puhutaan paljon merenalaisista tunneleista huoltovarmuuden takaajana mutta entä jos sen sijaan hankittaisiin oma kauppalaivasto?
Tallinnan tunneli on jotain ihan muuta kuin kustannuslaskelmia, se on Unelma ja Unelmalle ei voi laittaa hintalappua. Sinänsähän olen kanssasi ihan samaa mieltä, Tallinnan tunnelin panostukset kannattaisi laittaa merenkulun teknologian ja sähköisen lentoliikenteen kehittämiseen. Siten voitaisiin ehkä saada vientituotteitakin. Huoltovarmuusulottuuvuteen meriliikenteen kehittäminen on paras ratkaisu ja siihen olisi varmasti useita erilaisia keinoja - sipilöinnillä tai ilman.
 
Viimeksi muokattu:
Top