Kenraali Nick Carterin puhe Royal United Services Institutessa (RUSI)

Einomies1

Respected Leader
Tässä mielenkiintoinen puhe brittikenraalilta maailman turvallisuuspoliittisesta kehityksestä saarivaltion näkökulmasta. Mielenkiintoinen seikka on Zapad 2017 harjoituksen yhteydessä mainittu Skandinavian GPS:n pimentäminen harjoituksen yhteydessä. Itse en ole kuullutkaan moisesta...
 
Tässä mielenkiintoinen puhe brittikenraalilta maailman turvallisuuspoliittisesta kehityksestä saarivaltion näkökulmasta. Mielenkiintoinen seikka on Zapad 2017 harjoituksen yhteydessä mainittu Skandinavian GPS:n pimentäminen harjoituksen yhteydessä. Itse en ole kuullutkaan moisesta...

Jos GPS olisi pimentyny niin se kyllä tiedettäis.

Norjassa viranomaiset ilmoitti yhden lentokoneen menettäneen signaalin, tätä epäiltiin zapadiin liittyväksi.
 
Olisiko mahdollista että kenraalin viittaama "Pimennys" ei olisi ollut totaalinen koska sehän olisi näkynyt kaikkialla yhteiskunnassa ja ollut melkoinen shokki vaikutuksiltaan? Esimerkiksi häiriötä on voitu tuottaa alueellisesti ja vain hetkellisesti, mutta niin että sen alkuperä ei ole ollut epäselvä.
Olisiko esim. häiriösignaalia voitu syöttää paikannussignaalin sekaan niin että gps heittääkin paikannuksessa 100 m. sen 3 metrin sijaan?

Jokatapauksessa jos tämä on totta, se aiheuttaa melkoista päänvaivaa hakeutuvien aseiden tarkkuudelle ja paikannukselle sotilas- ja siviilimaailmassa. En ole itse kuvitellut että naapuri pystyisi moiseen häirintään näin laajasti vaan enemmän paikallisesti.
 
Ei gepsin häirintä ole mitenkään erityisen vaikeaa. Taajuudet löytyy internetistä ja kyse on vain tehokilpailusta vastaanottajan päässä. 50W lähetin johonkin mastoon niin pimenee muuten aika isolta alueelta.
 
Ei gepsin häirintä ole mitenkään erityisen vaikeaa. Taajuudet löytyy internetistä ja kyse on vain tehokilpailusta vastaanottajan päässä. 50W lähetin johonkin mastoon niin pimenee muuten aika isolta alueelta.
Niin, tuon linkkaamani väittämän mukaan alue oli senverran laaja että niitä häiritsimiä ei varmaan voitu laitella pitkin skandinaviaa.
 
Back
Top