Keräilettekö mitään?

Smith

Kersantti
Itse keräilen foorumin henkeen sopivasti suomalaista militariaa, kunniamerkkejä sekä Neuvostoliittoon liittyvää tavaraa.

Kunniamerkkeissä olen keräillyt lähinnä sotien muistomitaleita ja ritarikuntien merkkejä. Kokoelmani on vielä vaatimaton, etenkin verrattuna vanhempien keräilijöiden vastaaviin, mutta olen siitä kuitenkin hieman ylpeä, sillä onhan se sentään minun oma kokoelmani :)

Ongelmana on ollut, kuinka saada järkevästi saada "sotarojut" esille. Ei noita esineitä viitsisi kaapissa pitää.

Onko paikalla muita keräilijöitä? Olisi mielenkiintoista kuulla mitä keräilette ja minkälaisia esineitä teillä on?
 
En keräile mitään. Olen kokenut turhana hankkia ja säilyttää tavaraa, jolla ei olisi käyttöä. Mulla on siis vain käyttötavaraa.
Ymmärrän kyllä sen jos jollakin on mielenkiintoa tiettyihin asioihin ja se on johtanut keräilyyn. Mutta ei ole mun juttu.
Tai no, kaksi miekkaa ehkä olen tavallaan "kerännyt". Ne ovat enimmäkseen seinällä, ovat kuitenkin ns. battle ready -valmisteita ja kesällä saavat treeniaikaa ulkona.
 
Lähinnä kaikkea sotilasilmailuun liittyvää militariaa. Vanhoja valokuvia (lähinnä Suomen ilmavoimien kalustosta), hihamerkkejä. Ilmasotakirjallisuutta ja DVD-elokuvia ja dokkareita.

Nimmareilla varustettuja valokuvia kuuluisista lentäjistä. Näitä löytyy tällä hetkellä kolmisenkymmentä. WW2 Luftwaffen ässistä on Erich Hartmann, Adolf Galland, Günther Rall, Walter Krupinski, Johannes Steinhoff, Erich Rudorffer, Kurt Kuhlmey. Erikoisuutena sitten myös amerikkalaisten astronauttien potretteja. Kokoelman helmi taitaa olla Neil Armstrong.

Tavallaan tätä harrastusta tukee se, että rakentelen kirjahyllyn koristeeksi myös lentokoneiden pienoismalleja. Tarkoitus olisi saada kasaan merkittävimmät ilmavoimien käyttämät tyypit.
 
Lähinnä kaikkea sotilasilmailuun liittyvää militariaa. Vanhoja valokuvia (lähinnä Suomen ilmavoimien kalustosta), hihamerkkejä. Ilmasotakirjallisuutta ja DVD-elokuvia ja dokkareita.

Nimmareilla varustettuja valokuvia kuuluisista lentäjistä. Näitä löytyy tällä hetkellä kolmisenkymmentä. WW2 Luftwaffen ässistä on Erich Hartmann, Adolf Galland, Günther Rall, Walter Krupinski, Johannes Steinhoff, Erich Rudorffer, Kurt Kuhlmey. Erikoisuutena sitten myös amerikkalaisten astronauttien potretteja. Kokoelman helmi taitaa olla Neil Armstrong.

Tavallaan tätä harrastusta tukee se, että rakentelen kirjahyllyn koristeeksi myös lentokoneiden pienoismalleja. Tarkoitus olisi saada kasaan merkittävimmät ilmavoimien käyttämät tyypit.
Hmm.. Olivatko pienoismalliketjun koneet omiasi?
 
Hmm.. Olivatko pienoismalliketjun koneet omiasi?

Ei nyt sentään. Meikäläisen näkemys mallirakentamisesta on, että ostan sen 1/72 lentsikan, ostan tarvittavat maalipurkit ja ryhdyn kasaamaan suoraviivaisesti. Rakentelen suoraan paketista enkä tuunaa millään erikoislisäosilla. Lisäksi maalaan ihan vaan pensselillä sutimalla. Maaliruiskun käyttö menee jo oman osaamistason yli. Ihan perusrakentelua vaan. Sen verran teen pohjatöitä, että pyrin katselemaan valokuva-aineiston läpi siitä koneesta, jota yritän kasata. Jos lopputulos miellyttää itseäni, niin valmis malli päätyy kirjahyllyn koristeeksi.
 
Voisit muuten ottaa kuvia rakentelemistasi koneista ja lisäillä niitä tänne. Muiden taideteoksia on aina ilo silmäillä. :)

Itse rakentelin miniatyyrejä viimeksi joskus teininä ja maalasin niitä usein monta päivää. Harmi että ne katosivat/tuhoutuivat jonkin muuton yhteydessä. Pakan komein yksilö oli liki puolimetrinen, kokometallinen Junkers 52. Tällainen vastaava:

Junkers-Ju-52-3m-Lufthansa-03.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Voisit muuten ottaa kuvia rakentelemistasi koneista ja lisäillä niitä tänne. Muiden taideteoksia on aina ilo silmäillä. :)

Itse rakentelin miniatyyrejä viimeksi joskus teininä. harmi että ne katosivat/tuhoutuivat jonkin muuton yhteydessä.

No ei h*lvettiläinen, sen verran olen itsekriittinen nihilisti, että jätän kyllä väliin tuon ehdotuksen. :confused::oops:
 
Mitäs mieltä olette keräilyharrastuksen eettisistä ja moraalisista ulottuvuuksista ?

Minusta hyvän maun ulkopuolelle mennään esim. natsien keskitysleiritavaroiden keräilyssä.

http://3reich-collector.com/

Kuka hitto haluaa esitellä hyllyssään esim. käytettyä Zyklon B myrkkykaasupurkkia ?

IMG_0810.jpg

PS: Tässä uusin oma hankintani. Menee komeasti 1/72 Apollo 11 komentomodulin ja kuumodulin pienoismallien viereen. Ja tämä on muuten täysin laillista. Ei varastettu Nasalta tai mistään muualtakaan.

moon-rock-NWA4881.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Aikoinaan yritin kerätä kaikki Suomessa myynnissä olleet ulkomaiset oluet Alkosta...tölkkeinä tai pulloina. Sitten tuli olutboomi tms. ja lähipubissakin niitä oli yhtäkkiä sadoittain...

Kyllähän tuo tölkkien keräily tosin onnistuu, olat vain usein samaa merkkia... ;)
 
Mitäs mieltä olette keräilyharrastuksen eettisistä ja moraalisista ulottuvuuksista ?

Minusta hyvän maun ulkopuolelle mennään esim. natsien keskitysleiritavaroiden keräilyssä.

http://3reich-collector.com/

Kuka hitto haluaa esitellä hyllyssään esim. käytettyä Zyklon B myrkkykaasupurkkia ?

Voisinpa vaikka esitelläkin - laittaisin sen siihen Adolf Hitlerin Taisteluni Osa I ja II vierelle.

vlad
 
Voisinpa vaikka esitelläkin - laittaisin sen siihen Adolf Hitlerin Taisteluni Osa I ja II vierelle.

vlad

Ja kun vieraat käyvät kylppärissä, niin sen tietty kannattaa näyttää tältä...

Funny-Real-Estate-Nazi-symbol-in-shower.jpg
 
Voisinpa vaikka esitelläkin - laittaisin sen siihen Adolf Hitlerin Taisteluni Osa I ja II vierelle.

vlad

OT: Kerran koulussa piti laatia tutkielma Aatun propagandakeinoista ja lähteenä piti käyttää juuri tuota maailmankirjallisuuden "mestariteosta." Kuvittelin tehtävän suhteellisen helpoksi, mutta auta armias mitä tuskaa tuon tahkoaminen oli. On kyllä uskomattoman vaikeaselkoinen ja raskassoutuinen kirja. Tietysti nykypäivän ihmisen näkökulmasta alusta loppuun hullun jaarittelua ja vihan kylvöä. Mutta jotain tuosta kertoo sekin, että jo aikoinaan Benito Mussolinikin jätti kirjan lukemisen kesken, kun totesi luku-urakan mahdottomaksi.
 
OT: Kerran koulussa piti laatia tutkielma Aatun propagandakeinoista ja lähteenä piti käyttää juuri tuota maailmankirjallisuuden "mestariteosta." Kuvittelin tehtävän suhteellisen helpoksi, mutta auta armias mitä tuskaa tuon tahkoaminen oli. On kyllä uskomattoman vaikeaselkoinen ja raskassoutuinen kirja. Tietysti nykypäivän ihmisen näkökulmasta alusta loppuun hullun jaarittelua ja vihan kylvöä. Mutta jotain tuosta kertoo sekin, että jo aikoinaan Benito Mussolinikin jätti kirjan lukemisen kesken, kun totesi luku-urakan mahdottomaksi.

Itse yritin kerran lukea kyseisen opuksen ja en ole eläessäni yhtä pitkäveteistä ja sekavaa kirjaa lukenut eli kesken jäi. Kirjassa Aatu lähnnä toistaa kerta toisensa jälkeen, kyllästymiseen asti kuinka pahoja juutalaiset ovat. Tämä johtunee siitä että kirja on saneltu vankilassa sihteerille tajunnanvirtana ja sen kyllä huomaa.

Uskallan väittää että yksikään skini ei ole kysistä teosta lukenut kannesta kanteen. Jotain teoksesta kertoo se että kukaan lukion tai yläasteeni historianopettajista ei kertomansa mukaan ollut pystynyt lukemaan kokonaan kyseistä teosta. Kaikki sanoivat samaa: yrittivät kyllä mutta Taisteluni oli yksinkertaisesti liian sekava ja pitkästyttävä.
 
Viimeksi muokattu:
Sama kokemus. Koetin ihan yleissivistyksen vuoksi lukea...mutta Taisteluni oli kyllä ensimmäisten 50-60 sivun jälkeen sellainen lukukokemus, että oli pakko lopettaa. Sekava ja puuduttava.
 
Mitäs mieltä olette keräilyharrastuksen eettisistä ja moraalisista ulottuvuuksista ?

Minusta hyvän maun ulkopuolelle mennään esim. natsien keskitysleiritavaroiden keräilyssä.

http://3reich-collector.com/

Kuka hitto haluaa esitellä hyllyssään esim. käytettyä Zyklon B myrkkykaasupurkkia ?

Katso liite: 12645

PS: Tässä uusin oma hankintani. Menee komeasti 1/72 Apollo 11 komentomodulin ja kuumodulin pienoismallien viereen. Ja tämä on muuten täysin laillista. Ei varastettu Nasalta tai mistään muualtakaan.

Katso liite: 12646
Kaveri saanut käsiinsä tuon zyklonia firman tekevän yrityksen vanhoja osakekirjoja...Onkohan kurssi pian nousussa:D
 
No, heitin tuon Auschwitz -tavaran keräilyn ihan vaan esimerkkinä mahdollisesti moraalisesti epäilyttävänä hommana. Itse en ryhtyisi tuohon. Toki ymmärrän muun WW2 militarian keräilyn (asepuvut, kunniamerkit, aseet).

Sitten tietysti yksi oma juttunsa on keräilijän vaara joutua kusetuksen uhriksi. Esimerkiksi Ebay on kyllä erinomainen yhteisö, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat. Palvelu on ainakin omalla kohdallani pelittänyt eikä mitään ongelmia ole tullut eteen. Silti, kriittinen kannattaa olla. Muistan kun muutama vuosi sitten etsiskelin huvikseni saksalaista WW1 ilmailumilitariaa. Eteen tuli läjäpäin mm. "ehdottoman aitoja" kangasnäytteitä Manfred von Richthofenin nimikkokoneesta, kuuluisasta kolmitaso-Fokkerista. Huvitti suuresti, kun myynnissä oli sellainen määrä "aitoa" kangasta, että sillä olisi verhoillut helposti kyseisen lentokoneen rungon kokonaan uusiksi. :)

Kriittinen olen, mutta kyllä muuten Ebay on varsin mainio kauppapaikka.
 
Back
Top