Kiinan Orwellimainen kansalaisten sosiaalisen krediitin arviointijärjestelmä.

Protheon_93

Respected Leader
BAN
http://www.abc.net.au/news/2018-03-...ystem-punishes-untrustworthy-citizens/9596204

Tämä on aika järkyttävän dystopinen asia, joka on tällä hetkellä parhaillaan käynnissä, ja tätä voisi vaan joistakin dystopisista kirjoista/leffoista/peleistä/tv-sarjoista odottaa. Ei oikeasta maailmasta.

Ihan satavarmasti Kiinan hallituksen tavoite tällä systeemillä on vaan saada kansalaiset huijattua tähän pikkupeliin mukaan, missä tavoitteena on tehdä kansalaisista heidän huomaamatta hallituksen pillin mukaan tanssivia ihmisiä. Varsinkin, kun ottaa huomioon Kiinan hallituksen ''ansioluettelon'' ihmisoikeuksien/yksilönvapauden, yms... kanssa, niin mahdollisuus tämän väärinkäytölle hallituksen käsissä on suuri. Varsinkin kun omat krediitit hupenevat muun muassa valeuutisten postaamisesta, ja ottaen huomioon Kiinan lehdistönvapauden ja kaikenmaailman muunkin sensuurin, jota siellä harjoitetaan, niin kaikkien uutisten, jotka eivät Kiinan hallituksen agendaan sovi, levittäminen pudottaa omia pisteitä varmasti. Ja ei vielä kaikki tässä tietenkään. Jos kaverilla on huono pistesaalis, niin se vaikuttaa sinunkin pistesaaliisi. Joten tässä samalla varmistetaan, että hallitusta tottelematta olevat ihmiset samalla riskeeraavat sosiaaliset siteensä ympäröivään maailmaan. Huonolla pistesaaliilla muun muassa et voi joillekin tietyille lennoille varata lippuja, mennä bisness-luokassa junassa/lentokoneessa, päästä parhaisiin kouluihin (lapsesikaan ei välttämättä pääse, jos omat pisteet eivät riitä), lainojen saaminen ei välttämättä onnistu, jne...

Kuten tässä artikkelissa todetaankin, tämä järjestelmä voidaan aseistaa Kiinan Kommunistisen Puolueen uhiksi luokittelemia henkilöitä vastaan.

Luojan kiitos, että synnyin Suomeen.
 
http://www.abc.net.au/news/2018-03-...ystem-punishes-untrustworthy-citizens/9596204

Tämä on aika järkyttävän dystopinen asia, joka on tällä hetkellä parhaillaan käynnissä, ja tätä voisi vaan joistakin dystopisista kirjoista/leffoista/peleistä/tv-sarjoista odottaa. Ei oikeasta maailmasta.

Ihan satavarmasti Kiinan hallituksen tavoite tällä systeemillä on vaan saada kansalaiset huijattua tähän pikkupeliin mukaan, missä tavoitteena on tehdä kansalaisista heidän huomaamatta hallituksen pillin mukaan tanssivia ihmisiä. Varsinkin, kun ottaa huomioon Kiinan hallituksen ''ansioluettelon'' ihmisoikeuksien/yksilönvapauden, yms... kanssa, niin mahdollisuus tämän väärinkäytölle hallituksen käsissä on suuri. Varsinkin kun omat krediitit hupenevat muun muassa valeuutisten postaamisesta, ja ottaen huomioon Kiinan lehdistönvapauden ja kaikenmaailman muunkin sensuurin, jota siellä harjoitetaan, niin kaikkien uutisten, jotka eivät Kiinan hallituksen agendaan sovi, levittäminen pudottaa omia pisteitä varmasti. Ja ei vielä kaikki tässä tietenkään. Jos kaverilla on huono pistesaalis, niin se vaikuttaa sinunkin pistesaaliisi. Joten tässä samalla varmistetaan, että hallitusta tottelematta olevat ihmiset samalla riskeeraavat sosiaaliset siteensä ympäröivään maailmaan. Huonolla pistesaaliilla muun muassa et voi joillekin tietyille lennoille varata lippuja, mennä bisness-luokassa junassa/lentokoneessa, päästä parhaisiin kouluihin (lapsesikaan ei välttämättä pääse, jos omat pisteet eivät riitä), lainojen saaminen ei välttämättä onnistu, jne...

Kuten tässä artikkelissa todetaankin, tämä järjestelmä voidaan aseistaa Kiinan Kommunistisen Puolueen uhiksi luokittelemia henkilöitä vastaan.

Luojan kiitos, että synnyin Suomeen.

Se on suhteellista. Keskusrekisterejä on Suomessakin ihan kivasti. Väestörekisteri tuntee sukulaiset ja entiset asuinpaikat, Kiinteistörekisteri maaomaisuuden, Koski tietää opintohistorian, pankki ja verottaja tuntevat raha-asiat jopa paremmin kuin ihminen itse, kauppaketju tuntee asiakkaansa, Kela/Kanta/eResepti yhtä sun toista terveydestä ja lääkityksistä, poliisi ja oikeusrekisterikeskus rikostaustan...

Joo. Ja olet varma, ettei tuollainen kiinailmiö voisi toistua myös Ruijantähden alla. Mietihän tarkasti. Pahoin pelkään, että Kiina on tässä vain ennakkoluuloton edelläkävijä. Muodot ja systeemit voivat varioida paljon, lopputulos silti sama.

Tässähän sitä jo aloitellaan. Suomi on vieläpä siitä hyvä maa, että meillä on olemassa kaikki tiedot järjestelmissä - enää ne tarvitsee sulauttaa yhteen ja heikentää tietosuojaa.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/24...osuojavaltuutettu-reijo-aarnion-vaatii-thllta
 
No kyllä minunkin työhenkilöä työnantaja valvoo vahvasti ja henkilökohtaistakin seurantaa on alkaen lähisuvusta ja sensellaista, mutta ei mulla vielä ole jotain sirua nahkanalle tyrkättynä... :)
Tosin sekin vielä ennen eläkkeelle jääntiä tullenee. Mutta yhtäkaikki, olen itse hyväksynyt tämän seurannan ja menetelmät, olen saanut olla lähisukuni kanssa koekaniinina kaikkien sukulaisten hyväksynnällä ja olen mielestäni saanut paljon hyvää muunmuassa muksuille tuota kautta, mutta kiinassahan tuota valvontaa tehdään sen koommin keneltäkään kysymättä ja tietoja käytetään erittäin laajasti kansalaisista siellä, se on huolestuttavaa... Diktatuurin piirteitä tuollainen on.
 
Mutta yhtäkaikki, olen itse hyväksynyt tämän seurannan ja menetelmät, olen saanut olla lähisukuni kanssa koekaniinina kaikkien sukulaisten hyväksynnällä ja olen mielestäni saanut paljon hyvää muunmuassa muksuille tuota kautta

Näin juuri. -etuja saadakseen- ja -mukana ollakseen- kansalaiset tähän lähtevät. Niin tekevät kiinalaisetkin. En tiedä mikä on tämän kehityslinjan päässä, ketä tai mitä se lopulta palvelee.

Työnantajat jakavat aktiivisuusrannekkeita, urheiluseurojen edarit seuraavat pentujen harjoittelua sykemittarien muisteilla jne. se on varmaa, että kehitys kehittyy ja vänkyröinti on turhaa.
 
Näin juuri. -etuja saadakseen- ja -mukana ollakseen- kansalaiset tähän lähtevät. Niin tekevät kiinalaisetkin. En tiedä mikä on tämän kehityslinjan päässä, ketä tai mitä se lopulta palvelee.

Työnantajat jakavat aktiivisuusrannekkeita, urheiluseurojen edarit seuraavat pentujen harjoittelua sykemittarien muisteilla jne. se on varmaa, että kehitys kehittyy ja vänkyröinti on turhaa.
Totta. Tuleekohan tästä ikäänkuin "uusi normaali", jollet anna lupaa seurata, niin et ole oikeutettu vaikkapa johonkin verovähennykseen...? Tai johonkin muuhun...
 
Totta. Tuleekohan tästä ikäänkuin "uusi normaali", jollet anna lupaa seurata, niin et ole oikeutettu vaikkapa johonkin verovähennykseen...? Tai johonkin muuhun..

Pankkilainaa, kauppavelkaa, lentolippualennusta, hotellialennus, opiskelupaikka, työpaikka.....puhuttelevia juttuja. Juu, toimii ilman muuta.

Ei ehkä kannata kuvitella, että Kiina on maailman ainoa pelsepuupi.
 
Totta. Tuleekohan tästä ikäänkuin "uusi normaali", jollet anna lupaa seurata, niin et ole oikeutettu vaikkapa johonkin verovähennykseen...? Tai johonkin muuhun...
Et pääse opiskelemaan, et saa taustatarkistuksista puhtaita papereita, et pääse töihin mihinkään julkisen alueen tehtävään...
 
Se on suhteellista. Keskusrekisterejä on Suomessakin ihan kivasti. Väestörekisteri tuntee sukulaiset ja entiset asuinpaikat, Kiinteistörekisteri maaomaisuuden, Koski tietää opintohistorian, pankki ja verottaja tuntevat raha-asiat jopa paremmin kuin ihminen itse, kauppaketju tuntee asiakkaansa, Kela/Kanta/eResepti yhtä sun toista terveydestä ja lääkityksistä, poliisi ja oikeusrekisterikeskus rikostaustan...

Oikeasti mielenkiintoisen äärellä ollaan silloin jos nämä rekisterit yhdistetään vielä esimerkiksi Googlella, Facebookilla ja muilla oleviin rekistereihin ihmisten nettikäyttäytymisestä sekä erilaisiin tulevaisuuden tekniikoihin, kuten ihmisten liikkeiden ja tunnetilojen seurantaan valvontakameroiden ja kasvojentunnistuksen avulla.
 
Jos? Nehän on jo yhteydessä keskenään. Samaa paskaa halutaan "kokeilla" californiassakin.

Hauska ajatus tulee kanssa kun yhdistetään raha tuohon. Etpä paljoa jemmaile mitään patjan alle, kun on vain krediittejä, joita seurataan. Welcome to Hell, lauloi jo Venom aikanaan. Ja rämän päivän mukulat on jo niin kännyzombeja, että varmasti maistuu sosiaalinen krediitti. Kellään tuu edes mieleen että paskaa tulee niskaan. Mutta tärkeintä on että jää tollasesta ulkopuolelle ja pyrkii herättämään edes yhden ihmisen ympäriltään.
 
Back
Top