Komea taistelunäytös Porissa 18.7.2018

Ei toimi noin joukkotuotannon aikakautena.

Lisäksi olen käsittänyt että kaikki lukevat maan molempia kieliä. Nykyään se siirtyy jopa siihen aikaan kun uusia kieliä vielä oppii helposti.

Itse olen ollut ennen joukkotuotantoa ja minut sitten laitettiin, lisäkoulutuksen jäkeen ihan eri porukkaan, kuitenkin kaikki pääkaupunkiseudulta. Puhuin kaikkien kanssa heidän äidinkieltään, mutta käskynjaossa suomea.

Et kyllä löydä ruotsinkielisiä ummikkoja enään, vaikka joillakin on se heikkona kielena, paitsi ehkä Ahvenanmaalta, ja ei suomenkielisiä ilman taustaa ruotsinkielisistä yksiköistä laiteta ruotsinkielisiin yksiköihin.

Ei varmasti enää toimikaan. Omat tuoreimmat kokemukset ovat vuosituhannen vaihteesta. Silloin rannalke haalittiin kaikenlaista porukkaa lentosotamiehistä lähtien. Taisi porukalla olla jo kolmas sijoitus menossa kun olivat ehtineet torjuntakomppaniaan saakka. Sen verran oli onneksi tulkkauskykyisiä alikessuja porukassa että jopa taisteluammunnasta selvittiin ilman omia tappioita. Aika eksoottinen kielikylpy se kyllä oli. Myös kouluttamassa olleelle henkilökunnalle. He olivat Upinniemestä eikä yksikään osannut ruotsia.
 
Yksinkertaiset komennot kuten "tulta", "tuli seis" tms suomeksi. Ohjeet sitten ruotsiksi, eikö?

Juurikin näin. Mutta suomenkieliset komentosanat olivat osana ruotsinkielisiä lauseita. Aina välillä tuli sana suomeksi, käsky annettiin pääosin ruotsiksi.
 
Myös allekirjoittanut oli paikalla. Näytös oli hyvä, varsinkin kun ottaa huomioon että se oli ensimäinen kova veto, seuraava on vissiin Turussa. Toteutus oli mielenkiintoinen, kun homma rytmitettiin videoscreenien kanssa.
 
Tämän lehtijutun perusteella on varmasti ollut ihan mielenkiintoista katsottavaa. Sanokaa mitä sanotte, mutta viimeisen parin vuosikymmenen aikana PV on todella panostanut PR-työhön.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/pu...enassa_hornetin_jdam_osuma_taistelun_yt_ksess
Komiasti tuli Apache tonttiin stingerillä. Tuon olisi voinut ehkä jättää pois pr videosta. Kyllähän nuo videot ovat mukavaa katseltavaa mutta aivan tykistön satavuotis videon tasolle ei päästy tai ei lähellekkään.
 
Ei toimi noin joukkotuotannon aikakautena.

Lisäksi olen käsittänyt että kaikki lukevat maan molempia kieliä. Nykyään se siirtyy jopa siihen aikaan kun uusia kieliä vielä oppii helposti.

Itse olen ollut ennen joukkotuotantoa ja minut sitten laitettiin, lisäkoulutuksen jäkeen ihan eri porukkaan, kuitenkin kaikki pääkaupunkiseudulta. Puhuin kaikkien kanssa heidän äidinkieltään, mutta käskynjaossa suomea.

Et kyllä löydä ruotsinkielisiä ummikkoja enään, vaikka joillakin on se heikkona kielena, paitsi ehkä Ahvenanmaalta, ja ei suomenkielisiä ilman taustaa ruotsinkielisistä yksiköistä laiteta ruotsinkielisiin yksiköihin.
Pohjoinen 18 harjoituksessa ainakin ruotsia puhuvat varusmiehet eivät tuntuneet ymmärtävän suomea kun niille yritettiin jotain sanoa suomeksi.
 
Pohjoinen 18 harjoituksessa ainakin ruotsia puhuvat varusmiehet eivät tuntuneet ymmärtävän suomea kun niille yritettiin jotain sanoa suomeksi.
No, se riippuu siitä mitä sanoo. Kokelaana ollessa pohjanmaalaiset kuljettajat leikkivät etteivät ymmärrä ruotsin yleiskieltä ja väänsivät rankimmalla murteellaan (jota on vaikea ymmärtää), kun heitä käski hommiin. Ovat kuitenkin koulunsa käyneet yleiskielellä ja siellä jsitä puhuneet.
 
Itse asiassa meidänkin tapauksessä suomea ymmärtämättömät olivat kuskeja.:D
”Vaa? Mine ei ymmärtä” oli vastauksena kun yritettiin neuvoa että aja se Rasi tuonne.
 
Viimeksi muokattu:
No, se riippuu siitä mitä sanoo. Kokelaana ollessa pohjanmaalaiset kuljettajat leikkivät etteivät ymmärrä ruotsin yleiskieltä ja väänsivät rankimmalla murteellaan (jota on vaikea ymmärtää), kun heitä käski hommiin. Ovat kuitenkin koulunsa käyneet yleiskielellä ja siellä jsitä puhuneet.

Närpiön miesten kanssa ei tosiaan pysty puhumaan vaikka osaisi ruotsia. Sen verran eksoottinen puheenparsi heillä on. Ja arvatenkin tuo en ymmärrä suomea -kortti on helppo konsti välttyä hankalilta hommilta.
 
Närpiön miesten kanssa ei tosiaan pysty puhumaan vaikka osaisi ruotsia. Sen verran eksoottinen puheenparsi heillä on. Ja arvatenkin tuo en ymmärrä suomea -kortti on helppo konsti välttyä hankalilta hommilta.
Kaikki ne osaavat normaaliruotsia.

Ja jolleivät osaa huutaa vaan kovaa "Feittuns feittuns feittun!"
 
Ei toimi noin joukkotuotannon aikakautena.

Lisäksi olen käsittänyt että kaikki lukevat maan molempia kieliä. Nykyään se siirtyy jopa siihen aikaan kun uusia kieliä vielä oppii helposti.

Itse olen ollut ennen joukkotuotantoa ja minut sitten laitettiin, lisäkoulutuksen jäkeen ihan eri porukkaan, kuitenkin kaikki pääkaupunkiseudulta. Puhuin kaikkien kanssa heidän äidinkieltään, mutta käskynjaossa suomea.

Et kyllä löydä ruotsinkielisiä ummikkoja enään, vaikka joillakin on se heikkona kielena, paitsi ehkä Ahvenanmaalta, ja ei suomenkielisiä ilman taustaa ruotsinkielisistä yksiköistä laiteta ruotsinkielisiin yksiköihin.
Pitää paikkansa, olin RUK:ssa päärakennuksen ylimmän kerroksen ykköstuvassa ihan aakkosista johtuen, ja siellä oli paljon Dragasta porukkaa joilla A, C, F ja G -alkuisia nimiä (nakkipaikalla oli kyllä ihan upseerioppilas Aaltonen, kiitteli vanhempiaan nimestään joka helvetin aamu!)
Keskustelu meni tuvassa enimmäkseen ruotsin kielellä, mutta kaikki käskytykset yms. hoidettiin ihan särmästi suomeksi. Eipä ollut mitään ongelmaa, paitsi että makkaraperunoiden tilaaminen nakitettiin meikäläiselle, kun osasin kunnolla suomea, ja Aaltoseen ei tuurijuoppona makkara-rahojen kanssa luotettu :).
Oli muuten sama kattohuoneisto/ penthouse-sviitti kuin veli @JR49 :lla edellisellä kurssilla (kesäkurssi=rommisuklaa)
 
Itse asiassa meidänkin tapauksessä suomea ymmärtämättömät olivat kuskeja.:D
”Vaa? Mine ei ymmärtä” oli vastauksena kun yritettiin neuvoa että aja se Rasi tuonne.
Aivan. Mitä nyt turhaan autoja siirtämään ;)
 
Nyt kiertue oli Lahdessa. Vein perheen klo 11.00 näytökseen. Oli kyllä hieno maanpuolustustapahtuma. Lahden Karpalon kenttä on vielä sellaisessa maljassa, että toimi hyvin tuossa käytössä. Kaikki näkivät ja vaunut olivat räyhäkän näköisiä tullessaan alas rinnettä. Pyrotekniikka teki vaikutuksen, räjähdysten lämpö tuntui kasvoilla ja kuulosuojille oli tosiaan tarvetta.
Eilen oli ollut koulut paikalla (y). Myös meidän poikiin upposi sanoma hyvin :uzi:

Tämä on harkoista
https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2482962
 
Back
Top