Ei toimi noin joukkotuotannon aikakautena.
Lisäksi olen käsittänyt että kaikki lukevat maan molempia kieliä. Nykyään se siirtyy jopa siihen aikaan kun uusia kieliä vielä oppii helposti.
Itse olen ollut ennen joukkotuotantoa ja minut sitten laitettiin, lisäkoulutuksen jäkeen ihan eri porukkaan, kuitenkin kaikki pääkaupunkiseudulta. Puhuin kaikkien kanssa heidän äidinkieltään, mutta käskynjaossa suomea.
Et kyllä löydä ruotsinkielisiä ummikkoja enään, vaikka joillakin on se heikkona kielena, paitsi ehkä Ahvenanmaalta, ja ei suomenkielisiä ilman taustaa ruotsinkielisistä yksiköistä laiteta ruotsinkielisiin yksiköihin.
Ei varmasti enää toimikaan. Omat tuoreimmat kokemukset ovat vuosituhannen vaihteesta. Silloin rannalke haalittiin kaikenlaista porukkaa lentosotamiehistä lähtien. Taisi porukalla olla jo kolmas sijoitus menossa kun olivat ehtineet torjuntakomppaniaan saakka. Sen verran oli onneksi tulkkauskykyisiä alikessuja porukassa että jopa taisteluammunnasta selvittiin ilman omia tappioita. Aika eksoottinen kielikylpy se kyllä oli. Myös kouluttamassa olleelle henkilökunnalle. He olivat Upinniemestä eikä yksikään osannut ruotsia.