Tausta:
Länsimaisessa sodankäynnissä oli ensimmäisen maailmansodan alkaessa kaksi koulukuntaa:
- Sodankäynnin hallinta
- Tehtäväkäskytys
ensimmäiseen vaihtoehtoon kuului, että käskytettiin ei vain mikä on tavoite, vaan myös miten se toteutetaan
toiseen vaihtoehtoon kuului, että käskytettiin vain mikä on tavoite, ja alemmalle johtajalle jäi (ainakin jonkin verran) päätösvalta siitä miten se toteutetaan
ensimmäinen vaihtoehto perustui ajatukseen haluta hallita taistelukenttää täysimääräisesti ja ajatus että korkeampi porras osaa paremmin
toinen vaihtoehto perustui ajatukseen että sodassa on jotain jota tänä päivänä ilmaistaan "the fog of war" käsitteellä siis epävarmuustekijöillä ja kommunikaation puuttellisuudella, jonka johdosta alemmalle portaalle annettin valta päättää miten tehtävä toteutetaan ja miten toteutusta muutetaan tarvittaessa.
ensimmäisen vaihtoehdon toteuttajia olivat britit, ranskalaiset ja ympärysvallat yleensä ml. venäjä.
toisen vaihtoehdon toteuttaja oli saksa. ensimmäisen mailmansodan aikana saksalaiset kehittivät tätä ajatusta ja varsinkin loppuvaiheissa iskuosastojen toiminta oli hyvin tuloksellista, vaikka strategista yliotetta saatu.
enimmäisen vaihtoehdon toteuttajat eiväät saaneeet doktriiniaan kehitettyä suuressa sodassa tai sen jälkeen. saksalaiset sitä vastoin kehittivät doktriiniaan maailmansotien välillä.
vasta monen sotavuoden jälkeen länsiliittoutuneet saivat doktriiniaan kehitettyä tehtäväkotaiseen käskytykseen päin. venäläiset jatkoivat koko toisen maailmansodan ylijohdon yksityiskohtaisilla käskyillä ja rintamakomentajien rajoitetuila valtuuksilla.
Suomi
Suomessa jääkäriupseerit pyrkivät toteuttamaan saksalaisen opin mukaista metodia. tosin saksalaisessa opissa oli se periaateongelma, että "johtaja päättää" (keskustelutta).
Suomen käytännön modifioitu järjestelmä kolmessa viime sodassa muistutti enemmän nykyaikaisia oppeja esim liikennelentokoneen ohjauksessa, eli perämies saa huomauttaa kapteenia, ilman että tulee litsareita (joita jo edesmennyt lentäjätuttuni näki turkkilaisessa koneessa matkustaessaan ohjamossa kollegana), eli että voidaan keskustella, mutta sen jälkeen päälikkö tekee päätöksensä ja sen jälkeen pulinat pois.
Ja sitten asiaan
Ylijohdolla on omat joukot käytössään, mutta virhe on mennä ohjaamaan ohi alijohtajien jotain lillukanvarsia.
jos joku kohta on tärkeä, käskee johtaja oikealla tavallaa alijohtajaansa priorisoimaan tiettyä tehtävää. jollei operaatisuunnitelmat tyydytä, vaihdetaan alijohtajaa, mutei oteta hänen tehtäväänsä.