Korona/kylppäriremontti ja muut katastrofit

Kiuas saunassa on kaput, ei toimii enää..oli jotain 20 v about. Oli pitkään käyttämätön. mietin pitääkö ostaa uuden kun ei ole tietoa, milloin avataan uimahallit. (Sauna ei käytetty, juuri sen takia että saunoin uimisen yhteydessä).
Kiuastahan voi irrottaa ja laittaa uudestaan? Jos vaikka päädyn uusimaan saunan pinnat ja kaikki.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä voi irroittaa ja asentaa uudelleen.
Eli, ei ole paloturvallisuuden yms vastaista?
Täällä päästetään huhuja ettei vanha mitään aseteta uudelleen. Yksi asukas pahoitti mieltä että aika uusi vessapöntö sai lähteä, eivät kuulemma asettaisi uudestaan. Toiselle ei haluttu asettaa vanha lämpöpatteri, joutui asettamaan "trendikkaan" kiemuran,eikä se lämmittänyt niin hyvin.

Jos olen hengissä, ja remppa osu minunkin kohdalle, niin laittaisin kaikki mitä on takaisin paikkalle, alkanut inhota koko tätä asuntoa niin paljon, en vitsi tehdä yhtään mitään.
 
Eli, ei ole paloturvallisuuden yms vastaista?

Ei tietenkään ole. On kuitenkin ihan ymmärrettävää, ettei yhtiötä rempattaessa asenneta jotain ikivanhoja laitteita takaisin. Juuri vaihdetun kiukaan takaisin paikalleen asentamisen saa kuitenkin varmasti neuvoteltua.
 
Ei tietenkään ole. On kuitenkin ihan ymmärrettävää, ettei yhtiötä rempattaessa asenneta jotain ikivanhoja laitteita takaisin. Juuri vaihdetun kiukaan takaisin paikalleen asentamisen saa kuitenkin varmasti neuvoteltua.
Ei tietenkään ikivanhoja vessapönttöjä/lavuareja. Vaikkei näe mitään syytä miksei hyvänkuntoisen vanhan lavuaarin voisi asettaa takaisin, voisi uusita vain jalan esim. Mutta tunnen niitä jolle jätetty vanhan saunan lämpöpatterin - laittaneet takaisin,kun otti pois lattiakaakeloinnin ajaksi alimman saunapanelin. Kaikki eivät uusineet saunat. Itse laittaisin vanhan pesutilssa olevan lämpöpatteri takaisin. Alakerran asukas kertoi että sai sen tilalle seinälle kiemuran kuivauspatterin, tai puhekuivaimeen, mitä lie, kun remonttimies sanoi että se korva lämpöpatterin, muttei se ei lämmitä yhtä hyvin kun entinen.

Jos joku halua pyyhekuivaimeet seinälle lattialmämmityksen lisäksi se on ok. En kaipa kumpakaan, mutta lämpöpatteri saisi olla.
 
Lattialämmitys on ehdottomasti paras, tuntuu mukavalta jalan alla ja nopeuttaa lattian kuivumista. Pyyhekuivaimesta ei oikein ole huoneen lämmittimeksi.
 
Ekana, älä osta pöntöksi Idoa vaan Gustavsberg. Mulla on talossa molemmat ja Ido lähtee ens kesänä neljän vuoden reistailun jälkeen pihalle, aikani sen kanssa tappelin, sitten kysyin naapurin LVI-yrittäjältä ja kommentti oli ettei Idoa kannata ostaa.
Vaihda samalla se saunan ovi, ei kuitenkaan paljoa maksa, muistaakseni perus lasiovi on jotain 89€ karmeineen. Voi sen jälkikäteenkin vaihtaa, mutta samalla tuhraamisella menee.
No niin..nyt 2 viimeista kylppäriä ensi keväksi, mm minun.
Kävin katsomassa naapurin kylppäriä jota rempattu viimeksi, ja pettymys oli suuri, työn laatu on hyvin kehno verrattuna edellisen urakoitsijan Siis ero kun maa ja tavas. Mutta heidän kanssa jatketaan, kun oli sovittu. En tiedä oikeuksia vielä, voiko vetoamalla siihen etten pitänyt työn laadusta vaatia sitä edellista urakoitsia, joka teki siistin työn muille?

Meni oikein koko into. Toisaalta se naapuri ei edes vaatinut mitään.

Imetyttää että laittaneet kaikki vesiputket nyt esiin. Ajemmin kaikki, siis edellisissa rempoissa, paitsi suihkutilan kraana asti oli "paljastettu" esiin - loput, vessapöntön ja pesukoneen vesiputket oli piilossa. Nyt niitäkin laitettuu näkyviin.

Näkö on karsea. Epäesteetinen ja kun jossain yleisötilassa, paisti sielläkin usein kaikki vesiputket piilossa.

Epäsiistin työn lisaksi tämä löi koko halun remppaan. Voinko pyydä urakoitsijalta että tälläistä älyttömyyttä laitettasi minulle ?
 
Lattialämmitys on ehdottomasti paras, tuntuu mukavalta jalan alla ja nopeuttaa lattian kuivumista. Pyyhekuivaimesta ei oikein ole huoneen lämmittimeksi.
Olenkin päättänyt että sama patteri laitettaisi paikalle. Mitään lattialämmitystä en kaipaisi, kun täällä ihan lämmin lattia, kerrostalo kun on.
 
Minulla ei ole muuta lämmmitintä kylpyhuoneessa kuin pyyhekuivain. Pieni se on, n. 2 x 3m, eikä kylmää mutta kun suihkun jälkeen jää kosteutta sinne. Ei ole koneellista venttiiliä, ainoastaan ventiili katonrajassa ja oven ala-laidassa.
Joten toissapäivänä ostin lämminilmapuhaltimen ja kerran jo kokeilin. Sen kun panee tunniksi päälle niin melkein kuiva kyplyhuone.
Tämä: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10064575

electrogear_lampopuhallin_pysty.jpeg
 
Minulla ei ole muuta lämmmitintä kylpyhuoneessa kuin pyyhekuivain. Pieni se on, n. 2 x 3m, eikä kylmää mutta kun suihkun jälkeen jää kosteutta sinne. Ei ole koneellista venttiiliä, ainoastaan ventiili katonrajassa ja oven ala-laidassa.
Joten toissapäivänä ostin lämminilmapuhaltimen ja kerran jo kokeilin. Sen kun panee tunniksi päälle niin melkein kuiva kyplyhuone.
Tämä: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10064575

electrogear_lampopuhallin_pysty.jpeg
Mielenkiintoinen kapine. Tarkoitatko ettet kuiva edes lastalla lattian? Onko sulla kaakeli vai muovimatto?

Minua ei kosteus häiritse suihkun jälkeen, muuten sama mittainen kun sulla, tässä on pieni ikkuna ja poistoilma venttiili seinässä ylhäällä. Ja saunassa seivässä tuloilma venttili. Ilmeisesti ilmavaihto on ihan hyvä kun harvoin peili huurtuu. Pyhin lattia ja joskus seinäkaakelitkit lastalla ja heitän pellavapyhen lattialle. Pellava kuivuu hyvin nopeasti lämpöpatterin päälle.

Ja minä todella tykkän muovilattiasta sanokoot trendit mitä halua. Kaakeli on kylmä jaloille!

Luin kerran että vesieristys ratkaisee ei pinnoite ja että muovimatto on jopa parempi kun kaakeli, kun sen sauvoista voi tulla kosteuutta helpommin. Moni muovimatoista kaakelin siirtynyt kertonut sen kylmyydestä, erityisesti iäkkäät ihmiset.
Yksi halusi vesilämmityksen kaakelin alle, ei onnistunut, piti maksa sähkölammitys. Ja se on kuulemma kallista pitää ja laittaminenkin maksaa.
 
Tietenkin vedän lastalla lattian niin kuivaksi kuin mahdollista mutta seinät ovat kondenssipisaroita täynnä suihkun jälkeen ja peili huurussa.
Kaakeliseinät ja lattiakin jonkinlaista röpelöistä laattaa.
 
lattiakin jonkinlaista röpelöistä laattaa.
Just röpeilöistä kehutaan ettei muka ole liukas, mutta röpelöpinta ei voi lastalla pyhia niin hyvin kun tasaista pinta. Kävin saunassa kaverin luona ja kyllä oli vaiva sen röpelöisen laatan kanssa, saada sen kuivaksi. Aivan eri jälki muovimaton kanssa.

En ymmärrä tätä lattialaatoitus villitystä ja pakkosyöttöä. Jossain etelämaissa lomalla se on ok, mutta Suomessa muovimatot kylppärissä on parempi vaihtoehto.

Aquarelle-mallisto on saanut VT-märkätilahyväksynnän Ruotsissa, ja se on M1-luokiteltu Suomessa.
 
Minä pidän enemmän tästä röpelöisestä laatasta kuin muovimatto. Naisystävän asunnossa on muovimatto kylppärissä ja se on kyllä selvästi liukkaampi kuin minun lattia.
 
Kyllä voi irroittaa ja asentaa uudelleen.
Osaatko sanoa voiko vesilämmitteinen lämpöpatterin asettaa takaisin? Jollekin se on laitettu takaisin kaikessa rauhassa, se on aika laadukas patteri ja minulla ihan primakunnossa.
Yhdelle asukkaalle urakoitsija tyrkytti kiekura pyhekuivainta, ja nyt talvisin kylmä. kertonut ettei vanhan lämpöpatterin saa laittaa.
Eihän sille mitään tuu kun ottaa pois, se on koukussa ruuveilla siinä seinässä. Voihan sitä irrotta varovasti?
 
Ei ole minulla kylmä lattia vaikka laattaa lattialla eikä lattialämmitystä. Kai se on henkilöstä kiinni, yksi palelee helpommin kuin toinen.
 
Ei ole, kun on se lattialämmitys.
Tosin mukavan lämpöinen laattalattia jalan alla on niin lämmin että huonelämpötila kohoaa kyllä huomattavan korkeaksi.. Eli se lattia ei voi olla lämpimämpi kuin tavoiteltu huonelämpötila jolloin se laattalattian lämpö on vain n 20 astetta ja se taas tuntuu kylmältä jalan alla. Pienissä huonetiloissa kuten wc ja kylppäri, lattia voisi olla lämpöisempikin ilman että se lämmittää huonetiloja liika. Kesällä kun lattialämpö on lähes tai täysin poissa päältä niin laattalattia tuntuu erityisen kylmältä.
Nämä siis omia kokemuksia omasta talosta.
 
Kesällä kun lattialämpö on lähes tai täysin poissa päältä niin laattalattia tuntuu erityisen kylmältä.

Näin se taas ei käsittääkseni saisi märkätiloissa olla, koska silloin lattiat/rakenteet eivät kuivu suunnitellulla tavalla. Itse pidän kylpyhuoneessa lattialämmitystä päällä ympäri vuoden, eikä se tee tilasta mitenkään epämukavan lämmintä kesälläkään. Jalkatuntumaan vaikutus on kuitenkin suuri.
 
Oma näkemys vielä lattialämmösta ja laatoista on että kivilaatta ilman allaolevaa lattilämmitystä on erityisen kylmä, ilmeisesti vielä kylmempi jos laatta on betonilattian päällä? Jos rakentaa vesikiertoisen lattialämmityksen niin silti kosteisiin tiloihin pitäisi laittaa lisäksi sähköinen lattialämmitys pienelle alalle koska kesäkaudella vesikirtoinen lattialämmitys säätyy pois päältä. Ja meillä näin ole mutta pitäisi olla..
 
Näin se taas ei käsittääkseni saisi märkätiloissa olla, koska silloin lattiat/rakenteet eivät kuivu suunnitellulla tavalla. Itse pidän kylpyhuoneessa lattialämmitystä päällä ympäri vuoden, eikä se tee tilasta mitenkään epämukavan lämmintä kesälläkään. Jalkatuntumaan vaikutus on kuitenkin suuri.
Sähkö vai vesi Teillä?
 
Back
Top