Koronavirus Suomessa

Sanna Marin HS:lle: Järeämmille toimille ei ollut aiemmin perusteita
KASPERI SUMMANEN | 22.03.2020 | 08:51

Pääministeri uskoo Suomen toimineen oikein koronakriisissä.
Pääministeri Sanna Marin (sd.) sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa Suomen valmistautuneen tammikuusta asti kaikkiin vaihtoehtoihin koronaviruksen kanssa. Marin uskoo Suomen toimineen oikein.

Julkisuudessa on pyöritelty, olisiko kovia toimia pitänyt tehdä jo aikaisemmin. Tähän Marin vastaa kielteisesti.
– Ei. Suomi on toiminut oikea-aikaisesti suhteessa siihen, mikä tautitilanne on ollut Suomessa.

Meillä tauti kulkee jäljessä, jos verrataan esimerkiksi muihin Pohjoismaihin. Aiemmin kaikki tartuntaketjut ovat olleet tiedossa, eikä ollut perusteita lähteä järeämpiin toimiin. Haitat olisivat olleet suuremmat kuin hyödyt, pääministeri toteaa.

Päätös alkaa toimia järeämmin syntyi Marinin mukaan Eurooppa-neuvoston tiistaina 10. maaliskuuta pitämän videokokouksen jälkeen. Sen jälkeen hän soitti valtiovarainministeri Katri Kulmunille (kesk.) ja kertoi, että talouden tukipakettia on alettava valmistella.
– Ei voi sanoa, etteikö jo tätä ennen olisi ollut sellainen käsitys, että joudumme ottamaan kovempia keinoja käyttöön, Sanna Marin kuitenkin sanoo.

Hänen mukaansa tilanteen kehittymiseen on varauduttu tammikuun alusta lähtien ja tautitilannetta on seurattu päivittäin Suomessa ja maailmalla.

Iltalehden mukaan valtioneuvoston tilannekeskus kirjasi koronaviruksen raporttiinsa ensimmäisen kerran 13. tammikuuta. Yleisvaarallisten tartuntatautien listalle se lisättiin valtioneuvoston asetuksella 14. helmikuuta. THL päivitti tilannearviotaan Suomen osalta viime viikon keskiviikkona ja lauantaina. Samalla hallituksessa valmisteltiin kovia toimia.

Kiinan on arvioitu peitelleen Wuhanin koronavirusepidemiaa sen kriittisinä alkuviikkoina. Tutkimuksen mukaan Kiina olisi voinut estää jopa 95 prosenttia syntyneistä koronavirustapauksista ja rajoittaa merkittävästi taudin leviämistä, jos siihen olisi puututtu kolme viikkoa aiemmin.

Verkkouutiset kertoo koronakriisin kohtalokkaista ensiviikoista ja peittelystä tässä jutussa.

THL on saanut epidemian aikana osakseen arvostelua.

Viranomaista on syytetty muun muassa taudin leviämisen ja vaarallisuuden vähättelystä. THL:n mallinnuksen taudin leviämisestä ja sen aiheuttamasta kuolleisuudesta ja sairaalahoidon tarpeesta on huomautettu poikkeavan esimerkiksi brittitutkijoiden laskelmista. THL on myös kyseenalaistanut WHO:n linjausta koronan testaamisesta.

Tällä hetkellä THL arvioi koronan tappavan kuin kausi-influenssa.

Verkkouutiset kertoo THL:n arvioista lisää muun muassa tässä jutussa.

Sanna Marinilta kysytään HS:n haastattelussa, vähättelikö THL liian kauan koronaviruksen leviämistä.
– Itse en näe sitä näin. Kun kaikki tartuntaketjut olivat vielä tiedossa, tilannetta hoidettiin sen mukaisesti, pääministeri vastaa.

Hänen mukaansa ”aina voi tehdä paremmin”, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että Suomessa on varauduttu hyvin ottaen huomioon tilanteen poikkeuksellisuus. Se, ovatko päätökset olleet oikeita, nähdään Marinin mukaan vasta myöhemmin.
– Jälkikäteen pitää arvioida tarkkaan, mitä tehtiin, missä vaiheessa, ja olivatko toimet oikea-aikaisia ja miten prosessi kulki.

Tämä arvio pitää Sanna Marinin mukaan tehdä hyvin, jotta seuraavaan epidemiaan oltaisiin vielä paremmin varautuneita.

 
Jos liikkumista Uudeltamaalta muualle halutaan rajoittaa, niin tarkoittaako se tiesulkuja maakuntien rajoille?
Jos mun pitäisi rajoittaa maakunnan rajan yli liikkumista, niin kattoisin kartasta ja maastosta kaikki pikkutiet. Julkisen liikenteen katkaiseminen tähän päälle, niin pöpöturismi lähes lakkaa.

Hallinnolliset rajat ovat väärä lähtökohta. Virusleviäminen kun tapahtuu liikenteen mukana, niin oikea tapa on kartasta määritellä tieverkko joka jätetään eristysalueen sisälle.
Pääkaupunkiseudun luonnolliset rajat ovat Kehä III nyt vähintään, kartalla katsoen Hanko-Hyvinkää-Mäntsälä-Porvoo jopa sekin.
Todellisin ja tehokkain olisi Salo-Hämeenlinna-Lahti- Kouvola-Kotka alueen rajaaminen.

Tarkastuspisteellä hankaluuksia aiheuttavalle henkilölle autoon kiinni joku seuranta-tägi, että ekalla pisteellä selvisit varoituksella ja määräyksellä, mutta jos tämä auto liikkuu muualta alueen ulkopuolelle, niin siitä seuraa sitten roimat sakot. Jotain tuohon tyyliin.
.
 
Hoitajat ja opettajat jatkavat baarissakäyntiä. Koska siirrytään määräyksiin ja sakottamiseen?

Pitäähän ihmisten saada käydä baareissa. Koska he haluavat niin kovasti.:( Tätähän tämä on. Eilen kun ajoin ihan asialla Sotkamosta etelään niin vastaan tuli suksiboksiautoja yhtenä sojona. Jonnekin nuo kolonnat nähtävästi matkustivat, ehkä hiihtamaan, ehkä dokaamaan, todennäköisesti molempia. Aika nopeasti tällä menolla -aktiiviväestö- ottaa vastaan viruksen.....ei liene ollut valtiovallan tarkoitus, että ehdoin tahdoin hakea kirnutaan epidemia nopeasti täyteen volyymiinsa.

Eipä sillä, joku ulkonaliikkumiskielto alkaisi maistua hiekalta jo minunkin suussani.
 
Kuka ullattuu?
Lues tämä...

Patisteliko presidentti hallitusta ottamaan valmiuslain käyttöön vai ei? HS kertoo, miten historiallinen prosessi eteni
Valmiuslaki otettiin Suomessa pikavauhtia poikkeusolojen toteamisen jälkeen. HS kertoo, miten valmistelu eteni kulisseissa

 
Hallinnolliset rajat ovat väärä lähtökohta. Virusleviäminen kun tapahtuu liikenteen mukana, niin oikea tapa on kartasta määritellä tieverkko joka jätetään eristysalueen sisälle.
Pääkaupunkiseudun luonnolliset rajat ovat Kehä III nyt vähintään, kartalla katsoen Hanko-Hyvinkää-Mäntsälä-Porvoo jopa sekin.
Todellisin ja tehokkain olisi Salo-Hämeenlinna-Lahti- Kouvola-Kotka alueen rajaaminen.

Tarkastuspisteellä hankaluuksia aiheuttavalle henkilölle autoon kiinni joku seuranta-tägi, että ekalla pisteellä selvisit varoituksella ja määräyksellä, mutta jos tämä auto liikkuu muualta alueen ulkopuolelle, niin siitä seuraa sitten roimat sakot. Jotain tuohon tyyliin.
.
we-need-to-5c003b.jpg
 
Toki yhden asuinympäristön. Jos puhutaan vaikkapa maakunnasta on teitä useita. Vaikkapa yksin Karkkilasta taitaa parisenkymmentä tietä johtaa maakunnan ulkopuolelle.
Joet kiertää täällä pirullisen suuren alueen,4 isoa kuntaa jää blokkiin jos sillat suljetaan,minusta melkoinen alue kyseessä,saa olla toki eri mieltä..
 
Hallinnolliset rajat ovat väärä lähtökohta. Virusleviäminen kun tapahtuu liikenteen mukana, niin oikea tapa on kartasta määritellä tieverkko joka jätetään eristysalueen sisälle.

Toki tieverkko, julkisen liikenteen alueet, maaston luonnolliset esteet jne. ovat tärkeitä jos pitää sulkea, mutta kun on kyse epidemiasta, niin myös levinneisyys, sairaanhoitopiirit, koulunkäyntialueet, palo- ja pelastustoimen toiminta-alueet yms. ovat hyvin keskeisiä juttuja.

Tyhjä kontti ei paikallaan maatessaan tule kovin kalliiksi. Siksi ajattelen, että pienempiä väyliä voi tukkia niillä. Ja kyllähän isot kivet, puunrungot sun muut toimivat myös jos niihin liittyy riittävän uskottava raivauskielto.
 
Toki tieverkko, julkisen liikenteen alueet, maaston luonnolliset esteet jne. ovat tärkeitä jos pitää sulkea, mutta kun on kyse epidemiasta, niin myös levinneisyys, sairaanhoitopiirit, koulunkäyntialueet, palo- ja pelastustoimen toiminta-alueet yms. ovat hyvin keskeisiä juttuja.

Tyhjä kontti ei paikallaan maatessaan tule kovin kalliiksi. Siksi ajattelen, että pienempiä väyliä voi tukkia niillä. Ja kyllähän isot kivet, puunrungot sun muut toimivat myös jos niihin liittyy riittävän uskottava raivauskielto.
Puut tielle ja raivaus este miinoista:)
 
Miten sitten kun se tie on blokattu kontilla ja siitä pitäisi päästä paloauto läpi kun Eskolan navetta on tulessa? Tai postiauto tai.. muutama pieni ongelma tuossa fyysisessä eristämisessä
 
Vaikka kyllähän metsäsissit tuntee alueensa väylät,täälläkin vielä -20 luvun väyliä kulkee maastossa kunnasta toiseen ja niistä autolla pääsee jos nyt ei ole hirveän matala maavara,osa noista vanhoista tiepohjista on metsäautoteinä,mutta kun tuntee alueensa niin kyllä pääsee liikkumaan,plus polkujärjestelmä jos tarkaksi menee,mutta näistä urista taajaman asukit ei pääsääntöisesti täälläkään mitään tiedä,korpien ihmiset kyllä..
 
myös levinneisyys, sairaanhoitopiirit, koulunkäyntialueet, palo- ja pelastustoimen toiminta-alueet yms. ovat hyvin keskeisiä juttuja.
Toki nuokin huomioitava. Keskustelun yhtenä juonteena kirjoitin liikenteellisen näkökulman, mutta tietenkään siinä ei ole koko ratkaisu. Muut tuovat lisää aiheeseen. Kiitos.

Tyhjä kontti ei paikallaan maatessaan tule kovin kalliiksi. Siksi ajattelen, että pienempiä väyliä voi tukkia niillä. Ja kyllähän isot kivet, puunrungot sun muut toimivat myös jos niihin liittyy riittävän uskottava raivauskielto.
Reserviläiset hommiin mukaan. Nyt olis tarjolla työtä jolla on tarkoitus. Reserviläisliiton jäsenrekisteristä saa liikkeelle tuhansia puominvalvojia.
.
 
Miten sitten kun se tie on blokattu kontilla ja siitä pitäisi päästä paloauto läpi kun Eskolan navetta on tulessa? Tai postiauto tai.. muutama pieni ongelma tuossa fyysisessä eristämisessä
Riittää kun asia voidaan hallita 90% varmuudella nyt olevan tilanteen valossa. Jos Eskolan navetassa syttyy tuli, niin joustoa löytyy 10%.
Ensin pitää kuitenkin pystyttää ns. "pääsääntö".
 
Jos saataisiin ensin isompien kaupunkien keskustat rauhoittumaan. Siihen tarvittaisiin jalkapartiointia mukaan, eli kyllä poliisilla päivittäistoiminnan hoitamisen ohessa voi kiirettä tulla. PV:ltä yhteysupseerit poliisin tilannekeskuksiin ja virka-apua maakkilaisten muodossa. Pysäytellään ja nuhdellaan, sekä sakkoa perään. Luulisi suomalaisen sitten hetkeksi ymmärtävän. Tietysti jos kuukausikaupalla mennään, niin sitten on hermot loppu kaikilla.
 
vaatimuksia liikkumisen rajoittamiseen
  • Oikeutus puuttua rikkomuksiin
  • Suuri Henkilöstömäärä
  • Ajoneuvot
  • Koulutus
  • Selkeät johtosuhteet ja tilannekuva
Nämä löytyvät puolustusvoimilta, poliisi ei onnistu tuossa henkilöstössä vaikka kuinka eläkeläiset ja opiskelijat otetaan. Ei vaan riitä suureen alueeseen ja tarvittavaan kattavuuteen.

Kallistahan se on käskeä vaikkapa 8000 reserviläistä 3kk kertausharjoitukseen, joku matikkapää voi laskea vaikka sen joukkueen päivärahat..
Toki se on silti vain muutama hornetin lentotunti
 
Miten voi pitää paikkaansa, ettei kriittiset tavarat pääse maahan?
Huoltovarmuuden kannalta erikoista, jos laitteistoja ei pysty suomalaiset huoltamaan...

HUS:n johtajalta kovaa arvostelua koronaan varautumisesta: ”Kokoontumiskielto tuli 2 viikkoa myöhässä”
Lasse Lehtonen ilmaisi lauantaina huolensa Naistenpäivän konsertissa levinneistä koronatartunnoista.

Lasse Lehtonen ilmaisi lauantaina huolensa Naistenpäivän konsertissa levinneistä koronatartunnoista.
Kuva: Outi Pyhäranta, Lehtikuva

Julkaistu: 9:33

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen huolestui Naistenpäivän konsertissa levinneistä tartunnoista.

HELSINGIN ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen ilmaisi lauantaina Twitterissä huolensa Naistenpäivän konsertissa levinneistä koronatartunnoista.

Suoraan sanoen: kokoontumiskielto tuli 2 viikkoa myöhässä ja rajojen sulkeminen taas vaarantaa huoltovarmuuden... Kuka näitä rajoituksia oikein tuunaa? Lehtonen hämmästelee Twitterissä.


Kriittiset tavarat ja esim. lääkintälaitteiden huoltomiehet eivät pääse maahan, mutta epidemia-alueilta lennätetään satoja suomalaisia kotiin ilman karanteenia.


Helsingin kaupungin perjantaisten tietojen mukaan ainakin seitsemän konserttiin osallistunutta on saanut koronatartunnan, mukaan lukien ex-presidentti Martti Ahtisaaren 83-vuotias vaimo Eeva Ahtisaari.

Lasse Lehtonen

Lasse Lehtonen
Kuva: Kimmo Mäntylä / Lehtikuva
Konsertti pidettiin sunnuntaina 8. maaliskuuta illalla alkaen kello 18.

KOHTALOKKAAN konsertin Helsingin Musiikkitalolla järjestäneen Sublime Music Agencyn toimitusjohtaja Tiina Vihtkari kertoi IS:lle lauantaina saaneensa tiedon koronavirustartunnoista vasta viime torstaina.


Ahtisaarien lisäksi konserttiin osallistui myös ex-presidentti Tarja Halonen puolisoineen.

Sublime Music Agencyn artistimanageri Katriina Lamberg kertoi Ilta-Sanomille lauantaina iltayhdeksältä selvittelevänsä parhaillaan, missä päin salia kutsuvieraat ovat istuneet.

 
Seuraako Suomi... :unsure: vai onnistuuko rajoittaminen paremmin?

Pääministeri Giuseppe Conten mukaan Italian tilanne on nyt vakavin sitten toisen maailmansodan.

Italian pääministeri Giuseppe Conte ilmoitti myöhään lauantai-iltana, että kaikki tehtaat ja yritykset, joiden toiminnot eivät ole elintärkeitä tai muuten kriittisiä yhteiskunnan toiminnan kannalta suljetaan. Käytännössä auki ovat enää ruokakaupat, apteekit sekä pankit ja postit rajoitetusti.

Conten mukaan Italian tilanne on nyt vakavin sitten toisen maailmansodan.

”Meillä ei ole enää vaihtoehtoa. Italian moottori hidastuu, mutta ei pysähdy kokonaan”, Conte sanoi tiedotustilaisuudessaan.

 
  • Oho
Reactions: e7i
Miten sitten kun se tie on blokattu kontilla ja siitä pitäisi päästä paloauto läpi kun Eskolan navetta on tulessa? Tai postiauto tai.. muutama pieni ongelma tuossa fyysisessä eristämisessä

Kaikissa paloautoissa on sen verran ketjuja ja liinoja sekä taljavinssejä, että joku 2.3 tonnia painava kontti tai sitä kevyempi lava heilahtaa aika nopeasti tienposkeen. Ja siellä missä on navetoita on myös traktoreita.

Jos ajattelet vaikka noin 11 tonnia painavaa paloautoa tai lastissa 23 tonnia painavaa säiliöautoa köydenvetoon parin tonnin kontin kanssa, niin tilanne on vähän samantyyppinen kuin jos laittaisit mopoauton ja kutossarjan auton ottamaan toisistaan hinauskilpailua.

Semmoinen lyhyt 2.3 tonnia painava kontti on kuusi metriä pitkä. Kulmasta kulmaan tulee kuusi ja puoli. Jos molemmille puolille jätetään enintään puolentoista metrin rako lastenvaunuille ja ylipainoisille jalankulkijoille, niin lyhyellä kontilla saa tukkoon yhdeksän metriä leveän tien. Pienemmille teille enempi pituussuuntaisesti niin että jää reunaa kävellä.


Ja vaikka ei olisi raskasta ajoneuvoa tai vinssiä raivaamiseen, niin todella valtava paino liikkuu aika kevyesti kun vedät 20 metriä pitkän vaijerin johonkin tiukalle ja kiskot sitä keskeltä sivullepäin.
 
Back
Top