Somevaikuttajille lähti torstaina viesti Valtioneuvostolta otsikolla ”Jokaisen someviestijän apua tarvitaan”. Vaikuttajia ohjeistetaan nyt muun muassa tarkastamaan faktat, käyttämään virallisia tietolähteitä ja käyttämään hashtägiä #faktaakoronasta.
Yhteisten toimenpiteiden tarkoituksena on estää vääriä tietoja leviämästä. Ensimmäisenä toimenpiteenä on perustettu säännöllisesti somevaikuttajille lähetettävä #faktaakoronasta viesti, josta saa ajankohtaista ja päivittyvää tietoa koronasta
Inna-Pirjetta Lahti korostaa, että monet isot vaikuttajat ovat jo toimineet itsenäisesti.
”
Antti Holma luki jo ASMR-videolla THL:n ohjeita ja
Antti Merilehto oli mukana tekemässä korona-aiheista faktapodcastia. Myös
Roni Back teki jo videon aiheesta”, Lahti listaa.
Roni Back on hyvä esimerkki somevaikuttajan voimasta ja vastuusta. Yli 500 000 tilaajan YouTube-kanavaa pitävä Back kyseli tiistaina Twitterissä, miten saisi yhteyden Valtioneuvostoon.
Hänelle vastattiin heti ja jo seuraavana päivänä Back oli haastattelemassa opetusministeri
Li Anderssonia hallituksen tiedotustilaisuuden jälkeen.
”Haastattelin ministeriä ja lääkäriä - mitä nyt voi tehdä?” -videota on katsottu päivässä lähes 100 000 kertaa.
Inna-Pirjetta Lahti kertoo, että torstaina noin 900 suosituimmalle vaikuttajalle lähti #faktaakoronasta -viesti, jossa on tietopaketti koronasta.
”Viesteissä on tarkoitus avata hallituksen linjauksia tarkemmin niin, että se 17-vuotias tubettajakin ymmärtää, mitä voi seuraajilleen kertoa”, Lahti sanoo.
Lahti jatkaa, että aluksi toimenpiteitä on suunniteltu kolmeksi kuukaudeksi. Toimintaa jatketaan tarpeen mukaan, mutta ideana on myös jatkuvuus.
”Tässä on mahdollisuus suurille vaikuttajille profiloitua yhteiskunnallisesti tärkeiksi ja vastuullisiksi toimijoiksi yhteistyössä Valtioneuvoston ja huoltovarmuusorganisaation kanssa”, Lahti linjaa.
Suomessa tilanne on ainutlaatuinen, sillä PING Helsinki ja Mediapooli ovat aloittaneet yhteistyön jo 1,5 vuotta sitten. Verkosto saatiin siis nyt aktivoitua hetkessä kun sitä tarvitaan.
Taustalla on ajatus, joka PING Helsingille kirkastui tutkimustiedon kautta. Ensinnäkin somevaikuttajan viesti koetaan ”kaverin puheeksi”, se menee erityisesti nuorille läpi paremmin kuin perinteinen viestintä. Toisaalta halutaan, että somevaikuttajat yhä paremmin ymmärtävät vastuunsa.
”Toiminnalla haluamme vahvistaa yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisiä viestejä ja kertoa, mitkä ovat juuri nyt tärkeimmät viestit”, hän jatkaa.
”Yksi polku on, että tuetaan isoimpia vaikuttajia, jotta tieto on oikeanlaista ja faktat on kunnossa. Toinen on, että tehdään valmiita materiaalipaketteja, joita voi käyttää jokainen, joka sosiaalisessa mediassa viestii.”
PING Helsingin perustajiin kuuluva Lahti on pyörittänyt operaatiota mökiltään. Hän muistuttaa, että nykyisen operaation siemenet istutettiin jo viisi vuotta sitten, kun PING Helsinki määritteli somevaikuttajien eettisen koodiston.
”Kaksi vuotta sitten Mediapooli otti kauttamme yhteyttä somevaikuttajiin. Tavoitteeksi määriteltiin luotettavan tiedonvälityksen varmistaminen kansalaisille kaikissa kanavissa myös kriisitilanteissa. Silloin ajatus somevaikuttajien roolista tuntui etäiseltä. Viime keväänä tutkimuksessamme kävi ilmi, miten iso rooli somevaikuttajilla jo on yhteiskunnallisesti”, hän taustoittaa.
Nyt vaikuttajat ovat osa Valtioneuvoston viestintää vakavassa kriisitilanteessa.
”Henkilökohtaisestikin tämä on ollut aikamoinen viikko. Huikean hieno matka myös oman ammatillisen kehityksen kannalta”, Inna-Pirjetta Lahti toteaa.
Suositut sosiaalisen median vaikuttajat nuorison kohderyhmiä, joita on muuten vaikea tavoittaa. Valtioneuvoston, Mediapoolin ja PING Helsingin yhteisten toimenpiteiden tarkoituksena on estää vääriä tietoja leviämästä.
www.talouselama.fi