Koronavirus Suomessa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Bussinkuljettajien työturvallisuus surkealla tolalla, bussit saavat olla täynnä pärskiviä ihmisiä – AKT tyrmistynyt: "Miksi bussikuskien ajatellaan olevan superihmisiä?"
Henkilöliikenteen kuljettajien työturvallisuuden parantamiseksi ei olla tehty muutoksia. Joukkoliikenne on saanut jatkua normaalisti.
Joukkoliikenne
27.3.2020 klo 17.34
Nainen nousee pysäkiltä linja-autoon Jyväskylän keskustassa.

Bussinkuljettajat tuntevat jääneensä laiminlyödyiksi työturvallisuudessa.Jarkko Riikonen / Yle
13-3-6006609.jpg

Titta Puurunen


Jyväskylän Liikenteen varikon taukopaikalla tunnelma on synkkä. Bussikikuskit ovat raivoissaan ja huolissaan työolosuhteistaan. Työnteko on jatkunut heillä lähes ennallaan, vaikka kaikkialla muualla on ryhdytty järeisiin toimenpiteisiin koronaviruksen leviämisen estämiseksi.

Kuljettajat pelkääväät altistuvansa virukselle ja levittävänsä tautia myös muille.
– Meillä voi olla bussit täynnä ihmisiä, vaikka muualla on kielletty yli kymmenen hengen kokoontumiset. Monet meidän asiakkaistamme matkustavat juuri terveyskeskuksiin ja sairaalaan. Tässä mennään ihan perse edellä puuhun, sanoo Jyväskylän Liikenteen kuljettajien pääluottamusmies Jukka Hämäläinen.

Hämäläinen ihmettelee, miksi joukkoliikenteessä ei rajata ihmisten määrää. Kuljettajat vaativat, että myös busseihin otettaisiin ainoastaan kymmenen matkustajaa kerralla. Ajoon tarvittaisiin silloin lisää vuoroja.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto, AKT on henkilöliikenteen kuljettajien huomiotta jättämisestä tyrmistynyt.
– Kaikkialla muualla on hysteria ihmisten suojelemiseksi. Käsittämätöntä, että kuskit joutuvat olemaan pärskivien ihmisten keskellä täpötäynnä olevissa busseissa ja ratikoissa. Miksi bussikuskien ajatellaan olevan superihmisiä, kysyy aluetoimitsija Jari Korhonen AKT:stä.

Bussivuorot vähenevät
Bussivuorojen lisäämisen sijaan Jyvässeudulla niitä aiotaan entisestään vähentää. Vuorojen määrä puolittuu ensi maanantaista lähtien kun kesäaikatauluun siirrytään normaalia aiemmin.
– Matkustajamäärät ovat vähentyneet lähes 80 prosenttia.

Olisi taloudellisesti erittäin raskasta jatkaa normaalissa aikataulussa, kertoo joukkoliikkennepäällikkö Ari Tuovinen Jyväskylän kaupungilta.
Kaupungissa on mietitty myös lauantaiaikatauluun siirtymistä, jolloin bussivuorot vähentyisivät vielä enemmän. Joillakin paikkakunnilla on Tuovisen mukaan jo tehty niin.

Vaikka matkustajamäärät ovat rajusti vähentyneet, on busseissa ainakin pääkaupunkiseudulla ja Jyväskylässä yhä esimerkiksi ruuhka-aikaan jopa tungosta.
– Kriittisen alojen työntekijät käyttävät joukkoliikennevälineitä usein työmatkoihinsa, sanoo Jukka Hämäläinen.
Tuovisen mukaan ajatus vain kymmenen hengen kyytiin ottamisesta näyttää paperilla hienolta, mutta olisi käytännössä vaikea järjestää.
– Kenet kuski ottaisi kyytiin, kymmenen ensimmäistäkö? Pitkällä reitillä, vaikka Vaajakoskelta Jyväskylään moni jäisi pysäkille, sanoo Tuovinen.

Pieniä toimenpiteitä turvallisuuden parantamiseksi
Helsingin seudun liikenne HSL lopetti tällä viikolla asiakkaiden rahastamisen kuljettajien vaatimuksesta.
Jyväskylässä rahastamista on edelleen jatkettu. Kuljettajille on annettu käyttöön kertakäyttökäsineitä ja hengityssuojaimia, mutta käsidesejä ei kuljettajilla ole käytössä. Taukopaikoilla käsidesiä on saatavilla, mutta linja-autoihin jaettavaksi saatu tilaus ei riittänyt.
– Äskenkin jouduin ottamaan kahdelta asiakkaalta käteistä vastaan. Emme saa kieltäytyä vastaanottamasta rahaa, sanoo pääluottamusmies Jukka Hämäläinen.
Jyväskylän seudun joukkoliikenteen busseissa ei voi maksaa pankkikortilla ja kuljettajat joutuvat käsittelemään käteistä myös silloin, kun asiakkaat latavaat lisää matkoja matkakortteihinsa.
– Nyt on pohdittu, jos korttimatkojen lataaminen siirtyisi busseista nettiin, R-kioskeille ja Linkki-ipisteeseen. Se vähentäisi käteisen määrää busseissa, sanoo Ari Tuovinen Jyväskylän kaupungilta.

Helsingissä kuljettajat aikoivat jo ryhtyä jo lähes työtaisteluun etuovien sulkemiseksi. HSL tyrmäsi vaatimuksen.
– Vedottiin turvallisuuteen ja ties mihin. Kuulosti aika keksityiltä selityksiltä, sanoo Jari Korhonen AKT:stä.

Myös Jyväskylässä kuljettajat ovat vaatineet etuovien ottamista pois käytöstä.
– Silloin rahastus menisi vaikeaksi. Busseissa ei ole muuta maksumahdollisuutta kuin kuskien vieressä. Bussikuljetus olisi silloin maksutonta, sanoo Ari Tuovinen Jyväskylän kaupungilta.
Etummaiset penkit on otettu Jyväskylässä linja-autoista pois käytöstä.

Valtiovallan määräyksiä kaivataan
Helsingin seudulla monissa busseissa on turvallisuussyistä ollut asennettuna muovipleksit kuljettajan ympärillä. Tällaisia turvaohjaamoita ei muualla Suomessa ole käytössä.

Jyväskylässä kuljettajat toivoisivat samanlaisia pleksejä suojaamaan tartunnoilta.
– Olemme tehostaneet bussien siivousta. Olemme myös ohjeistaneet henkilökuntaamme Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeiden mukaisesti. Olemme aloittaneet pari viikko setten päivittäisen kosketuspintojen desinfioinnin, sanoo Jyväskylän Liikenteen toimitusjohtaja Harri Saarenpää.

AKT toivoisi THL:n tai valtiovallan ottavan pikaisesti kantaa joukkoliikenteen turvallisuusriskeihin ja tekevän uusia säädöksiä. Alalla kaivataan kipeästi selkeitä rajoituksia turvaamaan kuljettajien ja matkustajien turvallisuus.
– Joukkoliikenne on ihan todellinen terveysriski. Ihmetyttää, miten tähän ei olla vielä puututtu. Jo työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajaa suojelemaan työntekijöitään, sanoo Jari Korhonen AKT:stä.

Jyväskylän liikenteen kuljettajien mielialaa laskee entisestään kahden viikon kuluttua alkavat lomautukset.

 

Helpoin tapa parantaa työturvallisuutta olisi

a) Pari ekaa penkkiriviä pois käytöstä
b) Hengityssuojaimet
c) Bussimatkat ilmaisiksi toukokuun loppuun asti paikallisliikenteessä, ei tarvitsisi säheltää rahastuksen kanssa.
 
Samamoinen tuo on kuin metallissa. Riippuu paljon tehtävistä mitä tienaa ja myös ammattiosaamisesta. ja tietysti siitä, että kuinka työnantaja tuota soveltaa. Hyvä järjestelmä duunarille jos sitä oikeasti käytetään, ei niin hyvä jos vain työnantaja soveltaa yksin.
Niin siis palkkaluokat? Joo, kyllähän se vaativuuden ja kokemuksen perusteella nousee, mutta nuorelle työntekijälle se on pieni, kun miettii että esim. raksalla alkaa palkat kympistä. Ja kyllähän se työnantaja lähtee aina sieltä pienimmästä mahdollisesta.
 
Tästä lähtee tangentilla äkkiä ajatukset laukalle.

Jos 300 kuollutta tautiin ei oikeuta poikkeustilaa, niin oikeuttaako terroristi-iskujen sarja, jossa kuolee 300?

Molemmissa tapauksissa kuolleiden määrä on sama ja kuitenkin häviää vuotuisen kokonaiskuolleisuuden kohinaan. Jonkun oikean journalistin pitäisi pistää Sasi oikeasti kovan eteen ja vaatia vastauksia tämän kaltaisiin kysymyksiin.
Pitäisikö määrätä ulkonaliikkumiskielto, jotta vältyttäisiin liikennekuolemilta? Eihän näitä voida mitenkään vertailla pelkästään kuolemantapauksilla tai edes oletetuilla sellaisilla.

Mielestäni liikkumisen rajoittaminen näin on toimenpiteenä erittäin raju, kun samaan aikaan yökerhot on auki ja karanteenialueelta matkustavat saa mennä ruuhkabussilla abc:lle pullakahville. Paljon on jätetty kevyempiä toimenpiteitä tekemättä.

Kaipaisin tilanteeseen hieman enemmän käskyttämistä, määräämistä ja rangaistuksilla uhkailua, jotta ihmiset ymmärtäisivät tilanteen vakavuuden. Tähän mennessä on vain kehotettu ja suositeltu pyrkimään välttämään tarpeetonta koronaan sairastumista.
 
Niin siis palkkaluokat? Joo, kyllähän se vaativuuden ja kokemuksen perusteella nousee, mutta nuorelle työntekijälle se on pieni, kun miettii että esim. raksalla alkaa palkat kympistä. Ja kyllähän se työnantaja lähtee aina sieltä pienimmästä mahdollisesta.
Raksoilla on ollut työvoimapulaa, puusepänteollisuudessa ainakin täälläpäin ylitarjontaa. Ja ainahan se nuorella lähtee taulukon alapäästä, niin se vaan on.
 
Voi se olla. Alun alkaen pohdin tätä epidemiaa -historiaan peilaten- eli yritin etsiä mikä ja mitkä lisätekijät tappavat ihmisiä kuin se virus itse? Yleensä tappava virus tarvitsee -oivallisen alustan-, jotta se oikein pääsee tappotoimiin, yleensä.

Jos tuo antibioottiasia on yksi SE, niin tietyllä kauhulla voi odottaa USAn tapahtumia, siellä antibioottien arkikäyttö on jos ei hulvatonta, niin ainakin melkein.

Edelleen olen sitä mieltä, että Ita-Esp - kuolleisuuteen löytyy monta tekijää, virus -pelkästään- ei tapa tuollaisia määriä. Näinhän se yleensä menee, että monta tekijää kumuloi yhä uudelleen ja uudelleen ja kas, siinä on sitten soppa.

Perusterveydenhuolto. Jos esim. astma-reuma-diabetes-sarjan hoitotasapaino on keskimäärin heikko tai välttävä, niin takuulla tulee jälkeä näissä ryhmissä. Ja liuta muita perussairauksia sen päälle.

Järjestelmien kyykkääminen. Selvästi epidemia rikkoi rakenteen, siitä seurasi ainakin osittainen -hoitomoraalin- horjuminen.

Ohjeiden noudattamisen kulttuurin heiveröisyys. No, oppi on kova, kun se saadaan kantapäästä.

Toivottavasti minun ei tarvitse purra kieltäni sitten, kun tämä epidemia saavuttaa huippukohtansa Suomessa, toivon totisesti.

Jos tuo antibioottiresistenssi osoittautuu -suureksi selittäjäksi-, niin Trumpilla tulee olemaan vaikea selittää yleisölle parhain päin linjauksiaan, todella vaikea. Pelkään todella, että amerikkalaisessa järjestelmässä tulee ruumiita ja rumasti. Siis jos?
Epäilemättä näiden eteläisen Euroopan maiden hankala tilanne on monen osatekijän summa. Meillä monet noista asioista ovat kuitenkin paremmalla tolalla ja sen perusteella voisi olettaa meidän selviävän vähemmällä. Nähtäväksi tietysti jää mikä on tuon holtittoman ulkomailta paluun osuus taudin leviämisessä. Pahimmillaan se voi olla kohtalokas moka. Yhdeksi syyksi tuohon taudin leviämiseen Italiassa ja Espanjassa on esitetty myös, oliko se nyt juuri Bergamossa pelattu jalkapallo-ottelu, jossa paikalliset pelasivat espanjalaista joukkuetta vastaan. Ottelun jälkeen juhlittiin ja tauti levisi. Espanjalaiset veivät sen sitten palatessaan kotiinsa.
 
Idiooteilla on "oikeudellisia ongelmia". Voi olla että tuolla menolla on montaa muutakin ongelmaa jos ei nyt toimita. Scheinin-myyriäkö pelkäävät vai mikä vaivaa?



Tekniikkafirmat, teleoperaattorit, hereillä?

Nyt ollaan aitaamassa Uusimaa. Pitäisikö toiset aidat pystyttää jo nyt vähän kauemmas, siltä varalta kun ensimmäinen pettää. Yksi este Iisalmi-Kajaani tielle. Pohjanmaalle. Toiset Lappiin. Harvaan asuttuja alueita jotka olisivat suljettavissa. Ei varmaan helsinkiläisprofessoritkaan pahastuisi kun myös me juntit aidattaisiin.
Ehdotan "Alamoksi" Alajärveä Etelä-Pohjanmaalla.

Kuin ´"Tante-Ju" aikanaan viimeiselle reissulle Volgan rantaan lähti Citroën kohti Köydenpunojankatua. Kyydissä oli kenkälankkia ja kunniamitaleja... Apteekki-varaa ja kaapit täyteen anopille toimittaa tyttärensä. Ei kuulemma konetykkejä näkynyt rakenteilla olevilla pisteillä.
 
Nämä viranomaisten ja poliitikkojen touhut virushässäkässä alkavat saada jo koomisia piirteitä, ulkomailta palaavia ei valvota vaan saavat vapaasti mennä mihin haluavat, karanteeniin tai jonnekin muualle.
Mutta ne kauheat uusmaalaiset ! Kyllä tässä sotilaita, poliiseja, tiesulkuja ja betoniesteitä tarvitaan, etteivät nyt aivan matkustelemaan muualle Suomeen villiinny !
 

Vehviläinen on vaikutusvaltainen kepussa, toivottavasti kanta leviää.


Onko hallitus joutunut tekemään toimia, joihin ei ole löytynyt THL:n tukea tai joihin THL:n tilannearviot eivät itsessään olisi johtaneet?
”Uskon kyllä, että hallituksella on enemmän kokonaisnäkemystä. THL on terveydenhuoltoviranomainen, ja he ovat tietysti valtavan kovassa paineessa. Mutta hallituksella pitää olla katsontakantaa yhteiskuntaan laajemmalti, ja uskon, että hallitus käyttää laajaa yhteiskuntaharkintaa tässä kohtaa. Uskaltaisin arvioida, että hallitus on tietyllä tavalla rohkeampi menemään eteenpäin näissä toimissa”, Vehviläinen sanoo.
”Itse ajattelen Suomen hallituksen toimista, että kaikki toimet ovat olleet tarpeen.”
Vehviläinen katsoo, että päättäjät tarvitsevat suomalaisen asiantuntijatiedon rinnalla myös laajempaa, kansainvälistä näkemystä.
 
Vehviläinen katsoo, että päättäjät tarvitsevat suomalaisen asiantuntijatiedon rinnalla myös laajempaa, kansainvälistä näkemystä.
Tätä on niin tällä foorumilla kuin muilla alustoilla lukuisat "veneen keikuttajat" toitottaneet. Hyvä, jos näkemys vihdoin saa huomiota hallituspuolueissa. Asiantuntemusta löytyy muualtakin kuin Suomesta.
 
Tässä OSINT-tiedustelua suorittaneena eripuolilla internetziä, niin kyllä täytyy sanoa että ihmetyttää ja raivostuttaa. Osa suomalaisista huutaa mitenkä "kansalta salataan asioita" nyt kun valitettavia kuolemantapauksia on tullut. Salailulla tarkoitetaan siis sitä, että nyt pitäisi saada tietää vainajien henkilöllisyys, osoitteet sekä omaistenkin yhteystiedot. Siis mitä v*ttua !? :facepalm::mad: Yksityisyydensuoja tuntuu olevan osalle porukasta täysin tuntematon käsite Ja sitten kaikki on muka viranomaisten salailua.

Meanwhile in Sweden. Tuore kuva tältä päivältä. Strängnäsissä sijaitsevan hotelliravintolan terde. Itsekin majoitun tuolla viime marraskuussa kun olin reissussa länsinaapurissa. Täytyy tosiaan sanoa että ruotsalaiset ovat valinneet oman linjansa. Aika sitten näyttää (ja ruumiiden määrä) kumpi linja oli se oikea kansakunnan kokonaisedun suhteen.

rafla.jpg
 
Suomalainen nuoriso ei ole valmis lähtemään Suonenjoelle tai muualle 10,- tuntipalkalla noihin maatalous- ja mansikkahommiin.

Tuo mainittu 10€/tunti edellyttää jo kohtalaista työntekemistä..
Mutta, usein kysymys on urakkatyyppisestä, tulokseen perustuvasta, palkkauksesta. Ahkerat ja tietysti myös hommansa osaavat poimijat pääsevät ihan asiallisille palkoille. Esimerkkejä löytyy googlettamalla..
 
Raksoilla on ollut työvoimapulaa, puusepänteollisuudessa ainakin täälläpäin ylitarjontaa. Ja ainahan se nuorella lähtee taulukon alapäästä, niin se vaan on.
Eipä taida olla mun luokaltani ketään enää puualalla, kaikki siirtyneet muille aloille. Sedu ei enää edes kouluta puuseppiä Seinäjoella ylitarjonnan ja työpaikkojen puutteen vuoksi. Mutta voisi se puualan aloituspalkka olla korkeampi, vaikka työt ovatkin muuttaneet Kiinaan, Malesiaan ja itä-Eurooppaan. Ja kyllä, tyvestä puuhun noustaan.
 
Back
Top