Koronavirus Suomessa

Katsoppa edarin istuntosalin huutomölyä aiheesta. Kyllä siellä opposiittioö:) keskittyi vain luomaan kauhuskenaarioita valtion velkaantumisesta, jos rajoituksia asetetaan. Mutta se oli tietysti vain teatteria karjalle. Poliittisesti ei ole ihan helppo rajoittaa mitään. Aina se menee joka asiassa niin, että vasta vihoviimeinen pakko ajaa päätöksentekoon. Se koskee niin taloutta, virusta, koulutusta, vanhustenhoitoa, sote-ratkaisua, lista on loputon.

Minä en edelleenkään laske oikeastaan mitään kasvomaskien varaan, niille on paikkansa ja aikansa, mutta mitään ne eivät ratkaise. Kasvomaskeista on tullut koronanvastaisen taistelun symboli, sillä osallistetaan ihmiset tähän tohinaan. Kyllä ratkaisun alttarilla toimivin ja ainoa varmahko tapa on paiskata rajoitukset kehiin, se nähtiin keväällä. Olipa maskeja tai ei.

Kyllä, tässä ovat olleet syyllisiä niin hallitus kuin oppositio - vaikka järkimiehiä ja naisia on löytynyt Vihreistä persuihin, kokkareista vasureihin. Strateginen näkemys puuttuu ja tämä on huolestuttava piirre mihin tahansa kriisiin liittyen. Ei pärjätä vaahtokarkkitestissä.

Maskit ovat yksi pieni keino muiden joukossa. Yksi juttu joka pitää ottaa huomioon on, että nyt niitä maskeja oikeasti on saatavilla, eikä vain kirurginmaskeja. Lähi S-marketissa hämmästyin kun FFP2 -naamaria löytyi jo 30kpl / 24,9e. Hinta varmaan halpenee tästä edelleen.
 
Tottakai maahanmuuttajat ovat syyllisiä tähänkin, elä sitä epäile. Mulla on oikeus- kortti nousee kun hölmö kansa hämmästelee lumppu- sofian ja muiden kansanoikeuksien esitaistelijoiden orgioita Levillä ja muissa läävissä. Seuraavaa lööppimatskua on jo sitten selviytymistarinat täysin itse hankitusta koronasta. "Imin kukkoa ja selvisin koronasta, katso kuvat seiskasta"...
 
Strateginen näkemys puuttuu ja tämä on huolestuttava piirre mihin tahansa kriisiin liittyen. Ei pärjätä vaahtokarkkitestissä

Boldattu peesataan Euroopasta niinkuin kaikki muukin. Peesissä mennään, ollaan menty koko ajan. Ainoa pelastus on ollut, että tänne periferiaan asiat tulevat viikkojen viiveellä, myös tartuntataudin kyseessä ollen.

Ilman valtion virallista unilukkaria oltaisiin käyty keväällä ja alkukesästä syvällä, niin minä uskon. Sannankin aivot valaistuvat, kun Unilukkari tuijottaa varttitunnin silmiin....silmät muuttuvat puutarhapöydän kokoisiksi ja vähintään yhtä pyöreiksi. :)
 
Boldattu peesataan Euroopasta niinkuin kaikki muukin. Peesissä mennään, ollaan menty koko ajan. Ainoa pelastus on ollut, että tänne periferiaan asiat tulevat viikkojen viiveellä, myös tartuntataudin kyseessä ollen.

Ilman valtion virallista unilukkaria oltaisiin käyty keväällä ja alkukesästä syvällä, niin minä uskon. Sannankin aivot valaistuvat, kun Unilukkari tuijottaa varttitunnin silmiin....silmät muuttuvat puutarhapöydän kokoisiksi ja vähintään yhtä pyöreiksi. :)

EU- maista kannattaa ehkä katse kääntää Ranskaan ja miten Ranska selvisi ensimmäisestä ja nyt toisesta aallosta. Ensimmäisen aallon aikana, Ranskassa oli poikkeuslait jo käytössä, terrorihyökkäysten takia. Eli presidentillä ja hallituksella oli jo lähtökohtaisesti suuremmat valtuudet tehdä maata kattavia toimia. Kuitenkin ensimmäisen aallon aikana Ranska ei pärjännyt hyvin, terveydenhoito ylikuormittui ja joutuivat tekemään poikkeuksellisia toimia, jopa kelkkomaan potilaita Saksaan hoitoon.

Nyt toisen aallon aikana, Ranska on pärjännyt selkeästi paremmin. Lainsäädäntö on sama, kansa on sama. Ranskassa edelleen väkeä virtaa maan lävitse etelästä pohjoiseen ja idästä länteen. Lentoja saapuu entisistä siirtomaista Afrikasta sama määrä, sekä ensimmäisen että toisen aallon aikana, jotta teollisuus saadaan pyörimään.

Kuitenkin Ranska on toisessa aallossa pärjännyt selkeästi paremmin, mitä ensimmäisessä aallossa. Tuossa on pohdittavaa, miten temppu tehtiin ja mitä Ranska oppi ensimmäisen aallon aikana, mitä nyt on sovellettu.

Simpauttaja
 
Ilman valtion virallista unilukkaria oltaisiin käyty keväällä ja alkukesästä syvällä, niin minä uskon. Sannankin aivot valaistuvat, kun Unilukkari tuijottaa varttitunnin silmiin....silmät muuttuvat puutarhapöydän kokoisiksi ja vähintään yhtä pyöreiksi. :)
Mitähän muutakin... ;)
 
Toisessa aallossa on tietysti sekin ero ekaan verrattuna, että jo ekassa varsinkin haavoittuvimpien potilaiden keskuudessa tapahtui jonkin luokan harvennusta. Sitä riskiryhmäporukkaa ei siis liene enää niin paljon/tiheässä.

Tämä nyt on vain yksi seikka monista, mutta kuitenkin.
 
Toisessa aallossa on tietysti sekin ero ekaan verrattuna, että jo ekassa varsinkin haavoittuvimpien potilaiden keskuudessa tapahtui jonkin luokan harvennusta. Sitä riskiryhmäporukkaa ei siis liene enää niin paljon/tiheässä.

Tämä nyt on vain yksi seikka monista, mutta kuitenkin.
Myös virus muuntunut, Ranskassa ei 20A.EU1 muunnosta ole ollut liikkeellä vastaavassa määrin kuten Espanjassa

 
Seuraavan kerran muuten yllätytään tammikuussa - tartuntamäärät laskivat kun koululaiset olivat lomilla, sitten helmikuussa kun rajoitukset poistettiin ja epidemiamopo polkaistiin uudelleen käyntin.

Sitä mieltä olen että sen jälkeen tämä opetusministeri vaihtoon. Hiukan kuin Lintiläkin, joutaa hevon vittuun. Sen verran vakava aihe että sumuttamisesta pitäisi seurata sanktiot.

Luin juuri Rautalammen tapauksista. FAKTA on että leviää kouluissa ja leviää kouluista koteihin. Nuorillakin vakavia oireita. Helsinki on perin erikoista seutua kun siellä ei leviä kouluissa.

Eikä vanhemmille kuulemma enää edes kerrota jos luokalla on ollut tartunnan saanut. Ei kuulu muille kun "altistumisen" määritelmää muutetaan, vain vieressä istuneet voivat altistua? Uskomatonta PASKAA.
 
Viimeksi muokattu:
Suurin tekijä oli se, että pitihän suomalaisten mulla on oikeus päästä kirnuamaan lomille lomps ja Finnairiinkin piti saada vähän fyffeä. Pari viikkoa etelä-eurooppalaisessa todellisuudessa takasi viruksen levitä ja vahvistua matkailijan mukana.....ja kas, kohta jäljittää humppastiin isolla kädellä mulla on oikeus - kontakteja.

Kahtokkee nyt miten ihan ne valkkarit környävät esim. talvihuvipaikoissa. Ei siellä ole huolta huomisesta ja juottolat ovat pursollaan känniläisiä kaulailemassa, samaa näette Ulkomaankaupalle korvaamattomilla Itämeren Kaukaloilla. Mulla on oikeus. Sitten sitä ihmetellään ja pohditaan, että kyllä ne maahanmuuttajat ovat sitten niin syyllisiä tähänkin. Kuten ovat mm. ummetukseen ja Joulupukin juoppoputkeen adventista alkaen, heikohkoon lumentuloon ja Itämeren jäätymiseen ja moneen muuhun. Seikka, joka nyt vahvistunee, kun Jushi kamppailee niin kovasti Helsingin herruudesta. :)
Minä en ole maahanmuuttajia syyttänyt koronasta kylläkään yhtään missään. Ehkä et tätä tarkoittanutkaan? Kyllä ne maahantuojat on nimenomaan ne Berliinin reissaajat ym., joille pysyminen vuoden ajan rikkaassa hyvinvointivaltiossa nimeltä Suomi on törkeä ihmisoikeusloukkaus. Oma lukunsa oli ainakin kesällä myös Balkanilta tulevat tmi. levyseppähitsarit. Rajaylityksiä yhtä kaikki.

Aiemmassa viestissäni taas toin esille sen, mistä mahdollisista syistä jotkut kehittyvistä maista kenties melko vastikään tulleet eivät välttämättä tiedosta niitä oikeita toimia, millä leviämistä ehkäistään. Tämä ei tietenkään koske kaikkia, mutta ei ole tyhjää puhetta lainkaan. Siinä missä meidän Sedut jättää maskit kotiin ja suuntaa järkkäämään megabileitä, koska "heillä on oikeus" ja "mun biletystä ette estä!" on joillakin maahanmuutajaryhmillä syyt todennäköisesti aivan toiset. Väitän, että molemmilla näillä on väliä etenkin nyt, kun tauti leviää ihan paikallisesti.
 
Sitä mieltä olen että sen jälkeen tämä opetusministeri vaihtoon. Hiukan kuin Lintiläkin, joutaa hevon vittuun. Sen verran vakava aihe että sumuttamisesta pitäisi seurata sanktiot.

Luin juuri Rautalammen tapauksista. FAKTA on että leviää kouluissa ja leviää kouluista koteihin. Nuorillakin vakavia oireita. Helsinki on perin erikoista seutua kun siellä ei leviä kouluissa.

Eikä vanhemmille kuulemma enää edes kerrota jos luokalla on ollut tartunnan saanut. Ei kuulu muille kun "altistumisen" määritelmää muutetaan, vain vieressä istuneet voivat altistua? Uskomatonta PASKAA.

No, juuri HS:stä. Yksittäisen vantaalaisen koulun 5-9 luokkalaisista 400 testattiin (200 vielä testaamatta) = 1,8% oireettomia tartuntoja. Se on oikeasti aika suuri määrä kun mietit että sama tilanne on varmaan joka ikisessä pk-seudun koulussa. Lapset on lapsia, menevät kotiin lieväoireisina halimaan ja telmimään vanhempia, isovanhempia...

 
Turistitko tässä nyt on se ongelma? Mistä sellaisia edes olisi tulossa, kun koko Eurooppa on lockdownissa?

Tilanne on leviämässä käsiin täällä jo olevasta viruskannasta.
Kuulin että Pietarissa on jo bisnes pystyssa "meilta saa covid NEGAT" todistuksia. Venäjällä menee lujaa sen kanssa.
 
Suomessa on tiettyjä erityispiirteitä jotka ovat eri tavalla kuin muualla maailmassa...

...aluksi viruksen ei pitänyt tänne tulla
...kasvomaskeista ei ollut mitään hyötyä

Syksyllä erityispiirteitä ovat mm.:

....korona ei tartu kouluissa, koska meillä ei ole isoja ryhmiä (30 oppilasta), ahtaita luokkia ym... (eivät ole käyneet vissiin kouluissa)
...pikatestejä ei voi käyttää, koska Synlab ei tykkää...
 
Jos alueilla ei toimita niin hallituksen on pakko toimia. Koska jos käy kuten Ruotsissa tai Belgiassa niin sitten kärsii Sanna Marinin suosio. Joten ei mennä Ruotsin eikä Belgian tietä. Sitäpaitsi, ryhtyisikö Sanna Marin toimimaan kuten Trump, että täälläkin vähäteltäisiin virusta?
Niin Sanna toimi alussa. Vähätteli virusta.
 
Kuopion eteläiset lähiöt. Lätkämiljonäärit asuu siellä kallaveen rannalla residensseissään ja vähemmän varakas kansa kauempana rannoista vuokrataloissa.

Aika vaimeata on kyllä muiden kuin savolaisten esiintyminen siellä. Voi se tietysti sonkajärveltä muuttaneiden mielestä näyttää kansainväliseltä paikalta.
Et ole käynyt viimeiseen 20 vuoteen?
 
Heippa,

Kynnellekykenevät valtiot syytää rahaa tällä hetkellä lääke ja rokotetutkimuksiin. Uusia ideoita poikii esille startuppeihin. Linkin takaa löytyy mielenkiintoinen biotekinen idea siitä, miten koirasta irroitetaan nenästä hajuaistinsoluja ja niitä integroidaan osaksi sensoria. Sensoria voidaan käyttää havainnoimaan kaikkea, mitä koirat muutenkin havainnoi. Pommeja, huumeita ja myös koronaviruksen aiheuttamia hajuja ihmisessä. Suuremmalla tarkkuudella, mitä koira tekee, koska sensori ei väsy, sitä voidaan käyttää 24/7 niin kauan kun solut elävät, eikä sensorin ote herpaannu.


Koronavirus ei tule poistumaan keskuudestamme ja rokotteet tulevat olemaan vajavaisia vielä vuosien ajan. Jotain uutta tarvitaan ihmisten massatestaamiseen. Suomessa on kehitetty puhallustestejä. Tällaiset Konikun tapaiset biotekinset sensorit ovat yksi kehitysalue, mihin rahaa syydetään.

Edit. tällaisissa pienissä firmoissa liikkuu riskirahaa tällä hetkellä. Siinä vaihtoehtoa sellunkeitolle.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
Juu, hittojakos käyttää Vakken bussia? En minä siihen itseäni työntäisi vaan menisin vaikka fillarilla. Ei etäisyydet Turussa niin pitkiä ole, etteikö pystyisi.
Turussa kaikki on kävelyetäisyydellä. Saaret ja pohjoisreuna pois lukien. Ja niin on melkein kaikissa muissakin Suomen kaupunkikeskuksissa.
 
Back
Top