Koronavirus Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mites paljon teillä korona vilkku näyttää altistuksia jotka eivät ole hälyttäneet. Minulla ihan muutama kappale näiden kuukausien aikana.
Yksi osuma oli joulukuun alussa. Ei siis hälyttänyt Vilkun kautta vaan piti itse tarkistaa altistustarkistuksen kautta.

Olisi kyllä hyvä kun tuo Vilkku näyttäisi altistuskriteerit täyttävien kohtaamisten määrän päivässä. Vaikka siis kenelläkään kohdatulla henkilöllä ei olisi koronaa.

Mikä tulee olemaan sitten uusi normaali? Tjaa, ei tietoa.

Mutta asiaan: kuten muistanette olen hengityssuojadenialisti. :) Käytän toki sitä julkisissa paikoissa lähinnä siksi, etten viitsi ottaa vastaan pahexuvaiston katseita.

Suomessa hengityssuojia käytetään paljon ja tiheästi. Minkä verran arvelette olleen sillä merkitystä, kun katsotte nyt päivittäisiä tartuntalukuja????? Joita voitaisiin tulkita rehellisesti vasta, kun tietää minkä verran testejä ylipäätään otetaan?

Oma käsitykseni hengityssuojista on: ompahan joutaville jotain. Se on joku näkyvä symboli lähinnä, tartunnan estämiseen siitä ei ole. Veikkaan, että 500 tartunnasta 10-20 jää syntymättä maskien käytöllä.

Korostetun takia, olin maskien kannalla, alkuvaiheessa. Hallitus oli hidastamisen kannalla, joten jos jotain suomalainen pystyi tekemään, niin se oli vain ja ainoastaan tuo. Muistaen, että ajatuksena oli hidastaa muutaman viikon ajan.

(Huomioiden myös se, että ihan alussa, mediassa peloteltiin useiden prosenttien tappavuudella jne jne.)

Tämä on kuitenkin selvästi lähtemässä käsistä ja Euroopan monet hallitukset lisäävät vain bensaa liekkeihin. Isossa maailmassa - vaikutusvaltaiset, ammattitaitoiset viranomaiset - levittävät mm. informaatiota, että kaksi maskia päällekkäin suojaisi entistä paremmin tartunnalta. Ne ovat menettäneet järkensä. Olen nähnyt valokuvia vaikutusvaltaisista päättäjistä, kahden maskin kanssa...

Homma on selvästi lähtemässä lapasesta. Nyt ollaan murentamassa Euroopan kansalaisten perusoikeuksia niin pahasti, että sitä ei voi puolustella millään viruksella. En olisi uskonut 2015, mitä pullahalivasemmisto on nyt lähtenyt puskemaan.

Kyyneliin se päättyy. Hyvin todennäköisesti.

Mitkä ne keinot olivat?

Liikkumisrajoitukset, paikkoja kiinni, ulkomaanmatkailu seis, riskiryhmäläiset kotikaranteeniin, penskat kotiin kouluista, etkö enää muista? Keinot on tiedossa, uskallushalua tehdä samoja temppuja ei enää ole. Sillä on hintansa.

Mutta eipä hätää. Kiina on viemässä koronatestauksen uudelle levelille, on Iltalehdessä kuulemma uutinen. Eli testi otetaankin anaalista, koska sieltä saadaan luotettavampi tulos kuin nenästä kaivamalla. Ei hyvän päivää. Toivottavasti Länsi ei apinoi ihan kaikkea Kiinasta. Nyt ei muuta kuin testauspakko vaan Suomeen ja perseet pystyyn: hoonaus on tosiasia ja sitä ei enää tarvitse odotella. :ROFLMAO:

Kahtelkeehan löytyykö uutista, minä en nyt jouda, pitää olevinaan hoitaa myös kustannuspaikkaa.

Liikkumisrajoitukset, paikkoja kiinni, ulkomaanmatkailu seis, riskiryhmäläiset kotikaranteeniin, penskat kotiin kouluista, etkö enää muista? Keinot on tiedossa, uskallushalua tehdä samoja temppuja ei enää ole. Sillä on hintansa.

Mutta eipä hätää. Kiina on viemässä koronatestauksen uudelle levelille, on Iltalehdessä kuulemma uutinen. Eli testi otetaankin anaalista, koska sieltä saadaan luotettavampi tulos kuin nenästä kaivamalla. Ei hyvän päivää. Toivottavasti Länsi ei apinoi ihan kaikkea Kiinasta. Nyt ei muuta kuin testauspakko vaan Suomeen ja perseet pystyyn: hoonaus on tosiasia ja sitä ei enää tarvitse odotella. :ROFLMAO:

Kahtelkeehan löytyykö uutista, minä en nyt jouda, pitää olevinaan hoitaa myös kustannuspaikkaa.
En sitä eroa huomannut, kun olen käyttäytynyt samalla tavalla koko vuoden. Olen sen sijaan huomannut nuoremman väen käyttäytymisessä herpaantumista, esim. Jyväskylä.
Se on vaan aina ollut niin, että "tanssikieltoa" on rikottu.:)

Näyttää siltä, että keltainen vaara on taas ajankohtainen.

Hesarissa oli juttu maskeista ja haastateltavana VTT:n tutkija. Kyllähän se niin on että se maski sitä suojaa antaa, ja tutkimusten mukaan jopa kirurginmaski antaa pientä suojaa myös käyttäjälleen. Ei kai tätä voi kiistää. Eihän sairaalatkaan niitä varmaan käyttäisi, jos ne olisivat täysin hyödyttömiä.

Mutta niin yksinkertainen kuin kasvoille vedettävä lappu onkin, sitäkin pitäisi osata käyttää oikein. Ja kun vastuu sysätään suurille massoille, niin eihän niitä moni käytä oikein tai unohtaa heti muut toimenpiteet kun maskiamuletti roikkuu korvasta.

Yksi hyvä esimerkki, miksi maskit eivät ole leviämistä estäneet on se, että ensin porukat tapaa ja kulkevat kaikki maskit päällä, löytävät sitten tiensä ravintolaan, istuvat samaan pöytään ja repäisevät laput pois naamalta ja alkavat syödä, juoda ja puhua pälpättämään. Mitä hyötyä on estää tartunta ensimmäiset 30 min. tapaamisesta, ja sitten tehdä kaikki ne asiat, millä tauti varmasti tarttuu jokaiseen, jos jollakin se sattuisi olemaan??

Kalliimmaksi tämä nykymeno tulee, kuin se jos tauti painettaisiin nolliin. Vertaa vaikka Uuteen-Seelantiin, siellä ei maan sisäisiä rajoituksia juuri ole ja talous kiittää.
Keväällä nähtiin, että tukahduttaminen on täysin mahdollista. Aikaisempi ennusteeni leviämisestä meni pieleen, kun 22. päivä joulukuuta tapahtui jotain mikä hillitsi leviämistä. Pari viikkoa ja tauti nolliin, sitten vai valitaan onko rajan yli matkustavilla vaikeaa, vai koko kansalla?

HR-esimies kysyi vajaan 8 000 kilometrin päästä yllättävän kysymyksen: Haluaisitko jäädä eläkkeelle 1. huhtikuuta 2020?

– Se päätöksenteko tuntui hyvin epämieluisalta, mutta tällainen päätös tuntui järkevimmältä. Epämieluisiakin päätöksiä pitää pystyä tekemään. Minulla oli jonkinlainen käsitys siitä, miten pandemia voisi käyttäytyä. Myöhemminhän on käynyt selville, että päätös oli järkevin nykyisen tiedon valossa, Karinoja muistuttaa.

Kuten monia muitakin lentoyhtiöitä, myös Finnairia koronapandemia on kohdellut rajummin kuin mikään toinen uhka lentomatkailun historiassa.

Pelkästään 1.1.–30.6.2020 välisenä aikana Finnairin liikevaihto laski 91,3 prosenttia edellisen vuoden tilanteeseen verrattuna.

Yrityksestä on irtisanottu noin 700 henkilöä. Eläköityneet ja muut itse lähteneet mukaan lukien henkilöstö on vähentynyt noin 1 100:lla.

Olihan tuossa joku iltapaskeen otsikko 1.4.2021 alkaen alkavaksi arvaillusta ulkonaliikkumisikiellosta. Toimittelijan arvaus siis. Olen varma että Sanna Marin näyttää vielä miten kunnian himoinen hän on.

Back