Tässä nyt 2007 asti olen keskittynyt tutkimaan lentokoneen koon pienentämisen/kompaktiuden vaikutuksia sen lento-ominaisuuksiin ja polttoaineenkulutukseen ja rakennushintaan ja mahdollisiin muihin kerrannaisvaikutuksiin ( mm lihasvoima ja aurinkoenergian yhdistäminen on mahdollinen tulevaisuuden lentokonekonsepti ).
Nyt tuli tämä "minilama" ja ajattelinkin kysyä koska ollaan mahdollisesti ostamassa 4-6 miljardilla uusia hävittäjiä ja niihin vuositasolla 2-3 miljardilla polttoainetta joka on loppumassa ( globaalisti 2100 ) ja puolittumassa 2040 paikkeilla, että olisiko 500 miljoonan kehityskuluilla tehtävissä kotimainen todella kompakti suihkuhävittäjä jolla voisi olla myös vientimahdoliisuuksia moniin maihin joilla ei muuten olisi varaa ostaa stealth hävittäjää ( tässähän olisi polttoainekulut 1/30 tulevaisuuden taistelukoneista ).
Mitä ongelmia tästä voisi seurata ?
Itse askarruttaa kuinka saadaan takuulla stealth aikaiseksi ( saadaanko siitä muualta dataa riittävästi ). Stealth sinänsä on helppo ymmärtää mutta tarvinnee testaamista ja osaamista materiaaleista jne.
Lento-ominaisuudet ja aerodynamiikka myöskään ei ole ostettavissa vaan niistä pitää olla näkemystä. Tässä on paljon karikkoja...mm. F-20 oli niin kova kurvahävittäjä että testilentäjät kuoli puikkoihin. J-39 teki kärrynpyöriä kun alivakaan koneen tietokoneohjelmat ja asetukset ei natsanneet ( tms ). Ruotsissa on tuulitunneli ja TKK:lla pieni sellainen..CFD testimenetelmät ovat jopa iranilaisten käytettävissä..sinänsä hyvä asia että tällaisen voi tehdä suunnitelmana aika pitkälle vaikka mökillä Rokualla tai Turun saaristossa tm.
Entäs jos tässä oikeesti onnistutaankin ?
Esim kone pesee mennen tullen F-22 ja PAK-FAn koeolosuhteissa/simulaatiossa. Mitä siitä seuraisi..vakoilijoiden armeija varastaisi ensin piirustukset ja yrittäisi sabotoida projektia ja varaosille ja moottoreille ja tutkille tulisi vientikielto heti jos se yritettäisiin myydä vaikka rauhaa rakastavaan Irakiin, Egyptiin tai vaikka Pohjois-Koreaan..mahdollisesti kaupat onnistuisivat Viroon, Islantiin ja Puolaan sekä Israeliin.
Koneen verranto JAS J-39 Gripenin kanssa; http://maanpuolustus.net/showthread.php?tid=2322&page=33
Polttoaineen kulutus noin 1/10 Gripenistä ja hinta / kpl 10 miljoonaa euroa / kpl.
Nyt tuli tämä "minilama" ja ajattelinkin kysyä koska ollaan mahdollisesti ostamassa 4-6 miljardilla uusia hävittäjiä ja niihin vuositasolla 2-3 miljardilla polttoainetta joka on loppumassa ( globaalisti 2100 ) ja puolittumassa 2040 paikkeilla, että olisiko 500 miljoonan kehityskuluilla tehtävissä kotimainen todella kompakti suihkuhävittäjä jolla voisi olla myös vientimahdoliisuuksia moniin maihin joilla ei muuten olisi varaa ostaa stealth hävittäjää ( tässähän olisi polttoainekulut 1/30 tulevaisuuden taistelukoneista ).
Mitä ongelmia tästä voisi seurata ?
Itse askarruttaa kuinka saadaan takuulla stealth aikaiseksi ( saadaanko siitä muualta dataa riittävästi ). Stealth sinänsä on helppo ymmärtää mutta tarvinnee testaamista ja osaamista materiaaleista jne.
Lento-ominaisuudet ja aerodynamiikka myöskään ei ole ostettavissa vaan niistä pitää olla näkemystä. Tässä on paljon karikkoja...mm. F-20 oli niin kova kurvahävittäjä että testilentäjät kuoli puikkoihin. J-39 teki kärrynpyöriä kun alivakaan koneen tietokoneohjelmat ja asetukset ei natsanneet ( tms ). Ruotsissa on tuulitunneli ja TKK:lla pieni sellainen..CFD testimenetelmät ovat jopa iranilaisten käytettävissä..sinänsä hyvä asia että tällaisen voi tehdä suunnitelmana aika pitkälle vaikka mökillä Rokualla tai Turun saaristossa tm.
Entäs jos tässä oikeesti onnistutaankin ?
Esim kone pesee mennen tullen F-22 ja PAK-FAn koeolosuhteissa/simulaatiossa. Mitä siitä seuraisi..vakoilijoiden armeija varastaisi ensin piirustukset ja yrittäisi sabotoida projektia ja varaosille ja moottoreille ja tutkille tulisi vientikielto heti jos se yritettäisiin myydä vaikka rauhaa rakastavaan Irakiin, Egyptiin tai vaikka Pohjois-Koreaan..mahdollisesti kaupat onnistuisivat Viroon, Islantiin ja Puolaan sekä Israeliin.
Koneen verranto JAS J-39 Gripenin kanssa; http://maanpuolustus.net/showthread.php?tid=2322&page=33
Polttoaineen kulutus noin 1/10 Gripenistä ja hinta / kpl 10 miljoonaa euroa / kpl.