KOTU- toiminta loppuu

Olemme kansallisesti hiukan nuhjuisempia. Olen siihen tottunut, ja jotenkin siinäkin on jotain kaunista suomalaisuutta

Tässä on nyt lyhyellä aikaa sattunut monenlaista silmään. Muutama päivä sitten ihastelin kuinka M91 oli puettu todennäköisesti metsästystä harrastavan hemmon ylle. Taistelijan pukuun ahtautunut järkäle mennä leppasi ostariin takki auki punainen fleese alta paistaen, päässä oli öljy-yhtiön sponssaama sininen pipo, jalassa ei edes Reinot vaan halppismalli Saulit.

Toinen case. Erehdyttävästi M05-kuvioitu puku päällä kahdella taistelijalla. Toisella oli joku maastokenkäpari ryydittämässä askelta....kengät työnnetty kavioihin narut auki ja kengänkieli pitkällä kuin kirahvilla. Toisella mestarilla päässään paikallisen metsäkoneurakoitsijan sponssaama violetti päähine. Olemus vähintään suttuinen ja kaiketi katu-uskottavuus haettiinkin nokisella pärställä ja sontaisilla käpälillä. Siinä on kylän likat kosteina, kun tällaiset uroot marssivat kauppajonossa kassalle kännyt teerensuolille aistikkaasti tuoksahtavina, siinä feromonit jylläävät ja vain tiukka kasvatus estää tyttöjä heittäytymällä selälleen justi kaupan aulassa.

Metsästysaikoina intin pukuja näkee paljon ja en ihmettele, miksi intti ei halua vapaaseen myyntiin omia kostyymejaan.
 
Omalta kotu-yksiköltä tuli infoa että toiminta jatkuu samalla tavalla kuin ennenkin. Ilmeisesti muutokset koskee lähinnä mpk:n palkollisia. Palkkaus muuttuu enemmän kuin ennen suoritusperusteiseksi. KOTU-yksiköiden päälliköiden virat laukkautetaan ja henkilöitä sijoitetaan eri tavalla, osa jää normipalkollisiksi, osa suritusperusteiselle palkkaukselle. Tavan aktiiviressulle tällä järjestelyllä ei ole käytännössä vaikutusta.
Nykyään tulee 44 e laskua /kurssi..tai riippuu varmaan kurssista syödäänkö niissä...?

Värittelin hiukka. Jos jotain olen maailmasta oppinut, niin -vaikutus- tulee olemaan sellainen, ettei puskamestarin esittämä lasku jää tuohon jatkossa. Siksi herkullinen hernekeittoväri. :rolleyes:

Harrastus maksaa. Ja halpaahan tuo vielä on. Kukapa kuvittelisikaan, että kun harjoittelee "asioita, jotka ovat tärkeitä" se tapahtuisi ilman maksua? Suomi on sellainen puuhailumesta, kun vertaa Ruotsiin ja Norjaan. Puuhailua. Puuhailua. Puuhastelua. Sitten vielä erikseen kukkupuuhastelua.
 
En tunne aihetta kunnolla, siksi muutama kysymys ja ehdotus.
KOTU-päälliköt ovat lienee olleet evp kapiaisia?
Tarvitaanko tähän ammattimies/täyspäiväinen työntekijä?
Voitaisiinko KOTU-päällikköt korvata vapaaehtoisilla, ainakin osittain? Näin toiminta jatkuisi, ehkä pienimuotoisena, mutta kuitenkin.

Tarvitaan kantaväkeä nykymuodoin toimittaessa. Muusta ei puhettakaan, usko wanhaa.

Jos kantaväki jää pois tykkänään tai sen jo nyt nirkoinen lkm vähenee selvästi, voidaan huoletta toiminta nykymuodoin kuopata sotilaallisin kunnianosoituksin....tosin kunnialaukaukset ammutaan sitten huutaen laukaus, laukaus, laukaus. Koska patruunat maksavat niiiiin paljon. :rolleyes:

Kunhan ei vaan taas olla pistämässä pyörän liikettä alkuatomeihin? Aloitetaan vaikka reserviläisseuravetoisilla PAT, RYYD, PUT ja HEPEP - toiminnoilla noin alkuun? Eipä mitään, katsotaan.
 
Värittelin hiukka. Jos jotain olen maailmasta oppinut, niin -vaikutus- tulee olemaan sellainen, ettei puskamestarin esittämä lasku jää tuohon jatkossa. Siksi herkullinen hernekeittoväri. :rolleyes:

Harrastus maksaa. Ja halpaahan tuo vielä on. Kukapa kuvittelisikaan, että kun harjoittelee "asioita, jotka ovat tärkeitä" se tapahtuisi ilman maksua? Suomi on sellainen puuhailumesta, kun vertaa Ruotsiin ja Norjaan. Puuhailua. Puuhailua. Puuhastelua. Sitten vielä erikseen kukkupuuhastelua.

Niin..kurssien eduliseen hintaa varmasti vaikuttaa kurssinvetäjien /kouluttajien antama henkilökohtainen ja itsekustanteinen ajallinen sekä matkustus panos ateriakorvauksella...:rolleyes:

Taitaa olla "itsestäänselvyys" kun kukaan ei tätä tahdo muistaa kun on puhe kustannuksista...?
 
Tämä oli kyllä täysin yllättävä veto siinä mielessä, että ainakin meillä PV:n MPK:lta tilaamien harjoitusten koko muuttuu yhä isommiksi ja voimakkaammin PV:n puolelta tuetuksi, tietyssä mielessä "ammattimaisemmiksi", mikä lienee väärä sana, mutta ainakin koko ajan yhä enempi vakavammin otettaviksi. Samalla kurkkasin tuonne vuoden 2017 budjettiesityksen puolelle niin siellähän oli täysin eriteltynä koko se muu koulutustoiminta kautta linjan irti tästä PV:n tilaamasta kohdennetuille reserviläisille suunnatusta koulutuksesta.

Ja trendihän on siis se, että muuta koulutusta esitetään karsittavaksi karskilla kädellä (n. 30%), mutta tilaustoiminta eli PV:n tilaamat ja maksamat koulutukset porskuttavat eteenpäin.

Kokonaisefektihän on sitten, että toiminta muuttuu profiililtaan kokonaisvaltaisesti enemmän sotilaalliseksi ja PV:n tarpeita palvelevaksi, samalla tiukemmin PV:n ohjaamaksi myöskin.

Mutta Baikalin kanssa olen samoilla linjoilla, että ilman palkattua ex-kapiaista KOTU-yksikön johdossa ei homma oikein toimi. Ilmeisesti suunta olisi nyt se, että maksetaan toimintoperusteisesti ja painottuen näihin PV:n tarpeista lähteviin juttuihin ja jätetään muuta karskilla kädellä pois. Jos ei leikkaus eduskunnassa taas peruunnu.

Ilman aktiivista KOTU-yksikköä on vaikea nähdä, miten MPK:n suorittavan portaan kouluttajat saadaan pidettyä toiminnassa. Jos taas KOTU muuttuu selkeästi enemmän PV:n toimesta ohjatuksi, kun tilaajan eli rahahanojen pitelijän painoarvo entisestään kasvaa, niin se taas voi toimia vetovoimatekijänäkin.

Mitään kehitysvammaisten intti -kursseja ei PV kyllä lähde makselemaan eikä koululaisille intti tutuksi-juttuja. Homma suuntautuu nuorten reserviläisten sodanajan kykyjä nostavaan aktiiviseen toimintaan, johon PV antaa välineistöä ja tukea entistä enemmän.

Toivoisin. Jos taas KOTU-yksikkö ajetaan alas, niin sitten aletaan taas alusta. Mutta en voi uskoa sitä ainakaan vielä todeksi.

EDIT: Ainakin uhkaavat KOTU-yksikön lakkauttamista hallinnollisena tasona, mutta toiminnallisuus säilytettäisiin sitten "koulutuspaikkoja perustamalla" ja henkilöstön siirtämisellä suoritepalkkioiden piiriin. Otappa tuosta selvää.
 
Viimeksi muokattu:
Voi voi, kun pitää taas löytää rapiat 50 miltsiä lusää palkkakuluihin plm/pv lle. Vaikka kahvinkeittovirat on jo ulkoistettu. Silloin joudutaan tikistämään toisarvoisesta puuhastelusta ja saattavat hankinnatkin siirtyä. Purkaa pojat viltin kulmaa ja koittakaa olla vikisemättä, tätä herkkua tulee vielä lisää.
 
EDIT: Ainakin uhkaavat KOTU-yksikön lakkauttamista hallinnollisena tasona, mutta toiminnallisuus säilytettäisiin sitten "koulutuspaikkoja perustamalla" ja henkilöstön siirtämisellä suoritepalkkioiden piiriin. Otappa tuosta selvää.

Tai sitten upseeriston tahtotila riittää siihen, että he ryhtyvät kukin vuorollaan sompaamaan toimintoja vapaaehtoispohjalta. Ja maastovuorokausista suorastaan maksavat itsekin esim. 22 euroa per vrk. Telttamajoitus, jottei tarvitse lämmitettyjen rivitalonpätkien siivoojaakaan vaivata. Lyhyet kurssit omin eväin. Omilla autoilla ja ilman kilometrirahoja. Höveleinä miehinä tarjoavat vielä ressuille kimppakyydit.

Jessus, voisi olla tunkua mestoille.:rolleyes: Avainasemissa olevat: pankaahan aloitetta kehiin.
 
Tässä on nyt lyhyellä aikaa sattunut monenlaista silmään. Muutama päivä sitten ihastelin kuinka M91 oli puettu todennäköisesti metsästystä harrastavan hemmon ylle. Taistelijan pukuun ahtautunut järkäle mennä leppasi ostariin takki auki punainen fleese alta paistaen, päässä oli öljy-yhtiön sponssaama sininen pipo, jalassa ei edes Reinot vaan halppismalli Saulit.

Toinen case. Erehdyttävästi M05-kuvioitu puku päällä kahdella taistelijalla. Toisella oli joku maastokenkäpari ryydittämässä askelta....kengät työnnetty kavioihin narut auki ja kengänkieli pitkällä kuin kirahvilla. Toisella mestarilla päässään paikallisen metsäkoneurakoitsijan sponssaama violetti päähine. Olemus vähintään suttuinen ja kaiketi katu-uskottavuus haettiinkin nokisella pärställä ja sontaisilla käpälillä. Siinä on kylän likat kosteina, kun tällaiset uroot marssivat kauppajonossa kassalle kännyt teerensuolille aistikkaasti tuoksahtavina, siinä feromonit jylläävät ja vain tiukka kasvatus estää tyttöjä heittäytymällä selälleen justi kaupan aulassa.

Metsästysaikoina intin pukuja näkee paljon ja en ihmettele, miksi intti ei halua vapaaseen myyntiin omia kostyymejaan.

Tosiasia on se, että Suomessa tuolla Yläisessä Satakunnassa saattoi takavuosina törmätä tulenjohtokurssilla kouluttajana olevaan puolikuuroon isoon äijään, jolla oli m/91, päällä joku talvipalttoo ja päässä venäläismallinen piippalakki, jossa tähden paikalle oli kirjoitettu "tulenjohtaja", ja jalassa olivat ne reiskat. Sama pappa tuli vielä talvella ulos johtamaan tulta ne Reinot jalassa. Ehkäpä eräs CV-alkuinen oli myös moisen ilmestyksen nähnyt.

Itse olen kuullut vain. Meilläpäin on tiukka linja.
 
Koulutettavia heimolaisia tältä vuodelta (lähde: HelKOTU). Joka poika on ollut sotimassa.


hunt2.jpg


”Virolaiset pitävät koulutustamme korkeatasoisena, ja haluavat standardisoida omaansa saman tyyppiseksi” Tallinnan piiri kokee Helsingin koulutus- ja tukiyksikön koulutustavan yhdeksi parhaimmista.

http://mpk.fi/Koulutusalueet/Etelä-Suomi/Ajankohtaista/tabid/1083/ArticleID/145/Kansainvälinen-yhteistoiminta-on-tiivis-osa-Etelä-Suomen-piirin-toimintaa.aspx
 
Värittelin hiukka. Jos jotain olen maailmasta oppinut, niin -vaikutus- tulee olemaan sellainen, ettei puskamestarin esittämä lasku jää tuohon jatkossa. Siksi herkullinen hernekeittoväri. :rolleyes:

Harrastus maksaa. Ja halpaahan tuo vielä on. Kukapa kuvittelisikaan, että kun harjoittelee "asioita, jotka ovat tärkeitä" se tapahtuisi ilman maksua? Suomi on sellainen puuhailumesta, kun vertaa Ruotsiin ja Norjaan. Puuhailua. Puuhailua. Puuhastelua. Sitten vielä erikseen kukkupuuhastelua.

Eipä ne (MPK:lta tilatut) VEH:hit ole ennenkään osallistujilleen maksaneet ja kapitulantteja on ollut runsain mitoin palkattuina valvojina paikalla päivittämässä ressuille teknistyvän sodankäynnin viimeisiä muutoksia. Ja kalustoa suurin piirtein sen verran kun kurssijohtajat on pyytäneet. Tämä sektori pyörii entiseen malliin. Toivottavasti.
 
Eipä ne (MPK:lta tilatut) VEH:hit ole ennenkään osallistujilleen maksaneet ja kapitulantteja on ollut runsain mitoin palkattuina valvojina paikalla päivittämässä ressuille teknistyvän sodankäynnin viimeisiä muutoksia. Ja kalustoa suurin piirtein sen verran kun kurssijohtajat on pyytäneet. Tämä sektori pyörii entiseen malliin. Toivottavasti.

Pyörii pyörii.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti siis suomessa upseeri osaa ainoastaan kuoluttaa? Vai ymmarsinko vaarin mita taalla kirjoitetaan?
Koskaan ei paase eteenpain, jos aina katsoo vain taakse.

Myos jos me aina puolustelemme kaikkea sanomalla, etta olemme reservilaisarmeija, miksi me pidamme sita? Ei se saa olla syy siihen, ettei asioita voi muuttaa, vaan sen pitaa olla syy, miksi muuttaa.
Ei sita varusjantteria tarvitse laittaa niihin erikoisjoukkoihin, MUTTA kun annat hanelle mahdollisuuden hakea sinne palveluksen jalkeen, asia on aivan toinen.
Me tunnumme haukkuvan aina niita jotka ovat aloittaneet jotain, mutta keskivaiheella unohdamme aina sen, etta jostain vain piti aloittaa.

Toki taas ymmarran sen etta IDF vs SA-INT on vaarin verrata, molemmat ovat toki ressuintteja, mutta toinen sodassa toinen ei. Jo palvelukseen mennessa tiesin, etta haluan combat soldieriksi, enka mihinkaan huoltosedaksi.
Suomessa on muutama hassu paikka minne hakea, eli kun jalleen kerran se paahan potkittu nuori tahtoisi tulla kuorestaan, ei paikkoja ole minne hakea. Me mainostamme koko ajan kuinka hyvia upseerimme ovat, sarmia, tehokkaita ja niin taitavia. Missa on sama aliupseereista? Ovatko he syopa? Sairaus mika pitaa nopeasti poistaa?

Itse olen natsani ansainnut, niista ylpea, ja niita arvokkuudella kannan. Olen hyva ja taitava kouluttaja, mutta jos olisin suomessa tuntuu, etta olisin vain tiella koska olen vain aliupseeri.

Ehka huono suomenkieleni nyt hieman hankaloittaa mita koetan sanoa, joten viela kerran.
IDF marssii pain pers, mutta osaa sotia.
USMC osaa sotia ja marssia
ARMY osaa sotia ja marssia

Heilla on siihen erilliset sedat ja tadit, miksi siis ei meilla kunniakomppaniat tee samaa?
Selitys soittokunnat on minun silmissa ontuva ja jopa nolo selitys sille miksi kunniakomppania ei ole kunniakomppania.

Varmasti monikin reservilainen arvoon katsomatta olisi valmis maksamaan markan jos toisekin eri asepuvun paallaan pitamisesta esim. kunnia vartiossa.

Erikoisjoukot, ovat erikoisjoukkoja, heilla on aina eri vaatimukset, tavoitteet ja paamaarat. MUTTA se nuori 10 - 15v nuori tarvitsee esikuvia, ja mika vika voi olla perinteissa ja sen luomissa kuvissa.
Kenellekaan koskaan tullut mieleen, etta jopa reservilaisarmeija voi luoda hyvia ja positiivisia kuvia juuri niille jotka ovat vaarassa erkaantua.
Itse varmaan olisin nuoruuden vakivaltaisuuden takia linnassa taikka kuollut, ellen olisi aikanaan nahnyt juttua Yonatan Netanyahusta. Ponttoilyt loppuivat kuin seinaan ja tulevaisuus oli selva, mina haluan tuonne.

Jokainen tarvitsee idoleita ja ankkureita, miksi siis PV ei voi omilla toimillaan olla yksi sellainen?

Tais muuten menna jo aikalailla ohi aiheen, olen siis hiljaa.... :oops:
 
Ilmeisesti siis suomessa upseeri osaa ainoastaan kuoluttaa? Vai ymmarsinko vaarin mita taalla kirjoitetaan?
Koskaan ei paase eteenpain, jos aina katsoo vain taakse.

Myos jos me aina puolustelemme kaikkea sanomalla, etta olemme reservilaisarmeija, miksi me pidamme sita? Ei se saa olla syy siihen, ettei asioita voi muuttaa, vaan sen pitaa olla syy, miksi muuttaa.
Ei sita varusjantteria tarvitse laittaa niihin erikoisjoukkoihin, MUTTA kun annat hanelle mahdollisuuden hakea sinne palveluksen jalkeen, asia on aivan toinen.
Me tunnumme haukkuvan aina niita jotka ovat aloittaneet jotain, mutta keskivaiheella unohdamme aina sen, etta jostain vain piti aloittaa.

Toki taas ymmarran sen etta IDF vs SA-INT on vaarin verrata, molemmat ovat toki ressuintteja, mutta toinen sodassa toinen ei. Jo palvelukseen mennessa tiesin, etta haluan combat soldieriksi, enka mihinkaan huoltosedaksi.
Suomessa on muutama hassu paikka minne hakea, eli kun jalleen kerran se paahan potkittu nuori tahtoisi tulla kuorestaan, ei paikkoja ole minne hakea. Me mainostamme koko ajan kuinka hyvia upseerimme ovat, sarmia, tehokkaita ja niin taitavia. Missa on sama aliupseereista? Ovatko he syopa? Sairaus mika pitaa nopeasti poistaa?

Itse olen natsani ansainnut, niista ylpea, ja niita arvokkuudella kannan. Olen hyva ja taitava kouluttaja, mutta jos olisin suomessa tuntuu, etta olisin vain tiella koska olen vain aliupseeri.

Ehka huono suomenkieleni nyt hieman hankaloittaa mita koetan sanoa, joten viela kerran.
IDF marssii pain pers, mutta osaa sotia.
USMC osaa sotia ja marssia
ARMY osaa sotia ja marssia

Heilla on siihen erilliset sedat ja tadit, miksi siis ei meilla kunniakomppaniat tee samaa?
Selitys soittokunnat on minun silmissa ontuva ja jopa nolo selitys sille miksi kunniakomppania ei ole kunniakomppania.

Varmasti monikin reservilainen arvoon katsomatta olisi valmis maksamaan markan jos toisekin eri asepuvun paallaan pitamisesta esim. kunnia vartiossa.

Erikoisjoukot, ovat erikoisjoukkoja, heilla on aina eri vaatimukset, tavoitteet ja paamaarat. MUTTA se nuori 10 - 15v nuori tarvitsee esikuvia, ja mika vika voi olla perinteissa ja sen luomissa kuvissa.
Kenellekaan koskaan tullut mieleen, etta jopa reservilaisarmeija voi luoda hyvia ja positiivisia kuvia juuri niille jotka ovat vaarassa erkaantua.
Itse varmaan olisin nuoruuden vakivaltaisuuden takia linnassa taikka kuollut, ellen olisi aikanaan nahnyt juttua Yonatan Netanyahusta. Ponttoilyt loppuivat kuin seinaan ja tulevaisuus oli selva, mina haluan tuonne.

Jokainen tarvitsee idoleita ja ankkureita, miksi siis PV ei voi omilla toimillaan olla yksi sellainen?

Tais muuten menna jo aikalailla ohi aiheen, olen siis hiljaa.... :oops:

Kyllä meillä TRA-kouluttajina on kokeneita aliupseereita paljon.
 
Ilmeisesti siis suomessa upseeri osaa ainoastaan kuoluttaa? Vai ymmarsinko vaarin mita taalla kirjoitetaan?
Koskaan ei paase eteenpain, jos aina katsoo vain taakse.

Myos jos me aina puolustelemme kaikkea sanomalla, etta olemme reservilaisarmeija, miksi me pidamme sita? Ei se saa olla syy siihen, ettei asioita voi muuttaa, vaan sen pitaa olla syy, miksi muuttaa.
Ei sita varusjantteria tarvitse laittaa niihin erikoisjoukkoihin, MUTTA kun annat hanelle mahdollisuuden hakea sinne palveluksen jalkeen, asia on aivan toinen.
Me tunnumme haukkuvan aina niita jotka ovat aloittaneet jotain, mutta keskivaiheella unohdamme aina sen, etta jostain vain piti aloittaa.

Toki taas ymmarran sen etta IDF vs SA-INT on vaarin verrata, molemmat ovat toki ressuintteja, mutta toinen sodassa toinen ei. Jo palvelukseen mennessa tiesin, etta haluan combat soldieriksi, enka mihinkaan huoltosedaksi.
Suomessa on muutama hassu paikka minne hakea, eli kun jalleen kerran se paahan potkittu nuori tahtoisi tulla kuorestaan, ei paikkoja ole minne hakea. Me mainostamme koko ajan kuinka hyvia upseerimme ovat, sarmia, tehokkaita ja niin taitavia. Missa on sama aliupseereista? Ovatko he syopa? Sairaus mika pitaa nopeasti poistaa?

Itse olen natsani ansainnut, niista ylpea, ja niita arvokkuudella kannan. Olen hyva ja taitava kouluttaja, mutta jos olisin suomessa tuntuu, etta olisin vain tiella koska olen vain aliupseeri.

Ehka huono suomenkieleni nyt hieman hankaloittaa mita koetan sanoa, joten viela kerran.
IDF marssii pain pers, mutta osaa sotia.
USMC osaa sotia ja marssia
ARMY osaa sotia ja marssia

Heilla on siihen erilliset sedat ja tadit, miksi siis ei meilla kunniakomppaniat tee samaa?
Selitys soittokunnat on minun silmissa ontuva ja jopa nolo selitys sille miksi kunniakomppania ei ole kunniakomppania.

Varmasti monikin reservilainen arvoon katsomatta olisi valmis maksamaan markan jos toisekin eri asepuvun paallaan pitamisesta esim. kunnia vartiossa.

Erikoisjoukot, ovat erikoisjoukkoja, heilla on aina eri vaatimukset, tavoitteet ja paamaarat. MUTTA se nuori 10 - 15v nuori tarvitsee esikuvia, ja mika vika voi olla perinteissa ja sen luomissa kuvissa.
Kenellekaan koskaan tullut mieleen, etta jopa reservilaisarmeija voi luoda hyvia ja positiivisia kuvia juuri niille jotka ovat vaarassa erkaantua.
Itse varmaan olisin nuoruuden vakivaltaisuuden takia linnassa taikka kuollut, ellen olisi aikanaan nahnyt juttua Yonatan Netanyahusta. Ponttoilyt loppuivat kuin seinaan ja tulevaisuus oli selva, mina haluan tuonne.

Jokainen tarvitsee idoleita ja ankkureita, miksi siis PV ei voi omilla toimillaan olla yksi sellainen?

Tais muuten menna jo aikalailla ohi aiheen, olen siis hiljaa.... :oops:

Ihan asiaa puhut, mutta taisit vähän ymmärtää väärin. Nyt on puhuttu siitä, että noita kokonaisia organisaatioita (paikalliset, alueelliset) olis järkevää saada johtamaan upseeri. Eli siis hallinnollisiin hommiin ja organisointiin.

Sinänsä huvittaa katella tota uutisointia. MPK on esim. noissa TRA-kuvioissa kylläkin ihan täysin pelkkä alusta, joka mahdollistaa kokeneiden, näkemystä, motivaatiota ja draivia omistavien yksilöiden ja porukoiden toiminnan. Sinänsä heidän pätevyytensä ei ole suoraan MPK:n ansiota.
Tällä en tosin tarkoita dissata MPK:ta missään nimessä, vaan se on juurikin oivallinen mahdollistaja suhteellisen jäyheän ja Aktiivireservin kanssa vähän hukassa olevan PV:n rinnalle, kunhan siellä on puikoissa jengiä, jotka ymmärtää operoimisen päälle ja röyhkeästi suosii sitä kaikenmaailman puuhastelun sijaan.
 
Sinänsä huvittaa katella tota uutisointia. MPK on esim. noissa TRA-kuvioissa kylläkin ihan täysin pelkkä alusta, joka mahdollistaa kokeneiden, näkemystä, motivaatiota ja draivia omistavien yksilöiden ja porukoiden toiminnan. Sinänsä heidän pätevyytensä ei ole suoraan MPK:n ansiota.
Tällä en tosin tarkoita dissata MPK:ta missään nimessä, vaan se on juurikin oivallinen mahdollistaja suhteellisen jäyheän ja Aktiivireservin kanssa vähän hukassa olevan PV:n rinnalle, kunhan siellä on puikoissa jengiä, jotka ymmärtää operoimisen päälle ja röyhkeästi suosii sitä kaikenmaailman puuhastelun sijaan.

Itse asiassa "pelin" voi keksiä kuka tahansa, mutta se joukko, joka opettelee pelin, harjoittelee eniten ja jossa on sopivat solut, tekee sellaisen pelikirjan, joka toimii. Jos asiat ja välineet pelissä muuttuvat eikä tieto liiku, peli jämähtää.

Uutispropaganda on markkinointia. Mitä enemmän kiinnostusta, sen paremmin voi kuurnia hyvää väkeä.

Operatiivista merkitystä vapaaehtoistoiminnalla ei juuri ole tai sitä on vähän, koulutuksellista paljonkin. Tämä on helppo havainnollistaa, eikä tarvitse miettiä mitään seksikkäitä hathat-toimintoja: mistä kokonainen kenttäarmeija repäisisi sellaisen määrän edes jossain määrin tottuneita vääpeleitä, minkä sen komppaniat vaativat? Sellaisia, jotka tuntevat tehtävän, käytänteet, kaluston, muonituksen, lääkinnän, kaatuneet ja paperisodan? Hyvän harjoitusvääpelin kasvattaminen vie jo aikaa. Entäs sotavääpelit?

Tämä on vain yksi aspekti.
 
En ilmaissut itseäni tarpeeksi selkeästi. Tarkoitukseni oli ainoastaan hihitellä sellaisella "katsokaa kun minä tiedän asian taustat"-tavalla. Tottakai kaikki tämmöinen pitää hyödyntää markkinoinnissa, se on päivän selvää!

Vääpeli-esimerkkisi halkoo aika tarkkaan niitä näkymättömiä hyötyjä, mitä jopa "puuhastelusta" SA-vahvuus saa, vaikka niitä onkin lähes mahdotonta laittaa paperille perusteeksi asiaa itse tuntemattomalle. Onhan se nyt ihan eri asia toimia semmosen joukon kanssa, joka tietää talon tavat ja jolla on vähän näkemystä, mikä antaa itsevarmuutta olla oma-alotteinen. Tämä helpottaa ihan älyttömästi toimintaa siinä kriittisessä alkuvaiheessa, kun kaikella olis vähän kiire.
 
Back
Top