Kranaattinyrkki?

Benelli

Respected Leader
Olen tässä miettinyt niin ei olisi erityisen vaikeaa tehdä vastamassa periaatteella toimiva kertakäyttöinen laukaisulaite jolla voi ampua tietyn kierteen omaavia kranaatteja kuten 81mm krh:n kranuja.
Ilman onteloa nämä voisivat olla myös hyrrävakavoituja.
Paino joku 5 kiloa kranaatin kanssa.
Erillinen monivaiheinen ruutipanos ja nallit jolloin tyhjien laukaisulaitteiden varastointi ja kuljetus ei aiheuta kummoisia ongelmia.
 
Olen tässä miettinyt niin ei olisi erityisen vaikeaa tehdä vastamassa periaatteella toimiva kertakäyttöinen laukaisulaite jolla voi ampua tietyn kierteen omaavia kranaatteja kuten 81mm krh:n kranuja.

Suomen ainoa ballistiikan tohtori (Helsingin Yliopisto 1942) Ilmari Liikkanen olisi tästä varmaan päinvastaista mieltä, jos vielä eläisi. Käytti vastamassasinkojen kehittelemiseen kirjaimellisesti puolet elämästään joka kesti noin 70 vuotta. Resurssejakin oli, sillä sai varat muiden yritystensä kautta, joihin kuului mm vieläkin toimiva ja monien pioneerien tuntema Raikka Oy.
 
Mutta mikä sitten on tämä kertasinko jolla voi ampua huoneiden sisältäkin koska ammuksessa vesipaino? Nyt en sen tarkemmin muista mistä laitteesta kyse mutta olen siitä lukenut.
 
Olen tässä miettinyt niin ei olisi erityisen vaikeaa tehdä vastamassa periaatteella toimiva kertakäyttöinen laukaisulaite jolla voi ampua tietyn kierteen omaavia kranaatteja kuten 81mm krh:n kranuja.
Ilman onteloa nämä voisivat olla myös hyrrävakavoituja.
Paino joku 5 kiloa kranaatin kanssa.
Erillinen monivaiheinen ruutipanos ja nallit jolloin tyhjien laukaisulaitteiden varastointi ja kuljetus ei aiheuta kummoisia ongelmia.

Helppoudesta en mene sanomaan, mutta minä tuossa taannoin mietin, että mitenkähän paljon läpäisyä saisi, jos tekisi jonkinlaisen panssarinyrkin nykytekniikalla? Päällisinpuolin ase olisi aika identtinen kuin vanha, mutta rakettimoottori ja ontelopanos olisi uusittu. Ja tarkoitus olisi saada mahdollisimman paljon läpäisyä irti panoksesta jonka kantama on hyvin lyhyt.

Ja tuosta voisi olla olemassa myös HESH malli rakennusten seinien yms. rikkomiseen.
 
Helppoudesta en mene sanomaan, mutta minä tuossa taannoin mietin, että mitenkähän paljon läpäisyä saisi, jos tekisi jonkinlaisen panssarinyrkin nykytekniikalla? Päällisinpuolin ase olisi aika identtinen kuin vanha, mutta rakettimoottori ja ontelopanos olisi uusittu. Ja tarkoitus olisi saada mahdollisimman paljon läpäisyä irti panoksesta jonka kantama on hyvin lyhyt.

Ja tuosta voisi olla olemassa myös HESH malli rakennusten seinien yms. rikkomiseen.

RPG:t ja kaikki muut singot. Saisihan siitä tehtyä vaikka millaisia. Mutta ennemmin on haettu muita ominaisuuksia. Esimerkiksi sitä pidempää kantamaa. Kun läpäisy kerran on kohtuu riittävä. Esim Rpg-29 on aika hyvä esimerkki.
 
Suomen ainoa ballistiikan tohtori (Helsingin Yliopisto 1942) Ilmari Liikkanen olisi tästä varmaan päinvastaista mieltä, jos vielä eläisi. Käytti vastamassasinkojen kehittelemiseen kirjaimellisesti puolet elämästään joka kesti noin 70 vuotta. Resurssejakin oli, sillä sai varat muiden yritystensä kautta, joihin kuului mm vieläkin toimiva ja monien pioneerien tuntema Raikka Oy.
Niin no hänellä ei ollut vastaavaa ennakko aineistoa.
 
Niin no hänellä ei ollut vastaavaa ennakko aineistoa.

Kirjoista tai arkistoista ei vahvistusta löydy, mutta kyllä mä väittäisin, että oli. Liikkanen toimi nimittäin Talvisodassa Päämajan tykistöaosaston ballistisen toimiston päällikkönä ja Raatteen tien sotasaaliista löydettiin 2 kpl vastamassaperiaatteella toimivaa 75 mm rekyylitöntä tykkiä. Toinen meni Saksaan toisen yksilön jäädessä Suomeen tutkittavaksi. Ase on nykyisinkin tallessa Sotamuseon kokoelmissa. Oletan siis. että tästä venäläisestä versiosta lähtivät liikkeelle hänen kokeilunsa. Periaatehan oli keksittty jo v 1910 nimellä Davis-gun.

Panzerfaus 3 on vähän eri asia: siinä vastamassa tasapainottaa ainoastaan lähtöpanoksen rekyyliä, koska ase on rakettisinko. Ne jotka kuvittelevat singon olevan helppo suunnittelukohde voivat tutustua kotimaisen 55 S 55:n historiaan, jonka kaikki vanhemmat forumilaiset muistaa. Ase oli käytössä melkein 40 vuotta, mutta sinä aikana ei onnistuttu kehittämään toimivaa panosjärjestelmää eikä kestävää seulaa. Se oli ainoastaaan "useampi kertasinko."
 
Olen tässä miettinyt niin ei olisi erityisen vaikeaa tehdä vastamassa periaatteella toimiva kertakäyttöinen laukaisulaite jolla voi ampua tietyn kierteen omaavia kranaatteja kuten 81mm krh:n kranuja.
Ilman onteloa nämä voisivat olla myös hyrrävakavoituja.
Paino joku 5 kiloa kranaatin kanssa.
Erillinen monivaiheinen ruutipanos ja nallit jolloin tyhjien laukaisulaitteiden varastointi ja kuljetus ei aiheuta kummoisia ongelmia.
Vanhoissa Jalkaväen vuosikirjoissa oli useaan keraan juurikin mainitun Raikka Oy:n mainos vastamassa-aseesta, joka oli muistaakseni haluamasi tyyppinen. Etsi 50-60-luvun kirjat, ovat nettiin skannattuja.
 
Armbrust oli vastamassaa käyttävä sinko jossa räjahdyspanos oli kahden männän välissä. Toinen mäntä työnsi ammuksen putkesta ja toinen muovisilppua perästä. Ilmeisen hiljainen ase kun palokaasut jäivät putkeen. MATADOR on aseen jatkokehitelmä.
 
Back
Top