Kriisinhallinta

Status
Suljettu uusilta vastauksilta.

jokiranta

Alokas
BAN
112-hätänumeron käyttö

Yleinen keskustelu erikoistui jälleen ja jäsentämisessä joillakin lukijoilla, jotka eivät ole koko aiheeseen aikaisemmin perehtyneet, saattaa tulla haasteita.

Ehdotan, että keskustelua aiheesta "Hätänumero auttaa aina"-jatketaan tässä.

Keskeistä on se, miten hyvin sisäasiainministeriön pelastusosasto pitää lupauksensa palvelun laadusta, laajuudesta ja vasteajoista.
 
Yksinkertaisinta olisi ottaa käyttöön kaksi eri numeroa. Vaikkapa 112 ja 221, jotta varmasti jengi muistaa.

112 numeroon soittamisen kriteeri olisi yksinkertainen: Välitön tai kohta uhkaava hengen hätä tai merkittävä aineellinen tuho tai vaara tai näiden selkeä mahdollisuus. Mitään muita soittoja ei sinne saisi soittaa. Ei saisi. Ei. Jos soitat, niin kotiin lähtee vaikka 200 euron lasku joka kerta. Mikäli silti soittelet, niin numerosi laitetaan kylmästi bänniin, eikä sillä voi soittaa tuonne lainkaan esimerkiksi vuoteen tms. Simppeliä ja suoraviivaista, eikä mitään valitusselityskiemurteluja hyväksytä. Näin pidetään tuo linja hätätapauksille ja voidaan rankata niitä turhia ja tyhjiä ja hulluja soittamasta sinne.

221 numeroon sitten voisi soittaa muissa ongelmatilanteissa. Voisi vaikkapa ilmoittaa löydetystä autosta tienposkessa, tiedustella terveysasiasta pikaista neuvontaa ("kannattaako näillä oireilla lähteä lääkäriin ja jos niin minne"), raportoida tapahtuneesta rikoksesta ("Multa varastettiin lompakko"), kysyä neuvoa/puhelun yhdistämistä mielenterveysongelmissa ja keskusteluavun suhteen, ilmoittaa railakkaasti juhlivista naapureista, jne.jne.jne. Olennaista tässä numerossa olisi, että sieltä yhdistettäisiin puhelu edelleen juuri oikeaan numeroon ja taholle tai annettaisiin sinne numero, mikäli ko. taho ei ole juuri nyt tavoitettavissa tai käytössä.
 
jokiranta kirjoitti:
112-hätänumeron käyttö

Yleinen keskustelu erikoistui jälleen ja jäsentämisessä joillakin lukijoilla, jotka eivät ole koko aiheeseen aikaisemmin perehtyneet, saattaa tulla haasteita.

Ehdotan, että keskustelua aiheesta "Hätänumero auttaa aina"-jatketaan tässä.

Keskeistä on se, miten hyvin sisäasiainministeriön pelastusosasto pitää lupauksensa palvelun laadusta, laajuudesta ja vasteajoista.

Noniin, korjataanpa pari seikkaa aluksi: Sisäasiainministeriön Pelastusosasto (joukko pellejä jotka noudattavat 1. valtion tuottavuusohjelmaa 2. kuntien hallintoa) OHJEISTAA JA VALVOO pelastustoimen palveluita ja saatavuutta. Valvovana elimenä toimii Aluehallintovirastojen Pelastusosastot. S-Ministeriö EI päätä palveluista tai riskien mukaisista toimintavalmiuksista vaan sen tekevät alueelliset Pelastuslaitokset kukin alueellaan kuntia kuultuaan (palvelutasopäätös).

Pelastusosaston pellet voivat luvata ihan mitä huvittaa sanoa, kuten Pelastustarkastaja Taito Vainio sanoi eräässä tilaisuudessa että ei palavaan taloon tarvitse kenenkään mennä kun ei ministeriön ohjeet sitä velvoita!!!??? Heillä ei ole mitään vastuuta toiminnan tason suhteen oikeasti.

Toinen asia on toimintavalmiusohjeen uudistaminen (heikentäminen) joka on suunnitteilla. Se varmistaa ettei nykyisistäkään toimintavalmiusajoista tarvitse pitää edes ohjeen mukaisesti kiinni kun minimiaikoja kohteen saavuttamiseksi vain pidennetään. Toisaalta tiedän varsin hyvin omasta kokemuksesta että paikoin nykyisiäkään minimiaikoja ei saavuteta eikä ole saavutettu vuosiiin joten toisaalta what the fuck!

Tästä voimme todeta ettei ministeriön ohjeilla ole muuta tarkoitusta kuin olla olemassa sen takia että voidaan sanoa ministeriön ohjeistavan pelastuslaitoksia. Ne ovat kuitenkin vain ohjeita eikä niillä tee mitään jos ministeriön alaiset Aluehallintovirastot eivät tee mitään ongelmille.

Virastojen ja kaupunkien herrat istuvat toistensa teekutsuilla ja ovat keskenäänsä lapsiensa kummeja, onhan tämä jo nähty!

112-touho hipoo jo kaiken arvostelun alarajaa. Viimein toimintakykyisiksi saatujen alueellisten hätäkeskusten toimintaa vaikeutetaan uudelleen tekemällä "jättihäkejä", jotka tulevat olemaan entisestään alimiehitetympiä ja kiireisempiä. Valtaosa kokeneista ammattilaisista jää kotipaikoilleen ja eroavat koska eivät suostu valtion (Häkelaitoksen) sanelupolitiikkaan.

Uusia, vihreitä päivystäjiä kiidätetään "etulinjaan" jossa heidät poltetaan työtaakan alla muutamassa vuodessa vanhoiksi ja väsyneiksi raakeiksi. Sitten media ja oikeuslaitos kyttäävät silmä kovana jokaista mahdollista virhettä jonka ylityöllistetty ja ylirasitettu päivystäjä tekee ennenpitkää. Sitten syyte ja tuomio naps vaan ja taas oikeus on voittanut! Vaan kuka pistää ministerit ja resursseista vastaavat johtajat valvonnan ja oikeuden alle!!??

Jos uudistus ajetaan läpi yhtä hätäisesti kuin edellinen, se tietää vaaratilanteita ja avunsaannin viivästymistä satavarmasti alkuvaiheessa koska temppuilevien ATK-järjestelmien ongelmien määrä on aina vakio. Ainiin mutta eihän viimeksikään ollut mitään ongelmia joista julkisuuteen pitäisi kertoa, ei tietenkään (tämähän on vain virheellistä tietoa)!

Antaa vaan kansalaisten pitää kiinni turvallisuuden tunteestaan.....
 
Sulla tuntuu olevan lähempääkin tekemistä asian kanssa kun tuota affektia riittää...
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top