Kuinka edistää nuorison aloitteellisuutta?

jan86

Alikersantti
BAN
Moro !

Mitkä ovat sellaisia harrastuksia, joissa tarvitaan aloitteellisuutta ? Ne ehkä myös kehittävät aloitteellisuutta ?

Joukkuepelit urheilun saralla ovat varmasti yksi. Mutta erotuomarin ura tai jääkiekkomaalivahti lähinnä vaan reagoivat. Muulta osin kyllä. Jalkapallossa ja jääpallossa maalivahtikin voi tehdä yllättäviä avauksia, erona jääkiekkoon.

Yleisurheilun juoksut, hypyt ja heittämiset eivät ole aloitteellisia, ainakaan kisaa ajatellen. Samoin uinti ja ammunta. Treenikaudella voi tietty keksiä kaikenlaista uutta treenimetodia.

Kamppailulajeissa yllättävyys ja harhaanjohtaminen ovat A ja O. Huomasin kerran tanssikurssilla, että tästä kokemuksesta oli pelkkää haittaa siellä. En mitenkään osannnut antaa vihjettä seuraavasta liikkeestäni, vaan päinvastoin salasin sen parhaani mukaan. Se kesti kuukausia kunnes opin siitä eroon.

Musiikki on usein aloitteellista, reagoidaan yleisöön ja jazz jammailu ehkä paras esimerkki. Karaoke ilman omaa sovitusta ehkä huonoin esimerkki.

Mitä tulee mieleen ?
 
Telkku, tietokone, pleikka ja älyluuri pois. Siitä se alkaa.

Nuo passiivistajat kun sais pois niin nuori kyllästyy aika pian ja alkaa itse keksimään tekemistä. Silloin ei tartte isin pakottaa mihinkään harrastukseen.

Itseluottamuksen vahvistuminen ja erilaisten tilanteiden ja tekemisten hallinta varmaan auttaa aloitteellisuuden kasvuun.

Isän pitäis varmaankin myös antaa "löysää" lapsille, että niillä olis mahdollisuus keksiä itse omat tekemisensä. Jos raahaa puoliväkisin harrastuksesta toiseen niin sekin saattaa padota aloitteellisuutta. Kaikkea ei tarvii aina antaa valmiina.

Mutta niistä harrastuksista tulee itselle mieleen partio, lintupongaus, kalastus ja metsästys. Itsellä oli nuorena poltetta noihin ja kun vanhempia ei kiinnostanut nuo yhtään niin ihan itse "joutui" hommaamaan varusteet ja suunnittelemaan reissut varusteita ja eväitä myöten. Vanhemmat kyllä kannustivat ja antoivat rahaa, mutta eivät osanneet neuvoa yhtään.

Itse olen kasvattajana osin epäonnistunut lasten aloitteellisuuden vahvistajana. Olen antanut kaiken, myös harrastukset liian valmiina. Joku nuori ei kyllä tule aloitteelliseksi koskaan ja sekin pitää hyväksyä.
 
Viimeksi muokattu:
Omasta lapsuudesta muista juurikin nuo asiat,että luotetaan vaikka mennään päin sitä karjalan mäntyä että kolina käy.
Nuhteet ja koivuniemen herrat läpi käyneenä osaa jo naureskella saamastaa kurmuutuksesta.

Tietynlainen kuri ja rakkaus,,,läsnäolo kera yhteisten puuhastelujen luo jo vahvat edellytykset nuorison itsetunnolle&aloitteisuudelle.

Joo,en ole mikään kasvatustieteiden professuuri/vastaava.

Normi kotielämä,mikä on jo monelta aikuiseltakin hakusessa on juurikin sitä mistä tuo kaikki rakentaminen alkaa.

Edellä mainittujen viestien lisäksi ei mulla muuta:salut:
 
Partio on mitä mainioin harrastus, etenkin maakunnissa missä nuorilla mahdollisuus retkeillä kohtalaisen fiksusti muuallakin kuin ruuhkautuneessa Nuuksiossa yms muissa kaupunkilaistuneissa retkikohteissa. Varsinkin teini-ikäisille tuo on mitä mainiointa puuhaa olla keskenään metsässä, oppivat olemaan toisten kanssa, tekemään asioita yhdessä ja pitämään itsestään huolta luonnossa. Jos ne nyt sattuu siellä vähän kaljoittelemaan, on tuo 100% turvallisempaa kuin jossain kaupungissa kotibileissä/kaupungilla. Nämä perustuvat ihan omaan empiiriseen tutkimukseen kyseisen harrastuksen parissa ikävuosilta 7-20 vuotta. Voisin kuvitella että joku muukin vastaava "kerhotoiminta" olisi ihan paikallaan tuossa. Olen huomannut että partiotaustaiset varusmiehet olivat aikanaan intissä pääsääntöisesti huomattavan paremmilla valmiuksilla ryhmätoimintaan ja metsässäelämiseen kuin ei-partiolaiset. Tai sitten tuollainen nössöharrastus vaan vetää puoleensa auktoriteetteja kaipaavia lampaita. :)
 
Omasta mielestä pesäpallot ja sählyt voisi heittää vittuun koulusta ja viedä lapsia luontoon (ilman kännyköitä). Antaisi makua vaihtoehdosta betoniviidakossa asumiseen ja voisi opettaa kaikkea hyödyllistä. Tuon lisäksi itsepuolustusta liikuntatunneilla, jotta oppisi jotain hyödyllistä. Varsinkin tytöille olisi hyvä asia tässä uudessa Suomessamme. Jos vielä saisi hiihto-/juoksuammunnan mukaan, niin voi veljet kun olisi makeaa, mutta tietyt tahot saisi tuosta näppylöitä.
 
Aika monet pojan kavereista harrastaa airsoftia, vaikka kukaan ei ole siihen edes kannustanut. Aivan luontaisesti. Miekkailut ja kepillä ampumiset on todella syvällä niiden perimässä, ketkä ylipäätään ovat vielä tuhansien vuosien jälkeen elossa. Olemme kaikki kymmenien tai jopa satojen aitojen sankarien jälkeläisiä. Jokainen meistä, siksi ketään ei ole syytä myöskään dissata. Erityisesti tämä pätee suomalaisiin.
 
Back
Top