Kumisaappaat

Museo

Kenraali
Aloitetaampa tälle oma ketju. Sanokaa mitä sanotte mutta elämä Suomessa olisi huomattavasti vaikeampaa ilman kumisaappaita. Tiedustelisinkin onko kenelläkään kokemusta ultrakevyistä kumisaappaista? Kestävätkö ne peruskäytössä ja ovatko hintansa arvoiset? Kun en ole mikään lihaskimppu niin en vain jaksaisi aina raijata painavia kumppareita mukana.

suksisissi kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Suomalainen kumiteräsaapas ei ole huono, jos niihin pantaisiin kunnollinen kumiterä eikä mikään malesialainen letkunpätkä. Olen kahdet kävellyt kappaleiksi ja ostaisin taas, jos saisi entisenlaisella lestillä. Van kun on sitä letkulestiä tarjolla.
Mulla oli vanhoihin sa-saappaiden nahkavarsiin tehdyt kumiteräsaappaat, joissa oli Malesiassa tehdyt, Viking-merkkiset terät. Terät kestivät pykimättä uskomattomat 17 vuotta, (1993-2010)vaikka niitä säilytettiin ja käytettiin lähes 15 vuotta talvet kylmillään olevalla mökillä.
Kenen kumiteräsaappaissa on nykyään heppoiset letkuterät - tekeekö niitä muuten muut kuin Töysän kenkätehdas? Olisi tarvetta uusille kumiteräsaappaille.
 
Museo kirjoitti:
Aloitetaampa tälle oma ketju. Sanokaa mitä sanotte mutta elämä Suomessa olisi huomattavasti vaikeampaa ilman kumisaappaita. Tiedustelisinkin onko kenelläkään kokemusta ultrakevyistä kumisaappaista? Kestävätkö ne peruskäytössä ja ovatko hintansa arvoiset? Kun en ole mikään lihaskimppu niin en vain jaksaisi aina raijata painavia kumppareita mukana.

suksisissi kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Suomalainen kumiteräsaapas ei ole huono, jos niihin pantaisiin kunnollinen kumiterä eikä mikään malesialainen letkunpätkä. Olen kahdet kävellyt kappaleiksi ja ostaisin taas, jos saisi entisenlaisella lestillä. Van kun on sitä letkulestiä tarjolla.
Mulla oli vanhoihin sa-saappaiden nahkavarsiin tehdyt kumiteräsaappaat, joissa oli Malesiassa tehdyt, Viking-merkkiset terät. Terät kestivät pykimättä uskomattomat 17 vuotta, (1993-2010)vaikka niitä säilytettiin ja käytettiin lähes 15 vuotta talvet kylmillään olevalla mökillä.
Kenen kumiteräsaappaissa on nykyään heppoiset letkuterät - tekeekö niitä muuten muut kuin Töysän kenkätehdas? Olisi tarvetta uusille kumiteräsaappaille.

Viime kesänä oli palveluksessa noin kolme viikkoa se sievin kevyt-pu-kumppari. Letku mi letku, ja vihoviimeinen tikki oli se, että polkuni yli rohottavan kuivan näreen oksa tulla ornahti läpi materiaalista.

Kaikesta huolimatta Nokian kontio on lestiltään tilava ja kohtuu luja, ja kevyt. Second valoitti aiemmin erästä pointtia: sillä säilyy tuntuma alustaan...se ei ole huono ominaisuus monestikaan. Letku mi letku, mutta käyttökelpoinen ja suht halpa.

Torstaina oli 150 euron seitsemän kertaa seitsemän rasvatut nahkakalossit goremausteilla jaloissa...maasto oli märkää ja kolmen aikaan sukat olivat rutistusta vaille. Olen just samaa mieltä kumppareiden oivallisista puolista. Toinen kotimaassa väheksytty vaate-esine on toppapuku malli kevytvanu. Sen kun hankkii tarpeeksi väljänä niin siinä tarkenee ja se tuulettuu, pitää vähän räntää ja kosteutta maastakin käsin, tuulta hyvin ja ovat halpoja. Juu juu tulenarkoja ovat ja kahisevat....en ole huomannut kertaakaan vielä joutuneeni napalm- tahi fosforihyökkäilyn kohteeksi enkä nuotioonkaan ole persettäni tunkenut. Kahisee, joo, joskus voi riistatilanne siitä kärsiä, mutta kokemukseni mukaan melko harvoin sitäkään. Vartalonmyötäinen gorevaatetus passissa pistää ukon tanssimaan salaripaskaa ja kas perhana kun ei saalis sitä kuule sitten.
 
baikal kirjoitti:
Viime kesänä oli palveluksessa noin kolme viikkoa se sievin kevyt-pu-kumppari. Letku mi letku, ja vihoviimeinen tikki oli se, että polkuni yli rohottavan kuivan näreen oksa tulla ornahti läpi materiaalista.

Vähän epäilinkin etteivät nuo erikoiskevyet saappaat edes mitään normaalia käyttöä kestä. Suosittelen kuitenkin ottamaan sellaiset vaikka vaellusretkelle mukaan jos nyt sattuu käymään niin ikävästi että ne rasvatut gorekalossit vähän kostuvat jossain suonsilmäkkeessä.

Miten muuten sellainenkin pikkuasia kuin kumisaappaiden huolto, miten esimerkiksi sotalaitos opettaa nykyään huoltamaan kumisaappaita?
 
Vettä ja harjaa kumi rakastaa. Jos haluat saada kumiset kaviohylsysi kiiltämään kuin sian kärsä niin vetele niihin silikonia. Ihan se autonovitiivistesilikoni on rapsakkaa. En tiedä miten pv ohjeistaa kumppareita huoltamaan, luulisin, että niitä huuhtaistaan tarpeen mukaan, että pahimmat kikkarat on pois silmistä.
 
Itse kuulin että esim suolla talsittua saappaat olisi hyvä putsata, koska se emäksinen suomaa -vesi alkaa syömään kumia. Tämä ei ole intistä lähtöisin.

Ei kannata kuumassa kuivata kumisaappaitakaan. Aukeaa saumat ja minusta se kumi haurastuu muutenkin. Omista saappaista ei ole saumat aukeilleet mutta muuten pinta on muuttunut sellaiseksi laikukkaaksi ja hauraaksi, kunnes niihin alkaa tulla reikiä. Oma tyyli aiemmin oli kuivata Kumisaappaat nopeasti saunassa, jos seuraavalle navetalle piti lähteä seuraavana aamuna klo 6.00 ja kello oli jotakin 21.00. Nopea pesu ja harjaus että kaikki sköndä lähtee irti, sitten saunaan suupuolet alaspäin (valuu pesuvedet pois sen sijaan että valuisivat pohjaan).

Saappaat keskimäärin kesti ehkä sen puoli toista vuotta. Nykyisiä en ole saunassa käyttänyt kuin ehkä ihan lattiatasossa ja nuo on vissiin jo kolmatta vuotta käytössä. Toki mistään kovin kattavasta otoksesta emme voi puhua koska jokainen saapas oli eri valmistajan tekemä ja kumiseoksetkin tuntuvat vaihtelevan.
 
Ei varsinaisesti liity saappaisiin, mutta samaisesta materiaalista puhutaan kuitenkin. Omat vuonna 1983 hankitut ja ilmeisen hyvälaatuisesta kumista valmistetut sukellusräpyläni eivät osoita vielä minkäänlaisia haurastumisen merkkejä, vaikkei niitä ole missään vaiheessa erityisesti huollettu. Vaihtelevan suolaisessa vedessä liottaminen ja auringossa kuivattaminen ovat vaihdelleet koko käyttöajan. Talvisäilytyskin on ollut pääosin kylmässä ulkovarastossa.

Hyvä kumimateriaali näyttäisi olevan "ikuista", koska ei ole moksiskaan kaikkien ohjesääntöjen vastaisesta kohtelusta.
 
Kumin pahin vihollinen on ultraviolettisäteily eli auringossa säilyttämistä kannattaisi välttää. Eräs kumin erikoisominaisuus on että se pitää käytöstä kunhan sitä ei ylirasiteta/ylivenytetä. Monelle varmasti on tuttu ominaisuus kuinka jalkapallojen sisäkumit haurastuvat talven aikana varastossa, jos niitä ei välillä hiukan pompotella ja/tai pumpata.
Intin ohjeista en tiedä ja yleisiä hoito-ohjeita on muutenkin hieman vaikea antaa kun "kumi"saappaiden materiaalit poikkeavat toisistaan melkoisesti. Kuitenkin voisi tuohon secondin saunassa kuivaamiseen todeta, että käytännössä alkukuivaus toimii juuri noin että varret alaspäin vesi valuu pois, mutta pian, varsinkin lämpimässä saunassa, alkaa lämmin vesihöyry nousta ylöspäin saappaan kärkeen ja lämpiää siellä entisestään kun ei löydä ulospääsytietä ja ainakin liimatuissa saappaissa saattaa aukaista saumat ja vulkanoiduissakin muodostaa painetta hiusmurtumiin tai saumojen heikkoihin kohtiin.
 
noska kirjoitti:
Kuitenkin voisi tuohon secondin saunassa kuivaamiseen todeta, että käytännössä alkukuivaus toimii juuri noin että varret alaspäin vesi valuu pois, mutta pian, varsinkin lämpimässä saunassa, alkaa lämmin vesihöyry nousta ylöspäin saappaan kärkeen ja lämpiää siellä entisestään kun ei löydä ulospääsytietä ja ainakin liimatuissa saappaissa saattaa aukaista saumat ja vulkanoiduissakin muodostaa painetta hiusmurtumiin tai saumojen heikkoihin kohtiin.

Jeps. Näinhän sen pitäisi mennä ja alkuunsa muistin tämän kultaisen säännön. Vaan turhan usein vain esim talvisaikaan noin tehdessä aamulla suloisessa pakkassäässä kastui sukat, kun se "irtonainen" vesi ei ollut valunutkaan pois. Ei naurata silloin. :lanssi: (onneksi on pääsiassa sisätöitä plus-asteissa)
 
Second kirjoitti:
Jeps. Näinhän sen pitäisi mennä ja alkuunsa muistin tämän kultaisen säännön. Vaan turhan usein vain esim talvisaikaan noin tehdessä aamulla suloisessa pakkassäässä kastui sukat, kun se "irtonainen" vesi ei ollut valunutkaan pois. Ei naurata silloin. :lanssi: (onneksi on pääsiassa sisätöitä plus-asteissa)
Salaisuus onkin siinä että ne laitetaan ensin varret alaspäin ja sitten käydään kääntämässä. Jaa että missä vaiheessa ne käännetään. Se on sitä kuuluisaa ammattitaitoa että sen osaa tehdä oikea aikaisesti.

Jäi muuten mainitsematta tuossa aiemmin, että musta väri on usein hyvä suoja uv-säteilyä vastaan. Syy sille, että auton renkaat ovat mustat on siinä että ne värjätään mustiksi uv-säteiden vaikutukselta suojaamiseksi. Kumihan ei ole luonnostaan mustaa. Alkujaan väriaineina käytettiin nokea ja hiiltä. Hiiltä ei kovin hyvin ole saatu korvattua vieläkään ja siksi värikkäitä renkaita ei autoissa juuri näe.
 
Kumisaapaskeskustelua hivenen sivuten:

http://www.ulkoilukauppa.com/jalkineet-ja-sukat/vaelluskengat/professional-high/
alkh2b.jpg


Onko kenelläkään kokemuksia tuollaisesta kengästä? Kalvoton kenkä jossa jalkaosa on kumia. Kuulemma hyvä kenkä, mutta pohjat lähtevät omille teilleen liian nopeasti hintaan nähden.
 
noska kirjoitti:
Second kirjoitti:
Jeps. Näinhän sen pitäisi mennä ja alkuunsa muistin tämän kultaisen säännön. Vaan turhan usein vain esim talvisaikaan noin tehdessä aamulla suloisessa pakkassäässä kastui sukat, kun se "irtonainen" vesi ei ollut valunutkaan pois. Ei naurata silloin. :lanssi: (onneksi on pääsiassa sisätöitä plus-asteissa)
Salaisuus onkin siinä että ne laitetaan ensin varret alaspäin ja sitten käydään kääntämässä. Jaa että missä vaiheessa ne käännetään. Se on sitä kuuluisaa ammattitaitoa että sen osaa tehdä oikea aikaisesti.

Ei oikein innosta joskus kello 1 yöllä herätä varta vasten kääntämään saappaita toiseen asentoon.

Eipä tuosta ole ongelmia koitunut, kyllä se kumi on jostakin muualta ensin pettänyt ja väittäisin että pahimmat kulutustekijät tulee ulkoa päin jos ei tuntikaupalla pidä saappaita 90 asteisessa saunassa lähes päivittäin.
 
Second kirjoitti:
noska kirjoitti:
Second kirjoitti:
Jeps. Näinhän sen pitäisi mennä ja alkuunsa muistin tämän kultaisen säännön. Vaan turhan usein vain esim talvisaikaan noin tehdessä aamulla suloisessa pakkassäässä kastui sukat, kun se "irtonainen" vesi ei ollut valunutkaan pois. Ei naurata silloin. :lanssi: (onneksi on pääsiassa sisätöitä plus-asteissa)
Salaisuus onkin siinä että ne laitetaan ensin varret alaspäin ja sitten käydään kääntämässä. Jaa että missä vaiheessa ne käännetään. Se on sitä kuuluisaa ammattitaitoa että sen osaa tehdä oikea aikaisesti.

Ei oikein innosta joskus kello 1 yöllä herätä varta vasten kääntämään saappaita toiseen asentoon.

Eipä tuosta ole ongelmia koitunut, kyllä se kumi on jostakin muualta ensin pettänyt ja väittäisin että pahimmat kulutustekijät tulee ulkoa päin jos ei tuntikaupalla pidä saappaita 90 asteisessa saunassa lähes päivittäin.

Kehota vaimoa kääntämään kumppareitasi klo 1 yöllä, lupaa panna kello soimaan, että ei nuku pommiin. Aamulla kysyt, että muistitko, rakas, kääntää mun kumpparit yöllä klo 1? Kokeileppa.

Minun rakas vaimoni kysyi tässä kesällä muutamaan otteeseen pirullisella äänellä, että "mitä nämä kaikki kengät oikein tekevät tässä eteisessä"...viittasi minun vaatimattomaan kenkävalikoimaani. Suht jäätävä ilta koettiin, kun vastasin: "kysy niiltä".
 
baikal kirjoitti:
Kehota vaimoa kääntämään kumppareitasi klo 1 yöllä, lupaa panna kello soimaan, että ei nuku pommiin. Aamulla kysyt, että muistitko, rakas, kääntää mun kumpparit yöllä klo 1? Kokeileppa.

Minun rakas vaimoni kysyi tässä kesällä muutamaan otteeseen pirullisella äänellä, että "mitä nämä kaikki kengät oikein tekevät tässä eteisessä"...viittasi minun vaatimattomaan kenkävalikoimaani. Suht jäätävä ilta koettiin, kun vastasin: "kysy niiltä".

Vetää jo ihan riittävät pultit kun minä sinkoan jäykällä harjalla koko saapasta kuorruttavan saastakerroksen pitkin pesuhuoneen seiniä, unohdan huuhtoa seinät ja sitten roijaan ne edelleen sonnalle haisevat saappaat sinne saunan lauteille... Voisipa sanoa että "kyllä rakkaani." Ja aamulla löytyy sulaneet saappaat kiukaan päältä :heart:
 
Second kirjoitti:
Ei oikein innosta joskus kello 1 yöllä herätä varta vasten kääntämään saappaita toiseen asentoon.
Kyllähän noheva reserviläinen improvisoi ja rakentaa laitteen joka kääntää ne automaattisesti :D
 
baikal kirjoitti:
Minun rakas vaimoni kysyi tässä kesällä muutamaan otteeseen pirullisella äänellä, että "mitä nämä kaikki kengät oikein tekevät tässä eteisessä"...viittasi minun vaatimattomaan kenkävalikoimaani. Suht jäätävä ilta koettiin, kun vastasin: "kysy niiltä".

Joo, siinähän ne munkin kengät yleensä on, eteisen lattialla. Tiellä yleensä ovat tietysti. Meillä kun tuo kenkäparien lukumäärien suhde on noin 30:1 ( arvatkaapa kummin päin ja tohon on otettu mun lenkkarit ym mukaan ), niin mun kengäthän ne tiellä on. Kertoisko joku, mihin ne sais mukavasti laitettua?
 
Niin, kertoisiko joku, missä miehen kengät ym. varusteet pitää olla, ettei niistä tule sanomista? Olen siinä käsityksessä, että se on aivan sama, sanomista tulee.
 
baikal kirjoitti:
Niin, kertoisiko joku, missä miehen kengät ym. varusteet pitää olla, ettei niistä tule sanomista? Olen siinä käsityksessä, että se on aivan sama, sanomista tulee.

Olet oikeassa. Sanomista tulee. Itse pidän autossa, jos ne on kuivat. Silloin on aina tarvittavat kamppeet mukana.
 
madmax kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Niin, kertoisiko joku, missä miehen kengät ym. varusteet pitää olla, ettei niistä tule sanomista? Olen siinä käsityksessä, että se on aivan sama, sanomista tulee.

Olet oikeassa. Sanomista tulee. Itse pidän autossa, jos ne on kuivat. Silloin on aina tarvittavat kamppeet mukana.

Niin, sanomista tulee kaikista kengistä ja kaikista kamoista. Aina ne ovat tiellä, olivat sitten missä tahansa...
Kumisaappaita olen pitänyt varastossa, mutta sekään ei ole oikea paikka. Miksi ne tuossa ovat... mikä täällä haisee... mä en pääse tonne... jne
 
Mulla ei ole ollut mitään ongelmaa ton suhteen. Jos nainen joskus on sattunut jotain nalkutuksen tapaista aloittamaan niin on se siinä viikon sisällä soittanut että saako tulla taas käymään.
 
Back
Top