Kuvasarja KARLSTO:n vanhasta polttoaineluolastosta

kimmo.j

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#3
Voisiko selitys olla tuo rakentamisen ajankohta. 40-luvulla tuo paikka ei ehkä ole ollut niin kaupungin sisällä, tai sitten asiasta ei ole välitetty. Juna yhteyskin voi olla selitys.
 

hansai

Ylipäällikkö
#4
Varmasti ajankohta on ollut syynä sijainnille. Ilmeinen radan läheisyys myöskin.

Historiasta olisi kiva kuulla lisää..
 

jalmari

Alikersantti
#5
Tämä kun on poistettu käytöstä, niin on siis rakennettu uusi. Siinä uudessa paikassa tietysti huolestuttaa venäläisomisteinen kiinteistö naapurissa.
Varaston tuhoamista pahempi jäynä olisi mielestäni tärvellä polttoaine niin, että aiheutuu moottorihäiriö. Sinne itse varastoon pääsy ei toki ole ihan yksinkertaista. Vaan entäpä siirtoputkisto?
Ratkaistavissa oleva tekninen ongelma lienee ylimääräisen aineen syöttäminen paineistettuun putkeen.
 

oml

Luutnantti
#6

Liitteet

Viimeksi muokattu:

BlackFox

Ylipäällikkö
#7
Ilmavoimien entinen luolasto on yhä näyttävä näky Kuopiossa

Kuopion Tilakeskuksen kiinteistökehitysasiantuntija Jouni Tiihonen ja huoltoasentaja Kimmo Lietola kävelevät luolaston käytävällä. Kuva: Aake Roininen
Kuopion Siikalahden rannalla sijaitsevalla Teollisuuskadulla voi nähdä tavanomaista korkeamman alikulkutunnelin - niin suuren, että siitä mahtuisi junatkin kulkemaan ali.



Ja junia varten se aikoinaan rakennettiinkin. Tunnelin toisessa päässä on avautunut 1940-luvulta lähtien suuret polttoaineluolastot, ja sinne suunniteltiin mahdollisia junayhteyksiä. Lopulta juna pysähtyi alueella vain pari kertaa, yleensä polttoaine kulki kumipyörillä.



Mutta mitä Huuhanmäen luolastoista sitten löytyy? Nykyään enää jättimäisiä, tyhjiä säiöitä, mutta aikoinaan kallion sisällä on säilytetty jopa 1,5 miljoonaa litraa kerosiinia Ilmavoimien MiG-21-koneita eli tuttavallisemmin "mikkejä" varten.



Luolastoa ei koskaan käytetty päivittäin, vaan se toimi Ilmavoimien varastona. 15 suurta polttoainepönttöä oli mitoitettu täsmälleen luolaston kolmeen lohkoon sopiviksi. Lohkot ovat 50 metriä pitkiä, 15 metriä leveitä ja niihin mahtuu 12–15-metrisiä pönttöjä.



Ensimmäiset pöntöt rakennettiin vielä niittaamalla, myöhemmät hitsaamalla.



Jättimäinen luolasto jäi tyhjilleen 1960-80-luvuilla, kun Ilmavoimat siirsi varastonsa Rissalan läheisyyteen.

– Kun hävittäjäkalustoa uusittiin ja käyttöön tulivat kaksimoottoriset Hornetit, myös varaston kapasiteetti piti tuplata. Nämä varastot olivat myös strategisesti Kallansiltojen väärällä puolella, sanoo kiinteistökehitysasiantuntija Jouni Tiihonen Kuopion Tilakeskuksesta.



Polttoainesäiliöt täytettiin aikoinaan ylhäältä päin.

Luolasto siirtyi Kuopion kaupungin omistukseen vuonna 1989.

Kaupunki on yrittänyt etsiä uutta käyttöä luolastoille, ja tiloja on silloin tällöin esitelty kiinnostuneille.


Esimerkiksi Kuopion Energia on tutkinut, voisiko luolaa käyttää kylmä-/lämpöakkuina, öljy-yhtiöt ovat pohtineet luolaston muuttamista tukkuvarastoksi ja myös seikkailuyritykset ovat käyneet katsomassa tiloja.

– Myös ampumaseuran ihmiset kävivät täällä ja miettivät, että tämä soveltuisi hyvin jousiammuntaan mittojensa puolesta. Toki iso työhän täällä on purkaa kaikki suuret polttoainasäiliöt, Tiihonen sanoo.



Luolaston päätyyn on myös hahmoteltu paikkaa hissille, koska tällä hetkellä maan alle on vain yksi sisäänkäynti.

– Se tässä on suurin ongelma, että pitäisi saada myös toinen oviaukko. Maanpinnalla on tehty varaukset, mihin kohti hissi pitäisi laittaa.



Huuhanmäen luolasto on ollut pois käytöstä jo niin pitkään, että ainostaan suurissa pöntöissä on enää hieman jäljellä kerosiinin hajua. Silloin tällöin luolastossa joku käy tekemässä huoltotöitä. Jos luolalle ei löydetä käyttöä, se jatkaa hiljaiseloaan kentien vielä useita vuosia.