Lost dive bomber of the French Loire-Nieuport LN 401
LN.401 Production single-seat carrier-based dive bomber. 15 built.
Heinkel He 111H-18 equipped with a FuG 200 Hohentwiel radar and two LT 5 torpedos.
Dornier do 217 night fighter
Fokker G.I Heavy Fighter
Hankinta Suomeenhttps://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=Fokker_G.1&action=edit§ion=2
Fokker tarjosi G.1:tä
Suomen ilmavoimille ensimmäisen kerran toukokuussa 1937. Ilmavoimien komentaja
Jarl Lundqvist oli silloin kiinnostunut hankkimaan yhden valmiin koneen ja 23 koneen valmistuslisenssin. Todennäköisesti Lundqvist kaavaili G.1:tä pikemminkin
Bristol Blenheim -pommikoneen lisähankintojen vaihtoehdoksi kuin torjuntahävittäjäksi. Suomalainen komennuskunta vieraili tehtaalla kesäkuussa 1937, jolloin sovittiin koelennosta. Kapteeni
Gustaf Magnusson oli syksyllä 1937 Fokker-tehtaalla vastaanottaessaan
Fokker D.XXI -koneita. Hän koelensi G.1:n 22. syyskuuta 1937. Syöksyssä hän saavutti koneella 650 km/h nopeuden saaden koneen keulan lommoille, mikä herätti huomiota paikallisissa lehdissä.
[5] Huhtikuussa 1938 todettiin, ettei G.1 ole enää ajankohtainen.
[6]
Fokker kutsui helmikuussa 1939 suomalaisen koelentäjän lentämään G.1:llä. Matkaan komennettiin kapteeni
Olavi Ehrnrooth, joka lensi G.1:n 9. helmikuuta 1939. Lennolla rungon peräkartio irtosi kolhien toista puomia ja pyrstöä. Kone korjattiin ja Ehrnrooth lensi koneella lisää koelentoja. Hänen mielestään G.1 oli hyvä taitolentokone. Suomi ei edelleenkään ollut kiinnostunut G.1:tä, koska sillä oli jo Bristol Blenheimit. Ehrnrooth ja lentomestari
Urho Heiskala kävivät toukokuussa 1937 koelentämässä Suomelle tilattua
Fokker T.VIII-W -kellukekonetta, jolloin he koelensivät myös G.1:n.
[7]
Syksyllä 1939 kansainvälinen tilanne kiristyi ja Suomi yritti hankkia lentokoneita lähettäen tiedusteluja lentokonetehtaille ympäri maailman. Fokker tarjosi Espanjan tasavaltalaisille tarkoitettuja G.1B-koneita, joiden rakentaminen oli aikanaan keskeytetty mutta jatkettu Alankomaiden ilmavoimille rakennettujen G.1A-koneiden toimitusten jälkeen. Kenraalimajuri Jarl Lundqvist piti pyydettyä hintaa liian korkeana.
Talvisodan sytyttyä koneet olisivat kelvanneet Suomelle. Fokker ilmoitti tammikuussa 1940 pystyvänsä toimittamaan 12 konetta 4,5 kuukauden toimitusajalla ja loput kuusi konetta kuuden kuukauden toimitusajalla. 2. helmikuuta 1940 Lundqvist päätti luopua kaupasta moottoreiden ja potkurien saantivaikeuksien vuoksi.
[8] Koneisiin olisi haluttu
Bristol Mercury -moottorit.
[6] Koneet myytiin Alankomaiden ilmavoimille.
Huom
Teksti lainaus"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Fokker_G.1 ” joten siitä on turha minulle ……..
Me 410 B-2/U-2/R-4 bomber destroyer, this aircraft carried a foward firing armament of four 20 mm canno, four 7.9 mm machine guns and four launchers for 21 cm mortars
Breda Ba.65
https://en.wikipedia.org/wiki/Breda_Ba.65