Ilmavoimamuseon mielenkiintoisin kohde oli tietysti Lauri Pekurin Brewster BW-372. 25.6.1942 Pekuri teki ilmataistelun jälkeen palavalla koneellaan pakkolaskun Seesjärven (nykyisin kuuluu Venäjälle) seudulla pieneen järveen. Kone upposi ja mies pelastautui ja käveli omien puolelle takaisin. Pekurin kone nostettiin 1998. Kone on nykyisin Pensacolan laivastomuseon omaisuutta, mutta suomessa lainassa. Pekurilla oli sodasta tilillään 18½ ilmavoittoa. Brewster oli aikoinaan ilmavoimiemme paras hävittäjä ennen Messerchmitt Bf 109 käyttöönottoa.
Ääh. Koitin korjata tuon twitter linkin toimivaan muotoon, mutta ei taidot riittänyt. Joku sanoi, että riittää kun tuon mobilen poistaa edestä, mutta ei ainakaan äkkiseltään onnistunut. Harvemmin tulee pelkkiä linkkejä ilman mitään saatetta klikattua.
Can-UC with PIATbattery-1944. Improvised by the Canadians in 1944, this consisted of 14 PIAT projectors mounted on a frame at the rear of the carrier in two series of seven. Each row could be fired simultaneously by means of a mechanical contrivance of steel rods attached to the firing triggers. A few vehicles so fitted were used in Europe in 1944-45. The PIAT Battary in question was part of 16 Field Park Comapny, Royal Canadian Engineers, in Zutphen, Netherlands, 1944. Yes, they were used in action, to good effect. They were mounted on brackets on the rear of the carriers in two rows of seven, with a crowbar tack welded to the triggers of the PIAT, to provide a uniform firing mechanism. greetz,brummbar