Kykeneekö Britit uuteen Falkland sotaan

Merten sheriffi

Supreme Leader
BAN
Olen viime aikoina lukenut ja katsellut muutamia dokumentteja liittyen Falklandin sotaan.
Tähän liittyen olen mietiskellyt Brittien kykyä häätää argentiinalaiset tänä päivänä. Juuri nyt Briteiltä ei taida lentotukialusta löytyä mutta miten kävisi?
 
Kai nuo saisi jenkeiltä liisattua jonkin purtilon? Ilman sitä menisi ydinase-uhkailuksi.
 
Olen viime aikoina lukenut ja katsellut muutamia dokumentteja liittyen Falklandin sotaan.
Tähän liittyen olen mietiskellyt Brittien kykyä häätää argentiinalaiset tänä päivänä. Juuri nyt Briteiltä ei taida lentotukialusta löytyä mutta miten kävisi?

8 isoa maihinnousualusta, ja type 45 hävittäjät takaisivat että homma tulisi hoidettua aika pikaisesti.

Ja.. Falkland on muutettu uppoamattomaksi lentotukialukseksi, siellä on jatkuvasti osasto ilmavoimilta, tankkereita löytyy Briteiltä joten sitä voi vahvistaa nopeasti.

Argentiina kärsisi todella kovan tappion jos jotain yrittäisi.
 
1982 armadaan kuului kymmeniä aluksia. Sotalaivojen lisäksi sotaan osallistui risteilylaivoja sekä jopa troolareita jotka Britit pakkolunastuvat tai vuokrasivat käyttöönsä. Tänä päivänä lienee kuitenkin laivoja maailmalla vähemmän mutta toki laivojen koot ovat kasvaneet senkin edestä. Laivoja on myös Euroopasta liputettu muualle joten pakkolunastettavaa tonnistoa on vähemmän.
 
1982 armadaan kuului kymmeniä aluksia. Sotalaivojen lisäksi sotaan osallistui risteilylaivoja sekä jopa troolareita jotka Britit pakkolunastuvat tai vuokrasivat käyttöönsä. Tänä päivänä lienee kuitenkin laivoja maailmalla vähemmän mutta toki laivojen koot ovat kasvaneet senkin edestä. Laivoja on myös Euroopasta liputettu muualle joten pakkolunastettavaa tonnistoa on vähemmän.

Tällä kertaa heillä saattaa olla paremmat suunnitelmat jo valmiina. Mahdollisesti jopa olemassa olevalla kalustolla.
 
Tällä kertaa heillä saattaa olla paremmat suunnitelmat jo valmiina. Mahdollisesti jopa olemassa olevalla kalustolla.

Yhtenä tärkeänä tekijänä olisivat myös Tomahawkit, joita briteillä nykyään on sukellusveneissään. Voi olettaa, että sota näkyisi edelliskertaa enemmän Argentiinan alueella.
 
Sukellusveneistä puheen ollen Britit lähettivät sukellusveneitä Falklandin rannikolle jo ennen Argentiinan suorittamaa maihinnousua. Elektroninen tiedustelu onnistui kaappaamaan tulevaan operaatioon liittyvää informaatiota. Tämä tieto muistaakseni tuli julkisuuteen vasta 2000 luvun alussa.
 
Sukellusveneistä puheen ollen Britit lähettivät sukellusveneitä Falklandin rannikolle jo ennen Argentiinan suorittamaa maihinnousua. Elektroninen tiedustelu onnistui kaappaamaan tulevaan operaatioon liittyvää informaatiota. Tämä tieto muistaakseni tuli julkisuuteen vasta 2000 luvun alussa.

Ilmeisesti ei kuitenkaan tarpeeksi hyvää tietoa, että poliitikot olisi reagoineet? Toisaalta jos sinulla on ydinsukellusvene, niin se varmaan lähetetään aina sinne missä ainakin teoriassa voi olla tekemistä.
 
Olen viime aikoina lukenut ja katsellut muutamia dokumentteja liittyen Falklandin sotaan.
Tähän liittyen olen mietiskellyt Brittien kykyä häätää argentiinalaiset tänä päivänä. Juuri nyt Briteiltä ei taida lentotukialusta löytyä mutta miten kävisi?

Todennäköisesti ripirapi vahvistettaisiin saaren joukkoja ja lennätettäisiin ilmavoimia, tuossa mainittiin jo sukellusveneet ja niiden tarjoamat mausteet tomahawkeineen jne. Oletan vahvasti, että britit saavuttaisivat ainakin torjuntavoiton.
 
Katselin Argentiinan ilmavoimien kalustoa ja en ainakaan nähnyt täysverisiä hävittäjiä olevan. Vanhoja A-4 ryntökoneita sekä harjoitushävittäjiä näkyi.
 
Vuonna 1982 briteillä taisi olla alle 200 hengen sotilasvoima Falklandilla, ei ilmavoimia ja yksi laiva. Tällä hetkellä siellä on pysyvästi maavoimista 1200 sotilaan varuskunta, ilmavoimista 4 kpl Eurofighter Typhoonia + ilmatankkaus ja laivastosta yksi Type 45 hävittäjä. Nämä siis pysyvästi ja sen lisäksi joustavasti tarpeen vaatiessa valmiutta voidaan nostaa Joint Rapid Reaction Forcen kautta 48 tunnin varoajalla.

Ottaen huomioon, että Argentiinan asevoimat ovat nykyään huonommassa tilassa kuin 1982, niin luulen, etteivät pystyisi edes tuota Falklandin pysyvää miehitystä nujertamaan saati sitten lisävoimia...
 
Tuossa tarkempaa faktaa Brittien puolustuksesta alueella (01/2013):

Around 1,500 troops are permanently based on the islands, along with four RAF Typhoon jets and anti-aircraft and artillery batteries. Prince William recently served with the RAF’s search and rescue helicopter unit based at Port Stanley.

A Royal Navy destroyer, currently HMS Edinburgh, is always on duty in the South Atlantic, working alongside the patrol ship HMS Clyde, the fleet tanker HMS Gold Rover and the ice patrol ship HMS Protector.

One of the Royal Navy’s nuclear powered submarines is always on notice to move to the region if the diplomatic situation deteriorates.

Ainakin 1 hyökkäyssukellusvene on aina lähi-alueella tukeutuen todennäköisesti Ascension-saaren tukikohtaan.
http://www.telegraph.co.uk/news/wor...are-new-plans-to-defend-Falkland-Islands.html

Tuossa muuten mielenkiintoinen tarina yksinäisen AVRO Vulcan-pommittajan ilmahyökkäyksestä Stanleyn lentokentälle:
Kannattaa tutustua myös Sea of Fire -dokumenttiin HMS Coventryn sotataipaleelta Falklandeilta:
 
Briteistä on pakko pitää, ainakin kahden uponneen laivan miehistöt lauloivat tätä lilluessaan meressä.

 
Muistaakseni -82 saarella oli 80 merijalkaväen sotilasta.
 
Back
Top