Kymiring F1

ER

Majuri
Saakohan Kymiring Formula 1 -kisan järjestettäväkseen? Rata täyttää FIAn kriteerit.
 

Mili

Majuri
Hieno megaluokan investointi. Toivottavasti se saa paljon käyttöä. Tuskin F1 kilpailuja saa, mutta muutkin kisat olisivat lottovoitto Suomen taloudelle.

Seuraavana askeleena toivon, kun meteliä on jo seudulle, kilometrin ampumaradan siihen kupeeseen.
 

ER

Majuri
Tällä kertaa se voi olla lähellä. F1 oikeuksien haltija Chase Carey on sanonut, että tilannetta seurataan.
 

Vääpeli

Respected Leader
Ehkä jos Venäjän kisat siirtyy lähelle rajaa tehvään uuteen moottoriratakeskukseen.
 

Kapiainen

Respected Leader
En usko että saa. Enkä usko että koko rata kovin kauaa pysyy toiminnassa, vaikkei se vielä varsinaisesti ole alkanutkaan. Toivottavasti olen väärässä, mutta mutta..
 

PSS

Ylipäällikkö
Imatralla ajettiin aikanaan ihan huippuluokan ratamoottoripyöräilyä muutama vuosikymmen sitten. Tämä vaan muistutukseksi.
 

crane

Kenraali
Tällä kertaa se voi olla lähellä. F1 oikeuksien haltija Chase Carey on sanonut, että tilannetta seurataan.
Ei varmana saa, eikä hetkessä pierassa järjestäjääkään. Se kisa on ihan vitun kallis pitää, ei semmosia rahoja ihan yhtäkkiä keksitä eikä muu infra kestä vielä
 

YJT

Kenraali
F1-osakilpailulle on kyllä ottajia joten kilpailu on kovaa. Organisaatio haluaa laajeta uusille markkinoille ja Euroopassa on jo monta kisaa ja perinteisetkin kisat joutuvat taistelemaan paikastaan kisakalenterissa (vaikka kisojen maksimimäärää kasvatettiinkin juuri). F1 on ensisijaisesti bisnestä ja korkeintaan toissijaisesti urheilua; mitkä ovat ne vetovoimatekijät joilla Kymiring voittaisi kilpailijansa?

Radalle on kuitenkin kai tulossa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaa, ja varmasti myös muita kisoja. Moottoriurheilusarjoja on kuitenkin paljon ja radan suunnittelussa on toivottavasti lähdetty siitä että radalla voi kilpailla myös pienemmissä luokissa ja myös muissa autourheilumuodoissa (esim kiihdytysajo).
 

Passi

Ylipäällikkö
Tällä kertaa se voi olla lähellä. F1 oikeuksien haltija Chase Carey on sanonut, että tilannetta seurataan.
Sanoi vissiin jotain " palataan asiaan kun on valmis"

Eli ei ikinä.

Jos nyt katsoo nykyisiä ratoja ja varsinkin näitä uudempia 2000 luvun tulokkaita, niin kaukana ollaan tasosta.
Juu kesken on:)
42c0386f-3b01-51d4-976e-2b2d9a666231.jpeg

Muiden ratojen varikko alueiden rakelmia voi verrata ja ihmetellä.


Jotain kertoo myös hinta. 14miljoonaa.
Pikkurahoja verrattuna muihin uusiin ratoihin.

Itävallassa pistettiin pelkkään remonttiin 70miljoonaa euroa,että perinteikäs rata saatiin takasi kalenteriin.
 

PSB 5500

Ylipäällikkö
Sanoi vissiin jotain " palataan asiaan kun on valmis"

Eli ei ikinä.

Jos nyt katsoo nykyisiä ratoja ja varsinkin näitä uudempia 2000 luvun tulokkaita, niin kaukana ollaan tasosta.
Juu kesken on:)
View attachment 35006

Muiden ratojen varikko alueiden rakelmia voi verrata ja ihmetellä.


Jotain kertoo myös hinta. 14miljoonaa.
Pikkurahoja verrattuna muihin uusiin ratoihin.

Itävallassa pistettiin pelkkään remonttiin 70miljoonaa euroa,että perinteikäs rata saatiin takasi kalenteriin.
Aika paljon saa varmasti Kymi-tai Vantaanjoessa vettä virrata ennen kuin F-1sirkus kaikkine tykötarpeineen tuonne saadaan, tai ylipäätään mihkään päin Suomea. En sano ettei koskaan, mutta ei oikein missään kuviteltavissa olevassa tulevaisuudessa..
 

Mortti

Kenraali
MotoGP-kisa on ainakin katsojamäärillä mitattuna aika lailla F1-kisaan verrattavissa oleva tapahtuma, joten jos MotoGP-kisat tulevat keräämään Suomessa hyvin yleisöä ja logistiikka yleisön majoituksen ja kuljetusten yms. suhteen pelaa, ei F1-kisa ihan mahdotonkaan ajatus lienisi. Kuten ylempänä on jo kommentoitu, F1 on bisnestä. Eiköhän Suomesta löytyisi paikan päälle mukava määrä jo ihan kotimaisiakin katsojia ainakin niin kauan, kun sarjassa ajaa vähintään yksi suomalainen kuljettaja.

Toinen mainittu juttuhan on huhuilu siitä, että Venäjän F1 GP voisi tulevaisuudessa siirtyä Sochista Karjalan kannakselle. Tällöin F1-tallien logistiikkapuoli voisi kiittää, jos olisi toinenkin kisa lähistöllä. Toisaalta kööntöpuolena joku voisi ajatella, että kisapaikat olisivat vähän liiankin lähellä toisiaan ja riski katsojien riittävyydestä voisi olla olemassa. Liput kuitenkin sen verran tyyriitä, etteivät perusfanit ehkä kaiva kuvettaan kahteen eri kisaan pienen ajan sisällä toisistaan.

Mutta tosiaan pitänee odotella vähintään muutama vuosi, jotta F1-kattojärjestö saa päätöksen pohjalle faktaa siitä, miten MotoGP-kisojen järjestelyt ja taloudellinen puoli ovat sujuneet Kymiringillä.
 
Top