Lääkärintakki tekee ihmisestä älykkäämmän

Tvälups

Ylipäällikkö
yle Kotimaa 4.7.2012 klo 15:34
Lääkärintakki tekee ihmisestä älykkäämmän
Amerikkalaistutkijoiden mukaan vaatteet vaikuttavat aivotoimintaan. Tutkijat osoittivat, että lääkärin valkoinen takki päällä älykkyyttä vaativa tehtävä onnistuu paremmin.

Tiedot käyvät ilmi Journal of Experimental Social Psychology -lehdessä julkaistusta artikkelista Enclothed cognition. Northwestern Universityn tutkijat Hajo Adam ja Adam D. Galinsky teettivät vajaalla 60 henkilöllä niin sanotun stroop-testin.

Testissä osanottajille näytettiin peräkkäin nopeasti vaihtuvia erivärisiä väreistä kertovia sanoja. Sana keltainen oli esimerkiksi kirjoitettu punaisella. Testattavien piti luetella mahdollisimman virheettömästi näkemänsä värit, mutta ei itse sanaa.

Lääkärintakki päällä testattavat tekivät 50 prosenttia vähemmän virheitä kuin ilman takkia. Testi uusittiin siten, että takin kerrottiin kuuluvan maalarille. Tällä kertaa ”maalarit” tekivät huomattavasti enemmän virheitä takki päällä.

Vaatteet muuttavat käyttäytymistä

Vaatetuksen vaikutusta on tutkittu viime vuosina paljon. Työelämässä tyylikkään asustuksen tiedetään lisäävän itseluottamusta, hyvin pukeutuneet opiskelijat koetaan viisaampina ja seksikkäästi pukeutuvia naisia kohdellaan vähemmän älykkäinä. Myös se tiedostetaan, että asiakkaat ostavat mieluummin hyvin pukeutuneelta myyjältä.

Sosiaalipsykologien Adamin ja Galinskyn tutkimuksen yhteys älykkyyteen ei yllätä Suomessakaan. Henkinen ryhti paranee kun kuvittelee olevansa kaikki tietävä.

- Siinä tunteet astuvat peliin. Tulee tunne, että olen lääkäri, minulla on valtaa ja pystyn vaikuttamaan. Siinä omaksuu lääkärin roolin ihan samalla tavalla kuin näyttelijä samaistuu roolihahmoonsa, sanoo sosiaalipsykologi Susanna Gardemeister.

Rooliin kuuluvat ennakkoluulot. Lääkäri mielletään älykkönä, joka tutki ja jolla on tietoa. Lääkärin sosiaalinen status on olla korkeasti arvostettu. Valelääkärikin voi omaksua osan tästä tunteesta.

- Vastaavasti maalarina olemiseen ei liity tällaista statusta. Nämä ovat sosiaalisia ilmiöitä. Niitä voi tietysti muuttaa, kunhan ne tiedostaa, Gardemeister sanoo.

---------------------------------------------------------------------------------------
Ookoo, tutqimus on tehty lääkärintakista, mutta lienee sovellettavissa myös muihin uniformuihin...
 
Tvälups kirjoitti:
Ookoo, tutqimus on tehty lääkärintakista, mutta lienee sovellettavissa myös muihin uniformuihin...

Kyllä on sovellettavissa esim. sotilaspukuihin.
Itse ainakin saan maagisia voimia ja tunnen itseni kuolemattomaksi jumalaksi, kun laitan m/91 loimen niskaan. Lisäksi penikseni kasvaa samalla ainakin 3 tuumaa.
 
pstsika kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Ookoo, tutqimus on tehty lääkärintakista, mutta lienee sovellettavissa myös muihin uniformuihin...

Kyllä on sovellettavissa esim. sotilaspukuihin.
Itse ainakin saan maagisia voimia ja tunnen itseni kuolemattomaksi jumalaksi, kun laitan m/91 loimen niskaan. Lisäksi penikseni kasvaa samalla ainakin 3 tuumaa.


Vahvensin hitusen. Tuplaantuu?
 
Nythän sitten selvisi sekin pitkään ihmetelty ja kummasteltu asia miksi fiksuista nuorista miehistä tulee lähes täysiä aaseja kun he astuvat varusmiespalvelukseen!!
Sen tekee siis maastopuku!!!
 
Vaan josko aloitustilannetta parantaisi muutama ruusuke morttiteipin sijaan..?
 
Tvälups kirjoitti:
Vaan josko aloitustilannetta parantaisi muutama ruusuke morttiteipin sijaan..?

Enpä usko..mutta ajattelepa miten fiksuja "skapparit" olisivatkaan siviilissä..koska he pystyvät maastopuvussakin toisinaan jopa lähes kelvollisiin suorituksiin.. :a-grin:
 
No pirhana! Lyödään alokkaille m/58:t ylle niin eiköhän toiminta tokene!

Kasvaako ihminen vaatteisiin vai vaatteet ihmisiin? Miten yleviä tutkittavat olisivat olleet liperit kaulassa ja kaftaani yllä?

Mikäli tutkittavat olisivat olleet jotain alkuasukasheimoa vailla asemaa osoittavaa normistoa (eipä taida löytyä moisia) niin mitä se olisi vaikuttanut tutkimuksen loppupäätelmiin? Mikäli varusmies saisi totutella olevaisuutta talon vaatteissa viikon-pari ennen palvelukseenastumista, miten se vaikuttaisi alokasajan vauhkoiluun/törmäilyihin?
 
Enpä tiedä älyn lisääntymisestä armeijassa, mutta tokihan ylpeys asepuvun kantamisesta lisää ryhtiä ja motivaatiota koulutuksen vastaanottamiseen ja parantaa oppimistuloksia. Kaikki löysälahkeet eivät kuitenkaan niin ylpeitä maastopuvusta ole. Paranisivatko tulokset, jos kaikilla varusmiehillä olisi täydellinen M/05-varustus? Vai pitäisikö puolustushallinnon manipuloida H&M ja Seppälä suosimaan ryhdikästä armeijahenkistä muotia ja siten iskostaa sotilaallisuus nuorisoon?
 
Mä ainakin laitan aina lääkärintakin päälle ennenkuin kirjoittelen tänne, kuten voi postausten laadusta havaita...





















;)
 
adam7 kirjoitti:
Mä ainakin laitan aina lääkärintakin päälle ennenkuin kirjoittelen tänne, kuten voi postausten laadusta havaita...





















;)

Joo, tuo postaamasi kuva on musertavaa laatua, pistä ensi kerralla emeritusylilääkärin uniformu, eikun paranee. :a-grin:
 
Back
Top