Olen tästä aikalailla samaa mieltä kuin mitä "Mosuri" jo sanoiksi puki.JOKO kirjoitti:Eräs asia, josta ei normaalisti ole länsimaissa suotavaa puhua, on hoitamisen mielekkyys. Onko pienen maan mielekästä yrittää pelastaa vaikeasti vammautuneita miehiä? Sodan päättyessä tilanne on luultavasti muutenkin vaikea. Suuri määrä invalidisoituneita sotilaita ja siviilejä tekee tilanteen entistä vaikeammaksi.
Lisään vielä sen, että jos toimintamalliksi otettaisiin tuo, vaikuttaisi se todennäköisesti myös armeijan taistelukykyyn. Jos ja KUN sotilas tietää, että taistelussa on mahdollista ja jopa todennäköistä saada vaikeitakin vammoja, on mielestäni olennaista, että hän tietää myös sen, että jos se vammautuminen sattuu kohdalle niin häntä ei "tapeta" hoidon puutteeseen, vaan lääkintähenkilöstö ja -järjestelmä tekee sen minkä voi vammautuneen eteen.
Ymmärrän, että esimerkiksi taistelukentän välittömässä läheisyydessä toimiva lääkintähenkilöstö joutuu tekemään lajittelua sen suhteen missä järjestyksessä potilaita hoidetaan ja missä järjestyksessä heitä evakuoidaan. Tämä priorisointi on kuitenkin täysin eri juttu kuin se, jos aletaan miettimään vaikeasti vammautuneen ihmisen hoidon mielekkyyttä yhteiskunnan kannalta. Mielestäni yksikään sivistynyt yhteiskunta ei voi ryhtyä toteuttamaan minkäänlaista "passiivista eutanasiaa" ja sen avulla valitsemaan/päättämään kuka saa elää ja kuka ei.
Voi olla, että tämä johtuu länsimaisesta kulttuurista..mutta se on meidän kulttuurimme..sen mukaanhan me elämme ja nimenomaan haluamme elää. Se, mikä jossain kulttuurissa voi olla "oikein", voi toisessa kulttuurissa olla "väärin". Länsimaisessa kulttuurissa em. kaltainen toiminta on mielestäni yksiselitteisesti väärin, riippumatta siitä onko se kenties jossain toisessa kulttuurissa hyväksyttyä.