Laivatietovisa

Helpompikin keino siis löytyisi. Ilman amiraalilippua tehtävä ainakin multa olis jääny ratkaisematta.

Tässä seuraava, jossa valitettavasti lehdestä leikatu rasterikuva on hyvin huonolaatuinen. Toivottavasti riittää tunnistamiseen, on siinä kyllä detaljeita, joista pitäisi päästä kiinni.

Katso liite: 46687
Nyt menee arvauslinjalle, mutta voisiko kuvassa olla Alankomaiden risteilijä De Ruyter?
 
Nyt menee arvauslinjalle, mutta voisiko kuvassa olla Alankomaiden risteilijä De Ruyter?
Aseistus ei oikein täsmää. Jos oikein näen niin raskaassa tornissa on kolme putkea kun De Ruyterissa niitä oli kaksi. Nuo voisivat myös olla kahdeksantuumaisia? Ja kevyemmät näyttää jenkkien viisituumaisille.

Itse lähtisin etsimään tätä jenkkilän valikoimista. Alusluokista ei ole edes hajua joten vastaan että kuvassa on US Navyn raskas risteilijä.

___________________________


Näistä lähtökohdista nopeasti kuukkeloiden hyvä ehdokas voisi olla esimerkiksi Des Moines -luokka. Siinä on ainakin perusasetelma kohdallaan. Mahdollisia alusyksilöitä näyttää olevan 3kpl.

ussdm.png
 
Aseistus ei oikein täsmää. Jos oikein näen niin raskaassa tornissa on kolme putkea kun De Ruyterissa niitä oli kaksi. Nuo voisivat myös olla kahdeksantuumaisia? Ja kevyemmät näyttää jenkkien viisituumaisille.

Itse lähtisin etsimään tätä jenkkilän valikoimista. Alusluokista ei ole edes hajua joten vastaan että kuvassa on US Navyn raskas risteilijä.

___________________________


Näistä lähtökohdista nopeasti kuukkeloiden hyvä ehdokas voisi olla esimerkiksi Des Moines -luokka. Siinä on ainakin perusasetelma kohdallaan. Mahdollisia alusyksilöitä näyttää olevan 3kpl.

ussdm.png
Mietin myös Jenkkilää, mutta tuli uskonpuute ja pelkotila kymmenien eri alusluokkien kahlaamisesta... :)

Des Moines kyllä täsmää aika hyvin!
 
Näistä lähtökohdista nopeasti kuukkeloiden hyvä ehdokas voisi olla esimerkiksi Des Moines -luokka. Siinä on ainakin perusasetelma kohdallaan. Mahdollisia alusyksilöitä näyttää olevan 3kpl.
Mietin myös Jenkkilää, mutta tuli uskonpuute ja pelkotila kymmenien eri alusluokkien kahlaamisesta... :)
Des Moines kyllä täsmää aika hyvin!
Des Moines-luokkaa enempää ei kuvasta saakaan irti. Bobby-kypärästä huolimatta kuvassa on 2. Laivaston lippulaiva USS Newport News Länsisatamassa Helsingissä v. 1971. Itekin olisin voinu olla näkyvissä odottamassa laivaan pääsyä, sillä kävin siellä koulupoikana. Hesarin mukaan vierailijoita oli parhaana päivänä yli 10.000. Jonoista ei oo mielikuvaa jääny, mutta tykeistä kiinnostuneena muistan kysyneeni päätykistön kantamaa afro-amerikkalaiselta (aliupseerilta?) jenkiltä. Vastaus "About 25 miles" olis kelpo lukema vieläkin. Tykit olivat täysautomaattisia, mikä oli ennenkuulumatonta 40-luvulla. Meillehän oli tullu juuri samaan aikaan käyttöön ajan lehdistössä (ja täälläkin) maasta taivaaseen ylistetty Turunmaa-luokka, jossa oli maailman eka automaattitykki omassa kaliberissaan. Vielä muistan, että kulkukierros oli vedetty aika suppeaksi eikä mm kansirakennelmien kerroksiin päässy lainkaan. Jenkithän kävi silloin Vietnamin sotaa.

Ei tule uskon puute, kun hakee jotain lähtökohtia. Kakkosaseistuksen helposti tunnistettava kulmikas 127/54 kaksoistorni vie jenkkiristeilijöihin ja niistä voi myös päätellä kyseessä olevan raskas risteilijä. Kun tämä taas mm. samasta kakkosaseistuksen painosta johtuen ei voi olla mikään Washington-sopparin 10.000 tonninen, niin jäljelle jää ainoastaan sodanaikana tehdyt raskaat risteilijät, jotka kaikki parikymmentä oli hyvin pitkälle samanlaisia, sillä jenkit taisi sarjavalmistuksen. Des Moines luokka erottuu muista majakan näköisestä optisesta keskussuuntaimesta (director), joka on sijoitettu komentosillan päälle.

Hesarin mukaan laiva oli käynyt myös 1969 ja parkkeerattu silloin Katajanokalle. Luotsien taidonnäyte on ollu yli 213 m risteilijän taiteileminen läpi silloisen Kustaanmiekan salmen, jota on sen jälkeen levennetty. Kieltämättä meidän Matti Kurki tuntui aika purkilta tähän silloisella kielenkäytöllä "vapaan maailman" lipunnäyttäjään verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Des Moines-luokkaa enempää ei kuvasta saakaan irti. Bobby-kypärästä huolimatta kuvassa on 2. Laivaston lippulaiva USS Newport News Länsisatamassa Helsingissä v. 1971. Itekin olisin voinu olla näkyvissä odottamassa laivaan pääsyä, sillä kävin siellä koulupoikana. Hesarin mukaan vierailijoita oli parhaana päivänä yli 10.000. Jonoista ei oo mielikuvaa jääny, mutta tykeistä kiinnostuneena muistan kysyneeni päätykistön kantamaa afro-amerikkalaiselta (aliupseerilta?) jenkiltä. Vastaus "About 25 miles" olis kelpo lukema vieläkin. Tykit olivat täysautomaattisia, mikä oli ennenkuulumatonta 40-luvulla. Meillehän oli tullu juuri samaan aikaan käyttöön ajan lehdistössä (ja täälläkin) maasta taivaaseen ylistetty Turunmaa-luokka, jossa oli maailman eka automaattitykki omassa kaliberissaan. Vielä muistan, että kulkukierros oli vedetty aika suppeaksi eikä mm kansirakennelmien kerroksiin päässy lainkaan. Jenkithän kävi silloin Vietnamin sotaa.

Ei tule uskon puute, kun hakee jotain lähtökohtia. Kakkosaseistuksen helposti tunnistettava kulmikas 127/54 kaksoistorni vie jenkkiristeilijöihin ja niistä voi myös päätellä kyseessä olevan raskas risteilijä. Kun tämä taas mm. samasta kakkosaseistuksen painosta johtuen ei voi olla mikään Washington-sopparin 10.000 tonninen, niin jäljelle jää ainoastaan sodanaikaiset raskaat risteilijät, jotka kaikki parikymmentä oli hyvin pitkälle samanlaisia, sillä jenkit taisi sarjavalmistuksen. Des Moines luokka erottuu muista majakan näköisestä optisesta keskussuuntaimesta (director), joka on sijoitettu komentosillan päälle.

Hesarin mukaan laiva oli käynyt myös 1969 ja parkkeerattu silloin Katajanokalle. Luotsien taidonnäyte on ollu yli 213 m risteilijän taiteileminen läpi silloisen Kustaanmiekan salmen, jota on sen jälkeen levennetty. Kieltämättä meidän Matti Kurki tuntui aika purkilta tähän silloisella kielenkäytöllä "vapaan maailman" lipunnäyttäjään verrattuna.
Tuo brittipoliisin kypärä etualalla meinasi hämätä...
 
Laitetaan vielä yksi laiva tunnistettavaksi, toivottavasti saa selvää. Tästä pitäisi pystyä löytämään jo laivan nimikin.

Laivavisaaa.PNGLaivavisaa.png
 
HMS Bulwark (R08) ja kuva on toukokuulta 1971.
Kuuluu myös aluksiin, joissa on joskus tullut käytyä. Ei kyllä 50 vuoden takaa muuta jääny mieleen, kun valtavan isolta tuntunut hallikansi. Colossus-luokassa oli lukuisia laivoja, joista Bulwark oli ainoa suorakantiseksi jäänyt. Se ei lennättänyt kun helikoptereita. Myöhempi Majestic-sarja oli ulkonaisesti samannäköinen, mutta niiden laskurata tehtiin alusta lähtien kaikilla vinoksi. Kuva on siis vuodelta 1971 ja purkkia olis tarvittu Falklandeilla 1982, mutta se oli silloin jo romutettu.

Jollain ihmeellä ovat luotsit saaneet 227 pitkän ja 37 m leveän Bulwarkin Kustaanmiekan läpi, joka siis silloin vielä oli leventämätön. Poislähdön lähestyessä lähestyi myös kova tuuli, joten Bulwark irroitti köytensä osan miehistöä ollessa vielä kaupungilla iltalomilla. Siihen aikaan he myös näkyivät katukuvassa ja ravintoloissa, sillä maihin lähdettiin lomapuvuissa nykyisten siviilikamppeiden sijaan. Tilanteesta selvittiin käänteisellä maihinnousulla veneiden kuljettaessa pitkin iltaa poikia takaisin laivaan.

Tämä visa näyttää kovasti hiipuvan ja kun varsinainen kysymyslankakin on lopahtanut, niin ehkä forumille jääneiden mielenkiinto olisin parempi suunnata ajankohtaisempiin aiheisiin.
 
Helpompikin keino siis löytyisi. Ilman amiraalilippua tehtävä ainakin multa olis jääny ratkaisematta.

Tässä seuraava, jossa valitettavasti lehdestä leikatu rasterikuva on hyvin huonolaatuinen. Toivottavasti riittää tunnistamiseen, on siinä kyllä detaljeita, joista pitäisi päästä kiinni.

Katso liite: 46687

Voi hitsi, että en ole hiffannut tätä keskustelua aikanaan.. alushan on tuttu, samasta syystä kuin OldBoyllekin. Eli jossain tuossa, tai aiemmassa/myöhemmässä ryysiksessä olen minäkin ollut faijan kanssa menossa Newport News'ille. Mulla on jossain vielä jäljellä esitekin. Olihan siinä pikkupojalle aika paljon ihmeteltävää. Jäi mieleen, jenkit kyllä hoiti PR:n erinomaisesti.
(kieltämättä toi bobbyn kypärä on vähän yllättävä ... mutta kyllähän tosta poppoosta näkee, että suomalaisia siinä on ;) )
 
Entäpä tämä?

4vu9uts7
Ja .. osallistun :
USS Liberty, jäljet on Iippojen hyökkäyksestä 8.6.1967. Erityyppisiä osumia tuli ainakin 821. Hyökkäys tapahtui Israelin ilmavoimien Mirage
III ja Mystere koneilla, niskaan tuli rakettia ja napalmia. Viimeistely tapahtui kolmen moottoritorpedoveneen hyökkäyksellä jossa alus sai torpedosta osuman. Alus kuitenkin selvisi.
Kuvassa taitaa olla William McGonacle, aluksen päällikkö. Aika moni aluksen upseereista sai pahasti nahkaansa, osa lopullisesti.

USS Liberty 1.jpg
 
Voi hitsi, että en ole hiffannut tätä keskustelua aikanaan.. alushan on tuttu, samasta syystä kuin OldBoyllekin. Eli jossain tuossa, tai aiemmassa/myöhemmässä ryysiksessä olen minäkin ollut faijan kanssa menossa Newport News'ille. Mulla on jossain vielä jäljellä esitekin. Olihan siinä pikkupojalle aika paljon ihmeteltävää. Jäi mieleen, jenkit kyllä hoiti PR:n erinomaisesti.
Mulle kävi samoin ja huomasin tämän ketjun vasta sen oltua jo hyvän aikaa käynnissä; miksi piti piilottaa iltavapaisiin? Meitä aktiivipalveluksessa olevassa 8 tuuman risteilijässä käyneitä ei enää hirveästi löydy. Näitä tykistöristeilijöiden kehityksen päätepisteitä ei tainut museolaivaksikaan yhtään säästyä. Vanhan hyvän ajan laivastovierailuihin ainakin länkkärialuksissa liittyi lähetystön suomeksi painattama muutaman sivun esite valokuvineen. Vastasi karkeasti nykyisen wikin tasoa, mutta teknisiä tietoja paljon vähemmän.

Kysymyksen vastaamiseen kuului alunperin myös, kuinka päätyi tähän alukseen. Ainakin, jos keinona ei ollu Googlen käänteinen kuvahaku. Ite ehdin jo löytää vastauksen muilla tavoin. Sekä tietysti vielä uuden kysymyksen esittäminen.
 
Ja .. osallistun :
USS Liberty, jäljet on Iippojen hyökkäyksestä 8.6.1967. Erityyppisiä osumia tuli ainakin 821. Hyökkäys tapahtui Israelin ilmavoimien Mirage
III ja Mystere koneilla, niskaan tuli rakettia ja napalmia. Viimeistely tapahtui kolmen moottoritorpedoveneen hyökkäyksellä jossa alus sai torpedosta osuman. Alus kuitenkin selvisi.
Kuvassa taitaa olla William McGonacle, aluksen päällikkö. Aika moni aluksen upseereista sai pahasti nahkaansa, osa lopullisesti.
Kyllä, oikea vastaus.

Tapaus on kyllä kerrassaan merkillinen: Israel moukaroi USA:n laivaston alusta, vaikka olivat tunnistaneet sen amerikkalaiseksi.

Israeli pilot to IDF war room: "This is an American ship. Do you still want us to attack?"
IDF war room to Israeli pilot: "Yes, follow orders."
Israeli pilot to IDF war room: "But sir, it’s an American ship - I can see the flag!"
IDF war room to Israeli pilot: "Never mind; hit it."

Aluksen kapteeni urakoi sen verran ansiokkaasti, että Medal of Honor ripustettiin kaulaan.
 
Viimeksi muokattu:
Huomaan, että minua ilmeisesti opastettiin vanhemman (vain hieman vanhemman) jäsenen toimesta ilmaisemaan päättelyni taustat.
Kiitän. Siis vastaus on ei ja juu; en käyttänyt kuvahakua - päädyin epäilemään USS Libertyä kun kuvassa on selvästi amerikkalainen meriupseeri, kuva on .. hmmm.. moderni (eli oman elämäni ajalta), laiva (siis amerikkalainen) on ottanut pataan erittäin perusteellisesti, se on palanut ja konetykin reikiä on siellä täällä ... ja kuvan kohteena on antennin jalka. Evidenssi siis viittasi aika vahvasti tähän insidenttiin.
Sitten toki varmistin, että Libertyhän se oli.

Hienoa että oldboy löysi, oman ilmoituksensa mukaan, laivan ilman googlea.

Juuri nyt ei ole uutta laivaa tunnistettavaksi, jos joku ehtii laittaa uuden niin olkaapa hyvä.
Minun pitää paneutua hieman kirjahyllyni saloihin, ja etsiä sieltä sopiva kohde - jos ehdin tässä ennen seuraavaa.
 
Here we go. Jouduin vähän testaamaan, mistä löytäisin sellaisen kuvan, jota ei heti pysty googlaamaan.
Olen vaikuttunut, jos joku saa tämän löydettyä googlen kuvahakua käyttäen.
Jos onnistuu, se on jo sellaisenaan tunnustuksen arvoinen suoritus.

Tässä kuva.
IMG_20210818_084024_smaller.jpg

Kysymys: mikä on alus, joka tuossa kuvan oikeassa laidassa tukee toimintaa rannassa? Jatkokysymyksenä, mikä maa/paikka, kuka tuossa tekee ja mitä..

Tässä vielä tuo alus:

IMG_20210818_084024 the ship.jpg
 
Here we go. Jouduin vähän testaamaan, mistä löytäisin sellaisen kuvan, jota ei heti pysty googlaamaan.
Olen vaikuttunut, jos joku saa tämän löydettyä googlen kuvahakua käyttäen.
Jos onnistuu, se on jo sellaisenaan tunnustuksen arvoinen suoritus.

Tässä kuva.
Katso liite: 52324

Kysymys: mikä on alus, joka tuossa kuvan oikeassa laidassa tukee toimintaa rannassa? Jatkokysymyksenä, mikä maa/paikka, kuka tuossa tekee ja mitä..

Tässä vielä tuo alus:

Katso liite: 52325
Yritetään:
Tykkivene HMS Ruby, Kotka 10.6.1855?
 
Yritetään:
Tykkivene HMS Ruby, Kotka 10.6.1855?
No jopas tuli nopeasti !! ja kieltämättä odottamattomalta osallistujalta, kun tämä taisi olla ensimmäinen viesti hildeen'ltä.
Vastaus on siis oikea !
Päivämäärästä olen sen verran eri mieltä, että kuvassa on annettu tapahtuman ajankohdaksi 20. 6. 1855 -- kumpi sitten lienee oikea. (olen sen verran vaikuttunut nopeasta vastauksesta - että antaudun kyllä ehdoitta jos kerrot hieman lisää ;) )
Tuossahan brittien toimesta poltetaan varastoja ja parakkeja Kotkan saaressa ja tätä rohkeaa toimintaa tukee tykkiene HMS Ruby.
Maihinnousupoppoo on HMS Arrogantin ja HMS Magiciennen väkeä, ainakin sen kuvatekstin perusteella mikä minulla on käytössäni.

Miten päädyit vastaukseen?

Ja sitten ei muuta kuin että laitahan uutta arvoitusta tulemaan..

Niin ja; tervetuloa foorumille !!!
 
Hauska päästä osallistumaan kun vuorossa oleva kuva osui kiinnostuksen kohteisiini.

Kuva herätti heti ajatuksen Oolannin sodasta kun siinä yhdistyi kovin pohjoismaisen oloisen rakennuskannan polttaminen ja höyryalus joka selvästi viittasi 1800 luvun puoliväliin.

Paikka oli selvästi sellainen jossa Royal Navyn tuhotyö onnistui, ja käymällä läpi paikkakuntia joihin tämä kriteeri päti päädyin Kotkaan ja MV kuvaan jossa selvästi sama tilanne. Koska kuvan alus ei ole höyryfregatti sulkeutui mm. HMS Magicienne pois, ja sitten löytyi Kingin teos väreissä jossa mainittiin tuo HMS Ruby joka tykkiveneenä sopi kuvaan.

Taisin lukea kuvatekstin päivämäärän väärin jos isku olikin vasta 20.6.

Hildeen
 
kuva vähemmän tunnetusta kohteesta. Mikä alus on kyseessä?
Tämä on Italian Turunmaa-luokka eli tehtäviinsä alunperin aivan liian pieneksi suunniteltu Ammiraglio di Saint Bon-luokan taistelulaiva, valmistunut 1901. Säästösyistä uppouma sai olla vain 10.000 tn, jolloin päätykistöksi oli mahdollista laittaa ainoastaan Väinämöisen tavoin kaksi 254 mm kaksoistornia. Kuten suomalaiset seuraajansa, ei onneksi koskaan joutunut käyttämään tykkejään vihollislaivoja vastaan, sillä I MS aikaan oli jo täysin vanhentunut. Molemmat purkit laitettiinkin Venetsian sataman paikallispuolustukseen.

Miten tähän vastaukseen sitten päästään? Ensiksi täytyy tietää raakapuilla varustetun ja runsailla vaijereilla tuetun maston kuuluvan pre-Dreadnought aikakauteen. Sitten vaan esim Varsion taistelulaivakirjasta selaamaan sopivia vaihtoehtoja tunnusmerkkinä epätavallisen korkeat savupiiput, joiden väliin on sijoitettu masto. Alla ote tästä kirjasta. Conwayn teoksesta löytyisi luultavasti paremmin, sillä siitä on Varsiokin tietonsa poiminut. Luokan näin löydyttyä voi aluksen nimen saada sekunnissa käänteisellä kuvahaulla. Aloittamalla tästä mun vikasta vaiheesta säästää tietenkin paljon vaivaa.
Tuossahan brittien toimesta poltetaan varastoja ja parakkeja Kotkan saaressa ja tätä rohkeaa toimintaa tukee tykkiene HMS Ruby.
Maihinnousupoppoo on HMS Arrogantin ja HMS Magiciennen väkeä, ainakin sen kuvatekstin perusteella mikä minulla on käytössäni.
Edellisen kysymyksen paikka tunnettiin Krimin sodan aikana Ruotsinsalmen linnoituskaupunkina, jossa oli suurimmillaan yli 10.000 asukasta. Rakennettiin samaan aikaan kun tunnetumpi Kyminlinnan maalinnoitus. Paikka oli lähes hylätty Suomen sodan jälkeen varusväen siirtyessa Viaporiin. Eihän muutaman veneen maihinnousu olisi muuten onnistunutkaan. Britit jättivät kirkon tuhoamatta joka yhden ruutikellarin lisäksi on ainoa säästynyt rakennus tästä suuresta varuskunnasta.

Edelliseen jäsen Juna ym kysymään kauppalaivaan ei myöskään tarvinut käyttää helppoa kuvahakua. Tykin ammukset näyttivät räjähtäneen levyn pinnassa eli ne olivat lähtöisin lekoaseesta. Kuvassa näkyvä
yagi-antenni oli keksitty jo ennen II MS aikaa mutta aallonpituuksia joita tämä antenni "haravoi" ei silloin vielä laivaradiot käyttäny. Siitä päästiin oikeaan aikakauteen ja google haku "jetit + kauppalaiva" toi heti oikean tuloksen. Ihan ilman Googlea en siis selvinnyt kuten ei tästä viimeisestäkään löytynyt laivan nimeä.Ammiraglio di Sain Bon_Varsio_2020_s_28.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top