Nyt mennään Leninistä ja Vietnamista kierros takaisin kotosuomeen: tätä olin jo odotellutkin, kun päivän (31.5.14) Hesarissa aletaan virsien laulamisen ohella kyseenalaistaa Lippulaulu yms. Toki kolumnissa todetaan, että kaikkea muutakin nykyajan lapset ovat koulussa jo lauleskelleet.
"Suvivirsi kuohuttaa – mutta entä sotaisa Lippulaulu?
Virret olivat ennen kansakoulujen laulutuntien tärkeintä materiaalia. Nyt Suvivirrenkin tunnustuksellisuutta vierastetaan.
31.5.2014 10:10 3
Mari Koppinen HELSINGIN SANOMAT YLEISRADIO
"Sinun puolestas elää ja kuolla, on halumme korkehin." --
Aika paljon luvattu 7-vuotiailta – haluta kuolla kotimaansa puolesta. Mutta niin oli ilmoittanut jo monta edellistäkin sukupolvea."
Itselläni on ollut tapana laulella omille muksuille ja peruskoululaisille jo ihan perinteentuntemuksen vuoksi esimerkiksi Lippulaulua, Ateenalaisten laulua, Sillanpään marssilaulua, valalaulua... Niillä on helppo elävöittää oppitunteja. Usein laulut jäävät mieleen paremmin kuin puhuttu asia. Eri aiheissa olen soittanutkin tunneilla esimerkiksi Timo Rautiaisen Lumessakahlaajia, Iron Maidenilta mm. Run to The Hillsiä, Sabatonin The White Deathiä. Sanoitusten kautta olen puhunut paljon tytärtäni kysymyksistä sotaa ja maanpuolustusta koskien. Ja marssilaulut tuovat rytmiä lastenrattaiden työntelyyn
Joku joskus kommentoi viestiini, että tapaamansa opettajat ovat järjestäen olleet isänmaallisia. Itselläni on kyllä täysin päinvastainen kokemus: monellekaan kollegalle (edes hissanopelle) ei esimerkiksi itsenäisyyspäivän puheen kirjoittaminen onnistu "luonnostaan" tai käytännönläheisemmin: ei huomata opettaa arjessa arvostamaan suomalaista yhteiskuntaa hyvine puolineen, toki myös epäkohtia on. Ja huomionarvoista on, että isänmaallisuus ei minulle ole mitään militarismia tms. vaan elämän realismia.
Itselläni oli vielä kontakti sodankäyneisiin isoisiini, jollaista omilla lapsillani ei ole. Vaari kun vielä tapasi laulaa vanhoja sota-ajan lauluja, ovat ne syöpyneet muistiin. Saamani kasvatus on nimenomaan sodanvastainen, vaikka tästä toisin voisi ymmärtää. Eivät isoisäni koskaan olisi voineet ymmärtää, että sukumme naisista jotkin vapaaehtoisesti lähtevät kouluttautumaan sotilaiksi. Tämä isänmaallisten laulujen laulaminen olisi heidän silmissään se naiselle sopiva(mpi), perinteisempi rooli olla kasvattamassa isänmaantoivoja kuin olla naissotilaana.
BTW: itseltäni puuttuu kotiuskontoisänmaa-listasta tuo uskonto. Suvivirren laulan kuitenkin myös perinteiden opettamisen vuoksi - sanoista voi keskustella.
Eksyin aika kauas topikin otsikosta, mutta jos propagandalauluista nyt jotain sain sanottua...