Lennokkien torjunta

Entä jos junaan laittaisi dronetutkan, hillottimen ja mikroaaltoaseet eteen ja taakse? Voisi toimia yhtä lähellä rintamaa kuin junat muutenkin.

Saabin Loke sta artikkelia.
Tuo on senkaltainen systeemi jota oon ehotellut aikaisemmin kehitettäväksi drone torjuntaan.
Mie vaan ajattelin, että Tracfiret olisivat sijoitettu olemassa olevien joukkojen ajoneuvoihin, kuten siihen Karjalan prikaatin panssarijääkärijoukkueen neljänteen Pasi ajoneuvoon, tulevaisuudessa Patrian TRACKX ajoneuvoon.

Tuo on senkaltainen systeemi jota oon ehotellut aikaisemmin kehitettäväksi drone torjuntaan.
Mie vaan ajattelin, että Tracfiret olisivat sijoitettu olemassa olevien joukkojen ajoneuvoihin, kuten siihen Karjalan prikaatin panssarijääkärijoukkueen neljänteen Pasi ajoneuvoon, tulevaisuudessa Patrian TRACKX ajoneuvoon.
Tiedä sitten mitä ajoneuvoja tulee minnekin. Jotenkin jäin siihen käsitykseen että noilla trackx vaunuilla olisi tarkoitus korvata ainoastaan nykyisiä tekoja ja mtlb vaunuja. 🫡

Jos nyt ollaan torjumassa lähinnä kaapeli kamikazedrooneja ja jätetään mopot sitten muille ulottuvimmille järjestelmille niin oli mikä ajoneuvo kyseessä vaan niin pitäisi olla kyllä useampia dronetorjuntaan kykeneviä vaunuja enemmin omasuoja periaatteella koska etäisyydet ovat lyhyitä ja tuollaisen it järjestelmän kanssa kärjessä liikkuessa veikkaan että se ei kestä kauaa taistelua.

Etäisyydet ovat pakosta lyhyitä koska järjestelmät eivät kykene vaikuttamaan metsikönläpi. Tutkien havainto alueet jää myös kysymys merkiksi.
Parempi olisi että vaunun oman itkk n, taikka konetykin saisi tuohon toimintaan sopivaksi ja itse it drone vaunut jakaisivat,osoittaisivat sitten tutka/sensori tietoa.

Mikäli sitten drone torjuntaan vartavasten olisi kalustoa hankkimassa niin itse lähtisin kyllä pohtimaan mahdollisuutta nostaa tuo asejörjestelmä /tutka järjestelmä latvalinjan yläpuolelle .
Paikkari joukoille voisi olla myös ns trukki piikki asennus versio jonka voisi nostaa kurottajalla ,kaivurilla yms ylös hälytyksen tullessa.
Suomen olosuhteissa todennäköisin lentokorkeus tapahtuisi latvojen korkeudella. Ja mikäli dronet käyttävätkin suunnattuja räjähteitä ,taikka tiputettavia kranaatteja niin IT vaikutus etäisyys ja aika on todella lyhyt.

Tiedä sitten mitä ajoneuvoja tulee minnekin. Jotenkin jäin siihen käsitykseen että noilla trackx vaunuilla olisi tarkoitus korvata ainoastaan nykyisiä tekoja ja mtlb vaunuja. 🫡
Eiköhän nuo Pasit olla korvaamassa, ties vaikka CV90 kalustolla, tuota Trackx kalustoo ajattelin paremman maastoliikkuvuuden vuoksi CV90:n rinnalle.
Etäisyydet ovat pakosta lyhyitä koska järjestelmät eivät kykene vaikuttamaan metsikönläpi. Tutkien havainto alueet jää myös kysymys merkiksi.
Parempi olisi että vaunun oman itkk n, taikka konetykin saisi tuohon toimintaan sopivaksi ja itse it drone vaunut jakaisivat,osoittaisivat sitten tutka/sensori tietoa.
Eikös ainakin CV9035 Mk IV versiot pysty myös ilamtorjuntaa.
Mikäli sitten drone torjuntaan vartavasten olisi kalustoa hankkimassa niin itse lähtisin kyllä pohtimaan mahdollisuutta nostaa tuo asejörjestelmä /tutka järjestelmä latvalinjan yläpuolelle .
Mites ois iso drone? EO sensoreilla ja virran syöttö kaapelilla jolloin lento aika olis lähes rajaton. Riittäs reilun 20m korkeudeööe nousu.

Eiköhän nuo Pasit olla korvaamassa, ties vaikka CV90 kalustolla, tuota Trackx kalustoo ajattelin paremman maastoliikkuvuuden vuoksi CV90:n rinnalle.

Eikös ainakin CV9035 Mk IV versiot pysty myös ilamtorjuntaa.

Mites ois iso drone? EO sensoreilla ja virran syöttö kaapelilla jolloin lento aika olis lähes rajaton. Riittäs reilun 20m korkeudeööe nousu.
Itse veikkaan että vanhojen CV 90 vaunujen tilalle ostetaan uusia CV 90 vaunuja. No joka tapauksessa olen myös käsittänyt että joistakin cv90 sta saa noita IT versioita esim se mikä on Ruotsilla käytössä. Lieneekö uusin CV vielä protoversio vai onko jo myynnissä.
No tällöin on kyllä jo ihan it versiosta kyse mutta eipä it tulitus ilman tutkaa yms kyllä onnistu.Lisä palikkaa tarvitsee että homma toimii. Kysymys tietysti kuuluu että mikäli pienempi asejörjestelmä 7.62 tai 50bmg kykenee samaan niin kannaattaako vaunun pääasetta siihen käyttää vai sijoittaa toinen ase lisää IT käyttöä varten.
Muuten tulee mieleen että vaunun tykki osoittaa taivasta droonien perässä vaikka pitäisi ampua myös maamaaleja. Ja siitä skenaariot eteenpäin.

It Sensori droonia ajatellen
Tutka ja sensori järjestelmät painavat jonkin verran ja herkästi kantokyky loppuu kesken paitsi jos drone on helikopterin kokoinen.
Järjestelmiä sammutetaan toisinaan pois päältä paljastumisen välttämiseksi ja luulisi että esim akustiikkaan perustuvat eivät toimisi dronessa melun vuoksi.
Itse drone paljastuu helpommin äänen,lämpösäteilyn vuoksi ,sitä ei pysty naamioimaan juurikaan eikä sitä voi laskea latvalinjan alapuolelle valmiuteen.
Dronen käyttäminen tunti ja päiväkausia kuumentaa moottorit niin että luultavasti se hajoaa.Jatkuva virran syöttö tuo oman haasteensa mutta sinänsä ei ole mahdoton. Luultavasti tämä agrigaattijärjestelmä tuo oman haasteensa naamioinille.
Droonien lennätys tuulessa on oma taiteen lajinsa ja ahtaassa metsässä vielä vaikeampaa. Puut heiluu lisäksi jotka voi osua moottoreihin. Pitää olla tilaa ympärillä ja tämä taas paljastaa herkemmin.

Maasto missä ei ole metsän suojaa ,tutka katveita löytyy ja ajoneuvojen haasteet liikkua voisi olla droonien homma. Tunturit,rannikko vesistöt yms.

Jotenkin on vaikea uskoa että riittävä dronen torjunta vaikutus saadaan nostamatta järjestelmiä latvalinjojen yläpuolelle. Voi miettiä kumpi on parempi etäisyys alle sata metriä vs 1km asejärjestelmästä riippuen.

Jos nyt ollaan torjumassa lähinnä kaapeli kamikazedrooneja ja jätetään mopot sitten muille ulottuvimmille järjestelmille niin oli mikä ajoneuvo kyseessä vaan niin pitäisi olla kyllä useampia dronetorjuntaan kykeneviä vaunuja enemmin omasuoja periaatteella koska etäisyydet ovat lyhyitä ja tuollaisen it järjestelmän kanssa kärjessä liikkuessa veikkaan että se ei kestä kauaa taistelua.

Paikkari joukoille voisi olla myös ns trukki piikki asennus versio jonka voisi nostaa kurottajalla ,kaivurilla yms ylös hälytyksen tullessa.
Suomen olosuhteissa todennäköisin lentokorkeus tapahtuisi latvojen korkeudella. Ja mikäli dronet käyttävätkin suunnattuja räjähteitä ,taikka tiputettavia kranaatteja niin IT vaikutus etäisyys ja aika on todella lyhyt.
Joku rekyylitön mikroaalto tai laserase voisi hyvinkin olla tutkan tapaan mastossa.
500px-Sisu_MOSTKA_87M.jpg

Joku rekyylitön mikroaalto tai laserase voisi hyvinkin olla tutkan tapaan mastossa.
500px-Sisu_MOSTKA_87M.jpg
Miksi ei, myös konetykkejä löytyy aika pienellä rekyylillä esim m230 sarja. Kyllä ne vakautettua pitäisi saada.

Tuossa on noista vanhoista kirahvi tankeista artikkelia

Saa nyt nähdä milloin se mustalta mereltä jäämerelle suunniteltu droneblokki alkaa saada lihaa luiden ympärille. Tähän asti on vasta kädet heiluneet ja tuotettu puhetta.

Pikkuhiljaa paukut suurenee.

"Northrop Grumman's Bushmaster cannon currently uses 25-40 millimetre rounds and could shoot down drones up to a three-mile distance, but increasing the calibre to 50 mm would significantly broaden the range, even five-fold, O'Bryan said."

Back