Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuo on senkaltainen systeemi jota oon ehotellut aikaisemmin kehitettäväksi drone torjuntaan.![]()
The “Loke” Counter-Drone Concept Debuts in NATO Mission
The Swedish Air Force new counter-drone concept Loke has for the first time been in a live NATO mission. The Loke concept is developed by the Swedish Defence Material Administration (FMV), the Swedish Air Force and Saab. The concept has already become a central part of Sweden’s base-defense...www.saab.com
Saabin Loke sta artikkelia.
Tiedä sitten mitä ajoneuvoja tulee minnekin. Jotenkin jäin siihen käsitykseen että noilla trackx vaunuilla olisi tarkoitus korvata ainoastaan nykyisiä tekoja ja mtlb vaunuja.Tuo on senkaltainen systeemi jota oon ehotellut aikaisemmin kehitettäväksi drone torjuntaan.
Mie vaan ajattelin, että Tracfiret olisivat sijoitettu olemassa olevien joukkojen ajoneuvoihin, kuten siihen Karjalan prikaatin panssarijääkärijoukkueen neljänteen Pasi ajoneuvoon, tulevaisuudessa Patrian TRACKX ajoneuvoon.
Eiköhän nuo Pasit olla korvaamassa, ties vaikka CV90 kalustolla, tuota Trackx kalustoo ajattelin paremman maastoliikkuvuuden vuoksi CV90:n rinnalle.Tiedä sitten mitä ajoneuvoja tulee minnekin. Jotenkin jäin siihen käsitykseen että noilla trackx vaunuilla olisi tarkoitus korvata ainoastaan nykyisiä tekoja ja mtlb vaunuja.![]()
Eikös ainakin CV9035 Mk IV versiot pysty myös ilamtorjuntaa.Etäisyydet ovat pakosta lyhyitä koska järjestelmät eivät kykene vaikuttamaan metsikönläpi. Tutkien havainto alueet jää myös kysymys merkiksi.
Parempi olisi että vaunun oman itkk n, taikka konetykin saisi tuohon toimintaan sopivaksi ja itse it drone vaunut jakaisivat,osoittaisivat sitten tutka/sensori tietoa.
Mites ois iso drone? EO sensoreilla ja virran syöttö kaapelilla jolloin lento aika olis lähes rajaton. Riittäs reilun 20m korkeudeööe nousu.Mikäli sitten drone torjuntaan vartavasten olisi kalustoa hankkimassa niin itse lähtisin kyllä pohtimaan mahdollisuutta nostaa tuo asejörjestelmä /tutka järjestelmä latvalinjan yläpuolelle .
Itse veikkaan että vanhojen CV 90 vaunujen tilalle ostetaan uusia CV 90 vaunuja. No joka tapauksessa olen myös käsittänyt että joistakin cv90 sta saa noita IT versioita esim se mikä on Ruotsilla käytössä. Lieneekö uusin CV vielä protoversio vai onko jo myynnissä.Eiköhän nuo Pasit olla korvaamassa, ties vaikka CV90 kalustolla, tuota Trackx kalustoo ajattelin paremman maastoliikkuvuuden vuoksi CV90:n rinnalle.
Eikös ainakin CV9035 Mk IV versiot pysty myös ilamtorjuntaa.
Mites ois iso drone? EO sensoreilla ja virran syöttö kaapelilla jolloin lento aika olis lähes rajaton. Riittäs reilun 20m korkeudeööe nousu.
Joku rekyylitön mikroaalto tai laserase voisi hyvinkin olla tutkan tapaan mastossa.Tiedä sitten mitä ajoneuvoja tulee minnekin. Jotenkin jäin siihen käsitykseen että noilla trackx vaunuilla olisi tarkoitus korvata ainoastaan nykyisiä tekoja ja mtlb vaunuja.
Jos nyt ollaan torjumassa lähinnä kaapeli kamikazedrooneja ja jätetään mopot sitten muille ulottuvimmille järjestelmille niin oli mikä ajoneuvo kyseessä vaan niin pitäisi olla kyllä useampia dronetorjuntaan kykeneviä vaunuja enemmin omasuoja periaatteella koska etäisyydet ovat lyhyitä ja tuollaisen it järjestelmän kanssa kärjessä liikkuessa veikkaan että se ei kestä kauaa taistelua.
Etäisyydet ovat pakosta lyhyitä koska järjestelmät eivät kykene vaikuttamaan metsikönläpi. Tutkien havainto alueet jää myös kysymys merkiksi.
Parempi olisi että vaunun oman itkk n, taikka konetykin saisi tuohon toimintaan sopivaksi ja itse it drone vaunut jakaisivat,osoittaisivat sitten tutka/sensori tietoa.
Mikäli sitten drone torjuntaan vartavasten olisi kalustoa hankkimassa niin itse lähtisin kyllä pohtimaan mahdollisuutta nostaa tuo asejörjestelmä /tutka järjestelmä latvalinjan yläpuolelle .
Paikkari joukoille voisi olla myös ns trukki piikki asennus versio jonka voisi nostaa kurottajalla ,kaivurilla yms ylös hälytyksen tullessa.
Suomen olosuhteissa todennäköisin lentokorkeus tapahtuisi latvojen korkeudella. Ja mikäli dronet käyttävätkin suunnattuja räjähteitä ,taikka tiputettavia kranaatteja niin IT vaikutus etäisyys ja aika on todella lyhyt.
Miksi ei, myös konetykkejä löytyy aika pienellä rekyylillä esim m230 sarja. Kyllä ne vakautettua pitäisi saada.Joku rekyylitön mikroaalto tai laserase voisi hyvinkin olla tutkan tapaan mastossa.
![]()
Autonominen liikkuva vehje autonomisella konekiväärillä, vaikka ryhmän mukana suojaamaan tai isomman poppoon?