Lentotiedustelu

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
#1
Mitäs mieltä foorumilla ollaan tästä jalosta tiedustelun alasta?

Menneisyydessä Hawkeihin on ainakin ollut jonkinlaisia tiedustelusäiliöitä (Vinten? Vincon?), ja ilmeisesti myös MiGeillä on jotakin tiedustelua tehty. Mikä niiden suorituskyky on ollut ja onko Hawkin tiedustelukyky yhä käytössä, siitä en ainakaan minä tiedä mitään. @Rannari on muistaakseni maininnut, että 1990-luvulla olisi ollut aikeita hankkia Su-22 tiedusteluversioina Itä-Saksan ylijäämästä, mutta sittemmin kauppa meni puihin. Miksi, olisiko edistys suhteessa Hawkiin jäänyt niin pieneksi? Kuvittelisin, ettei neuvostokoneissa olisi ollut ainakaan kovin laadukasta sensorivarustusta...

Yleisestihän täällä on katsottu, että vihollisen ilmatorjunnan yläpuolelle ei nykyään kannata mennä lentämään. Ziisus! Ei varmaan kannata, mutta onko tarvekaan?

Nykyään on kaupan hyllyillä hyvin vakuuttavia tiedustelujärjestelmiä:



Kuva on otettu DB-110 tiedustelusäiliöllä 40 000 jalan korkeudesta 130 kilometrin etäisyydeltä. Ei mitenkään huono "maisemakuva"! (Ja mahtaako tuokaan olla vielä todellisella resoluutiolla... vai tahallaan huononnettu.)

Siis, eikö Horneteille pitäisi hankkia vastaavaa kykyä? Kykyä, jolla pysytään tehokkaasti perillä vihollisen ryhmityksistä.
 

Rannari

Ylipäällikkö
#2
Mainitsin siis sen että Air Forces Monthly-lehti väitti aikanaan Suomen olleen hankkimassa 9kpl SU-22-koneita Saksasta. Ainoa järkevä selitys moiselle kaavailulle olisi ollut käyttö tiedustelukoneina. Kai niissä olisi voinut käyttää olemassa ollutta tiedustelu-Migeille hankittua varustusta? Migejähän ne varsinaiset tiedustelukoneet vielä 90-luvulla olivat.

Mitään muuta näyttöä kuin tuo lehtijuttu ei koko hankkeesta ole joten jätetään tiedon oikeellisuudenkin osalta vielä keskikokoinen varauma.

Mitä tulevaisuuteen tulee niin olisikohan tässä kohdin lennokin mentävä aukko?
 

Mustaruuti

Ylipäällikkö
BAN
Lahjoittaja
ELSO 1.0
#3
Mitäs mieltä foorumilla ollaan tästä jalosta tiedustelun alasta?

Menneisyydessä Hawkeihin on ainakin ollut jonkinlaisia tiedustelusäiliöitä (Vinten? Vincon?), ja ilmeisesti myös MiGeillä on jotakin tiedustelua tehty. Mikä niiden suorituskyky on ollut ja onko Hawkin tiedustelukyky yhä käytössä, siitä en ainakaan minä tiedä mitään. @Rannari on muistaakseni maininnut, että 1990-luvulla olisi ollut aikeita hankkia Su-22 tiedusteluversioina Itä-Saksan ylijäämästä, mutta sittemmin kauppa meni puihin. Miksi, olisiko edistys suhteessa Hawkiin jäänyt niin pieneksi? Kuvittelisin, ettei neuvostokoneissa olisi ollut ainakaan kovin laadukasta sensorivarustusta...

Yleisestihän täällä on katsottu, että vihollisen ilmatorjunnan yläpuolelle ei nykyään kannata mennä lentämään. Ziisus! Ei varmaan kannata, mutta onko tarvekaan?

Nykyään on kaupan hyllyillä hyvin vakuuttavia tiedustelujärjestelmiä:



Kuva on otettu DB-110 tiedustelusäiliöllä 40 000 jalan korkeudesta 130 kilometrin etäisyydeltä. Ei mitenkään huono "maisemakuva"! (Ja mahtaako tuokaan olla vielä todellisella resoluutiolla... vai tahallaan huononnettu.)

Siis, eikö Horneteille pitäisi hankkia vastaavaa kykyä? Kykyä, jolla pysytään tehokkaasti perillä vihollisen ryhmityksistä.
Vakuuttava kuva! Ja ihan mielenkiintoinen kysymys ylipäänsä.

Suomessa tilanne on usein tätä. Silloin kaukaa otettu viistokuva ei välttämättä riitä. Jäädään puiden katveeseen. Se toki on hyödyksi suojatessaan omaa toimintaa.

 

peelo

Ylipäällikkö
#4
Noi vanhat järjestelmät tais olla sellasia että vaativat kohteen yli lentämisen. Nykyään sellasta ei todellakaan tehdä. Ruotsi käytti omiaan Libyan viimeisimmässä, mutta konfliktin intensiteetti ei tainnut ihan vastata tasapuolista mättöä.

Kaukaa vaakaan kuvaaminen @Mustaruuti kuvaamalla tavalla. Johonkin tiettyyn tilanteeseen käypä. Onko se tietty tilanne sellainen että kattaa investoinnin haitat?

Suomalaisessa maastossa jalkatiedustelu on melko fiksu tapa. Ranger on edelleen hyvä lisä maalittamiseen ja Orbiterit erinomainen niille tarkoitettuun käyttöön.

Tarve olisi jonkinlaisen tunkeutumiskyvyn omaaavalle tiedustelulennokille, jolla saattaisi saada hiukan syvyyttä maalittamiskykyyn täydentämään Rangeria. En tiedä onko tällaisia, enkä tarkoita mitään tulevia häive-UCAVeja.

Uskoisin että ILMAV tiedustelukyky rajoittuu nykyään säteilytiedustelu-säiliöihin. Sellainen taitaa olla myös Rangeriin.
 

Kalastaja

Kapteeni
Lahjoittaja
#5
Eikös Hornetin Litening-maalinosoituslaite voisi toimia korvikkeena? Hyvin sillä kyllä näkee käsittääkseni myös huonoissa sääolosuhteissa.
 

peelo

Ylipäällikkö
#6
Eikös Hornetin Litening-maalinosoituslaite voisi toimia korvikkeena? Hyvin sillä kyllä näkee käsittääkseni myös huonoissa sääolosuhteissa.
Kyllä silläkin voi jos tilanne sopiva. Ilmatorjunnan piirissä en usko sellaista tapahtuvan

Omalla alueella sillä voidaan hyvin tukea vaikka erikoisjoukkojen vastaista toimintaa
 

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#8
Learjetit kuvanneet vuosien saatossa myös jotain. En muista tai tiedä tarkemmin.
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
#9
Eikös Hornetin Litening-maalinosoituslaite voisi toimia korvikkeena? Hyvin sillä kyllä näkee käsittääkseni myös huonoissa sääolosuhteissa.
LITENING lienee näkökentän ja etäisyyden (tai siis suurennoksen) osalta paria kertaluokkaa heikompi, kun tarkoituksena on pääasiassa maalittaa joitakin yksittäisiä kohteita eikä kerätä kattavaa tiedustelutietoa satojen tai tuhansien neliökilometrien alueelta. Eli selvästi selvästi huonompi ratkaisu se on, sillä ei kukaan muuten käyttäisi erillisiä tiedustelusäiliöitä.

Kaukaa vaakaan kuvaaminen @Mustaruuti kuvaamalla tavalla. Johonkin tiettyyn tilanteeseen käypä. Onko se tietty tilanne sellainen että kattaa investoinnin haitat?
Maaston asettamat rajoitteet ovat aiheellinen huoli, mutta moni asia joudutaan tekemään avoimella paikalla. Esimerkiksi eteentyönnetty helikopteritukikohta vaatinee suhteellisen ison ja avaran paikan. Vastaavasti tykistökään tuskin mistään metsätieltä pääsääntöisesti ampuu.

Teenpä sellaisen huomion, että Turusta Maarianhaminaan on matkaa aika tarkkaan tuo 130 kilometriä. Siinä olisi yksi oleellinen kohde ilmatiedustelulle, jos Ahvenanmaa-skenaario toteutuu. Nähdään vähän, että millaista purtiloa siellä satamassa on ja mitä tapahtuu mm. lentokentällä.