Liimat ja paikkaustarpeet kengille ja varusteille

proileri

Kenraali
Tulipa tuossa tyttökaverin tennareita paikkaillessa mieleen, onko tullut hyviä liimausmateriaaleja varusteille vastaan, tai miten hoidatte paikkauksen? Ongelmahan noissa monesti on, että kun varuste on pehmeä ja joustaa, niin liiman pitäisi kanssa jäädä joustavaksi, että se ei taipuessaan ala halkeilla ja irtoilla. Perinteiset järeät epoksit ja muut siis ovat huonoja tuohon..

Itse viimeksi ostin Cascon tekemään Liquisole-liimaa, sen pitäisi jäädä hieman elastiseksi ja suositellaan esim. kenkiin. Yhdet ärvöttävät pohjan lipareet vaelluskengistä sillä liimasin, ja toistaiseksi tuntuvat olevan ok. Mutta tuo Liquisole ei ehkä aina ole paras, koska on kontaktiversiona vähän hankala käyttää, ei ole kuivaessaankaan mitenkään erityisen tahmainen tai kiinniottava, pitkä kuivumisaika ja tuppaa muutamassa kuukaudessa kuivumaan tuubin kaulaan (kosteuskovetteinen). Kuulemma myös tosi liukas pinta. Sitä tosin mainostetaan että voi myös käyttää kalvomaisena paikkana esim. kumisaappaiden pinnalla, kun levittää ja antaa kuivua.

Jenkeissä ja muualla mainostetaan Shoe Goota ja muita, mutta en tiedä ovatko ne sitten parempia. Toisaalta, jossain vaelluskeskustelussa mainittiin rakennusliimana käytetty Sikabond-T2, jonka kanssa pitäisi olla elastiseksi jäävä massa.

Mietteitä?
 
Tulipa tuossa tyttökaverin tennareita paikkaillessa mieleen, onko tullut hyviä liimausmateriaaleja varusteille vastaan, tai miten hoidatte paikkauksen? Ongelmahan noissa monesti on, että kun varuste on pehmeä ja joustaa, niin liiman pitäisi kanssa jäädä joustavaksi, että se ei taipuessaan ala halkeilla ja irtoilla. Perinteiset järeät epoksit ja muut siis ovat huonoja tuohon..

Itse viimeksi ostin Cascon tekemään Liquisole-liimaa, sen pitäisi jäädä hieman elastiseksi ja suositellaan esim. kenkiin. Yhdet ärvöttävät pohjan lipareet vaelluskengistä sillä liimasin, ja toistaiseksi tuntuvat olevan ok. Mutta tuo Liquisole ei ehkä aina ole paras, koska on kontaktiversiona vähän hankala käyttää, ei ole kuivaessaankaan mitenkään erityisen tahmainen tai kiinniottava, pitkä kuivumisaika ja tuppaa muutamassa kuukaudessa kuivumaan tuubin kaulaan (kosteuskovetteinen). Kuulemma myös tosi liukas pinta. Sitä tosin mainostetaan että voi myös käyttää kalvomaisena paikkana esim. kumisaappaiden pinnalla, kun levittää ja antaa kuivua.

Jenkeissä ja muualla mainostetaan Shoe Goota ja muita, mutta en tiedä ovatko ne sitten parempia. Toisaalta, jossain vaelluskeskustelussa mainittiin rakennusliimana käytetty Sikabond-T2, jonka kanssa pitäisi olla elastiseksi jäävä massa.

Mietteitä?

Itse olen käyttänyt tuota Liquisolea, on kestänyt ihan hyvin. Sitä en tiedä kuinka se sitten kestää jatkuvaa rasitusta olevissa kohdissa. Parit vaelluskengät ja kumpparit sillä olen korjannut. Jotku huru-ukot on kuulemma sirotelleet siihen kvartsihiekkaa, että tulis kitkaa kengänpohjiin :D
Tällä Aquasealilla olen myös entrannut yhdet kengät, kestivät suht hyvin lopen (pohja oli irronnut)
http://www.casco.eu/fi/tuotteet/?pc=523&p=818
Pohjien irtoaminenhan on sellainen ongelma johon kotinikkari ei välttämättä voi tehdä mitään, varsinkin jos se johtuu uretaani/eva pohjan vanhenemisesta. EVA-levyä tosin saa, että periaatteessahan sitä pystyy kengät itsekin korjaamaan, mutta lopen taitaa olla helpompi käyttää hyvää suutaria. Tai ostaa kenkiä joissa on welt-mallin pohja :) niitähän nyt voi sitten korjata maailman tappiin saakka.
 
Avatun Liquisole-tuubin käyttöikää voi jatkaa pakastamalla, eli sinne oikeaan pakastimeen -18 asteeseen. Ennen käyttöä pitää sulattaa huoneenlämpöön, ei muuten tule ulos tuubista.

Juttelin keväällä erään Partioaitan myyjän kanssa vaelluskenkien EVA-pohjien lahoamisesta. Ainakin kahdelle merkille löytyy korjausmahdollisuus. Hanwagin kengät lähetetään tehtaalle Saksaan, Meindlit korjaa Espoossa Gallerian suutari. Hintaluokka molemmille noin 100€

http://www.suutarikorjaamo.fi/
 
Jotain uv liimaa tullut käytettyä kaahluuhousujen paikkaukseen, en nyt muista nimeä oisko ollu aquasol tai jotain sinne päin.
Korkin alla pala alumiinifolioa, estää hapen pääsyn kuivumisen normi liimoilla aika hyvin.
 
Ihan kotitarpeiksi kävelykenkien irvistäviä pohjia olen liimaillut kontaktiliimoilla. Pitää kelvollisesti noin urbaaniolosuhteissa ja jää joustavaksi.
 
Ihan kotitarpeiksi kävelykenkien irvistäviä pohjia olen liimaillut kontaktiliimoilla. Pitää kelvollisesti noin urbaaniolosuhteissa ja jää joustavaksi.
Kontaktiliimaa suutaritkin käyttää pohjien liimaamiseen, eli ihan hyvää ja asiallista ainetta korjaamiseen.
 
Moro. Täälläkin vannotaan Liquisolen suuntaan. Olen korjannut pieksuja, kumisaappaita, vaelluskenkiä, laavuja. Laavun kipinän polttamaan reikään toiselle puolelle jesaria, toiselle puolelle ohut kerros Liquisolea, annetaan kuivua pari tuntia, revitään jesari pois ja se on siinä. Kun vaelluskengän eva-pohja katkeaa, siihen ei maasto-oloissa voi oikein mitään tehdä. Nää on ilmeisesti tehty kestäväksi tietyn ajan. (tuo Espoon suutari muutoin vanha työkaveri, vaihtoi alaa v. -90, kun kyllästyi it-hommiin).
 
Piti kaivaa tuubi housujen taskusta ja aquasure se nimi olikin. Toimii anakin neopreeni ja hengittävien housujen kans.On tosiaan uv valolla kovettuvaa, joten varjossa saa rauhassa tuhertaa ja paisteessa kuivaa heti, mutta pimeällä ei taida toimia en ole kokeillut.
 
Piti kaivaa tuubi housujen taskusta ja aquasure se nimi olikin. Toimii anakin neopreeni ja hengittävien housujen kans.On tosiaan uv valolla kovettuvaa, joten varjossa saa rauhassa tuhertaa ja paisteessa kuivaa heti, mutta pimeällä ei taida toimia en ole kokeillut.

Joskus näin sellaisenkin version, missä tulee pieni uv-ledivalo mukana :D
 
Back
Top