Liitosuhde

Maj.evp

Alikersantti
BAN
Kuvitellaan että lentokoneelta loppuu polttoaine. Matkustajakoneen liitosuhde lienee 25 ja purjekoneella jopa 45. Eli kun purjekone on pudonnut kilometrin, niin se on edennyt 45 km. Ilman meteliä, ilman polttoainetta.

Asetetaan lentokoneen muotoinen esine ylösalaisin meren pohjaan 1 km syvyyteen. Veden tiheys on ilmaan nähden tuhatkertainen. Miten käy liitosuhteen ? Voiko vapautettu muotoiltu merimiina kiivetä 45 km etäisyydelle ?
 
Melko hankalan kysymyksen laitoit. Noste kun riippuu syvyydestä eli pinnalle tultaessa vauhti kiihtyy ja kiihtyy, ellei sitten ole jotain säätyvää kellutusjärjestelmää, joka päästää kaasua tai muuta kelluketta pois paineen laskiessa. Paine kaksinkertaistuu jokaisella 10 metrillä eli 1000 metrin syvyydessä vallitsee 100 barin paine, kun pinnalla on normaali ilmakehän paine eli 1 bar.
 
Taktiikka ja strategia!!! Modet tehkää jotain

Ehkä he ovat huomanneet, että meillä on nyt kyky rajoittaa vesistön käyttöä meitä vastaan siinäkin tilanteessa, ettei ole yhtään laivaa eikä ilmaherruutta. Ja teoriassa hyvinkin kauas. Ei kuitenkaan nopeasti.
 
Melko hankalan kysymyksen laitoit. Noste kun riippuu syvyydestä eli pinnalle tultaessa vauhti kiihtyy ja kiihtyy, ellei sitten ole jotain säätyvää kellutusjärjestelmää, joka päästää kaasua tai muuta kelluketta pois paineen laskiessa. Paine kaksinkertaistuu jokaisella 10 metrillä eli 1000 metrin syvyydessä vallitsee 100 barin paine, kun pinnalla on normaali ilmakehän paine eli 1 bar.

Ja minä kun muistelin, että se oli jokaisella metrillä, mutta toisaalta pitäähän vesijohtoverkosta saada vettä talon huipullekin. Mutta siitä huolimatta ei se tuplaannu, vaan nousee yhdellä bar:lla.

Ilmeisesti tämä minun sekaannus tulee siitä, että minulle selitettiin, että sukeltajalle se viimeinen metri on se vaarallisin, koska suhteellinen paineenvaihtelu on siinä suurin.
 
Back
Top